Isle of Dogs
The Cleaners
The Death of Stalin
Jeannette
Lean on Pete
George Clooney en Quentin Tarantino in From dusk till dawn Robert Rodriguez: Nog even en ik ben niet meer te stoppen

FROM DUSK TILL DAWN

Verenigde Staten, 1995 | Robert Rodriguez
From dusk till dawn is een opmerkelijke combinatie van psychotisch getinte nouvelle violence met gepolijste vampier-horror, naar een oud scenario van Quentin Tarantino. Robert Rodriguez speelt bij vlagen virtuoos met Tarantino's orgieën van kogels en bloed, maar weet evenals in Desperado geen maat te houden. Uitgestrekt op een sofa in het Amsterdamse Americain geeft Rodriguez een doorkijkje op zijn oeuvre. "Ik heb eigenlijk nog geen film gemaakt. En intussen heb ik alles bereikt wat ik wilde bereiken."

Het begon allemaal met een gouden gimmick. De zevenduizend dollar waarmee Robert Rodriguez naar eigen zeggen El mariachi draaide leverde weliswaar geen evenwichtige film op, de anecdote was beslist charmant. Via de telex van Reuter ratelde het mirakel de wereld in en de basis voor een droomdebuut was gelegd. Had Rodriguez talent? Uiteraard — en niet in de laatste plaats voor publiciteit. De sequel Desperado liet niet lang op zich wachten en gaf aanleiding de hooggespannen verwachtingen flink bij te stellen. Rodriguez' visuele kwaliteiten bleven onmiskenbaar, maar zijn cartooneske, volledig over de top getrokken behandeling van een toch al prullig scenario had hooguit anecdotische waarde.
From dusk till dawn is zo mogelijk nog uitzinniger, maar het is opnieuw geen film geworden die beklijft. De film opent veelbelovend, met twee op hol geslagen broers — George Clooney en Quentin Tarantino — die na een bankoverval richting Mexicaanse grens vluchten en na een paar terloopse moorden een van zijn geloof gevallen pater (Harvey Keitel) en diens jonge zoontje en tienerdochter (Juliette Lewis) gebruiken als vrijkaartje naar het beloofde land.
Lag in Rodriguez' voorgaande films de nadruk op snel gesneden en uit grillige hoeken verfilmde actie, ditmaal concentreert hij zich in de openingsfase op de aanloop naar de nog steeds extreme geweldsuitbarstingen. De interactie tussen de sterk onderkoelde Clooney en z'n psychopate filmbroer Tarantino, die zijn emoties heel overtuigend níet onder controle heeft, levert een paar zinderende scènes op. Met pater Keitel achter het stuur van een camper en Tarantino als menselijk kruitvat in de cabine naast kindvrouw Lewis (in een variant op haar geperverteerde glansrol in Cape Fear) ontstaat tijdelijk suspense.
Eenmaal aangeland op Mexicaanse bodem slaat From dusk till dawn plotseling om van neo-noir in vampier-horror. De regisseur zet de aanvankelijk geestige slachtpartij in met een bloedgeile dans van Salma Hayek als vampier-priesteres, tegen het neonverlichte decor van een biker-bar. Maar na een kwartiertje halsbijten, bloedzuigen en staken rammen in vampiers wordt pijnlijk duidelijk dat met het realisme ook de spanningsopbouw verdwijnt, in een eindeloze herhaling van zetten. En dan nog tot in detail jatten ook, zo meldt het tijdschrift Sight & Sound gepikeerd, uit Kathryn Bigelow's Near dark. Rodriguez' hang naar het mateloze lijkt niettemin goed voor een instant cultstatus.

