Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Een Fransman in Louisiana

IN THE ELECTRIC MIST

Verenigde Staten/Frankrijk, 2009 | Bertrand Tavernier
Met in the electric mist heeft Tavernier opnieuw een film gemaakt naar een boek van een Amerikaanse schrijver. Ditmaal heeft hij gekozen voor het werk van James Lee Burke, een schrijver in wiens werk de sfeer van Louisiana een belangrijke rol speelt.
Een internationaal groepsgesprek in het Duitse Berlijn met een Fransman over zijn werk in Amerika.

Wat trok u zo aan in het werk van Burke. Er zit een woede in Burke. Een woede op de domme en de slechte mensen die deze wereld bevolken. Op de arrogantie van het kwaad. Op de arrogantie van mensen die doden, moorden en vernietigen.

Tavernier op de set

Is er een reden voor zijn woede? Je moet in Louisiana zijn geweest om dat te begrijpen. Hij is boos op het analfabetisme dat veroorzaakt wordt door een corrupte overheid. Op het hoge percentage slachtoffers van drank, auto-ongelukken, geweld. Ik hou ervan hoe Burke dat beschreven heeft. Met een schoonheid... met de onmetelijke schoonheid van de natuur, van het verval, de armoede. Net als de bayou. Die is vochtig, duister, gevaarlijk. Er zitten slangen, alligators. Daarom hou ik van Burke. Ook omdat hij het genre van de Noir weet te vernieuwen door er allegorische elementen aan toe te voegen.

Wat mij zeer bevalt aan de film is de sfeer. U moet verliefd zijn op Louisiana. Lousiana is doordrenkt met geschiedenis. In alles voel je de wortels. In de muziek, in het eten. Veel huizen zijn nog gebouwd voor de Amerikaanse burgeroorlog. Burke toonde me een boom in een tuin bij de bayou. Een eik die 'Lafitte' wordt genoemd omdat Jean Lafitte daar zijn slaven in de ketenen sloeg. We hebben zelfs een stuk ijzer gevonden in die boom. Zoals Faulkner ooit zei: 'De geschiedenis is niet dood, hij is nog niet eens voorbij.'

Het moet ook een gesloten gemeenschap zijn? Ik werd meteen geadopteerd. Ik werd overal uitgenodigd. Misschien omdat ik Frans ben.

Is dat nog altijd zo belangrijk daar? O ja. De Franse invloed is nog goed voelbaar. Ze vertelden allemaal over hun voorouders, waar ze vandaan kwamen. Hun grootouders spraken nog Frans. Dat was verboden. Mensen werden op school geslagen als ze dat deden.
In de supermarkt kreeg ik iemands klantenkaart, goed voor 10 procent korting, omdat hij hoorde dat ik Frans was. Een Fransman die dat zou doen, zijn klantenkaart geven aan een buitenlander; 'That will be the day'.

U voelde zich thuis. Absoluut. En vooral de crawfish, oh, geweldig.
Maar ik heb zoveel geleerd. Over de politieke omstandigheden. En waarom iemand als Burke zo boos kan zijn. De trots, de woede, het paternalisme van de Yankees. Ik heb veel geleerd over de burgeroorlog, het verleden. En over de moord in de jaren '60 op Dewitt Prejean. Burke vertelde me dat Lyndon B. Johnson eraan te pas moest komen. 'Lyndon Johnson himself', de president. Hij eiste dat het lichaam binnen 24 uur zou worden opgespoord. Er zijn binnen een dag 18 lijken gevonden. 18 lijken van jonge zwarte mannen.
Dat vertelt iets over Robicheaux, de hoofdpersoon. Dat maakt waarom hij nu, jaren later, alsnog wil achterhalen wie Dewitt Prejean heeft vermoord. Ook al wil iedereen die zaak begraven. Niemand wil de geschiedenis onder ogen zien. Dat is de moraal van deze film.

Het is een complex verhaal, met verschillende tijdslagen over elkaar heen. Dat lijkt me lastig om te zetten in film. Het was moeilijk. Het boek heeft 500 bladzijden en ik heb natuurlijk moeten snijden. Maar wat ik heb willen respecteren is dat alles met elkaar te maken heeft. Net als de wortels van een boom. Dat ze nooit de burgeroorlog onder ogen hebben willen zien heeft uiteindelijk het rassenprobleem uitgelokt. En dat heeft weer geleid tot de corruptie in het huidige Louisiana.

De film is in de VS direct op DVD uitgebracht. Een versie die aanzienlijk korter is. De producent dacht, en misschien heeft hij daarin wel gelijk, want hij is een zeer goed opgeleide en verstandige man, slimmer dan ik, maar hij dacht dat mijn film niet begrepen zou worden door het publiek. Dus heeft hij een versie gemaakt die geschikter is voor de Amerikaanse markt.

Wat is het verschil met de film die ik heb gezien? Ik zou het niet weten. Zegt u het maar. U bent de criticus. Maar zolang ik mijn eigen versie mag maken heb ik daar vrede mee. Truffaut zei ooit dat filmen een droom is. Daar moet je voor strijden. Maar als 30 procent van die droom in stand blijft mag je tevreden zijn.
Ze hebben ooit, in Amerika, de laatste scène uit le juge et l'assassin geknipt omdat die te politiek zou zijn. (Hij haalt zijn schouders op, maar langzaam begint Tavernier steeds luider te praten.) Als Amerikanen iets willen zien dat meer is aangepast aan hun smaak, dan ga ik dat niet veroordelen. Dat moet u maar doen. Ik ben een Franse regisseur en ik maak geen films voor de Amerikaanse markt. Het is hun probleem, van de Amerikanen. Eén van mijn gevechten was die met mijn editor. Die vroeg voortdurend om close-ups, omdat de Amerikanen dat nu eenmaal willen. Op een dag heb ik een enorme fout gemaakt, een onvergeeflijke fout. Ik zei (met zwaar Frans accent); Fuck the American audience. Ik maak films voor mezelf. Ik wil trots zijn op wat ik maak. Ik hoop een film te maken met tempo, goed gedraaid, met goede muziek, geluid, met humor, onderhoudend. Maar ik ga niet op de knieën voor de smaak van het publiek.

Is het niet cynisch dat u nou net met deze film in conflict komt met de Amerikanen? Ik ben niet cynisch. En er is niets cynisch aan de strijd van Robicheaux. Ik strijd tegen de overheersing van een monocultuur en voor het behoud van de Europese.
Ooit heb ik coup de torchon gemaakt, naar een boek van Thompson. Ook iemand die, net als Burke, de grenzen van het genre opzoekt. Maar het is nu net het metafysische element wat de Amerikanen er altijd uitsnijden. Neem the getaway, ook van Thompson. Het laatste hoofdstuk van dat boek is fantastisch. En wat hebben de Amerikanen bij de verfilming gedaan? Zzzzssggggggcht, het einde eruit. Ze prefereren iets wat rationeel te begrijpen is.

Is dat wat ze ook uit deze film hebben geknipt, het metafysische element? Dat moet u zelf beoordelen. Nee, sorry, maar ik mag daar, contractueel, geen commentaar op geven.

Jeroen Stout



top
IN THE ELECTRIC MIST

Juli/augustus 2009 #312

Regie
Bertrand Tavernier
Camera
Bruno de Keyzer
Montage
Thierry Derocles (Franse versie)
Larry Madaras
Roberto Silvi
Art direction
Kelly Curley
Kostuums
Kathy Kiatta
Muziek
Marco Beltrami

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


I

I am a Woman Now
I Am Belfast
I AM FROM TITOV VELES
I AM Hardwell — Living The Dream
I AM LEGEND
I Am Not Your Negro
I AM THE VIOLIN
I Am Wrath
I CONFESS
I COULD NEVER BE YOUR WOMAN
I Don't Know How She Does It....... In Time
I DON'T WANT TO SLEEP ALONE (Tsai Ming-liang over)
I Give It A Year
I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I LIKE IT LIKE THAT
I LOVE A MAN IN UNIFORM
I Love Dick
I Love Dollars (Workshop Filmkritiek)
I LOVE HUCKABEES
I LOVE TROUBLE
I LOVE YOU MAN
I LOVE YOU PHILLIP MORRIS
I LOVE YOUR WORK
I NOW PRONOUNCE YOU CHUCK AND LARRY
I SERVED THE KING OF ENGLAND
I SHOT ANDY WARHOL
I Spit On Your Grave Too
I SPY
I STILL KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER
I Wish
I'M A CYBORG BUT THAT'S OK
I'M IN TROUBLE!
I'm Not a F**king Princess
I'M NOT THERE
I'M NUMBER FOUR
I'm the Same, I'm An Other
I, Anna
I, CLAUDIUS
I, Daniel Blake
I, Frankenstein
I, ROBOT
I.D.
I.Q.
Icarus
ICE AGE
ICE AGE 3: DAWN OF THE DINOSAURS
Ice Age 5: Collision Course
Ice Age: Continental Drift
ICE AGE: THE MELTDOWN
Ice and The Sky
Ice Dragon
THE ICE HARVEST
ICE PRINCESS
The Ice Storm
The Iceman
Ich Seh, Ich Seh
ICHI THE KILLER
Ida
Identicals
IDENTITY
Identity Thief
The Ides of March
THE IDIOT
IDIOT BOX
THE IDIOTS
The Idol
IEDEREEN BEROEMD!
IEP!
If I Stay
IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE
If the Sun Explodes
IF THESE WALLS COULD TALK
If...
IGBY GOES DOWN
IGOR
Ik ben Alice
IK GA NAAR TAHITI
IK OMHELS JE MET DUIZEND ARMEN
IK OOK VAN JOU
Ik wil gelukkig zijn
IK WIL NOOIT BEROEMD WORDEN
IKÍNGUT
IKKE NIET
IKLIMLER
IL CICLONE
ÎLES FLOTTANTES
Ill Manors
ILLÉGAL
THE ILLUSIONIST
THE ILLUSIONIST en Jacques Tati
Ilo Ilo
ILS (THEM)
ILUSIONES ÓPTICAS
Im Keller
Im Labyrinth des Schweigens
L' image manquante (IDFA 2013: Onvoltooid verleden)
THE IMAGINARIUM OF DOCTOR PARNASSUS
IMAGINARY CRIMES
IMAGINE ME & YOU
IMAGINE THAT
IMAGINING ARGENTINA
The Imitation Game
The Immigrant
THE IMMORTAL
IMMORTAL BELOVED
Immortals 3D
Impardonnables
IMPORT/EXPORT
The Impossible
The Imposter
IN & OUT
IN A BETTER WORLD
In a World...
IN ALLE STILTE
IN AMERICA
In Another Country
In Bloom
IN BRUGES
In Darkness
IN DE GREEP VAN DE TANGO
IN DEN TAG HINEIN
IN DREAMS
IN GOOD COMPANY
In grazia di Dio
IN HER SHOES
IN HET HUIS VAN MIJN VADER
In jouw naam
IN LOVE AND WAR
IN MEMORIA DI ME
IN MOTION
In Oranje
In Order of Disappearance
In Pursuit of Silence
IN SEARCH OF BEETHOVEN
IN THE BEDROOM
IN THE BLEAK MIDWINTER
IN THE COMPANY OF MEN
In the Crosswind
IN THE CUT
IN THE ELECTRIC MIST
In the Fog
In the Heart of the Sea
In the Land of Blood and Honey
IN THE LINE OF FIRE
IN THE LOOP
IN THE MOOD FOR LOVE
In the Name of
IN THE NAME OF THE FATHER
IN THE SOUP
IN THE VALLEY OF ELAH
IN THIS WORLD
In Time
IN WEITER FERNE, SO NAH!
IN YOUR HANDS
THE IN-LAWS
INAZUMA
The Inbetweeners
De inbreker
Incarnate
INCENDIARY
INCENDIES
INCEPTION
Inch'Allah
L' inconnu du lac
THE INCREDIBLE HULK
THE INCREDIBLES
INDECENT PROPOSAL
INDEPENDENCE DAY
Independence Day: Resurgence
INDEPENDENT ANIMATION FROM THE NETHERLANDS
DE INDIAAN
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
INDIGÈNES
Indivisibli
INFAMOUS
Infancia clandestina
INFERNAL AFFAIRS
INFERNAL AFFAIRS 2
Inferno
Les infidèles
Infiltrant
The Infiltrator
Infinitely Polar Bear
THE INFORMANT!
THE INFORMERS
INGLORIOUS BASTARDS
INGLOURIOUS BASTERDS
Inherent Vice
INKHEART
INLAND EMPIRE
DIE INNERE SICHERHEIT
INNOCENCE (Lucile Hadzihalilovic)
INNOCENCE (Paul Cox)
THE INNOCENT
Les Innocentes
THE INNOCENTS
INQUIÉTUDE
INSIDE DEEP THROAT
INSIDE JOB
Inside Llewyn Davis
INSIDE MAN
Inside No. 9
Inside Out
Inside the Chinese Closet
THE INSIDER
INSIDIOUS
Insidious: Chapter 2
Insidious: Chapter 3
INSOMNIA
INSPECTOR GADGET
INSTINCT
Insyriated
INTERMISSION
The Intern
THE INTERNATIONAL
The Internship
THE INTERPRETER
INTERSECTION
INTERSTELLA 5555
Interstellar
The Interview
Interview (Steve Buscemi)
INTERVIEW (Theo van Gogh)
INTERVIEW WITH THE VAMPIRE
INTIMACY
INTIMATE RELATIONS
INTO GREAT SILENCE
Into the Forest
Into the Inferno
INTO THE WEST
INTO THE WILD
Into the Woods
INTOLERABLE CRUELTY
Intouchables
L' INTRUS
The Invader
THE INVASION
Invasion of the Body Snatchers (Don Siegel)
Invasion of the Body Snatchers (Philip Kaufman)
LES INVASIONS BARBARES
Inventaris van het moederland
INVENTING THE ABBOTTS
INVESTIGATION
INVICTUS
INVISIBLE WAVES
The Invisible Woman
INVOLUNTARY
Io e te
IO NON HO PAURA
IO SONO L'AMORE
IP MAN
IRAQ FOR SALE
IRINA PALM
IRIS
IRMA VEP
THE IRON GIANT (DE IJZEREN REUS)
THE IRON HEEL OF OLIGARCHY (ZJELEZNAJA PIATA OLIGARKHII)
IRON ISLAND
The Iron Lady
IRON MAN
IRON MAN 2
Iron Man 3
IRON MONKEY
Iron Sky
Irrational Man (Woody Allen over)
IRRÉVERSIBLE
Is the Man Who is Tall Happy?
Isabelle (Ben Sombogaart)
ISABELLE (Tim Oliehoek)
LA ISLA DE LOS NIÑOS PERDIDOS
La isla mínima
THE ISLAND
THE ISLAND OF DR. MOREAU
The Islands and the Whales
THE ISLE
ISTANBUL TALES
ISTORIA 52
It
It Comes at Night
IT COULD HAPPEN TO YOU
It Follows
IT TAKES TWO
IT WAS AN ACCIDENT
IT'S A BOY/GIRL THING
IT'S A FREE WORLD...
IT'S A WONDERFUL LIFE
IT'S ALL ABOUT LOVE
IT'S ALL GONE PETE TONG
IT'S COMPLICATED
IT'S HARD TO BE NICE
IT'S MAGIC TIME
ITALIAN FOR BEGINNERS
THE ITALIAN JOB
ITALIANETZ
ITALO-WESTERN BOX
Italy: Love It or Leave It
IVANHOOD
IVANSXTC
L' IVRESSE DU POUVOIR
Ixcanul