Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Anaïs Reboux als de 'fat girl' in À ma soeur De taal der verliefden

À MA SOEUR (FAT GIRL)

Frankrijk, 2001 | Catherine Breillat
Twee films van Catherine Breillat vertoonde dit jaar het Filmfestival Rotterdam. Het nog niet voor de Nederlandse bioscoop aangekochte Brêve traversée over de kortstondige seksuele ontmoeting tussen een dertigjarige Engelse en een vijftienjarige, verlegen, nog maagdelijke Franse jongeman, en het met de MovieZone Award bekroonde À ma soeur (Fat girl) over twee zusjes die ieder op weinig aansprekende wijze hun maagdelijkheid verliezen tijdens een zomervakantie in Zuid-Frankrijk.

Catherine Breillat


"Cinema is een illusie", meent de omstreden Franse regisseuse Catherine Breillat aan het einde van een gesprek tijdens het Filmfestival Rotterdam, waar zij eens Filmmaker in focus was en sindsdien een terugkerende gast. Ze vervolgt: "Een medium dat onzichtbare gedachten via beelden overbrengt en die de toeschouwer voor werkelijk houdt. Het is daarom een totalitaire kunst. De toeschouwer is in de greep van een emotionele intelligentie die schuil gaat achter een schijnbaar waar beeld."
De Franse tolk worstelt zichtbaar met dit antwoord op de in Rotterdam veel — en dus ook aan Breillat — gestelde vraag naar het wezen van de cinema. Het afgelopen uur heeft de vertaler, niet zonder reden, wel vaker gefronst. Soms proef je in Breillats uitspraken de Franse filosofische school (Bataille, Foucault, Barthes) die erachter schuil gaat; onzichtbare gedachten, zeg maar, die aanwezig zijn zonder dat ze expliciet worden geformuleerd. Ieder antwoord vraagt om een moment van bezinning. De regisseuse zelf blijft er onaangedaan onder, alsof ze die aarzelingen wel gewend is. Ze ontdooit wel: in de loop van het gesprek licht ze her en der ongevraagd wat toe en soms glimlacht ze ietwat mysterieus om een spits geformuleerde gedachtengang.
Twee films op hetzelfde festival is uitzonderlijk productief voor de Française die in 25 jaar tijd in totaal 8 films maakte en 7 romans publiceerde. Dankzij het retrospectief rond haar werk dat Rotterdam drie jaar terug organiseerde, en dankzij het tumult rond de gelijktijdig met het retrospectief verschijnende film Romance gaat het anno 2002 heel goed met de inmiddels 53-jarige filmmaakster wier films lange tijd meer door de censors dan door het gewone filmpubliek bezocht werden. Haar debuut Une vraie jeune fille werd het afgelopen jaar in Frankrijk zelfs opnieuw uitgebracht, na in 1976 door verontwaardigde recensies over het verontrustende karakter van de film tot een obscuur en kortstondig bestaan in achteraf filmtheaters te zijn veroordeeld.