Satirisch
Opmerkelijk is dat Rodriguez' horror-effecten nooit werkelijk verontrustend ogen. En dat was ook de bedoeling, stelt de regisseur, die in Berlijn ondervond dat vrijwel geen criticus gecharmeerd was van zijn werk — en daar zijn goede humeur niet door heeft laten vergallen. "Mijn eigen voorkeur qua horror ligt bij psychologische, creepy varianten als The exorcist en The Texas chainsaw massacre. Vergeleken met die films is mijn film inderdaad vrij ingetogen. Maar ik wilde geen hardcore film maken, misschien wel omdat ik m'n favoriete films qua goorheid toch niet kan overtreffen, dus we kozen voor een satirische film. Bijkomend voordeel was dat ik nauwelijks last kreeg met de Amerikaanse censuur; ik hoefde maar een paar scènes weg te snijden."
Inmiddels heeft hij de waardering van Nederlandse hardcore horror fans — de Silver Scream Award — mogen bijzetten in de prijzenkast. Zijn sterke casting van genre-acteurs als Cheech Marin en horrorveteraan Tom Savini zal daaraan niet vreemd zijn geweest. Maar Rodriguez' ambitie gaat verder dan de waardering van insiders.
"Ik probeer met deze film een brug te slaan tussen mainstream en underground. Ik lok mensen de bioscoop binnen met het geweldsverhaal en vervolgens verras ik ze met horror. Die opzet zat al in Quentins script. En het werkt. Ik heb reacties gehad van kijkers die tot hun eigen verbazing merkten dat ze genoten van die horrorscènes — hoewel ze daar normaal gesproken niet van houden. M'n pretenties zijn niet al te groot, maar ik hoop wel dat ik het genre op deze manier weer nieuw leven kan inblazen. In Amerika is horror op sterven na dood en dat is toch treurig."

Halloween
Rodriguez' liefde voor het genre dateert al uit z'n studietijd. "Het is begonnen als grap. Op Halloween huurde ik altijd een stel horrorfilms. Maar dan zit je negentig minuten te wachten op een paar minuten die de moeite waard zijn: de scènes waarin wordt gemoord. Dat moet beter kunnen, dacht ik, en daarom heb ik met een stel vrienden speciaal voor die avond een video gemaakt, waarin het geweld was samengebald. Negen doden — allemaal studenten — in tien minuten tijd. De essentie van het genre."
"Wat ik daarvan geleerd heb? Het handwerk. Special effects maken in je eigen keuken: dat hebben we zelfs nu nog gedaan. Ik houd ervan snel en goedkoop te werken. Mijn favoriete films zijn toch de films met scherpe randjes, van makers die meer risico's konden nemen omdat hun budget lager was en ze dus minder de druk voelden te moéten scoren. Een groot budget stelt je meestal in staat om mínder te doen."
Is dat niet meteen een schets van je eigen ontwikkeling na El mariachi? Je had meer geld, maar Desperado was minder oorspronkelijk, op het gelikte af.
"Voor mij is het veel geld, maar voor een studio is het peanuts. Ze begrijpen zelfs niet hoe ik Desperado heb gemaakt. En ze willen graag met me werken. Maar ik geloof dat je wel gelijk hebt; ik vind het zelfs prettig te horen dat El mariachi meer wordt gewaardeerd dan Desperado. Vergeet daarbij overigens de ondertiteling niet. Als je Spaans spreekt, dan besef je wel what a cheesy movie it was. Toch ben ik blij dat ik die film heb gemaakt. Ik besef nu dat ik altijd terug kan naar dat type low-budget films. Dat is geen pose; het geeft me gewoon veel zelfvertrouwen te beseffen dat ik niemand binnen het studiosysteem nodig heb. Not any of these guys. En dat voelen ze aan de andere kant van de tafel ook. Ze hebben mij meer nodig dan ik hen."
Wat betekent zo'n groter budget? Is de essentie dat je meer ideeën kunt uitproberen?
"Welnee, de studio's leren eerder van mijn efficiënte produktiestijl. De kunst is om een relatief goedkope film te maken die er duur uitziet. Op die manier kan ik m'n eigen dingen doen."
Die persoonlijke thematiek blijft nu achterwege; na drie speelfilms valt op dat je de wereld bar weinig mee te delen hebt. Waarom is dat voor jou belangrijk — om juist geen boodschap uit te dragen?
"Ik ben opgegroeid als latino in Texas en bij ieder bioscoopbezoek viel me op dat alles en iedereen wit is. Moest ik dus latino films gaan maken, om de wereld op mijn eigen cultuur te wijzen? Die zware, politieke films werden gemaakt, maar niemand wil ze zien. Latino's zelf willen die films niet eens zien. Mensen willen vermaakt worden. Het zou zelfs in het nadeel van mijn cultuur werken, want het sterkt studio's in hun gedachte dat er inderdaad geen markt voor is. Daarom volg ik een andere weg. Ik ben uitgegaan van de markt, die op dat moment werd gedomineerd door films à la Die hard. Daarom maak ik nu actiefilms, met geen andere pretentie dan te willen entertainen. Pas daarachter ligt m'n werkelijke ambitie; de wens om zoveel mogelijk latino's in te huren, op ieder niveau. En dan op zo'n manier dat niemand er een latino film in herkent. Zo maak ik m'n eigen sterren."

Façade
"Als critici me voor de voeten werpen dat ik een achterlijke film heb gemaakt dan lach ik, omdat ze m'n truc niet doorzien. Ze begrijpen niet hoe verraderlijk de business is. Je moet je eigen plan maken om daarin te kunnen overleven en je moet je persoonlijkheid verbergen. De hele amusementsindustrie is één grote façade. Het is handel. Maar als je slim bent en het spel speelt volgens je eigen regels, dan kun je daarmee je voordeel doen."
En zo bouw je krediet op om de films te maken die je wilt maken?
"Ja. Die studio-jongens weten niet hoe ze films moeten maken en regisseurs weten vaak niet precies hoeveel het kost. Iedereen in de business probeert elkaar te naaien. En iedereen is afhankelijk. Ik probeer dat te omzeilen door zoveel mogelijk zelf te doen. En te leren wat ik leren kan. Als je naar mijn films kijkt dan zie je m'n credits groeien. Ditmaal heb ik geleerd het geluid te mixen — en ik wil nog meer leren van de postproduktie. Nog even en ik ben niet meer te stoppen, omdat niemand meer tegen me kan liegen. Ik wordt m'n eigen studio. Maar een unieke studio, want afhankelijk van niemand."
"Ik heb nu m'n eigen apparatuur gekocht en ik heb net een groot huis laten bouwen — met een studio ernaast. Daar kan ik m'n films maken. En die verkoop ik dan terug aan de studio's voor grof geld, want sinds El mariachi heb ik m'n prijs flink kunnen opdrijven."
En ondertussen hebben we de echte Rodriguez nog niet gezien?
Hij lacht hard. "Ja, dat mag je wel zo stellen. Ik heb eigenlijk nog geen film gemaakt. Ik heb m'n kansen gegrepen. Pas nu heb ik de kans films te maken waar m'n hart bij ligt: een familiekomedie en een bio-pic over Stevie Ray Vaughn. En zo heb ik nog een paar ideeën. Als ik daar meteen mee was begonnen, was ik nu weer teruggeweest bij af. Dan was ik nu weer die anonieme latino in Texas. Zo is het dus niet gelopen. Intussen heb ik, na drie films, alles bereikt wat ik wilde bereiken. Ik heb m'n eigen acteurs, m'n eigen crew en ik heb macht. Het recht op final cut bijvoorbeeld. Ik heb meer macht dan willekeurig welke latino regisseur ooit heeft gehad. So I made it."

René R. Kastelein



top
FROM DUSK TILL DAWN

Juni 1996 #168

Produktie
Lawrence Bender
Robert Rodriguez
Quentin Tarantino
Regie en montage
Robert Rodriguez
Scenario
Quentin Tarantino, gebaseerd op een kort verhaal van Robert Kurzman
Camera
Guillermo Navarro
Met
Harvey Keitel
George Clooney
Quentin Tarantino
Juliette Lewis e.a.

