Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
George Sluizer: Ambachtsman in twijfels

DYING TO GO HOME

Nederland/Portugal, 1996 | George Sluizer, Carlos da Silva
Producent, scenarist en cineast George Sluizer heeft nooit onvoorwaardelijk gekozen voor een carrière in Hollywood. Hij werkt afwisselend in Europa en Amerika, met Amsterdam als uitvalsbasis. Zijn laatste film Dying to go home, gedraaid in co-regie met Carlos da Silva, wordt deze maand uitgebracht. Een gesprek over oud en wijs zijn, River Phoenix, en de domme regeltjes van Europese subsidiegevers.

George Sluizer (foto: André Bakker)

George Robert Sluizer (Parijs, 1932) werkt sinds zijn eerste speelfilm Joâo en het mes, opgenomen in het Braziliaanse deel van de Amazone, aan een sterk internationaal georiënteerde carrière. De filmmaker, scenarist en producent werkt doorgaans met acteurs uit de (sub)top. Voor zijn camera verschenen Bibi Andersson (Twee vrouwen), Armin Mueller-Stahl (Utz), Kiefer Sutherland en Jeff Bridges (The vanishing), Pete Postlethwaite (Crimetime) en John Hurt (The commissioner). Evengoed regisseerde hij met succes amateurs in Red desert penitentiary. De opbrengst van die kleine film over filmmaken werd gebruikt om een theater in een Amerikaans gehucht te renoveren.
Ver voordat het in de mode raakte begon Sluizer zijn films internationaal te (co)produceren. Daarnaast produceerde hij een dertigtal documentaires in opdracht, en werd hij ingehuurd om Werner Herzogs Fitzcarraldo uit het slop te trekken. De producent: "Er zijn heel wat projecten waar ik nee tegen heb gezegd. Ik voel wel dat het in ogen van derden een voordeel is dat ik zelf regisseer, en oog heb voor de onzekerheden van een regisseur. Als ik een beroep moet opgeven, is het ambachtsman in twijfels. Dat is de kern van waaruit ik functioneer."
Hoewel Sluizer in Amerika over een zekere status beschikt, zal zijn naam in eigen land bij een groot publiek niet automatisch een bel doen rinkelen. In tegenstelling tot Paul Verhoeven en Jan de Bont, heeft hij nooit onvoorwaardelijk voor een carrière in Hollywood gekozen. "Ik hecht aan — een bepaalde dosis — vrijheid van denken. Het hangt van je leeftijd en aanpassingsvermogen af in hoeverre je bereid bent om mee te gaan in de eisen van studio's. Mijn grenzen heb ik al verlegd", zegt Sluizer. "Ik herinner me hoe Jan de Bont, cameraman voor Joâo, me 'verweet' dat ik te commercieel bezig was. Maar als ik nu naar Speed II kijk, zie ik één en al compromis, los van zijn vakmanschap. Je raakt daar in een systeem. Daar moet je tegen kunnen. Op zichzelf heb ik niets tegen grote films. Maar lang aan een film werken waaraan ik geen plezier beleef, is me de moeite niet meer waard. Daar ben ik te wijs en te oud voor."