Seksuele golf
Catherine Breillat is een cineaste met een missie, al zal ze — niet geneigd tot relativering — het zelf niet snel zo noemen. Die missie blijkt niet alleen uit de politiek geladen definitie die ze aan de cinema geeft, maar ook uit haar films. Ze is een filmmaakster die al 25 jaar obsessief dezelfde film maakt: stuk voor stuk weinig behaagzieke, seksueel onomwonden, emotionele en prikkelende exposés over een slimme meid die vergeefs op zoek is naar seksuele zelfstandigheid. In 1976 was ze daarmee nog de spreekwoordelijke roepende in de woestijn, maar inmiddels schaart ze zich temidden van meer Franse schrijfsters en regisseurs die de internationale markt bestormen met films en romans waarin de vrouwelijke seksualiteit schaamteloos aan de orde wordt gesteld. Genoeg aanleiding de laatste jaren voor vurige debatten in de Franse media over het onderscheid tussen kunst en pornografie en voor de algemeen geuite zorg over toegenomen voyeurisme bij het publiek. Genoeg aanleiding ook voor protesten. Verschillende kunstenaars schaarden zich aan de kant van dit golfje van vrijmoedige vrouwen en spraken publiekelijk hun verontrusting uit over een toegenomen censuur in Frankrijk.
In À ma soeur (in Nederland uitgebracht onder de Engelse titel Fat girl) zien we de Italiaanse actrice Laura Betti (bekend uit films van Pasolini en Bertolucci) in een televisie-interview van twintig jaar terug haar destijds omstreden tv-shows verdedigen met de woorden dat ze niet om seks draaien maar om seksuele thema's. De analogie met Breillats films ligt voor de hand.
Breillat: "Toen Betti deze shows maakte zei iedereen dat het uitdagende, sexy, opwindende shows waren. Het was een manier het gesprek af te wenden van haar eigenlijke onderwerp: de seksuele identiteit. Het is een interview van 20 jaar geleden en nu denken we dat er sindsdien zoveel veranderd is, maar eigenlijk staan we nog maar aan het begin van de gedachte dat seksuele identiteit een kwestie van identiteit is en dat seks niet simpel een zaak is van consumptie en plezier, of van opwinding. De interesse in mijn films en de hausse in andere kunstwerken die dit thema voor het voetlicht brengt geeft wel aan dat er iets veranderd is, maar dat is een fragiele verandering, niet per se een verandering voor altijd."
Toch was de filmmaakster niet ontevreden over de ontvangst van Romance drie jaar geleden. "Voor de eerste keer van mijn leven werd een film gezien voor wat het was, vooral dankzij het retrospectief in Rotterdam dat er voor zorgde dat mijn films in relatie tot elkaar gezien werden wat het 'schandaleuze' ervan afzwakte. Wat ik wilde zeggen film per film kreeg zo de aandacht. Schandalen interesseren me niet. Ik ben geen provocateur."
Breillat betoont zich evenwel een vurig bewonderaarster van het meest recente schandaal op dit terrein, het veelbesproken boek 'La vie sexuelle de Catherine M.' van kunsthistorica Catherine Millet, die vorig jaar met het publiceren van deze radicale seksuele bekentenisroman volgens de filmmaakster een belangrijke filosofische en ethische daad verrichte. "Het schandaal van dat boek is dat het je dwingt het publieke, culturele leven van een vrouw te scheiden van haar seksuele leven", aldus Breillat. "Millet schreef een boek dat gezien haar belangrijke culturele positie — ze is hoofdredacteur van een van Frankrijks meest prestigieuze kunsttijdschriften — ertoe dwingt dat een vrouw niet langer kan worden teruggebracht tot wat haar seksuele leven van haar maakt. Dat is nieuw. Dat is de ware vrijheid." Toch wil de regisseuse niet spreken over verwantschap tussen schrijfsters en filmmaaksters, zelfs niet over een seksuele golf. "Millets boek onderscheidt zich alleen al van mijn films omdat haar hoofdpersoon het patroon van de herhaling volgt. Ze verandert niet. Aan het einde van het boek is ze nog precies dezelfde, terwijl het bijvoorbeeld bij Marie in Romance gaat om een initiatie, ze maakt een ontwikkeling door. Je kunt films of romans ook niet op een hoop gooien omdat ze seksueel expliciet zijn. Mijn film Romance en een film als Baise-moi van Virginie Despentes waren alleen vergelijkbaar in dat er dingen in gezegd werden die niet toelaatbaar werden gevonden in de cinema en in dat ze handelden over de relatie tussen seks en macht. Het onderwerp bepaalt echter niet de cinema. Cinema is een kunst, een stijl. Er zijn maar weinig onderwerpen ook. Ze worden alleen steeds op een heel andere manier vorm gegeven."

