The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Donnie Darko (Jake Gyllenhaal) en zijn lerares Engels (Drew Barrymore) Doemdenkend reuzenkonijn

DONNIE DARKO

Verenigde Staten, 2001 | Richard Kelly
Donnie Darko, het debuut van de Amerikaanse regisseur Richard Kelly dat onlangs de publieksprijs won op het Amsterdamse Festival van de Fantastische Film, kon in Amerika op weinig erkenning rekenen. De wonderlijke film kreeg ten onrechte slechts een beperkte, weinig succesvolle roulatie. Distributeurs en publiek wisten zich blijkbaar geen raad met de geesteszwakke puber Donnie, die de controle over zijn leven verliest nadat een reuzenkonijn hem de ondergang van de wereld heeft voorspeld.

De Amerikaanse pers schoot vergelijkingsmateriaal tekort toen ze aan het publiek moest uitleggen wat voor film Donnie Darko, het debuut van regisseur Richard Kelly (27) precies is. Kelly zelf omschreef zijn eersteling als The catcher in the rye in de stijl van Philip 'Blade runner' K. Dick en noemde in verschillende interviews Terry Gilliams' 12 monkeys als grootste voorbeeld. Bovendien lokte hij verdere vergelijkingen uit door zijn film vol te stoppen met al dan niet opzichtige hommages aan onder meer Stephen King, Graham Greene, The evil dead en Magnolia. Maar daarmee waren de journalisten blijkbaar niet tevreden. Gabriel Garcia Marquez verfilmd door John Hughes, meende de ene krant. Een mix van Hughes en David Lynch, schreef de andere. Om niet te spreken van de vele associaties met klassiekers uit de (Amerikaanse) filmgeschiedenis. Terwijl al die verwijzingen erop zouden kunnen duiden dat Donnie Darko een allegaartje zonder karakter is, zijn ze in feite de schamele hulpmiddelen van critici die niet weten hoe ze deze wonderlijke film moeten classificeren.
Het valt inderdaad zwaar om Donnie Darko in een hokje te plaatsen, en dat probleem heeft regisseur Kelly van begin af aan parten gespeeld. In Hollywood liep geen enkele studio warm voor zijn ongrijpbare scenario over de geesteszwakke puber Donnie Darko, die de controle over zijn leven verliest nadat een reuzenkonijn hem de ondergang van de wereld heeft voorspeld. Uiteindelijk kon de film met veel moeite en een krap budget worden gedraaid dankzij de inzet van Drew Barrymore's onafhankelijke maatschappij Flower Films. Vervolgens moest Kelly een distributeur vinden, maar na de druk bezochte premièrevoorstelling tijdens het Sundance Festival meldde zich aanvankelijk niemand bij hem. Newmarket, eerder de distributeur van de verrassingshit Memento, tekende tenslotte voor een zeer bescheiden roulatie, op voorwaarde dat de film een half uur korter zou worden. De publiciteit hoopte op veilig te spelen door de sinistere kant van de film te accentueren met slagzinnen als 'Be afraid of the dark' en 'Dark, darker, Darko' — evenwel zonder enig commercieel succes.
Toch blijkt Donnie Darko bij tijd en wijlen griezelig genoeg om spanningzoekers tevreden naar huis te sturen. Vooral de ontmoetingen tussen Donnie (Jake Gyllenhaal) en het reuzenkonijn Frank ademen door de sterke belichting en de doodstille soundtrack een ijzingwekkende sfeer. En Jake Gyllenhaal is als het ondoorgrondelijke hoofdpersonage een schot in de roos, alleen al vanwege zijn glazige blik en de dikke, zwarte wenkbrauwen. Donkerder dan dit kan een gezicht niet zijn.