Cruciale liefdesscènes
Zijn eerste en tot nog toe enige studiofilm is The vanishing, geproduceerd door 20th Century Fox. Die remake van Spoorloos was naar internationale maatstaven geen hit, maar bracht in de bioscopen toch zo'n veertig miljoen dollar op, en minimaal hetzelfde voor de overige rechten. "Het is niet de flop die sommige critici er van proberen te maken. De eerste week videoverhuur in Amerika was goed voor 12,5 miljoen dollar. Toch iets meer dan de tachtig gulden die ik in Nederland voor Spoorloos heb ontvangen."
Sindsdien verloopt Sluizers carrière minder voorspoedig. De eerste film na zijn studio-avontuur was Crimetime — een indringende, inhoudelijk zwakke visie op het seriemoordenaarschap, vanuit het perspectief van een acteur die moorden naspeelt en zich steeds sterker met de dader identificeert. Het fenomeen was ten tijde van uitbreng al zo ver uitgemolken dat Sluizer op z'n minst een beroerde timing kan worden verweten. In Nederland werd Crimetime alleen op video uitgebracht.
En dat is wrang voor een cineast die na The vanishing op weg leek naar een werk dat "de independent-hit van het jaar had kunnen worden". Maar zijn Amerikaans geproduceerde thriller Dark blood, met River Phoenix en Judy Davis in de hoofdrollen, bleef onvoltooid. De film was bijna driekwart af toen River Phoenix stierf aan een overdosis heroïne. Een paar cruciale liefdesscènes tussen Phoenix en Davis ontbraken, de verzekering dekte de schade en Sluizer kon z'n wonden gaan likken. "Ik breng van tijd tot tijd een bod uit op de rushes. Ze liggen nu in de kluis van de verzekeringsmaatschappij. Er is nog een klein geschil tussen bank en verzekering over onbetaalde advocatenkosten. Een geschil van niets, het gaat maar om 50.000 dollar, maar het sleept zich voort."
"Ik hoop het materiaal ooit te bemachtigen; het is een project waar mijn hart en ziel inzit. De locaties waren zeldzaam mooi, te ver weg van de bewoonde wereld. Mensen zeiden: je bent gek, het kan nooit. We zaten in een canyon. Als het begon te regenen veranderde het zand in een modderpoel. Dan kon geen auto, geen bulldozer meer bewegen. Alles zakte weg in de rotzooi, soms zat ik er tot mijn middel in. River was z'n beste rol aan het neerzetten. De intensiteit was uitzonderlijk.Je hebt acteurs die per take hetzelfde doen. Door zijn experimenten en mijn gepush, zijn er van veel scènes drie verschillend gespeelde takes. Ik liet de camera ook vaak voor de opnames draaien. Die 'klaarstoom-momenten' zijn bizar. Hoe ze gillen, met hun kop tegen de muur slaan — alles wat op dat moment nodig was om in de stemming te komen. En dat is interessant. Een speelfilm is er niet uit te halen, wel een uitzonderlijk document."

Robert Redford
Dying to go home, de film die na de eerste vertoning op het Nederlands Film Festival van vorig jaar deze maand in herziene versie zal worden uitgebracht, is gebaseerd op een scenario van een vriend, de Portugese regisseur Carlos da Silva. Sluizer tekende primair voor de produktie, maar heeft ook een credit als co-regisseur. De 'nostalgische komedie' is met Nederlands en Portugees geld gefinancierd. En met een beetje hulp van Robert Redford, waarmee Sluizer vriendschappelijke betrekkingen onderhoudt. In functie als directeur van het Sundance Institute schreef Redford een Speciale Aanbevelingsbrief aan het Portugese Filmfonds. Dat fonds had, aldus Sluizer, het script onder de aandacht van Redford gebracht tijdens een werkbezoek. De aanbeveling werd — ook in het licht van een mogelijke samenwerking met Sundance — serieus genomen en het script werd beloond met een miljoen gulden subsidie. Dat was wat veel, vond het Portugese parlement, die over deze kwestie prompt kamervragen stelde. "Het fonds heeft die aanbeveling verdedigd", zegt Sluizer. "En op die plek zitten nu overigens weer andere mensen."
Hoofdrolspelers in deze co-produktie zijn de Portugese acteurs Diogo Infante en Maria d'Aires, met aan Nederlandse zijde Huub Stapel en Jack Wouterse. In de opening zien we hoe een Portugese immigrant om het leven komt — en vervolgens als geest verder leeft. Manuel Spirito Santo (sic) kent geen rust, omdat hij niet in zijn geboortedorp is begraven. Hij gaat op reis naar Portugal om hulp te zoeken bij zijn zus met wie hij, als ze slaapt, in haar droom kan communiceren. Op uitnodiging van de makkers waarmee Manuel een kroeg exploiteerde, vertrekt ze naar het verre Nederland. Da Silva/Sluizer werken toe naar een happy end, waarin liefde, lichte melancholie en hoop op een betere toekomst de sleutelwoorden zijn.
"Het is een film die in eerste instantie gedragen wordt door Carlos; hij is de inspiratiebron. Hij kwam met het idee; we hebben er veel over gesproken, maar er is wel een jaar of vier overheen gegaan tussen eerste contact en film. Het is geen film die ik zelf zo zou aanpakken, hoewel het natuurlijk ook mijn film is. Het duurde te lang voor de relatie tussen Maria en Jack aan bod kwam. In een hermontage hebben we het moment tussen haar aankomst in Nederland en het moment waarop ze beslist te blijven, naar elkaar toe getrokken."

