Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
De man die niet wist hoe hij over zijn film moest praten

Dheepan (Jacques Audiard over)

Frankrijk, 2015 | Jacques Audiard
Twee volwassenen en twee kinderen die elkaar nog nooit gezien hebben, worden een gezin en krijgen asiel in Frankrijk. In een Parijse buiten­wijk moeten ze overleven tussen de heersende drugsbendes. Jacques Audiard won er in Cannes de Gouden Palm mee.

Door Ronald Rovers

De sfeer in het gehuurde penthouse waar Jacques Audiard (1952) in Cannes acte de présence geeft wordt een beetje ongemakkelijk. Zijn wij nou gek of is hij het? Hadden we gisteren niet allemaal Dheepan gezien, over een fake Tamilgezin dat uit Sri Lanka vlucht en asiel krijgt in Frankrijk? Dat in een buitenwijk van Parijs terechtkomt, waar legertjes drugsdealers hele flatgebouwen beheren en drive-by shootings over de hoofden van spelende kinderen het straatbeeld bepalen?
Nu problemen rond vluchtelingenstromen wereldwijd naar een kookpunt gaan en overheden bij de aanpak daarvan uitblinken in kortzichtigheid, had Audiard geen actueler onderwerp kunnen kiezen.
Toch?
Fout.
"Het is een film over een gezin", zegt Audiard. "Niet over de toestand in Frankrijk, niet over de toestand in de wereld. Het gaat over vier mensen die doen alsof ze een gezin zijn omdat ze asiel willen, en dan een echt gezin worden, omdat ze door de dagelijkse routines van een gezin gaan. Het is geen film over assimilatie. Het is geen documentaire."
Dat had ook niemand gezegd.
Op een bepaalde manier had hij natuurlijk gelijk. Un héros très discret (1996), over een zoon van collaborateurs die zich met succes voordoet als een voormalige verzetsman, is ook geen aanklacht aan het adres van Fransen die zich na de Tweede Wereldoorlog veel beter hadden voorgedaan dan ze zich onder de nazi-bezetting hadden gedragen. De battre mon coeur s'est arrêté (2005), over een crimineel die concertpianist wil worden, is geen film over vastgoedcriminaliteit. En Un prophète (2009) geen film over de problemen van Arabische immigranten. Ook al zijn ze dat allemaal wel. Het zijn films die niet over het decor gaan waarin ze zich afspelen maar die tegelijk niet zonder dat decor verteld kunnen worden.

Weerzin
Maar Audiards weerzin om de politiek dimensie van de film te benoemen, doet ook denken aan de weerzin van politici om zichzelf ideologisch te noemen. Alsof het vieze woorden zijn. "Het hele verhaal over Sri Lanka en vluchtelingenstromen naar het Westen en die gewelddadige wijken waarin immigranten in Frankrijk terechtkomen als ze dan eindelijk wel het land in mogen, is slechts decor. In essentie is het een liefdesverhaal." Dan heeft hij wel een extreem decor gekozen voor dat liefdesverhaal, merken we op.
Hij verontschuldigt zich. Nog maar een week geleden zat hij in de montage. Tijd om na te denken en zijn ideeën over de film te formuleren is er nog niet geweest. In plaats daarvan denkt hij nu na. Naast Audiard op de bank zit Noé Debré, de jonge, opkomende scenarioschrijver die samen met Audiards min of meer vaste schrijver Thomas Bidegain een paar jaar aan Dheepan heeft gewerkt. Hij zegt nog even niets.
Audiard heeft een gedachte gevonden. "Het liefdesverhaal tussen Dheepan en Yalini wordt een metafoor voor al die dingen die je doet om je aan te passen. Nee, geen metafoor, ik bedoel een parallel. Tussen de verhouding die ze als immigrant met hun nieuwe land hebben en die ze als zogenaamde man en vrouw met elkaar hebben. Ze laten zich van hun beste kant zien, doen moeite om de ander te overtuigen, vertellen soms een leugentje om verder te komen en de vrede te bewaren. Dus als Dheepan uiteindelijk de no-fire-zone verlaat, het gebied dat hij zelf gemarkeerd heeft om de drugsdealers weg te houden, richt hij zich eigenlijk net zoveel tot zijn vrouw als tot de criminelen en het geweld in de buurt. Een andere manier om haar te bereiken kent hij niet. We hadden de film ook kunnen noemen, De Man Die Niet Wist Hoe Hij Over Liefde Moest Praten."