Mythe
Na het abstracte, gestileerde Romance keert Breillat in À ma soeur terug naar de realistische stijl van haar eerdere films, al zal ook deze film uiteindelijk eerder een filosofisch verantwoord dan geloofwaardig einde krijgen. We volgen twee zusjes: de twaalfjarige Anaïs (stuurs en dik) en de vijftienjarige Elena (uitdagend en dun) tijdens een vakantie met hun verveelde moeder en ongeïnteresseerde vader. Beide meisjes verlangen ernaar ontmaagd te worden. Anaïs wil een man die er niet toe doet, "had ik maar een man om de verveling te verdrijven", zingt ze in de openingsscène. Elena heeft hoger gestemde idealen. Met haar zus als stille getuige laat ze zich in een pijnlijk uitgerekte slaapkamerscène tot de daad overhalen door een zoetgevooisde Italiaanse student, die ze eerst tot twee keer toe terechtwijst. Breillat: "Elena wil zijn leugens horen. Ze heeft de valse taal der verliefden nodig om toe te geven aan haar seksuele verlangen wat ze anders niet mag uiten. Tegelijk leidt die valse taal tot een verlies van waardigheid, tot het verlies van een illusie wat veel pijnlijker is dan een verlies van de realiteit."
"De taal der verliefden is de mythe van de mensheid", meent de filmmaakster. "Ze berust op het verlangen onszelf in de eeuwigheid te zien; om figuren in een legende te worden. Wij verschillen van dieren in dit verlangen ons te projecteren in een verzonnen leven. Ik blijf me altijd verbazen over hoe meisjes over de liefde praten, alsof het een sentiment is dat geen uitleg behoeft, maar het is geen simpel gevoel als honger of angst. Het is een sentiment dat zeer abstract is, een hang naar transcendentie, een hang naar een betrekking tot de wereld die je er tegelijk vandaan haalt."
Hoewel realistisch in stijl is À ma soeur bedoeld als een mythisch verhaal, een gedachte die echter pas opdoemt bij het onverwachte, explosieve einde. Dat einde heeft vreemd genoeg wel haar basis in de werkelijkheid: Breillat baseerde haar scenario op een waar gebeurd verhaal over een meisje dat aan een verkrachter/moordenaar wist te ontkomen. Breillat zou echter Breillat niet zijn als ze zelf niet liever een filosofische duiding geeft: "Mijn verhaal is geen moraliteitsverhaal, het is een 'conte cruelle', maar toch: Voor mij sterft Elena omdat ze eigenlijk al dood is. Zij heeft een identiteit geabsorbeerd die haar voorgeschreven is. Als we die mechanismen aanvaarden zijn we eigenlijk al dood. Als we onze identiteit hebben verloren en onze ziel, is het alsof we al dood zijn. Anaïs daarentegen is buitenstaander, ze staat buiten de wet, ze wijst de mechanismen af. De moordenaar boezemt haar daarom geen angst in. Er is een vorm van sympathie, van telepathie tussen die twee. Hij kan haar niet doden omdat ze net als hij buiten de wet staat. Het is symbolisch bedoeld."
Het is een weinig optimistisch beeld wat Breillat schetst. Ofwel een aanvaarding van de illusie van de liefde, je waardigheid verliezen en sterven. Ofwel gedoemd zijn tot de eenzaamheid van de buitenstaander die niet betrokken is op de wereld. Toch ziet Breillat dat laatste niet al te somber: "Anaïs verveelt zich niet, ze denkt. Ze is geen slachtoffer, dat zal ze nooit zijn. Je kan haar verkrachten maar haar gedachten verkracht je niet."

Jann Ruyters



top
À MA SOEUR (FAT GIRL)

Maart 2002 #231

Productie
Jean-François Lepetit
Regie en scenario
Catherine Breillat
Camera
Yorgos Arvatitis
Montage
Pascale Chavance
Art direction
François Renaud Labarthe
Met
Anaïs Reboux
Roxane Mesquida
Arsinée Khanijan

Kleur, 95 minuten

Distributie
Filmmuseum
Te zien
vanaf 28 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