Duitse deelstaten
De suggestie dat het lang uitgesponnen Portugese deel in de film zit vanwege het Portugese geld, wordt door Sluizer verworpen. "Die botsing tussen culturen is een verhaal dat Carlos aan het hart lag. En ik heb er zelf geen seconde over gedacht het verhaal naar de financiering toe te schrijven." Een voorzichtige vergelijking met de spreekwoordelijke Duitse roadmovies, waarin de personages om subsidietechnische redenen van deelstaat naar deelstaat reizen — omdat de producent daar financiering heeft geregeld, en regels nu eenmaal vereisen dat het geld ter plekke wordt besteed — moet Sluizer eveneens weerspreken. Al roept die vergelijking wel herkenning op van het probleem. "Mijn nieuwste film The commissioner is gedraaid met geld uit vier Duitse deelstaten. Het gevaar dat de wijze van financiering de kwaliteit van een film rechtstreeks beïnvloedt, is inderdaad reëel. Zo kreeg ik van Niedersachsen het verzoek om scènes die zich rond Downingstreet 10 afspelen te verplaatsen naar Hannover. Dat heb ik geweigerd. Ik heb toen maar voorgesteld die locaties voor een paar miljoen na te bouwen. En gevraagd of ze wat meer geld wilden geven. Zo idioot functioneren regionale subsidiegevers. Het interesseert ze absoluut niet of een film goed wordt. Het interesseert ze enkel of je het geld in hun eigen gebied uitgeeft."
Voor Dying to go home heeft Sluizer overigens, zegt hij politiek, "voor ieders tevredenheid een methode gevonden om zonder compromis de gelden te besteden". Maar het Europese co-produktiecircus, waarin hij al sinds 1979 meedraait, kan hem steeds minder bekoren. "Ik vind Europese co-produkties absolute ondingen. Ze belemmeren je in je artistieke vrijheid. Als je de eisen niet brutaal aan je laars lapt of niet oneerlijk bent, kun je eigenlijk geen fatsoenlijke film maken. Talent is er in Europa genoeg, maar de eenheid tussen filminstanties ontbreekt."

René R. Kastelein


Filmografie George Sluizer

1971 João en het mes
1979 Twee vrouwen (Twice a woman)
1985 Red desert penitentiary
1988 Spoorloos
1991 Utz
1992 The vanishing
1993 Dark blood (onvoltooid)
1995 Crimetime
1996 Dying to go home (Mortingho por chegar a casa)
1998 The commissioner


top
DYING TO GO HOME

Oktober 1997 #182

Produktie en regie
George Sluizer
Carlos da Silva
Scenario
Carlos da Silva
Jeniffer Field
Camera
Theo Bierkens
Geluid
Roberto van Eijden
Peter Flamman
Montage
Mario Steenbergen
Muziek
Henny Vrienten
Met
Diogo Infante
Maria d'Aires
Jack Wouterse
Huub Stapel