Gekke trekjes
Maar Donnie Darko is niet alleen een enge film. Het is ook een film vol nostalgie, een film over het onbegrip dat je als onaangepaste tiener in je omgeving aantreft, over dat ene meisje dat alles even weer zinvol maakt, en zowaar ook een film over de relatieve aspecten van het tijd-ruimte-continüum. In Donnie's werkelijkheid zijn deze zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door die werkelijkheid in al zijn dimensies bloot te leggen plaatst Kelly zijn film buiten alle genres, en maakt hij de uiterst complexe persoonlijkheid van Donnie inzichtelijk en invoelbaar — voor zover de eenzelvige puber dat toelaat.
Om te beginnen toont Kelly hoe Donnie's verwarring ingegeven wordt door de tijd en plaats waarin hij opgroeit: een Amerikaanse buitenwijk anno 1988, aan de vooravond van de presidentsverkiezingen van dat jaar. Een wat ingedutte bedoening, zo lijkt het. Grote witte woningen aan een groene laan, Donnie's vader (Holmes Osborne) die lachend in de tuin bladeren opruimt, en dat alles gefilmd in verzadigde tinten en begeleid door Tears for Fears en Spandau Ballet — al met al een onbezorgdheid die hier en daar naar onverschilligheid neigt en een wakkerschuddende Dag des Oordeels wel eens onvermijdelijk zou kunnen maken. Verdere tekens aan de wand zijn de al te makkelijke diagnoses van Donnie's psychiater (veterane Katherine Ross), en de gulzigheid waarmee menig burger zijn of haar verstand verkoopt aan de plaatselijke new age-goeroe (eighties-icoon Patrick Swayze).
Niettemin ontsnapt de film aan een al te zwartgallig beeld van de Amerikaanse burgerij à la Happiness door Donnie te omringen met werkelijk lieve ouders en een begripvolle vriendin (Jena Malone), die Donnie's gekke trekjes juist kan waarderen. Met dit handjevol mensen die oprecht om elkaar geven, die tot elkaar willen doordringen en daar tot op zekere hoogte ook in slagen, lijkt Donnie's redding binnen handbereik te liggen. Des te schrijnender is de scène waarin Donnie's moeder (een mooi gelaagde rol van Mary McDonnell) vergeefs contact zoekt met haar zoon.

Carnavalskostuum
Als de film al ergens een oorzaak legt voor Donnie's isolement, dan is het wel bij zijn school. Terwijl Kelly met zijn naar innerlijke rust en zingeving zoekende hoofdpersonage een welkom alternatief biedt voor de losbollerige tieners uit bijvoorbeeld American pie 1 en 2, stelt hij Donnie's docenten voor als cartoonesk-apathische lieden zonder pedagogisch talent. De weinige onderwijzers die zich hiertegen afzetten worden de mond gesnoerd of ontslagen, zoals de eigenzinnige lerares Engels (een kleine maar levensechte rol van Drew Barrymore). Een educatief systeem dat in al zijn afstompende stugheid misschien wel vraagt om een uitbarsting van geweld.
In eerste instantie gaat Donnie de dreigende chaos echter vooral met vroegrijp verstand en een wat kinderlijke onbevangenheid te lijf. Zo dient hij zijn lerares maatschappijleer stevig van repliek omdat zij het leven reduceert tot een spel van liefde en angst waarin voor moeilijk te duiden emoties geen plaats is, en roept hij de spot van zijn medeleerlingen over zich af als hij met zijn vriendin een bril voorstelt die jonge kinderen enkel de rooskleurige aspecten voor ogen houdt. Zulke scènes volstaan om van Donnie een in zijn tegenstrijdigheden zeer aantrekkelijke antiheld te maken, en dat blijft hij wanneer hij naar rigoreuzere middelen grijpt.
De als konijn uitgedoste doemdenker die hem dan revolver, bijl en benzine in de handen legt, had met zijn carnavalskostuum grappiger en kinderlijker kunnen zijn dan hij feitelijk is, en lijkt daarmee de perfecte personificatie van Donnie's getroubleerde geest.

Waterstroompjes
En misschien bestaat Frank toch echt, daar aan de andere kant van de badkamerspiegel, zoals ook James Stewarts konijnenvriend Harvey in de gelijknamige film uit 1950 niet helemaal weggerationaliseerd kan worden als een product van Stewarts schizofrenie. Zelfverklaard SF-fanaat Kelly houdt de plot op on-Amerikaanse wijze vatbaar voor een opvatting waarin het konijn een boodschapper uit een andere dimensie is, die met Donnie als instrument de loop van de geschiedenis wijzigt, of die Donnie er juist op wijst dat zijn rol in die geschiedenis nooit veranderd kan worden. Vanaf het moment dat een vliegtuigmotor op zijn kamer stort krijgt Donnie steeds meer besef van zijn al dan niet te wijzigen voorbestemming, daarin bijgestaan door de boeken van Stephen Hawking en The philosophy of time travelling, een fictief standaardwerk dat te lezen valt via de Donnie Darko-website. Op zijn reis door wormgaten en parallelle werelden komt de jongen meermaals uit bij dezelfde gebeurtenissen en ontmoet hij mensen die hij in de 'gewone' realiteit pas later of misschien wel nooit zal leren kennen.
Wie deze kant van de film serieus neemt heeft aan Donnie Darko niet zozeer een tragisch relaas over het flinterdunne geluk in de voorsteden van Amerika, als wel een filosofische sciencefictionfilm van formaat, waarin elk vervreemdend effect in dienst staat van een uitdagende visie op de werkelijkheid. Zo relativeert Kelly onze eigen waarneming van de tijd door de beelden herhaaldelijk te vertragen en versnellen, en visualiseert hij met behulp van overtuigende cgi-effecten de levensloop van de personages als een waterstroompje dat in de lucht voor hen uitsnelt.
Donnie is de enige die deze stroompjes kan zien en moet uitvinden of hij met zijn gave de toekomst kan sturen of nog steeds heeft te ondergaan. In die zoektocht zondert hij zichzelf meer en meer af van zijn omgeving en de daar gangbare opvattingen van de realiteit. Waarmee we weer bij het centrale thema van de film zijn. In die zin doet het er niet toe of Donnie daadwerkelijk in contact staat met aliens.
Niettemin is het gepast dat net de schrijfster The philosophy of time travelling, een van de meer schetsmatige personages van de film, Donnie op een gegeven moment toefluistert dat ieder schepsel op deze wereld in eenzaamheid sterft. Want wat betekent het om eenzaam te sterven wanneer er oneindig veel werkelijkheden naast elkaar bestaan en tijd en ruimte geen barrières zouden hoeven zijn voor de troost van de ander?

Trampoline
Ondanks zulke zware kwesties verzandt Donnie Darko nergens in al te eenzijdige treurnis. Kelly heeft niet alleen een humanistisch hart maar ook te veel oog voor de schoonheid van alledag om van zijn film een louter deprimerende ervaring te maken. Zo werden kinderen op een trampoline zelden mooier getoond dan in Donnie Darko. Dat consequent vertraagde beeld kan worden opgevat als een symbool voor het tijdreizen, maar even gemakkelijk als een stukje visuele poëzie dat je in het vervolg anders naar dat vertrouwde tafereel doet kijken. Die laatste interpretatie gaat dan weer uitstekend samen met Donnie's alternatieve ervaring van de werkelijkheid, die door Kelly immers ook als constructief, wijs en zelfs wat naïef wordt voorgesteld. Hoe zou de jongen anders minuten lang door kunnen filosoferen over het seksleven van de smurfen?
En zo hoort vrijwel alles in deze film op de een of andere manier bij elkaar. Hoewel dat niet direct zo hoeft over te komen: met zijn 'geestelijk divergente' hoofdpersonage (om 12 monkeys er op de valreep nog bij te slepen), de talloze verwijzingen naar Kelly's lievelingsfilms en -literatuur en het bijzonder verwarrende einde krijg je na de eerste keer kijken gemakkelijk de indruk dat de jonge debutant te veel inspiratie had voor een film van krap twee uur. Daarom is het ook wel begrijpelijk dat de distributeurs achter de schermen van het Sundance Festival Donnie Darko afdeden als een indrukwekkende mislukking. Hadden ze maar ter plekke kunnen tijdreizen naar een tweede voorstelling; wie weet had dit meesterwerk dan ook in Amerika de roulatie en aandacht gekregen die het verdient.

Kevin Toma



top
DONNIE DARKO

Juni 2002 #234

Productie
Adam Fields
Sean McKittrick
Drew Barrymore
Regie en scenario
Richard Kelly
Camera
Steven Poster
Montage
Sam Bauer
Eric Strand
Art direction
Alec Hammond
Muziek
Michael Andrews
Met
Jake Gyllenhaal
Jena Malone
Drew Barrymore
Mary McDonnell
Holmes Osborne
Katherine Ross
Patrick Swayze
Noah Wyle

Kleur, 116 minuten

Distributie
A-Film Distribution
Te zien
vanaf 6 juni

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
Daddy's Home 2
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
Daphne (Peter Mackie Burns over)
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER (Hideo Nakata)
DARK WATER (Walter Salles)
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
David Lynch: The Art Life (Jon Nguyen over)
DAWN OF THE DEAD (George A. Romero)
DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder)
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
DELIVER US FROM EVIL (Amy Berg)
DELIVER US FROM EVIL (Ole Bornedal)
Deliver Us From Evil (Scott Derrickson)
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
Detroit
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
De dieren uit het Hakkebakkebos
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django (Étienne Comar)
Django (Sergio Corbucci)
Django Unchained
DO NOT DISTURB (Dick Maas)
Do Not Disturb (Yvan Attal)
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON (Arend Steenbergen)
DON (Farhan Akhtar)
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double (Michael Brandt)
The Double (Richard Ayoade)
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Knock
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
Draken & Deuntjes
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
Drift (Benny Vandendriessche)
DRIFT (Michiel van Jaarsveld)
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Du forsvinder
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME