Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Laurens Geels: We hebben nog nooit iets alleen voor de poen gemaakt

FLODDER 3

Nederland, 1995 | Dick Maas
Dé zomerfilm in de Nederlandse bioscoop heet Flodder 3. Producent Laurens Geels gokt op een miljoen bezoekers. "Als ie een half miljoen bezoekers trekt is het voor mij een absolute flop." Hoog inzetten en risico's nemen hebben Geels en zijn compagnon Dick Maas geen windeieren gelegd. Ze hebben bewezen dat er met Nederlandse films wel degelijk geld te verdienen valt. Maar ze zijn niet te koop: ze moeten wel vlinders in hun buik voelen.

Zoals De vliegende Hollander moest opboksen tegen hooggespannen artistieke verwachtingen, zo moet Flodder 3 in commercieel opzicht de Nederlandse film uit het slop trekken. Iedereen die de Nederlandse film normaliter links laat liggen, wordt geacht zich nu naar de bioscoop te spoeden. Het enthousiasme van een paar bioscoopexploitanten, die bij vertoning van een werkkopie "twee miljoen bezoekers!" riepen, ging zelfs Geels iets te ver. Maar dat Flodder 3 flopt lijkt vrijwel uitgesloten.
Zelfs zonder de film gezien te hebben — de definitieve versie was pas gereed in het laatste weekeinde voor de première — kan men rustig stellen dat de commerciële kansen zeer gunstig zijn. De eerste Flodder (1986) trok 2,3 miljoen bezoekers, Flodder in Amerika (1992) bijna 1,5 miljoen. De naamsbekendheid van het asociale gezin is maximaal, de nieuwsgierigheid naar hun nieuwe avonturen vermoedelijk groot. Nelly Frijda en Tatjana Simic zijn weer van de partij, opa is tot leven gewekt. Televisiekijkers zijn er inmiddels aan gewend dat Huub Stapel en René van 't Hof zijn opgevolgd door respectievelijk Coen van Vrijberghe de Coningh en Stefan de Walle. Helemaal onderaan de castlist van Flodder 3 prijkt Hugo Metsers, die zijn opwachting maakt als de vermeende Pa Flodder.