Kleur, 102 minuten

Distributie
Warner Bros
Te zien
vanaf 25 september

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


D

D'Ardennen
D.O.A.P. (DEATH OF A PRESIDENT)
DA MO FANG
THE DA VINCI CODE
DAAR IN DAT LAND (V TOJ STRANJE)
DADDY AND PAPA
DADDY DAY CARE
Daddy's Home
DAENS
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over)
DE DAG VAN DE WANHOOP
DAGEN ZONDER LIEF
Daglicht
THE DAILY NATION
DAINIPPONJIN
DAKOTA
DAL DER ZUCHTEN
DALECARLIANS
DAM STREET
DAMAGE
DAMIAAN
THE DAMNED
Damsels in Distress
DAN IN REAL LIFE
Dance Academy: de film
DANCE FLICK
DANCE ME TO MY SONG
DANCE OF DUST (RAKHS-E-KHAK)
DANCE OF THE VAMPIRES
DANCE OF THE WIND
DANCE WITH ME
Dancer
DANCER IN THE DARK
THE DANCER UPSTAIRS
Dancing Arabs
DANCING DREAMS
DANGER: DIABOLIK
THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS
A Dangerous Method
DANGEROUS MINDS
The Danish Girl
Danny Collins
Dans la maison
DANS LA VIE
DANS VOOR HET LEVEN
DANS, GROZNY DANS (THE DAMNED AND THE SACRED)
LA DANSE — LE BALLET DE L'OPÉRA DE PARIS
Dansen op de vulkaan
La danseuse (Stéphanie Di Giusto en Soko over)
DANTE'S PEAK
Daphne (Peter Mackie Burns over)
DARATT
DAREDEVIL
THE DARJEELING LIMITED
THE DARK
DARK BLUE
DARK CITY
DARK HORSE
The Dark Horse (James Napier Robertson over)
DARK IS RISING
THE DARK KNIGHT
The Dark Knight Rises
Dark Places
Dark Skies
The Dark Tower
DARK WATER (Hideo Nakata)
DARK WATER (Walter Salles)
DARKDRIVE
The Darkest Hour
DARKNESS
DARKNESS IN TALLINN
DARWIN'S NIGHTMARE
DARWINS VERSTEKELING. BEAGLE, IN HET KIELZOG VAN DARWIN
DATE MOVIE
DATE NIGHT
The Daughter
Daughters of Malakeh
Daughters of the Dust
DAVE
DAWN OF THE DEAD (George A. Romero)
DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder)
Dawn of the Planet of the Apes
THE DAY AFTER TOMORROW
THE DAY I BECAME A WOMAN
THE DAY I WILL NEVER FORGET
DAY NIGHT DAY NIGHT
DAY OF THE DEAD
THE DAY THE EARTH STOOD STILL
THE DAY THE SUN TURNED COLD
The Day Will Come
DAYBREAK
DAYBREAKERS
DAYLIGHT
THE DAYS
THE DAYTRIPPERS
Dazed and Confused
DE BATTRE MON COEUR S'EST ARRÊTÉ
DE FORCE AVEC D'AUTRES
De rouille et d'os
DE-LOVELY
Dead Body Welcome
THE DEAD GIRL
DEAD LEAVES
DEAD MAN
THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN
Dead Man Down
DEAD MAN WALKING
DEAD MAN'S SHOES
DEAD PRESIDENTS
Deadfall
Deadly Virtues: Love.Honor.Obey
Deadpool
The Deal
Deal
DEALING AND WHEELING IN SMALL ARMS
DEAR FRANKIE
DEAR JOHN
DEAR WENDY
Dear White People
DEAR ZACHARY: A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER
DEATH AND THE MAIDEN
DEATH AT A FUNERAL
DEATH BECOMES HER
Death Note
DEATH RACE
DEATH SENTENCE
DEATH TO SMOOCHY
Débarquement immédiat
The Debt
THE DEBT COLLECTOR
IL DECAMERON
DECEPTION
DECK THE HALLS
DECONSTRUCTING HARRY
DEEP BLUE
DEEP BLUE SEA
The Deep Blue Sea