A

À BOUT DE SOUFFLE
À bras ouverts
A DEMAIN
A DIVINA COMÉDIA
À l'aveugle
A L'ORIGINE
A la Cantábrica
A LA PLACE DU COEUR
À LA VERTICALE DE L'ÉTÉ
À MA SOEUR (FAT GIRL)
À MAINS NUES
À perdre la raison
À TOUT DE SUITE
A TOUTE VITESSE
A VENDRE
THE A-TEAM
A.I. Artificial Intelligence
A.K.A.
AALTRA
Aanmodderfakker
AANRIJDING IN MOSCOU
DE AAP
Abduction
THE ABDUCTION CLUB
ABEL
ABELTJE
ABGESCHMINKT
ABOUNA
ABOUT A BOY
ABOUT ADAM
ABOUT ELLY
About Last Night
ABOUT SCHMIDT
About Time
Above Us All
El abrazo de la serpiente
EL ABRAZO PARTIDO
LOS ABRAZOS ROTOS
ABRE LOS OJOS
Abrir puertas y ventanas
ABSOLUTE GIGANTEN
ABSOLUTE POWER
Absolutely Fabulous: The Movie
Las acacias
ACCELERATOR
ACCIDENTAL HERO
THE ACCIDENTAL HUSBAND
THE ACCIDENTAL SPY
ACCION MUTANTE
L' ACCOMPAGNATRICE
The Accountant
ACE VENTURA: PET DETECTIVE
ACE VENTURA: WHEN NATURE CALLS
Achtste-groepers huilen niet
THE ACID HOUSE
ACROSS THE UNIVERSE
The Act of Killing
Act of Valor
ADAM & PAUL
ADAM'S APPLES
ADAM'S RIB
ADAPTATION.
ADDAMS FAMILY VALUES
ADDICTED TO LOVE
ADDO, KONING DER DIEREN
ADELHEID
Adem
Adieu au langage
Adieu Berthe
ADIEU FORAIN
ADIEU, PLANCHER DES VACHES!
Les adieux à la Reine
Adios Amigos
THE ADJUSTMENT BUREAU
Admission
ADORATION
ADRENALINE
ADRIENN PAL
ADRIFT
ADVENTURELAND
THE ADVENTURES OF PLUTO NASH
THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE DESERT
The Adventures of Tintin
L' ADVERSAIRE
ADVOCAAT VAN DE HANEN
ADVOCAATJE LEEF JE NOG?
AE FOND KISS
AEON FLUX
AFBLIJVEN
AFFAIR PLAY
UNE AFFAIRE DE GOÛT
LES AFFINITÉS ÉLECTIVES
AFFLICTION
AFRAID OF THE DARK
ÀFRICA
AFRICA UNITED
THE AFRICAN QUEEN
African Safari
Afscheid van de maan
After Earth
AFTER LIFE
After the Storm
AFTER THE SUNSET
After the Tone
AFTER THE WEDDING
AFTERGLOW
Aftermath
AFTERSCHOOL
AGAINST THE ROPES
AGATA E LA TEMPESTA
The Age of Adaline
THE AGE OF INNOCENCE
AGENT CODY BANKS
AGENT CODY BANKS 2
AGORA
THE AGRONOMIST
AGUA FRÍA DEL MAR
AI NO SHINSEKAI (A NEW LOVE IN TOKYO/TOKYO DECADENCE 2)
Ai Weiwei: Never Sorry
AILEEN: LIFE AND DEATH OF A SERIAL KILLER
AIMÉE & JAGUAR
Ain't Them Bodies Saints
AIR BUD
AIR BUD: DE TOPSCOORDER
UN AIR DE FAMILLE
AIR DOLL
AIR FORCE ONE
AIRHEADS
Aita
AJAMI
AJAX — DAAR HOORDEN ZIJ ENGELEN ZINGEN
ALAMAR
THE ALAMO
ALASKA
ALATRISTE
Albert Nobbs
Alberta
ALBINO ALLIGATOR
Alceste à bicyclette
ALEGRÍA
ALETTA JACOBS: HET HOOGSTE STREVEN
Alex Cross
ALEX VAN WARMERDAM DVD-BOX
Alex van Warmerdam: Gebouwd voor de film
ALEXANDER
ALEXANDER NEVSKY
ALEXANDRA
ALEXANDRA'S PROJECT
ALFIE
ALI
ALI G INDAHOUSE
ALI ZAOUA
ALIAS KURBAN SAÏD
Alias Maria
ALIBI
ALICE
ALICE IN WONDERLAND
Alice Through the Looking Glass
ALIEN LEGACY BOX
ALIEN RESURRECTION
ALIEN VS PREDATOR
ALIEN VS PREDATOR 2
ALIEN — THE DIRECTOR'S CUT
Alien: Covenant
ALIVE
All Eyez on Me
ALL GOD'S CHILDREN CAN DANCE
All is Lost
ALL MEN ARE MORTAL
ALL NIGHT HORROR SHOW 9
ALL OR NOTHING
All Quiet on the Western Front
All Roads Lead to Rome
ALL STARS
All stars 2: Old stars
ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE
ALL THE INVISIBLE CHILDREN
ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE RIGHT NOISES
ALL THINGS FAIR
All You Need is Me
ALLE TIJD
Alleen maar nette mensen
Alléluia
Alleman (Workshop Filmkritiek)
Alles is familie
ALLES IS LIEFDE
ALLES MOET WEG
ALLES STROOMT
Alles van waarde
Alles voor elkaar
Allied
Almanya — Wilkommen in Deutschland
ALMOST FAMOUS
Alone in Berlin
ALONG CAME A SPIDER
ALONG CAME POLLY
Aloys
ALPHA & OMEGA 3D
ALPHA DOG
Alphabet
ALPHAVILLE
Alps
Als je verliefd wordt
ALS KAT EN HOND
ALTIPLANO
ALVIN & THE CHIPMUNKS 2
Alvin & The Chipmunks 3
ALVIN AND THE CHIPMUNKS
Alvin en de Chipmunks: The Road Chip
ALZA LA TESTA
AM SEIDENEN FADEN
L' amant double
LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR
Los amantes pasajeros
LES AMANTS CRIMINELS
LES AMANTS RÉGULIERS
The Amazing Catfish
AMAZING GRACE
The Amazing Spider-Man 2 3D
The Amazing Spider-Man 3D
AMAZONES
Amazonia
AMEN.
AMER
AMERICA'S SWEETHEARTS
THE AMERICAN
American Assassin
AMERICAN BEAUTY
AMERICAN BUFFALO
AMERICAN CUISINE (CUISINE AMÉRICAINE)
American Dreams (lost and found)
AMERICAN DREAMZ
AMERICAN GANGSTER
AMERICAN HISTORY X
American Honey
American Made
American Pastoral
AMERICAN PIE
AMERICAN PIE 2
American Pie: The Reunion
AMERICAN PIE: THE WEDDING (AMERICAN WEDDING)
THE AMERICAN PRESIDENT
AMERICAN PSYCHO
American Sniper
AMERICAN SPLENDOR
American Ultra
AN AMERICAN WEREWOLF IN PARIS
AMERRIKA
L' AMI HOLLANDAIS
L' AMICO DI FAMIGLIA
AMIN
AMISTAD
AMITYVILLE HORROR
AMNESIA
AMONG HORSES AND MEN
L' AMORE MOLESTO
AMORES PERROS
Amour
Un amour de jeunesse
Amour fou (Jessica Hausner over)
LES AMOURS IMAGINAIRES
AMSTERDAM, GLOBAL VILLAGE
Amy
AMY'S ORGASM
An
AN ALAN SMITHEE FILM: BURN HOLLYWOOD BURN
AN ANGEL FOR MAY
AN AWFULLY BIG ADVENTURE
AN EDUCATION
AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
AN IDEAL HUSBAND
AN INCONVENIENT TRUTH
AN UNFINISHED LIFE
Ana ana
L' anabase
ANACONDA
ANACONDAS
ANALYZE THAT
ANALYZE THIS
ANASTASIA
ANATOMIE
ANCHE LIBERO VA BENE
THE ANCHORAGE
Anchorman 2: The Legend Continues
And Everything is Going Fine
AND NOW... LADIES AND GENTLEMEN
And So It Goes
AND THE BAND PLAYED ON
AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER
Die andere Heimat: Chronik einer Sehnsucht
ANDRE
The Andrei Tarkovsky Collection
ANDROMEDIA
ANGEL
ANGEL BABY
ANGEL EYES
ANGEL ON THE RIGHT
ANGELA'S ASHES
ANGÈLE ET TONY
THE ANGELIC CONVERSATION
ANGELS & DEMONS — HET BERNINI MYSTERIE
ANGELS OF THE UNIVERSE
The Angels' Share
ANGER MANAGEMENT
LES ANGES GARDIENS
ANGIE (Martha Coolidge)
ANGIE (Martin Lagestee)
L' ANGLAISE ET LE DUC
Angry Birds Movie
Angry Indian Goddesses
ANGST (Georg Kargl)
ANGST (Michiel van Erp)
ANGUS, THONGS AND PERFECT SNOGGING
ANI IMOTO
ANIKI-BÓBÓ
ANIMAL
ANIMAL FACTORY
ANIMAL KINGDOM
Animals
ANIMALS UNITED 3D
ANKLAGET
ANNA AND THE KING
Anna Karenina
ANNA MAGDALENA
Annabelle
Annabelle: Creation
L' ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD
Anni felici
Annie
ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS
THE ANNIVERSARY PARTY
AÑO BISIESTO
UN AÑO SIN AMOR
Anomalisa
ANONYMA
Anonymous
ANOTHER DAY IN PARADISE
ANOTHER YEAR
THE ANT BULLY (DE MIERENMEPPER)
Ant Man
ANTARCTICA, A TICKET TO ETERNITY
Antboy
Antboy en de wraak van de rode furie
ANTICHRIST
ANTITRUST
ANTON
ANTONIA
ANTÔNIA
Ants on a Shrimp
ANTZ
ANUBIS & HET PAD DER ZEVEN ZONDEN
ANVIL! THE STORY OF ANVIL
ANY GIVEN SUNDAY
ANY WAY THE WIND BLOWS
ANYTHING ELSE
ANYWHERE BUT HOME
Apa
APAN
THE APARTMENT
Apenstreken
Apocalypse Now
APOCALYPSE NOW REDUX
APOCALYPTO
APOLLO 13
Apollo 18
L' Apollonide — Souvenirs de la maison close
THE APOSTLE
DIE APOTHEKERIN
APP — de film
APPALOOSA
L' APPARTEMENT
L' APPÂT
DE APPEL (SIB)
LES APPRENTIS
APRÈS L'AMOUR
APRÈS LA VIE
Après mai
APRILE
APT PUPIL
APU-TRILOGIE
AQUAMARINE
Aquarius
Arabian Nights (As mil e uma noites)
Araf
Arbitrage
THE ARBOR
LA ARDILLA ROJA
ARE WE DONE YET?
Area 51
Argo
THE ARISTOCRATS
DE ARISTOKATTEN
ARLINGTON ROAD
ARMADILLO
ARMAGEDDON
Army of One
ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO
AROUND THE BEND
AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
Arrietty
Arrival
The Art of Happiness
THE ART OF WAR
ARTEMISIA
ARTHUR
ARTHUR 3: DE STRIJD TUSSEN TWEE WERELDEN
ARTHUR AND THE MINIMOYS
ARTHUR EN DE WRAAK VAN MALTHAZARD
The Artist
Artist of Fasting (IFFR Deep Focus Adachi Masao)
As Above So Below
AS GOOD AS IT GETS
As I Lay Dying
As I Open My Eyes
AS IT IS IN HEAVEN
DE AS VAN PHOENIX
Ascent
ASH WEDNESDAY
Ashes
ASHES OF TIME REDUX
ASK THE DUST
THE ASSASSIN (John Badham)
The Assassin (Nie Yinniang)
Assassin's Creed
ASSASSIN(S)
THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON
ASSASSINS
ASSAULT ON PRECINCT 13
ASSEPOESTER EN DE KEUKENPRINS
ASSHAK, TALES FROM THE SAHARA
THE ASSOCIATE
ASTERIX & DE VIKINGEN
Asterix & Obelix 3D: De Romeinse lusthof
Asterix & Obelix bij de Britten
ASTÉRIX & OBÉLIX: MISSION CLÉOPÂTRE
ASTERIX AUX JEUX OLYMPIQUES
ASTERIX EN OBELIX TEGEN CAESAR
ASTRO BOY
THE ASTRONAUT'S WIFE
At Any Price
AT FIRST SIGHT
AT THE END OF DAYBREAK
ATANARJUAT, THE FAST RUNNER
Atlantic.
ATLANTIS (Digna Sinke)
ATLANTIS (Gary Trousdale, Kirk Wise)
ATM
Atmen
Atomic Blonde
ATONEMENT
Attack on Titan: The Movie (deel 1) en Attack on Titan: End of the World (deel 2)
ATTENBERG
Attila Marcel
AU PETIT MARGUERY
L' AUBERGE ESPAGNOLE
AUDITION
Auf der anderen Seite
Auf einmal
AUF WIEDERSEHEN AMERIKA
AUGUST RUSH
AUGUST: A MOMENT BEFORE THE ERUPTION
August: Osage County
EL AURA
AURORA
Austerlitz
AUSTIN POWERS IN GOLDMEMBER
AUSTIN POWERS: INTERNATIONAL MAN OF MYSTERY
AUSTIN POWERS: THE SPY WHO SHAGGED ME
AUSTRALIA
AUTO FOCUS
THE AUTOBIOGRAPHY OF NICOLAE CEAUSESCU
AUTUMN BALL
AUTUMN GOLD
AUTUMN IN NEW YORK
AUTUMN MOON
AVALON
Avant l'hiver
AVATAR
AVENGE BUT ONE OF MY TWO EYES
THE AVENGERS (Jeremiah Chechik)
The Avengers (Joss Whedon)
The Avengers: Age Of Ultron
L' avenir
AVETIK
THE AVIATOR
DE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE 1
DE AVONTUREN VAN PINOKKIO
The Awakening
AWAY FROM HER
AWAY WE GO
AWAY WITH WORDS
AYURVEDA — ART OF BEING
AZULOSCUROCASINEGRO
AZUR & ASMAR