Filmfabriek
Na het succes van De lift (1983) begonnen Laurens Geels en Dick Maas met hun eigen produktiemaatschappij, First Floor Features. Sindsdien waren ze niet alleen verantwoordelijk voor de Flodders, Amsterdamned en videoclips van Maas, maar produceerden ze ook Abel en De noorderlingen van Alex van Warmerdam en nog een handvol minder succesvolle films van andere regisseurs, waaronder The last island van Marleen Gorris en Oh boy! van Orlow Seunke. Sinds 1991 beschikt het bedrijf over een studiocomplex, de First Floor Film Factory. Sinds twee jaar werken Geels en Maas ook voor televisie: Flodder als serie en de comedy 'Achter het scherm' worden in Almere gemaakt.
Citaat van Geels uit een interview met de Filmkrant in 1986: "Als je mij een nachtmerrie wilt bezorgen is het die van de filmfabriek. [...] Dan word ik badend in mijn zweet wakker. Maar het is godzijdank niet gezegd dat het daar ooit van zal komen." Negen jaar later is Geels een van de sleutelfiguren in de Nederlandse filmwereld. Hij staat aan het hoofd van een bedrijf dat vorig jaar een omzet haalde van 21 miljoen gulden. Opmerkelijk ontspannen voor iemand wiens film een paar dagen later in première gaat zit Geels in het café van hotel Americain. Hij heeft de tijd. Wel ligt zijn telefoon op tafel en wordt de serveerster geroutineerd gewaarschuwd dat er gebeld kan worden.
Is het er toch van gekomen? "Nee hoor, wij zijn nog steeds geen filmfabriek. Dat onze studio zo heet is eerder een grapje. Er is veel veranderd de laatste negen jaar, bij ons en daarbuiten, maar we zijn nauwelijks echt groter geworden. De omvang van mijn permanente staf is niet gegroeid, het werk wordt nog steeds gedaan door veertien mensen, inclusief het beheer van de studio. Ook het produktievolume, het aantal volgedraaide meters celluloid, is nooit veel groter of kleiner geworden. We maken zo'n 6,5 uur televisie per jaar, dus dat valt ook nogal mee."
Werken voor tv, is dat leuk of noodzakelijk? "Je komt in een gebied terecht waar veel vragen over worden gesteld en waar inmiddels ook veel onzin over is geschreven. Het zit zo: elk jaar kan ik kiezen uit twee opties. We gaan door met deze club en we blijven investeren in talent en volgende projecten. Of we stoppen ermee en we trekken ons terug op de voor negentig procent van de producenten gebruikelijke schaal: een kantoortje met een secretaresse, en we maken af en toe een film waar we alles en iedereen voor inhuren. Of, dat is nog een derde optie, Maas en Geels gaan ieder voor zich in het buitenland werken. Tot nu toe hebben we altijd gekozen voor de eerste variant, de First Floor variant. Die kost veel geld: veertien hooggekwalificeerde mensen in dienst is niet goedkoop. Alleen als je continu werkt kun je de kosten van zo'n organisatie dekken. Ik vind het heel logisch dat er tijdvakken zijn met tegenvallers: het duurt bijvoorbeeld iets langer voordat een project van de grond komt. Ondertussen loopt de meter wel door. Dat zou kunnen leiden tot een hele legitieme overweging om dingen te doen die de hybride vorm hebben dat je ze nog steeds leuk vindt om te doen, maar dat ze tegelijk wel geld opleveren."
Dat is wel een hele omslachtige manier om te zeggen dat het af en toe gewoon nodig is. Teleurgesteld: "Waarom zeg je dat nou? Het is niet waar. Tot nu toe hebben we nog nooit iets gemaakt, dat is een echt eerlijk statement, voor de poen alleen. We moesten het altijd wel spannend, leuk, gedurfd, gewaagd, anders, weet ik veel wat vinden. Ik moet er vlinders van in mijn buik krijgen. Zo vaak wordt er geroepen: ze maken Flodder voor tv want dat vult de zakken. Zonder zo feitelijk en inleidend te zijn als daarnet kan ik me daar niet tegen verweren. Als wij het destijds niet leuk hadden gevonden om die serie te maken hadden we het domweg niet gedaan."
Geels vertelt als "stralend voorbeeld" de ontstaansgeschiedenis van Flodder 3. Met Veronica was afgesproken dat er 39 afleveringen van Flodder voor tv zouden komen, drie series van dertien. De derde serie — nog uit te zenden — bleef steken bij tien. "Dick en Wijo Koek waren een beetje aan het pielen met die laatste vijf of zes scripts. Uit twee van die scripts rees iets wat maar groeide en groeide. Dick zegt tegen mij: eigenlijk is het veel leuker om er een speelfilm van te maken. Ja, zeg ik, maar we moeten dertien afleveringen maken. Ik lees het en ik vind het ook leuk. Ik zeg, kunnen we niet met Veronica gaan lullen en dat contract openbreken. Dat geld van die laatste drie afleveringen steken we dan alvast in de speelfilm. Na veel gebel en geregel was iedereen blij en akkoord. Zo is het gegaaan. Niks druk van bankiers om nog een speelfilm te maken, wat moet ik met die verhalen? Veronica wil niets liever dan dat we nog een serie van 36 afleveringen maken. Ik hoef mijn handtekening maar te zetten en je praat dan wel over twaalf miljoen omzet. We doen het niet. Het is op, voor ons is Flodder nu op. En ik denk dat dat illustratief voor ons is."