Kleur, 108 minuten

Distributie
Concorde Film
Te zien
vanaf 27 juni

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


F

F FOR FAKE
LE FABULEUX DESTIN D'AMÉLIE POULAIN
Faccia a faccia
FACE
The Face of an Angel
The Face of Love
FACE/OFF
FACES
Facing Mirrors
FACTORY GIRL
FACTOTUM
THE FACULTY
Fading Gigolo
FADOS
FAIL SAFE
FAILURE TO LAUNCH
FAIR GAME (Andrew Sipes)
FAIR GAME (Doug Liman)
Fair Wind (Fahrtwind)
FAIRUZ — WE HIELDEN ZOVEEL VAN MEKAAR
FAIRY TALE — A TRUE STORY
Faith Connections
FAITHFUL
FAITHLESS
FALCONE
FALKENBERG FAREWELL
THE FALL
FALL TIME
FALLEN
FALLEN ANGELS
A Fallible Girl
FALLING DOWN
DIE FÄLSCHER
FAME
FAMILIA RODANTE
FAMILIE
De familie Slim
FAMILIEGEHEIM
Familieweekend
La famille Bélier
A Family
FAMILY
A Family Affair
The Family Fang
FAMILY FILES
THE FAMILY MAN
A Family Quartet
THE FAN
FANFAN LA TULIPE
FANNY & ALEXANDER
FANTASIA 2000
Fantastic Beasts and Where to Find Them
Fantastic Four (Josh Trank)
FANTASTIC FOUR (Tim Story)
FANTASTIC FOUR: RISE OF THE SILVER SURFER
FANTASTIC MR. FOX
Les fantômes d'Ismaël
FAR AND AWAY
FAR FROM HEAVEN
Far from the Madding Crowd
FAREWELL
FAREWELL MY CONCUBINE
The Farewell Party
A Farewell to Arms
FARGO
FARINELLI, IL CASTRATO
Fashion Chicks
FAST & FURIOUS
FAST & FURIOUS 5
Fast & Furious 7
Fast & Furious 8
Fast and Furious 6
THE FAST AND THE FURIOUS
FAST AND THE FURIOUS 3
FAST FOOD FAST WOMEN
Fata morgana
Fataal (Jesse Bleekemolen over)
FATAL REACTION: BOMBAY
FATAL REACTION: NEW YORK
FATAL REACTION: SINGAPORE
FATELESS
FATHER AND SON (OTETS I SIN)
Father Figures
FATHER OF THE BRIDE PART 2
FATHER'S DAY
FATHERLAND
The Fault in Our Stars
Faust (Aleksander Sokoerov)
FAUST (F.W. Murnau)
FAUST (LECKE FAUST)
FEAR
Fear and Desire
FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS
THE FEAR INSIDE ME
FEARLESS (Peter Weir)
FEARLESS (Ronny Yu)
Fedora
FEEL THE NOISE
FEELING MINNESOTA
FEESTJE!
FELICE...FELICE...
FELICIA'S JOURNEY
Félicité
Félix & Meira
FÉLIX ET LOLA
FELLINI DVD-BOX
FEMALE PERVERSIONS
LA FEMME DE GILLES
FEMME FATALE
LES FEMMES DE 6ÈME ETAGE
LES FEMMES... OU LES ENFANTS D'ABORD
Fences
Ferdinand
FERIEN
FERNGULLY, THE LAST RAINFOREST
FESTEN
FESTIVAL EXPRESS
Feuchtgebiete
Feuten: het feestje
FEVER PITCH
A Few Best Men
A FEW GOOD MEN
FEW OF US
Le fidèle
Fidelio
A Field in England
FIERCE CREATURES
Fietsen naar de maan
De fietser
FIETSMUG & DANSMUG
THE FIFTH ELEMENT
The Fifth Estate
FIFTY DEAD MEN WALKING
Fifty Shades Darker
Fifty Shades of Black
Fifty Shades of Grey
FIGHT CLUB
THE FIGHTER
FIGHTING
Fighting fish
THE FIGHTING TEMPTATIONS
FIGNER, THE END OF A SILENT CENTURY
LE FIL DE L'HORIZON
Fill the Void
LA FILLE D'ARTAGNAN
La fille de Brest
LA FILLE DE L'AIR
LA FILLE DU RER
La fille inconnu
LA FILLE SUR LE PONT
LES FILLES DU BOTANISTE
A Film About Coffee
FILM IST. A GIRL & A GUN
Film Stars Don't Die in Liverpool
A FILM WITH ME IN IT
FILMPJE!
THE FILMS OF ALEJANDRO JODOROWSKY
THE FILMS OF JEAN ROLLIN
THE FILMS OF KENNETH ANGER VOLUME TWO
LE FILS
Le fils de Jean
Le fils de l'autre
LE FILS DE L'EPICIER
THE FILTH AND THE FURY
FIN AOÛT, DÉBUT SEPTEMBRE
THE FINAL CURTAIN
THE FINAL DESTINATION
FINAL DESTINATION
FINAL DESTINATION 2
FINAL DESTINATION 3
Final Destination 5 3D
FINAL FANTASY VII
FINAL FANTASY: THE SPIRITS WITHIN
Final Portrait
FIND ME GUILTY
Finding Dory
FINDING FORRESTER
FINDING NEMO
Finding Nemo 3D
FINDING NEVERLAND
Finding Your Feet
THE FINE ART OF LOVE
Fine, Thanks (Dakujem, dobre)
The Finest Hours
LA FINESTRA DI FRONTE
Finn
IL FIORE DELLE MILLE E UNA NOTTE
FIORILE
FIRE
FIREFLIES IN THE GARDEN
FIREWALL
THE FIRM (Alan Clarke)
THE FIRM (Sydney Pollack)
FIRST KILL
FIRST KNIGHT
FIRST MISSION
FIRST STRIKE
THE FIRST WIVES CLUB
THE FISH FALL IN LOVE
FISH TANK
Fissa
Fist Fight
Five Came Back
FIVE MINUTES OF HEAVEN
THE FIVE OBSTRUCTIONS
THE FIVE SENSES
The Five-Year Engagement
FIXING IN THE SHADOW
FL 19,99
FLAGS OF OUR FATHERS
FLAMENCO, FLAMENCO
Flandres
DE FLAT
Flatliners
FLAWLESS
FLED
LA FLEUR DU MAL
UN FLIC
Flight
FLIGHT OF THE PHOENIX
FLIGHTPLAN
THE FLINTSTONES
THE FLINTSTONES IN VIVA ROCK VEGAS
FLIPPER
FLIRT (Hal Hartley)
FLIRT (Jaap van Eyck)
FLIRTING WITH DISASTER
Flits & het magische huis 3D
FLOATING LIFE
THE FLOCK
FLODDER 3
Florence Foster Jenkins
The Florida Project
FLORIS
FLUBBER
FLUSHED AWAY
FLY AWAY HOME
Flypaper
Focus (Glenn Ficarra, John Requa)
FOCUS (Neal Slavin)
FOEKSIA DE MINIHEKS
THE FOG
THE FOG OF WAR
La folie Almayer
FOLIE PRIVÉE
FOLLOWING
FONS RADEMAKERS DVD-BOX
FOOL'S GOLD
Footloose
Footnote
FOR FUN
FOR LOVE OF THE GAME
FOR MY BABY
FOR ROSEANNA
For Those in Peril
THE FORBIDDEN KINGDOM
THE FORBIDDEN QUEST
The Forbidden Room (Previously Unreleased)
FORCE OF EVIL
FORCES OF NATURE
FOREIGN LAND
The Foreigner
The Forest
FOREVER
FOREVER FEVER
FOREVER YOUNG
Forget Me Not
FORGET PARIS
FORGETTING SARAH MARSHALL
The Forgiveness of Blood
FORGOTTEN SILVER
THE FORGOTTEN SPACE
Formula 1
FORREST GUMP
FORTRESS
FORTY GUNS
The Founder
THE FOUNTAIN
THE FOUNTAINHEAD
FOUR BROTHERS
FOUR DAYS IN SEPTEMBER
FOUR EYED MONSTERS
THE FOUR FEATHERS
Four Lions
FOUR ROOMS
FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL
FOURBI
THE FOX AND THE CHILD
Foxcatcher
Foxfire
Foxtrot
FRACTURE
FRAGILE
FRAILTY
LA FRANCE
Frances Ha
Francofonia
FRANÇOIS OZON DVD-BOX
Frank (Lenny Abrahamson over)
FRANK CAPRA COLLECTION
FRANK ZAPPA: PHASE II — THE BIG NOTE
Frankenweenie
Franny
FRANS ZWARTJES, THE GREAT CINEMA MAGICIAN
Frantz
Die Frau des Polizisten
FRAUDS
FREAKY FRIDAY
FRED CLAUS
FREDDY THE FROG
FREDDY VS. JASON
Free Birds
Free Fire
Free in Deed
Free Range (Retrospectief Veiko Õunpuu)
Free State of Jones
FREE WILLY
FREE WILLY 2
FREEDOM
FREEDOM WRITERS
Freeheld
DER FREIE WILLE
DIE FREMDE
FRENCH KISS
FREQUENCY
FRESA Y CHOCOLATE
FRESH
FRESH AIR
FRIDA
FRIDAY THE 13TH (2009)
FRIENDS
The Friends of Eddie Coyle
Friends with Benefits
Friends with Kids
Fright Night
THE FRIGHTENERS
DIE FRISEUSE
Frits & Franky
FRITZ LANG COLLECTION
FROM DUSK TILL DAWN
FROM HELL
FROM PARIS WITH LOVE
FROM THE JOURNALS OF JEAN SEBERG
FROST/NIXON
FROWNLAND
Frozen (Chris Buck, Jennifer Lee)
FROZEN (Wang Xiaoshuai)
The Frozen Ground
FROZEN LAND
FROZEN RIVER
Frozen Sing-A-Long
Fruitvale Station
FUCKING ÅMÅL
FUDOH
THE FUGITIVE
DE FÛKE
Fukushima, mon amour
Full Contact
FULL FRONTAL
THE FULL MONTY
FUN WITH DICK AND JANE
THE FUNERAL
FUNNY BONES
FUNNY GAMES U.S.
FUNNY HA HA
FUNNY PEOPLE
Fuocoammare
FUR: AN IMAGINARY PORTRAIT OF DIANE ARBUS
THE FURIES
Fury
The Fury of a Patient Man
The Future
Il futuro