The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Distributeur gezocht

DEAD MAN'S SHOES

Engeland, 2004 | Shane Meadows
Waarom zijn sommige prachtfilms alleen door een paar ingewijden te zien op festivals en niet in de bioscoop? Een onderzoekje onder de mensen die bepalen wat wij te zien en dus ook níet te zien krijgen, zoals het meesterlijke Dead man's shoes.

Dead man's shoes, Taxi driver op het Engelse platteland, zal niet in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. De film is twee keer vertoond op het Filmfestival Rotterdam en dat was het dan. En dat is vreemd, en vreselijk jammer, want deze bloedstollende film, genomineerd voor een BAFTA voor beste Britse film, verdient een publiek. En met zoveel (middel)matige films in de bioscoop zou je verwachten dat voor een originele, spannende en ontroerende film wel plek zou zijn. Waarom is dit niet het geval? Wie en hoe besluiten wat er draait? Reden voor een rondgang langs de mensen die bepalen wat wij te zien krijgen: de distributeurs en, op afstand gevolgd, de programmeurs van de filmtheaters. Over 'marketing hooks', conservatieve kijkers en aanbodoverschot.
Dead man's shoes is de lowbudget liefdesbaby van de jonge Britse regisseur Shane Meadows (TwentyFourSeven, A room for Romeo Brass) en zijn charismatische hoofdrolspeler én medescenarist Paddy Considine (My summer of love). Considine speelt Richard, die in een schutkleurig legerjasje zijn geboorteplaats bezoekt. Hij heeft een missie: afrekenen met het lokale tuig dat ooit zijn zwakbegaafde broertje terroriseerde. Deze criminelen zijn de domme, provinciaalse neefjes van de hippe gangsters uit het milieu van Guy Ritchies Lock, stock and two smoking barrels en Snatch, en zijn geen partij voor deze gedecideerde engel der wrake, die door Considine verpletterend gestalte wordt gegeven. Gruwelijk is zijn vergelding. Zo koud als Lee Marvin in Point blank, maar met een psychopathische intensiteit die Robert De Niro in Taxi driver zou doen huiveren.
Maar Dead man's shoes is niet alleen een wraakfilm, het is ook een warmbloedig, geestig en authentiek portret van het dagelijks leven in de Engelse provincie. De sukkelige karakters, de realistische dialogen, de alledaagse locaties: dit is sociaal-realisme op zijn Britse best. Dead man's shoes is de genrefilm die Ken Loach nooit zal maken, of andersom: een Engels plattelandsdrama in de handen van Sam Peckinpah. Regisseur Meadows zegt het zelf het best: "It's part kitchen-sink drama, part Terminator".
Een film, kortom, waarvan je verwacht dat er een publiek voor is. Stel, je telt de liefhebbers van Brits sociaal-realistische films op bij die van spannende thrillers én van die van zwarte humor, dan moet je toch uitkomen op een publiek dat op zijn minst zo groot is als dat van, zeg, Tropical malady, de veelbeschreven, uiterst taaie kunstfilm? Vijf redenen waarom Dead man's shoes niet is uitgebracht op een rij.

1: De film
Dead man's shoes maakt het zichzelf niet makkelijk. Want: wat is dit voor film? Een bloedstollende thriller, of een kalm kabbelend drama; authentieke kitchen sink of snoeiharde genrefilm? Het antwoord is natuurlijk: alles. En daarmee maakt de film het heel moeilijk voor distributeurs om het publiek duidelijk te maken waar ze mee van doen hebben. Want hoe verkoop je zoiets ondefinieerbaars? Pim Hermeling van distributeur A-Film (Der Untergang): "Deze film valt overal tussen, het is dus lastig om een doelgroep te vinden. En de film heeft ook nog eens geen enkele 'marketing hook' waarmee je hem kan verkopen".
"Soms kun je een moeilijke film 'verkopen' op een regisseursnaam, zoals in het geval van Todd Solondz", zegt Erik Engelen van distributeur Paradiso (Amélie). "Shane Meadows doet het wereldwijd goed op festivals, maar in de bioscoop zal zijn naam niet meer dan vijf tickets opleveren — waarvan vier gratis".
Dat lijkt vreemd: we hebben het toch over de artfilm, waar niet doelgroep en naamsbekendheid maar kwaliteit het criterium is?

2: Het publiek
Niet dus. Het gaat niet om de film, het gaat om het publiek. En dat kan niet veel hebben, aldus Engelen (Paradiso). "Het Nederlandse filmhuispubliek is conservatief. Het houdt niet van geweld en al helemaal niet van seks." En veelbesproken 'shock artfilms' als A hole in my heart en Irréversible dan? "Die zijn vooral populair bij de pers", aldus Engelen. "Irréversilble trok niet meer dan 12.000 bezoekers. Tegenwoordig doen vooral toegankelijke artfilms het goed, zoals Der Untergang en Amélie."
Goed, dan draai je de film toch voor dat kleine publiek, waarvoor je ook Irréversible vertoont?