Jacques Audiard


Vilein
Het gaat te ver om zijn films karakterstudies te noemen. Daarvoor leunen ze teveel op melodrama waarin de personages gestuurd worden door de omstandigheden. Tegelijk zijn het films die in eerste en laatste instantie altijd over die personages gaan. Je hoeft geen fan te zijn om te zien dat Audiard bedreven is in die combinatie van spektakel en psychologie. Hij is daarom ook wel 'ns de Franse Scorsese genoemd. Bij uitstek geschikt dus ook om het in de VS te proberen, zoals zoveel andere Franse filmmakers. Audiard had zichzelf met De battre mon coeur s'est arrêté al slim in de kijker gespeeld bij Amerikanen, want dat was een remake geweest van James Tobacks Fingers (1978), een belangrijke film in New Hollywood, de Amerikaanse New Wave uit de jaren zeventig.
Maar Audiard is een echte filmmaker. Hij begrijpt het gewicht van beelden, bleek in een interview uit 2012 naar aanleiding van De rouille et d'os. "Als je de deur van een boksclub in Brooklyn opendoet, weet je wat je daarachter gaat vinden. Dat heb je namelijk al 200 keer gezien, in 200 films. Als je die deur op Antibes opendoet, is alles nieuw." Hij blijft dus lekker in Europa. Ook omdat hij het Engels niet goed beheerst. Dat weerhoudt hem er niet van om de tolk vilein te corrigeren als ze één keer een woord niet helemaal goed vertaalt. "Het is lastig, die technische termen", lacht ze verontschuldigend. "Het is je vak", zegt hij.

Ironie
Dheepan past perfect in het rijtje films dat Audiard heeft gemaakt — slechts zeven in 21 jaar, dus hij neemt de tijd — omdat ze zonder uitzondering gaan over mensen die zichzelf opnieuw moeten uitvinden om te overleven. "Het verleden trekt je alleen maar naar beneden", zegt het hoofdpersonage in Un héros très discret. Het zou het motto voor al z'n films kunnen zijn.Tegelijk was het een nieuw artistiek avontuur, vertelt de 27-jarige Debré, die tot dan keurig had zitten wachten tot hem iets werd gevraagd. "Het is de grote ironie van de Franse film dat je de mensen die je elke dag op straat ziet, niet in die films terugziet. Zoals de man die je bloemen probeert te verkopen als je op een terras zit. Hem in een Franse genrefilm stoppen met gewelddadige scènes, zou iets nieuws en spannends opleveren. In die zin wilden we een nieuwe taal vinden, nieuwe beelden die die nieuwe werkelijkheid van Frankrijk zouden laten zien."
Dat betekende een hoofdrol voor de onbekende Sri Lankaan Jesuthasan Antonythasan (1967). Geen acteur trouwens, maar een schrijver. Of hij net als alle andere acteurs door hun rollen bij Audiard zal doorbreken — behalve Cottilard, die was al bekend — valt te betwijfelen. Daarvoor is hij misschien te vreemd. Exotisch, zegt Audiard.
In die zin hebben we toch een politieke film gemaakt, zegt hij. "De castingindustrie in Frankrijk voelt als een belemmering. Ik wil de boel opengooien. Ik wil nieuwe gezichten zien, nieuwe manieren van praten. Nieuwe huidskleuren. De Franse film kijkt teveel in de spiegel en is eigenlijk een beetje narcistisch geworden. Zeven miljoen euro investeren in een stel onbekende acteurs en dan zo'n verhaal vertellen is op zichzelf een politieke daad. Net zoals 15 miljoen investeren in Un prophète en dan een onbekende acteur in Cinemascope laten zien een politieke daad was."
Zo. Dat was eruit. De gedachte was geformuleerd. We nemen afscheid en Audiard blijft achter met Debré en de tolk. "Ik was blij met jullie vragen", zegt hij als we de kamer uitlopen.
De volgende dag won Audiard de Gouden Palm. Na afloop vertelde hij aan journalisten dat het goed was om eindelijk het nieuwe Frankrijk in films te kunnen laten zien. Dat je eindelijk het verhaal zag achter die onbekende man die je op terrassen bloemen probeert te verkopen. En dat het goed zou zijn als Dheepan iets aan zijn positie zou verbeteren.



Filmkrant.Live verzorgt in september een introductie bij Dheepan
Filmschuur | Haarlem
5 september 16.30 uur
Barend de Voogd


top
Dheepan (Jacques Audiard over)

September 2015 #379



Productie
Pascal Caucheteux
Regie
Jacques Audiard
Scenario
Jacques Audiard
Thomas Bidegain
Noé Debré
Camera
Éponine Momenceau
Montage
Juliette Welfling
Art direction
Michel Barthélémy
Muziek
Nicolas Jaar
Met
Jesuthasan Antonythasan
Kalieaswari Srinivasan
Claudine Vinasithamby

Kleur, 115 minuten

Distributie
Lumière
Te zien
vanaf 3 september

Ga voor alle bioscopen
en speeltijden naar
MrMovie.nl

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
Daphne (Peter Mackie Burns over)
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER (Hideo Nakata)
DARK WATER (Walter Salles)
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
DAWN OF THE DEAD (George A. Romero)
DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder)
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
DELIVER US FROM EVIL (Amy Berg)
DELIVER US FROM EVIL (Ole Bornedal)
Deliver Us From Evil (Scott Derrickson)
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
Detroit
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django (Étienne Comar)
Django (Sergio Corbucci)
Django Unchained
DO NOT DISTURB (Dick Maas)
Do Not Disturb (Yvan Attal)
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON (Arend Steenbergen)
DON (Farhan Akhtar)
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double (Michael Brandt)
The Double (Richard Ayoade)
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
Drift (Benny Vandendriessche)
DRIFT (Michiel van Jaarsveld)
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Du forsvinder
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME