The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Roth regisseert kannibalen op de set van The Green Inferno Op zoek naar de ideale Pizza Cannibale

The Green Inferno en Knock Knock (Eli Roth over)

Verenigde Staten/Chili, 2013 | Eli Roth
"Eli Roth is waar horror op wachtte", zei Quentin Tarantino na het rauwe horrordebuut Cabin Fever. Op Hostel en een rol in Inglourious Basterds na bleef Roth echter lang onder de radar. Daar komt verandering in met een intrigerend tweeluik: de Funny Games-variant Knock Knock en The Green Inferno, een ode aan schandaalfilm Cannibal Holocaust.

Door Ivo De Kock

"Ik ben zo opgewonden, ik hoorde dat iemand gisteren flauwviel tijdens de Deauville-première van The Green Inferno!" Zo steekt Eli Roth zelf van wal en we herkennen de opgewonden en speelse provocateur die na Hostel (2005) een lans brak voor "de voor volwassenen gemaakte jaren 70-films die schokkend en relevant blijven". Tien jaar later verzekert hij ons dat tijdens de première van Hostel écht twee ambulances onwel geworden toeschouwers afvoerden.
Roth is de eerste om zijn films te relativeren maar ze zijn allerminst vrijblijvend. Ze houden onze maatschappij een spiegel voor. Dat verstoort. The Green Inferno krijgt kritiek van mensenrechtenorganisaties en wordt in Frankrijk door de bioscopen zelfs geweerd uit de zalen (en veroordeeld tot video on demand). "Een gewelddadige film de schuld geven van problemen in bioscopen is krankzinnig", foetert Roth, "fans en journalisten moeten protesteren tegen dergelijke censuur."
Het is niet voor het eerst dat Roth omstreden is. Cabin Fever (2002), waar jongeren in een afgelegen boshut belaagd worden door vreemde figuren en een vleesetend virus, ontsnapte als genreoefening nog aan kritiek, maar Hostel werd neergesabeld als cynische torture porn. Vooral omwille van het expliciete karakter van dit gruwelverhaal waarin Amerikaanse geile rugzaktoeristen het slachtoffer worden van een 'industrie' gespecialiseerd in het voor de kick martelen en doden van mensen. "Hostel gaat over opwinding en uitbuiting", stelt hij, "het is een afdaling in de hel die de post-9/11-angstcultuur weerspiegelt."
De filmmaker voert een spel op met de driehoek plezier-angst-gruwel en maakt menselijke perversies als martelingen en wraak tot motor en onderwerp van het verhaal. De toeschouwer dreigt even schuldig te worden als de personages wanneer er uiteindelijk een afrekening plaatsvindt. "Dit is een héél héél gewelddadige film", geeft Roth toe, "maar ik lever ook commentaar op Amerikanen die naar vreemde landen gaan en denken er alles en iedereen te kunnen kopen."

Pizza Cannibale
Die Amerikaanse arrogantie neemt hij ook in The Green Inferno (2014) op de korrel. Ditmaal zijn jonge activisten die in het amazonewoud actie gaan voeren het slachtoffer. De studenten die de houtkap op de agenda willen plaatsen, ontwaken in een andere realiteit wanneer ze na het neerstorten van hun vliegtuig gevangen genomen worden door een stam kannibalen die wel een McAmerikaan lusten. Roth serveert ons zijn typische mix van humor en gruwel. The Green Inferno start als een satire maar via actie belanden we snel bij gore. Stevige gore want er wordt niet gekeken op een liter bloed of een geamputeerd lichaamsdeel meer of minder. Net voor de walging toeslaat verandert Roth de toon door een (niet altijd subtiele) grap of knipoog. Om even later weer te verrassen met een nieuwe geweldexplosie.
Dit schijnbaar chaotisch proces van afwisselend aantrekken en afstoten verklaart Roth met zijn pizza-­theorie voor de perfecte film: "Gore is zoals een pizza, die moet de juiste hoeveelheid kaas, tomatensaus en toppings hebben. Wanneer er te veel van het ene of het andere is, zit de smaak niet goed. Elk horrorverhaal heeft zijn ideale dosering. Bij te veel gruwel wordt het vervelend, bij te weinig gruwel blijf je op je honger zitten. Alles draait om de juiste verhouding en de ideale timing. Het snijden van een keel werkt in The Green Inferno omdat het onverwacht komt. Ik beoogde het effect dat Michael Haneke bereikt in Caché: mensen praten en praten tot er plots gruwel opduikt."
Niet iedereen verteert Roths Pizza Cannibale maar hoe omstreden The Green Inferno ook is, de commotie verbleekt bij de opschudding rond de schandaalfilm die Roth inspireerde. Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust uit 1980 is ongetwijfeld de meest controversiële film uit de filmgeschiedenis. Wanneer documentairemakers in het Amazonegebied verdwijnen blijken ze te zijn gedood en opgepeuzeld door een lokale stam. Deodata liet dieren voor de camera afslachten en bracht het geweld tegen mensen zo realistisch in beeld dat de vraag rees of het hier niet om een snuff movie ging. Onterecht, maar de film werd wel in veel landen verboden.
Roth betreurt dat de Italiaanse kannibalenfilms uit de jaren 70 "zelfs voor horrorliefhebbers gelden als het slechtste van het slechtste. Ik verdedig het doden van dieren niet, maar mensen vergeten dat bij het draaien van al die grote klassieke Amerikaanse westerns veel dieren sneuvelden. Men liet paarden immers vallen door aan een touw te trekken en daarbij braken ze hun benen. Ik betreur vooral dat een 'gevaarlijk' soort cinema verloren is gegaan. Filmmakers nemen geen risico's meer, spelen op veilig. Ik heb heimwee naar de dangerous filmmakers van vroeger, naar films die taboes doorbraken."
Daarom vindt hij het jammer dat films zoals Joe D'Amato's Papaya dei Caraibi en Umberto Lenzi's Cannibal Ferox in de vergetelheid zijn beland. "Ze zouden ook niet meer gemaakt kunnen worden omdat de jungle in Colombia niet meer bestaat", beseft Roth. Dat bracht hem bij een onderwerp, 'jongeren die naar de jungle trekken om de natuur te beschermen'. De vraag was: waarom nú een kannibalenfilm maken? Ik kwam uit bij het via sociale media lopende activisme waarbij iedereen tweet en hashtagt om anderen aan de schandpaal te nagelen. Wanneer je niet meedoet krijg je ervan langs. Toen Joseph Kony in het nieuws kwam explodeerde Twitter en moest iedereen tweeten over kindsoldaten. Wie dat niet deed werd onverschilligheid verweten. Maar een week voordien had niemand van Kony gehoord. En twee weken later was iedereen alles vergeten en ging het over Pussy Riot. Of Boko Haram. Het begint als een goede zaak maar iedereen begint het te tweeten, niet omdat ze erom geven, maar omdat ze willen dat het lijkt of ze erom geven."
De jongeren in The Green Inferno "willen het amazonewoud niet redden, ze willen gezien worden als redders. Ze raken vooral opgewonden wanneer ze zien wat ze op Twitter teweeg brachten en hoe populair ze zijn op reddit. Activisme kan geweldig zijn maar vaak is men ermee bezig om een beter gevoel over zichzelf willen krijgen." Roth combineerde dit met het "idee van de clash van culturen. Cabin Fever, Hostel en The Green Inferno vormen mijn reistrilogie: in Cabin Fever gaan jongeren voor drank, in Hostel voor seks en in The Green Inferno voor ijdelheid. De super hightech kids botsen met mensen die nog nooit een mobiele telefoon hebben gezien."

Verleiding
In zijn huis clos thriller Knock Knock (2015) gaat het over een clash van generaties (twintigers en veertigers) en over wat sociale media en internet doen met ons leven ("vroeger ontdekte de partner eventueel overspel, nu bewijst de publicatie van de Ashley Madison-lijst met 32 miljoen namen van vreemdgaande mensen dat iedereen het meteen weet"). Deze remake van de jaren 70 B-film Death Game is volgens Roth geïnspireerd door "Paul Verhoevens visie op de relatie tussen geweld en seks". Keanu Reeves is een architect die gelukkig lijkt met zijn vrouw en kinderen, maar ongelukkig is: "De seksuele relatie met zijn vrouw is verstoord, hij verwerkt dit door 'het monster' te spelen, hij staat lager op de ladder van het gezin dan de hond en alhoewel het vaderdag is laten ze hem alleen achter. Bovendien domineert zijn vrouw het huis met haar kunstwerken. Alles draait om haar en dat frustreert hem. Dan duiken twee mooie jonge meisjes op die hem wél cool vinden en seks met hem willen hebben."
Alles ontspoort wanneer hij hen de volgende ochtend wil afwimpelen. "Dat maakt hen boos. Wanneer hij had gezegd. 'wat een nacht, dat zette me aan het denken, ik ga mijn vrouw zeggen hoe ongelukkig ik ben', zouden de meisjes niet zo gewelddadig gereageerd hebben. Ze vinden dat hij een hypocriet is." De bron van het kwaad ligt bij de man die de verleiding en de leugen in huis haalt. "In mijn fantasie zijn de meisjes zelfs niet echt", zegt Roth, "deze sensuele wezens zijn de uitdrukking van Keanu's id, ze duiken op om de kunstwerken te vernietigen die illustreren hoe hij de assistent van iedereen werd. Het kan zich dus in zijn hoofd afspelen. De film gaat over hoe onderdrukte gevoelens zich steeds op een of andere wijze manifesteren."

Knock Knock


Daarbij last Roth opnieuw een Haneke-moment in (één druppel bloed veroorzaakt door een vork) en vervangt hij "het stukhakken van lichaamsdelen door het stukslaan van kunstwerken, iets wat je verondersteld wordt niet te doen. In Hostel en The Green Inferno moeten lichamen eraan geloven maar in Knock Knock onthoofden de meisjes een standbeeld. Dat sloopwerk voelt als een verontrustende aanranding. Wat me interesseerde was het geweld te transponeren naar een ander soort geweld, een daad die iemands leven vernietigt."


top
The Green Inferno en Knock Knock (Eli Roth over)

November 2015 #381

Productie
Miguel Asensio
Molly Conners
Nicolás López
Eli Roth
Christopher Woodrow
Regie
Eli Roth
Scenario
Guillermo Amoedo
Eli Roth
Muziek
Manuel Riveiro
Camera
Antonio Quercia
Montage
Ernesto Díaz Espinoza
Art direction
Marichi Palacios
Met
Lorenza Izzo
Ariel Levy
Aaron Burns
Kirby Bliss Blanton

Kleur, 100 minuten

Distributie
Remain in Light
Te zien
vanaf 5 november

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


G

G-FORCE
G.I. JANE
G.I. Joe: Retaliation
G.I. JOE: THE RISE OF THE COBRA
Gaamer
GABBEH
Gabrielle (Louise Archambault)
GABRIELLE (Patrice Chéreau)
GADJO DILO
Gaga: Five Foot Two
GAINSBOURG, VIE HÉROÏQUE
GALAXY QUEST
Gallipoli
The Gallows
Gallows Hill
Gambit
THE GAMBLER
Game
THE GAME
Game of Thrones (Seizoen 5)
Game of Thrones Seizoen 1
GAMER
Le gamin au vélo
GAMLE MAEND I NYE BILER/OLD MEN IN NEW CARS
GANGS OF NEW YORK
Gangs of Wasseypur
Gangster Squad
GANGSTERBOYS
Het gangstermeisje
GARAGE
GARAGE DAYS
GARAGE OLIMPO
Les garçons et Guillaume, à table!
THE GARDEN
GARDEN STATE
GARFIELD
GARFIELD: A TALE OF TWO KITTIES
GARPASTUM
GAS, FOOD, LODGING
Gasland part I & II
GASTON'S WAR
GATTACA
IL GATTOPARDO
GAY
GAZON MAUDIT
Les géants
GEEN BEREIK
GEEST UIT DE POLDER
GEGE
Gegen die Wand
HET GEHEIM
Het geheim van Delft
HET GEHEIM VAN MEGA MINDY
Gek van geluk
GELUK IS ALS GLAS
EEN GELUKKIGE HAND
DE GELUKKIGE HUISVROUW
EEN GELUKKIGE TIJD
GEMINI (SOSEIJI)
Gemma Bovery
The General
THE GENERAL'S DAUGHTER
GENERATION KILL
LA GENÈSE
GENESIS
Genius
GENOVA
LES GENS NORMAUX N'ONT RIEN D'EXCEPTIONNEL
A Gentle Creature
GEORGE MICHAEL: A DIFFERENT STORY
GEORGE OF THE JUNGLE
Georges Bataille's Story of the Eye
GEORGI AND THE BUTTERFLIES
GEORGIA RULE
GEORGICA
Geostorm
Gerhard Richter Painting
GERMINAL
Geronimo
GERONIMO: AN AMERICAN LEGEND
GERRY
GESPENSTER
GET BACK
GET CARTER
The Get Down
Get Hard
GET HIM TO THE GREEK
GET LOW en de arthouse-western
GET ON THE BUS
Get Out
GET REAL
GET RICH OR DIE TRYIN'
GET SHORTY
THE GETAWAY
Gett — The Divorce Trial of Viviane Amsalem
GETTING EVEN WITH DAD
GETTING HOME
GETTING MY BROTHER LAID (MEIN BRUDER DER VAMPIR)
GETTYSBURG
GEVANGEN OP JAVA
GEVANGENEN VAN DE GROND
DE GEVLEKTE HOND (A PIEBALD DOG RUNNING ON THE EDGE OF THE SEA)
De geweldige beer
GFP Bunny
THE GHOST AND THE DARKNESS
GHOST DOG: THE WAY OF THE SAMURAI
GHOST IN THE SHELL (Mamoru Oshii)
Ghost in the shell (Rupert Sanders)
GHOST IN THE SHELL 2 (Mamoru Oshii)
GHOST RIDER
Ghost Rider: Spirit of Vengeance 3D
GHOST SHIP
A Ghost Story
GHOST WORLD
THE GHOST WRITER
Ghostbusters
GHOSTS FROM THE PAST
GHOSTS OF GIRLFRIENDS PAST
Gianni e le donne
The Giant
The Gift (Joel Edgerton)
THE GIFT (Sam Raimi)
Gifted
GIGANTE
GIGLI
Gilbert
Gimme Danger — Long Live The Stooges
GIMME SHELTER
Ginger & Rosa
GINGER SNAPS
THE GINGERBREAD MAN
GIORNI E NUVOLE
The Girl
GIRL 6
Girl Most Likely
The Girl on the Train
A Girl Walks Home Alone at Night
GIRL WITH A PEARL EARRING
The Girl with the Dragon Tattoo
GIRL, INTERRUPTED
GIRLFIGHT
THE GIRLFRIEND EXPERIENCE
Girlhood
Girls seizoen 1-5
Girls Trip
GIRLS UNITED
GLADIATOR (Ridley Scott)
GLADIATOR (Rowdy Herrington)
LES GLANEURS ET LA GLANEUSE
GLAS OP CELLULOID
The Glass Castle
Glassland
Glee the 3D Concert Movie
GLENGARRY GLEN ROSS
THE GLIMMERMAN
GLITTERBUG
Gloria (Sebastián Lelio)
GLORIA (Sidney Lumet)
Glory
Gluckauf
GLUE
GNOMEO & JULIET
GO
GO GET SOME ROSEMARY
GO WEST, YOUNG MAN!
GOAL KICK OFF
God Bless America
GOD IS MY DJ
GOD TOLD ME TO
GOD'S LONELY MAN
THE GODDESS OF 1967
THE GODFATHER DVD COLLECTION
GODS AND MONSTERS
Gods of Egypt 3D
GODSEND
GODZILLA
Godzilla 3D
DAS GOEBBELS EXPERIMENT
De goede dood
GOHATTO
Going in Style
GOING THE DISTANCE
GOING TO SCHOOL WITH MY DAD ON MY BACK
Gold
GOLDEN BALLS
THE GOLDEN BOWL
THE GOLDEN COMPASS
GOLDENEYE
GOLDFISH MEMORY
Goltzius and the Pelican Company
GOLVEN
GOMORRA
GONE BABY GONE
Gone Girl
GONE IN 60 SECONDS
Gone With the Wind
GONIN
GOOD ADVICE
GOOD BYE, LENIN!
A Good Day To Die Hard
The Good Dinosaur
THE GOOD GERMAN
THE GOOD GIRL
THE GOOD HEART
Good Kill
A GOOD MAN IN AFRICA
GOOD MEN, GOOD WOMEN
A Good Old Fashioned Orgy
Good People
GOOD ROCKIN' TONIGHT
THE GOOD SHEPHERD
THE GOOD SON
Good Time
GOOD WILL HUNTING
A GOOD WOMAN
A GOOD YEAR
THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY
GOODBOY!
GOODBYE BAFANA
GOODBYE LOVER
GOODBYE SOLO
GOODBYE SOUTH, GOODBYE
A GOOFY MOVIE
GOOISCHE VROUWEN
Gooische Vrouwen 2
Goosebumps 3D
GORDEL VAN SMARAGD
GORDOS
GOSFORD PARK
THE GOSPEL OF JOHN
GOSSIP
GOTHIKA
Die göttliche Ordnung
GOUD
DE GOUDEN SWIPE
DE GOUDLIJN PARAMARIBO — DAM
LE GOÛT DES AUTRES
GOUTTES D'EAU SUR PIERRES BRÛLANTES
GOYA'S GHOSTS
Gozaran — Time Passing
GRACE IS GONE
Grace of Monaco
GRACE OF MY HEART
LA GRAINE ET LE MULET
GRAN TORINO
The Grand Budapest Hotel
Le grand cahier
Grand central
Le grand soir
LE GRAND VOYAGE
La grande bellezza
IL GRANDE COCOMERO
GRANDE HOTEL
La grande illusion
Il grande sogno
The Grandmaster
GRAVE DANGER
THE GRAVE OF THE FIREFLIES
Gravity
GRBAVICA
GREASE
GREAT ECSTASY OF ROBERT CARMICHAEL
GREAT EXPECTATIONS (Alfonso Cuarón)
Great Expectations (Mike Newell)
The Great Gatsby
GREAT KILLS ROAD
GREAT MIGRATIONS
The Great Northwest
THE GREAT RAID
The Great Wall
THE GREAT WHITE HYPE
GREEN HAT
THE GREEN HORNET
The Green Inferno en Knock Knock (Eli Roth over)
Green Lantern 3D
THE GREEN MILE
Green Room
GREEN ZONE
GREENBERG
Greencard Warriors (Miriam Kruishoop over)
Greetings from Tim Buckley
The Grey
THE GREY ZONE
GRIDLOCK'D
DE GRIEZELBUS
GRIMM
Grimsby
THE GRINCH
GRINDHOUSE: DEATH PROOF
GRINDHOUSE: PLANET TERROR
GRIZZLY MAN
De groeten van Mike!
Gromozeka
HET GROOTSTE VAN HET GROOTSTE, ABRAHAM TUSCHINSKI
GROOVE
GROSSE POINTE BLANK
DE GROT
GROTE KLEINE MUIS: CIRKELIENTJE
DE GROTE TOVENAAR
DE GROTE VAKANTIE
De grote Zwaen
GROUNDHOG DAY
GROWN UPS
Grown Ups 2
THE GRUDGE
THE GRUDGE 2
Grudge Match
GRUMPIER OLD MEN
GRUMPY OLD MEN
GUANTANAMERA
The Guard
Guardians of the Galaxy
Guardians Of The Galaxy Vol. 2
GUARDING TESS
GUERNSEY
Güeros
La Guerre est Déclarée
GUESS WHO
A GUIDE TO RECOGNIZING YOUR SAINTS
GUINEVERE
GULLIVER'S TRAVELS 3D
GUMMO
The Gunman
THE GUNS OF NAVARONE
THE GURU
GUS VAN SANT BOX
El Gusto