Explosies
Geels verwacht dat Flodder 3 zich weet te onttrekken aan de teneur van sterk dalend bezoek aan Nederlandse films. Zijn optimisme baseert hij op de commerciële geschiedenis van Flodder. Maar er is meer. "Ik heb nog één ding niet gezegd: ik denk dat we binnen de bestaande receptuur een hele goede film hebben gemaakt. Die qua verhaal, tempo, structuur in mijn ogen een betere film is dan Flodder 2."
Flodder 2 was toch gewoon slecht? "Ik vond Flodder 2 minder dan Flodder 1 en ik vind Flodder 3 beter dan Flodder 2."
Maar Flodder 1 blijft de beste? "Nee, 1 was verrassend omdat hij nieuw was. Flodder 1 en 3 liggen voor mij op exact hetzelfde belevingsniveau."
Is er geen druk om steeds een stapje verder te gaan? Het publiek verwacht waarschijnlijk grotere explosies en meer blote borsten. "Ik voel die druk absoluut niet en al zou ik die druk voelen: Maas maakt wat hij wil, als het tenminste maakbaar is en ik het okay vindt, want dat is de imperatieve regel van het huwelijk. Hij creëert een filmverhaal dat hij leuk vindt en vaak sluit dat aan bij wat het publiek leuk vindt. Maar hij denkt nooit: laat ik hier nog maar wat extra laten ontploffen want dat scoort goed."
Afgezien van wat het publiek wil, wilt u zelf niet steeds een stapje hogerop, door iets nóg moeilijkers te proberen? "Dat geldt wel voor de logistiek. Wat dat betreft was Amsterdamned voor mij de meest bevredigende film. Daar deden we dingen die vanaf papier voor onmogelijk werden gehouden. In Flodder 3 zitten ook een aantal dingen die eigenlijk niet konden en daarom dus leuk zijn. Maar het is geen overweging als zodanig: ik moet dit wel van de plank trekken, want anders is het niet interessant voor mezelf. Als je op die manier redeneert zou ik een waardeloos script willen verfilmen omdat er een scène inzit waarin de Queen Elizabeth door de Leidsestraat vaart en ik dat zo graag zou willen doen. Zo werkt het dus niet bij mij."

Geen tycoon
Belangrijker dan het overwinnen van logistieke problemen acht Geels zijn betrokkenheid bij het artistieke proces. In zijn visie is een producent primair een filmmaker. Overal ter wereld geldt de producent als degene die algehele, dus ook artistieke, controle over een film heeft. Alleen in Nederland denkt men ten onrechte bij de producent aan iemand die uitsluitend de financiering verzorgt.
Is het niet vervelend om altijd met geld geassocieerd te worden? "Daar word je filosofisch over, ik maak me er niet meer druk om. Ik zie het hier ook niet zo snel veranderen. Als ik buitenlandse collega's iets probeer uit te leggen over de Nederlandse verhoudingen breken ze bij hun enkels af, ze geloven het gewoon niet. Mijn verklaring voor het onderschatten van de rol van de producent is dat er een aantal stereotiepe figuren zijn gegroeid en dat men in Nederland als laatste ter wereld bepaalde ridicule aspecten van de auteurstheorie begon in te zien."
De meest bevredigende kant van het produceren noemt Geels het inhoudelijk tot een goed einde brengen van een project waar hij 'scripttechnisch' in gelooft. "Een film die wordt zoals ik hem van meet af aan wilde maken, dat is ideaal. Dat lukt niet altijd, en dan aanvaard ik daarvoor de volledige verantwoordelijkheid." De ambitie om ooit zelf te regisseren, die Geels ooit koesterde, is een beetje op de achtergrond geraakt. "De uitdaging prikkelt me nog steeds, maar de combinatie van scenarist-producent, die nu wat meer voor de hand ligt, vind ik voor mij als filmmaker ook uitermate plezierig."
Zijn status als succesvol producent en zijn positie in diverse besturen ten spijt, voelt Geels zich beslist geen 'tycoon' in de Nederlandse filmwereld. "Ik ben het niet en ik ambieer het niet. Misschien ben ik ook heel kinderlijk in die dingen. Mijn allerliefste wens is om films te maken in een hoekje en die films zo goed mogelijk uit te brengen, in de hoop dat de film als film geslaagd is. Profileren zit niet in mijn bloed. Ik ben binnen de marges die het Nederlandse filmbedrijf biedt altijd een avonturier geweest en dat wil ik graag blijven."

Mark Duursma



top
FLODDER 3

Juli/augustus 1995 #158

Produktie
Laurens Geels
Dick Maas
Regie en muziek
Dick Maas
Scenario
Dick Maas
Wijo Koek
Camera
Philip Hering
Geluid
Georges Bossaers
Montage
Hans van Dongen
Met
Nelly Frijda
Coen van Vrijberghe de Coningh
Stefan de Walle
Tatjana Simic e.v.a.

Kleur, 120 minuten

Distributie
Concorde Film
Te zien
vanaf 29 juni

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


F

F FOR FAKE
LE FABULEUX DESTIN D'AMÉLIE POULAIN
Faccia a faccia
FACE
The Face of an Angel
The Face of Love
FACE/OFF
FACES
Facing Mirrors
FACTORY GIRL
FACTOTUM
THE FACULTY
Fading Gigolo
FADOS
FAIL SAFE
FAILURE TO LAUNCH
FAIR GAME (Andrew Sipes)
FAIR GAME (Doug Liman)
Fair Wind (Fahrtwind)
FAIRUZ — WE HIELDEN ZOVEEL VAN MEKAAR
FAIRY TALE — A TRUE STORY
Faith Connections
FAITHFUL
FAITHLESS
FALCONE
FALKENBERG FAREWELL
THE FALL
FALL TIME
FALLEN
FALLEN ANGELS
A Fallible Girl
FALLING DOWN
DIE FÄLSCHER
FAME
FAMILIA RODANTE
FAMILIE
De familie Slim
FAMILIEGEHEIM
Familieweekend
La famille Bélier
A Family
FAMILY
A Family Affair
The Family Fang
FAMILY FILES
THE FAMILY MAN
A Family Quartet
THE FAN
FANFAN LA TULIPE
FANNY & ALEXANDER
FANTASIA 2000
Fantastic Beasts and Where to Find Them
Fantastic Four (Josh Trank)
FANTASTIC FOUR (Tim Story)
FANTASTIC FOUR: RISE OF THE SILVER SURFER
FANTASTIC MR. FOX
Les fantômes d'Ismaël
FAR AND AWAY
FAR FROM HEAVEN
Far from the Madding Crowd
FAREWELL
FAREWELL MY CONCUBINE
The Farewell Party
A Farewell to Arms
FARGO
FARINELLI, IL CASTRATO
Fashion Chicks
FAST & FURIOUS
FAST & FURIOUS 5
Fast & Furious 6
Fast & Furious 7
Fast & Furious 8
THE FAST AND THE FURIOUS
FAST AND THE FURIOUS 3
FAST FOOD FAST WOMEN
Fata morgana
Fataal (Jesse Bleekemolen over)
FATAL REACTION: BOMBAY
FATAL REACTION: NEW YORK
FATAL REACTION: SINGAPORE
FATELESS
FATHER AND SON (OTETS I SIN)
Father Figures
FATHER OF THE BRIDE PART 2
FATHER'S DAY
FATHERLAND
The Fault in Our Stars
Faust (Aleksander Sokoerov)
FAUST (F.W. Murnau)
FAUST (LECKE FAUST)
FEAR
Fear and Desire
FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS
THE FEAR INSIDE ME
FEARLESS (Peter Weir)
FEARLESS (Ronny Yu)
Fedora
FEEL THE NOISE
FEELING MINNESOTA
FEESTJE!
FELICE...FELICE...
FELICIA'S JOURNEY
Félicité
Félix & Meira
FÉLIX ET LOLA
FELLINI DVD-BOX
FEMALE PERVERSIONS
LA FEMME DE GILLES
FEMME FATALE
LES FEMMES DE 6ÈME ETAGE
LES FEMMES... OU LES ENFANTS D'ABORD
Fences
Ferdinand
FERIEN
FERNGULLY, THE LAST RAINFOREST
FESTEN
FESTIVAL EXPRESS
Feuchtgebiete
Feuten: het feestje
FEVER PITCH
A Few Best Men
A FEW GOOD MEN
FEW OF US
Le fidèle
Fidelio
A Field in England
FIERCE CREATURES
Fietsen naar de maan
De fietser
FIETSMUG & DANSMUG
THE FIFTH ELEMENT
The Fifth Estate
FIFTY DEAD MEN WALKING
Fifty Shades Darker
Fifty Shades of Black
Fifty Shades of Grey
FIGHT CLUB
THE FIGHTER
FIGHTING
Fighting fish
THE FIGHTING TEMPTATIONS
Figlia mia
FIGNER, THE END OF A SILENT CENTURY
LE FIL DE L'HORIZON
Fill the Void
LA FILLE D'ARTAGNAN
La fille de Brest
LA FILLE DE L'AIR
LA FILLE DU RER
La fille inconnu
LA FILLE SUR LE PONT
LES FILLES DU BOTANISTE
A Film About Coffee
FILM IST. A GIRL & A GUN
Film Stars Don't Die in Liverpool
De film van Dylan Haegens
A FILM WITH ME IN IT
FILMPJE!
THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY
THE FILMS OF JEAN ROLLIN
THE FILMS OF KENNETH ANGER VOLUME TWO
LE FILS
Le fils de Jean
Le fils de l'autre
LE FILS DE L'EPICIER
THE FILTH AND THE FURY
FIN AOÛT, DÉBUT SEPTEMBRE
THE FINAL CURTAIN
FINAL DESTINATION
THE FINAL DESTINATION
FINAL DESTINATION 2
FINAL DESTINATION 3
Final Destination 5 3D
FINAL FANTASY VII
FINAL FANTASY: THE SPIRITS WITHIN
Final Portrait
FIND ME GUILTY
Finding Dory
FINDING FORRESTER
FINDING NEMO
Finding Nemo 3D
FINDING NEVERLAND
Finding Your Feet
THE FINE ART OF LOVE
Fine, Thanks (Dakujem, dobre)
The Finest Hours
LA FINESTRA DI FRONTE
Finn
IL FIORE DELLE MILLE E UNA NOTTE
FIORILE
FIRE
FIREFLIES IN THE GARDEN
FIREWALL
THE FIRM (Alan Clarke)
THE FIRM (Sydney Pollack)
FIRST KILL
FIRST KNIGHT
FIRST MISSION
The First Purge
First Reformed
FIRST STRIKE
THE FIRST WIVES CLUB
THE FISH FALL IN LOVE
FISH TANK
Fissa
Fist Fight
Five Came Back
FIVE MINUTES OF HEAVEN
THE FIVE OBSTRUCTIONS
THE FIVE SENSES
The Five-Year Engagement
FIXING IN THE SHADOW
FL 19,99
FLAGS OF OUR FATHERS
FLAMENCO, FLAMENCO
Flandres
DE FLAT
Flatliners
FLAWLESS
FLED
LA FLEUR DU MAL
UN FLIC
Flight
FLIGHT OF THE PHOENIX
FLIGHTPLAN
THE FLINTSTONES
THE FLINTSTONES IN VIVA ROCK VEGAS
FLIPPER
FLIRT (Hal Hartley)
FLIRT (Jaap van Eyck)
FLIRTING WITH DISASTER
Flits & het magische huis 3D
FLOATING LIFE
THE FLOCK
FLODDER 3
Florence Foster Jenkins
The Florida Project
FLORIS
FLUBBER
FLUSHED AWAY
FLY AWAY HOME
Flypaper
Focus (Glenn Ficarra, John Requa)
FOCUS (Neal Slavin)
FOEKSIA DE MINIHEKS
THE FOG
THE FOG OF WAR
La folie Almayer
FOLIE PRIVÉE
FOLLOWING
FONS RADEMAKERS DVD-BOX
FOOL'S GOLD
Footloose
Footnote
FOR FUN
FOR LOVE OF THE GAME
FOR MY BABY
FOR ROSEANNA
For Those in Peril
THE FORBIDDEN KINGDOM
THE FORBIDDEN QUEST
The Forbidden Room (Previously Unreleased)
FORCE OF EVIL
FORCES OF NATURE
FOREIGN LAND
The Foreigner
The Forest
FOREVER
FOREVER FEVER
FOREVER YOUNG
Forget Me Not
FORGET PARIS
FORGETTING SARAH MARSHALL
The Forgiveness of Blood
FORGOTTEN SILVER
THE FORGOTTEN SPACE
Formula 1
FORREST GUMP
FORTRESS
FORTY GUNS
The Founder
THE FOUNTAIN
THE FOUNTAINHEAD
FOUR BROTHERS
FOUR DAYS IN SEPTEMBER
FOUR EYED MONSTERS
THE FOUR FEATHERS
Four Lions
FOUR ROOMS
FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL
FOURBI
THE FOX AND THE CHILD
Foxcatcher
Foxfire
Foxtrot
FRACTURE
FRAGILE
FRAILTY
LA FRANCE
Frances Ha
Francofonia
FRANÇOIS OZON DVD-BOX
Frank (Lenny Abrahamson over)
FRANK CAPRA COLLECTION
FRANK ZAPPA: PHASE II — THE BIG NOTE
Frankenweenie
Franny
FRANS ZWARTJES, THE GREAT CINEMA MAGICIAN
Frantz
Die Frau des Polizisten
FRAUDS
FREAKY FRIDAY
FRED CLAUS
FREDDY THE FROG
FREDDY VS. JASON
Free Birds
Free Fire
Free in Deed
Free Range (Retrospectief Veiko Õunpuu)
Free State of Jones
FREE WILLY
FREE WILLY 2
FREEDOM
FREEDOM WRITERS
Freeheld
DER FREIE WILLE
DIE FREMDE
FRENCH KISS
FREQUENCY
FRESA Y CHOCOLATE
FRESH
FRESH AIR
FRIDA
FRIDAY THE 13TH (2009)
FRIENDS
The Friends of Eddie Coyle
Friends with Benefits
Friends with Kids
Fright Night
THE FRIGHTENERS
DIE FRISEUSE
Frits & Franky
FRITZ LANG COLLECTION
FROM DUSK TILL DAWN
FROM HELL
FROM PARIS WITH LOVE
FROM THE JOURNALS OF JEAN SEBERG
FROST/NIXON
FROWNLAND
Frozen (Chris Buck, Jennifer Lee)
FROZEN (Wang Xiaoshuai)
The Frozen Ground
FROZEN LAND
FROZEN RIVER
Frozen Sing-A-Long
Fruitvale Station
FUCKING ÅMÅL
FUDOH
THE FUGITIVE
DE FÛKE
Fukushima, mon amour
Full Contact
FULL FRONTAL
THE FULL MONTY
FUN WITH DICK AND JANE
THE FUNERAL
FUNNY BONES
FUNNY GAMES U.S.
FUNNY HA HA
FUNNY PEOPLE
Fuocoammare
FUR: AN IMAGINARY PORTRAIT OF DIANE ARBUS
THE FURIES
Fury
The Fury of a Patient Man
The Future
Il futuro