THE DEEP END
Deep End (Terugzien)
DEEP IMPACT
DEEP IN THE WOODS
DEEP RISING
Deepwater Horizon
DEFIANCE
DEFINITELY, MAYBE
The Deflowering of Eva van End (Slow Crtiticism: De ontmaagding van Eva van End)
Dégradé
DEINING
DÉJÀ VU
Dekalog
DEKALOOG
DELBARAN
La délicatesse
DÉLITS FLAGRANTS
DELIVER US FROM EVIL (Amy Berg)
DELIVER US FROM EVIL (Ole Bornedal)
Deliver Us From Evil (Scott Derrickson)
THE DELIVERY
The Delivery Guy (Raznoschik)
Delivery Man
DELLAMORTE DELLAMORE
DELTA
DEMAIN DES L'AUBE
Demain tout commence
DEMOLITIAN MAN
Demolition (Jean-Marc Vallée over)
DEMON KNIGHT
Denial
DENISE CALLS UP
DENKEND AAN HOLLAND
DENNIS HOPPER: THE DECISIVE MOMENTS
DENNIS P.
DENNIS THE MENACE
THE DEPARTED
DEPARTMENT 36
DEPARTURES
DERECHO DE FAMILIA aka FAMILY LAW
Le dernier coup de marteau
DES HOMMES ET DES DIEUX
The Descendants
THE DESCENT
Desde allá
DESERT FLOWER
IL DESERTO ROSSO
DESI
El Desierto
DESMOND EN HET MOERASMONSTER
Despair
DESPERADO
DESPERATE MEASURES
DESPERATE REMEDIES
DESPERAUX: DE DAPPERE MUIS
DESPICABLE ME
Despicable me 2
Despicable Me 3/Verschrikkelijke Ikke 3
Después de Lucía
LES DESTINÉES SENTIMENTALES
DESTINY TURNS ON THE RADIO
DESTRICTED
Detachment
Detroit
DETROIT ROCK CITY
DEUCE BIGALOW MALE GIGOLO
DEUCE BIGALOW: AMERICAN GIGOLO
Deux jours, une nuit
DEVIL
The Devil Inside
THE DEVIL WEARS PRADA
DEVIL'S ADVOCATE
The Devil's Double
Devil's Knot
THE DEVIL'S MINER
THE DEVIL'S OWN
THE DEVIL'S REJECTS
DEVILS ON THE DOORSTEP
Dheepan (Jacques Audiard over)
EL DIA DE LA BESTIA
DIABOLIQUE
LA DIABOLIQUES
DIALOGUE AVEC MON JARDINIER
DIALOOGOEFENING NO.1: STAD
DIAMONDS OF THE NIGHT
Diana
Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
Diary of a Teenage Girl
DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF
DIARY OF THE DEAD
DICK
The Dictator
DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS
DIE ANOTHER DAY
DIE HARD 4.0
DIE HARD WITH A VENGEANCE
Die laatste zomer
DIEF!
Diego Star
DIEP
DIFFERENT CINEMA VOLUME 3
DIFFERENT FOR GIRLS
Difret (Zeresenay Mehari over)
Dikkertje Dap
THE DILEMMA
UN DIMANCHE A KIGALI
Het diner
DINNER FOR SCHMUCKS
DINOSAUR
Dior and I
Diplomatie (Volker Schlöndorff over)
DIRTY DANCING 2
DIRTY DIARIES
Dirty Grandpa
DIRTY MIND
DIRTY PRETTY THINGS
DIS-MOI QUE JE RÊVE
THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED
The Disappearance of Eleanor Rigby
Disappearing Landscape
DISASTER MOVIE
DISCLOSURE
DISCO PIGS
THE DISCOVERY OF HEAVEN
LES DISEURS DE VÉRITÉ
DISGRACE
DISNEY'S TARZAN
DISTANCE
La distancia
THE DISTINGUISHED GENTLEMAN
THE DISTRICT
DISTRICT 9
DISTURBIA
DIVA DOLOROSA
Divergent
The Divergent Series: Allegiant
Divergent Series: Insurgent
The Divide
DIVINE INTERVENTION
DIVINE SECRETS OF THE YA-YA SISTERHOOD
DIVINE TRASH
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY
Il DIVO
DIVORCING JACK
Django (Étienne Comar)
Django (Sergio Corbucci)
Django Unchained
DO NOT DISTURB (Dick Maas)
Do Not Disturb (Yvan Attal)
The Do-Deca-Pentathlon
DOBERMANN
Doctor Strange
DODGEBALL
DOG SOLDIERS
A Dog's Purpose
DOGMA
DOGTOOTH
DOGTOWN AND Z-BOYS
DOGVILLE
DOGVILLE CONFESSIONS
Dokter Pulder zaait papavers
DOKTOR MABUSE, DER SPIELER
IL DOLCE E L'AMARO
Dolfje Weerwolfje
De dolle tweeling
De dolle tweeling 2
De dolle tweeling 3
DOLLS
DOLORES CLAIBORNE
Dom/The House
DOMESTIC DISTURBANCE
DE DOMINEE
DOMINO
The Domino Effect
DOMWEG GELUKKIG
DON (Arend Steenbergen)
DON (Farhan Akhtar)
Don Jon
DON'S PLUM
Don't Be Afraid of the Dark
Don't Breathe
DON'T COME KNOCKING
DON'T LOOK BACK
DON'T LOOK NOW
DON'T SAY A WORD
DON'T STOP THE SHOW
DONDERBROEK
DONKEY PUNCH
Donkeyote
DONNIE BRASCO
DONNIE DARKO
IL DONO
DOOD EIND
DOOD IN VENETIË
Doodslag
DOOM
THE DOOM GENERATION
DOOMSDAY
DOOR DE WIND GEJAAGD (EL VIENTO SE LLEVO LO QUE)
DOOR IN THE FLOOR
THE DOORS: WHEN YOU'RE STRANGE
Dope
DOPO MEZZANOTTE
LA DOPPIA ORA
Dorsvloer vol confetti
DOS CRIMINES
Dos disparos
DOSSIER K.
The Double (Michael Brandt)
The Double (Richard Ayoade)
DOUBLE JEOPARDY
Double Play (Ernest Dickerson over)
DOUBLE TAKE
DOUBLE TEAM
DOUBLE WHAMMY
DOUBLE YOU STREET
DOUBT
DOUCHES FROIDES
DOUG'S 1E FILM
DOWN
DOWN PERISCOPE
DOWN TO EARTH
DOWN TO YOU
DOWN WITH LOVE
DR. AKAGI
DR. DOLITTLE
DR. DOLITTLE 2
Dr. Seuss' The Lorax
DR. T AND THE WOMAN
DRACULA
DRACULA 2000
Dracula Untold
DRAG ME TO HELL
DRAGON: THE BRUCE LEE STORY
DRAGONBALL: EVOLUTION
DRAGONFLY
DRAGONHEART
DRAKENHEUVEL
DRAKENJAGERS
DRAMA/MEX
Dream House
DREAMCATCHER
DREAMER: MIJN DROOMPAARD
THE DREAMERS
DREAMING BY NUMBERS
A DREAMSCAPE, GAMBLING IN AMERICA
Dredd 3D
DREI
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN
Drie dvd's met films van Maya Deren
DE DRIE MUSKETIERS
DE DRIE ROVERS
Dries
Drift (Benny Vandendriessche)
DRIFT (Michiel van Jaarsveld)
DRIFTING CLOUDS
DRIJFZAND
DRILLBIT TAYLOR
Drinking Buddies
Drive
DRIVE ANGRY 3D
DRIVEN
DRÔLE DE FÉLIX
Droom & daad
DE DROOM VAN DE BEER
DROOMLAND DDR
The Drop
DROP DEAD GORGEOUS
DROP ZONE
DROPOUTS
DROWNING MONA
Drug War
Du forsvinder
Dubbelspel
THE DUCHESS
DUDE, WHERE IS MY CAR?
DUE AMICI
DUE DATE
THE DUEL PROJECT
DUIMELIJNTJE
The Duke of Burgundy (Maria Rohm over)
THE DUKES OF HAZZARD
Dukhtar
DUMB AND DUMBER
Dumb and Dumber To
DUMB AND DUMBERER: WHEN HARRY MET LLOYD
DUMBLAND
Dummie de Mummie
Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba
Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
Dummy Jim
DUMPLINGS
Dunderklumpen
DUNGEONS & DRAGONS
Dunkirk
DE DUNNING BROERS
DUNSTON CHECKS IN
DUNYA & DESIE IN MAROKKO
DUPLEX
DUPLICITY
Durak (The Fool)
DUSKA
Dying of the Light
DYING TO GO HOME