3: Het aanbod
Dan moet er wel plek zijn. Nederland stroomt namelijk over van de films. "Wat bijzonder, dat een film eindelijk eens niet is aangekocht!" juicht Nicolaine den Breejen van distributeur Cinemien als ze hoort dat Dead man's shoes niet wordt uitgebracht. "In de Benelux wordt alles aangekocht." In Nederland wordt jaarlijks het verbluffende aantal van plusminus 300 films uitgebracht — bijna zes per week dus. Toch blijft er heel veel ongezien, want er wordt een veelvoud geproduceerd.
"Het gaat om duizenden titels per jaar die blijven liggen", volgens Erik Hendriks van filmverdeler Dutch FilmWorks. Waarom blijft de ene titel dan liggen terwijl een slappe film als A lovesong for Bobby Long wel te zien is?

4: De deals
"Package- of output-deals kunnen een reden zijn", zegt Henk Camping, directeur van het Utrechtse filmtheater 't Hoogt. De producent (of sales agent, die namens de producent de film verkoopt) biedt een heel pakket films aan, met daarbij ook zwakke broeders. "Vroeger verdween die slechte film in een la, nu moeten ze contractueel verplicht worden vertoond. Misschien is dat ook wel de reden dat de mensen dit jaar zo dramatisch veel minder naar de bioscoop gaan: ze zijn teleurgesteld door de ene shitfilm na de andere die in het winkelmandje wordt geperst."
Pim Hermeling (A-Film) bevestigt dat ook Dead man's shoes hem werd aangeboden in een pakket, dat niet bijster interessant was ("Er zat nog een hondenfilm bij"). Een ander gevolg van de output-deals kan zijn dat een interessante film bij een 'verkeerde' distributeur terecht komt, aldus René Wolf van het Filmmuseum. "Café Lumière bijvoorbeeld van Hou Hsiao-hsien, die komt uit een pakket-deal van Fortissimo en A-Film, en ik verwacht niet dat zij hem nog gaan uitbrengen".

5: Het geld
Uiteindelijk komt het natuurlijk toch vaak neer op zakendoen. Film is business. En dus gaat het om berekeningen, afspraken, verwachtingen, contacten en contracten. Ken je de sales agent, leveren ze bruikbaar materiaal (voor goede trailers en duidelijke posters)? Heb je al eerder zaken met ze gedaan, of brengen ze hun films altijd uit bij een andere distributeur? En: is de film niet te duur? De producent van Dead man's shoes, Mark Herbert van Warp Films, vroeg veel te veel geld, zeggen zowel Paradiso als A-Film. Tot overmaat van ramp ging ook de sales agent nog eens failliet: dat bemoeilijkt het zakendoen.

Wat nu?
Is Dead man's shoes nog te redden voor Nederlandse liefhebbers, of is de film 'dead before arrival'? Het lijkt erop. Als uitbreng in de bioscoop niet lukt, is er altijd nog de alsmaar uitdijende dvd-markt. En dvd-rechten zijn een stuk goedkoper. In Engeland verkoopt de Dead man's-dvd "boven verwachting", volgens de opgetogen producent Herbert: "In de eerste week werden er meer van verkocht dan van al Shane Meadows' vorige films bij elkaar".
De film wordt er nu slinks geadverteerd als slasher, met een bloedrode poster waarop Paddy Considine met bijl te zien is. Dat is ook een manier. Het succes in Engeland maakt het uitbrengen in Nederland alleen maar minder interessant: voor een dvd-tje bestellen via internet draait de moderne creditcardconsument zijn hand immers niet meer om.
Soms, als films niet vertoond dreigen te worden, grijpen de programmeurs van de filmtheaters zelf in, door de film rechtstreeks van de producent of sales agent te betrekken. Liever doen ze dat niet: niet alleen zijn de films zelf erg duur, je moet ook nog een publiek vinden. En reclame is niet hun business. Henk Camping ('t Hoogt): "Je marketing moet wel heel goed zijn. Stel je organiseert twintig voorstellingen met andere theaters: hoe zorg je dat je ook twintig volle voorstellingen hebt, en niet alleen voor jezelf gaat kloten? Zo hebben we Blissfully yours vertoond, van de regisseur van Tropical malady. Fascinerend! Maar die fascinatie deelden we met welgeteld negen betalende bezoekers."
Kadir Selçuk, programmeur van Lantaren/Venster in Rotterdam, is wat optimistischer: "Wij vertonen regelmatig films die we tijdelijk importeren, in een alliantie met andere filmhuizen. Je betaalt de producent vooraf een vast (garantie)bedrag, en aan het einde verdeel je de recette. Of ik dat met Dead man's shoes wil doen? Daar is het nu nog te vroeg voor — het is een nieuwe film, misschien gebeurt er nog wat mee."
Selçuk heeft het bij het rechte eind, want helemaal aan het einde van de rondgang, die steeds pessimistischer stemt over de kansen dat de film nog gezien kan worden, is er eindelijk goed nieuws: Dead man's shoes heeft een doek gevonden! Het gratis openlucht filmfestival Pluk de Nacht, dat eind augustus voor de derde keer plaatsvindt aan het Amsterdamse IJ, gaat de film twee keer vertonen. Caspar Sonnen, een van de programmeurs van het festival, is dolgelukkig dat hij de film kan laten zien: "Deze film was gewoon te goed om te laten liggen!"
Pluk de Nacht is opgericht om films te vertonen die niet voor reguliere vertoning zijn aangekocht. Hoe kan het dat interessante titels op buitenlandse planken blijven liggen? "Een groot probleem is dat de prijzen in het buitenland veel hoger liggen dan in Nederland. Illumination bijvoorbeeld, de geweldige winnaar van de KNF-persprijs op het laatste Filmfestival Rotterdam, kost 1000 euro exclusief transport voor slechts één enkele vertoning. Omdat wij geen entree vragen is dat dus nooit op te brengen." Over de prijs die Pluk de Nacht voor Dead man's shoes betaalt wil Sonnen geen uitspraken doen. Wel geeft hij een goede verklaring waarom Dead man's shoes niet gewoon in de bioscoop is te zien. "Was hij door een of andere Japanse of Koreaanse Takeshi-Ishi gemaakt, dan was hij hot geweest en zeker gekocht. Nu is het een Engelse film, en van Engelse films verwachten we Mike Leigh."

Catch 22
Om een verklaring voor dit fenomeen te vinden geldt natuurlijk in eerste en in laatste instantie: volg het geld. De makers vroegen te veel, de distributeurs verwachten te weinig publiek, de programmeurs vertonen liever niet zelf duur gehaalde films voor een lege zaal. Dat is allemaal heel logisch: zonder inkomsten geen bioscoopbedrijf. Wat wel treurig stemt is dat het marketing-denken zo'n grote invloed heeft op de filmwereld, juist daar waar artistieke criteria de norm zouden (behoren te) zijn, en niet de mate waarin een film in een duidelijk hokje past. Dead man's shoes valt tussen de wal van de mainstream genrefilm en het schip van de sociaal-realistische kunstfilm. Maar wijst de filmgeschiedenis niet juist uit dat dat soort genreoverschrijdende films de meest vernieuwende zijn? Meadows en Considine maakten een briljante film, maar wel een die niet te marketen bleek. En met een prachtige catch 22 wordt het gelijk van de distributeurs bewezen: omdat hij niet is aangekocht, wordt automatisch het bewijs geleverd dat hij niet verkoopbaar is.

Rik Herder



top
DEAD MAN'S SHOES

Juli/augustus 2005 #268

Productie
Mark Herbert
Regie
Shane Meadows
Scenario
Shane Meadows
Paddy Considine
Camera
Danny Cohen
Montage
Celia Haining
Lucas Roche
Chris Wyatt
Art direction
Adam Tomlinson
Muziek
Aphex Twin
Met
Paddy Considine
Toby Kebbell
Gary Stretch

Kleur, 90 minuten

Te zien
25 augustus t/m 4 september op het Pluk de Nacht Openlucht Filmfestival, 't Stenen Hoofd aan het IJ, Amsterdam

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
Daddy's Home 2
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
Daphne (Peter Mackie Burns over)
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER (Hideo Nakata)
DARK WATER (Walter Salles)
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
David Lynch: The Art Life (Jon Nguyen over)
DAWN OF THE DEAD (George A. Romero)
DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder)
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
DELIVER US FROM EVIL (Amy Berg)
DELIVER US FROM EVIL (Ole Bornedal)
Deliver Us From Evil (Scott Derrickson)
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
Detroit
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
De dieren uit het Hakkebakkebos
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django (Étienne Comar)
Django (Sergio Corbucci)
Django Unchained
DO NOT DISTURB (Dick Maas)
Do Not Disturb (Yvan Attal)
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON (Arend Steenbergen)
DON (Farhan Akhtar)
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double (Michael Brandt)
The Double (Richard Ayoade)
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Knock
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
Draken & Deuntjes
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
Drift (Benny Vandendriessche)
DRIFT (Michiel van Jaarsveld)
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Du forsvinder
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME