P'tit Quinquin
Black Coal
The Imitation Game
The Kidnapping of Michel Houellebecq
Gone With the Wind
We moeten de wereld in. Ga je mee?

Museum Hours

Oostenrijk/Verenigde Staten, 2012 | Jem Cohen
Bruegel leeft in de Weense straten in Museum Hours: een ontmoeting tussen twee vreemdelingen, tussen kunst en het leven, liefde en dood, politiek en poëzie die deze zomer te zien is in het Previously Unreleased-programma van EYE.

Door Dana Linssen

Zouden schilderijen 's nachts ook slapen? Of komen als de laatste bezoekers verdwenen zijn hun beelden tot leven in de lege museumzalen, en misschien wel ver daarbuiten? Hoe ziet de wereld eruit als er niemand is om ernaar te kijken? Bestaat hij dan nog wel?
Een mogelijk antwoord op die vragen wordt opgeroepen in de film Black Mirror at the National Gallery (2011) die deze zomer te zien is in het kader van een grote Mark Lewis-tentoonstelling in het Van Abbe Museum in Eindhoven. In Black Mirror beweegt een enorme zwarte spiegel op een motion-control-machine door een zaal met Hollandse en Vlaamse landschappen in de Londense National Gallery na sluitingstijd. Het is een spookachtig onaards wezen met een spiegel als oog, dat niet ziet maar laat zien. Aan het einde van het filmpje ontmoet de spiegel een ander oog. Dat van de camera dat hem, bevestigd op eenzelfde apparaat, al die tijd gevolgd en geobserveerd heeft.
Een vergelijkbare ontmoeting tussen kunst en kijken vindt plaats in Jem Cohens Museum Hours, het hoogtepunt van het Previously Unreleased-zomerprogramma in EYE. Museum Hours is een film over ontmoetingen. Tussen kunst en het leven, tussen het camera-oog en het menselijke oog, tussen schilderijen die terugkijken en beelden die buiten de museummuren leven. De film kijkt naar mensen en naar kunst en naar mensen die naar kunst kijken. Maar de belangrijkste ontmoeting is die tussen suppoost Johann die zijn dagen doorbrengt in de Bruegel-zaal van het Kunsthistorisches Museum in Wenen, en Anne, een Canadese vrouw die de oceaan is overgestoken om een verre verwante bij te staan tijdens haar laatste dagen.
Er ontstaat een bijzondere vriendschap, een onuitgesproken Wahlverwandtschaft tussen beiden, een niet-seksuele maar diep gevoelde band, even luchtigjes benoemd door Johann die in de voice-over tijdens de film veel van zijn gedachten met ons deelt: "Waarom beroert de ene mens ons en de andere niet?" Er is geen antwoord, geen ratio, maar dat is geen reden om niet geraakt te worden.

Osmose
Museum Hours is de ontroerendste film die ik ooit heb gezien over die ontmoeting met kunst en de ander. Over de ontmoetingen die door kunst teweeg worden gebracht en de vraag wat kunst voor het leven betekent en zelfs hoe we na de kunst verder moeten leven. We hoeven niet veel te weten over Anne's motieven om haar nicht in het ziekenhuis te bezoeken, of Johanns redenen om zich over deze eenzame reizigster te ontfermen. Zijn het niet simpelweg voorbeelden van zachtmoedigheid en naastenliefde? Moeten we niet de zieken verzorgen, de hand uitsteken naar de ander, gastvrij zijn en troost bieden? Moeten we niet de stervenden begeleiden, zelfs als ze zich dat niet (meer) bewust zijn, zodat ze niet ongezien verdwijnen? Moeten we ze juist niet helpen om 'gentle into that good night' te gaan? Die overwegingen maken de film teder en poëtisch, maar ook politiek op een fundamenteel menselijk niveau.
Museum Hours is daardoor geen museumfilm in traditionele zin. Voor Cohen zijn de museummuren als celwanden waardoor een voortdurende osmotische uitwisseling plaatsvindt tussen kunst en de wereld. Via vogelgeluiden buiten worden we een geschilderde vogelvlucht in getransporteerd. Een karakteristieke kop op een schilderij komt later op straat tot leven.
De keuze voor Bruegel als centraal perspectief is dan ook niet toevallig, hoe toevallig de ontmoeting tussen Cohen en de schilder ook gegroeid mag zijn. Er is een grote verwantschap tussen de zestiende-eeuwse lagelandse schilder en het foto-, film- en videowerk van New Yorker en globetrotter Cohen. Beiden doorbreken de traditionele kijkhiërarchie door de verhouding tussen centrum en periferie in hun werk te verleggen. Essentieel is daarom een nogal confronterende rondleiding van een gastgids halverwege de film die aan een groepje ietwat cynische bezoekers uitlegt hoe op het schilderij De bekering van Paulus (1567) het niet de latere 'apostel der heidenen' is die centraal in het beeld staat, maar een klein jongetje achter een boom dat het allemaal aanziet. Het is het scharnierpunt, of de hefboom die de film z'n tweede helft in tilt. Deze manier van naar Bruegel kijken kent een Nederlands bioscooppubliek natuurlijk ook al uit The Mill & the Cross (2011) van Lech Majewski die hier vorig jaar in de filmtheaters gedraaid heeft.

Outsiders
Je zou kunnen zeggen dat in al Jem Cohens films de kijkrichting wordt verplaatst van de dominante 'powers that be' naar de leefstijl van outsiders (de documentaires Instrument over de band Fugazi, 1999, en Benjamin Smoke, 2000, over de gelijknamige zanger) en de wereld die zich gewoonlijk aan de rand van het kader afspeelt. In films als Lost Book Found (1996), Chain (2004) en de vele, vele kortfilms die hij het afgelopen decennium maakte, zoomt hij in op veronachtzaamde details die alleen een scherp en geduldig observator kan vinden.
Ook in Museum Hours zijn ze talrijk. Van de verregende strips en boeken op een rommelmarkt, de memorabilia aan de muur van een volkscafé, terug naar de museale artefacten. De film leent ons Bruegels oog. Het is een blik vol mededogen, die niet de kunst tussen de museummuren ontheiligt, noch de visueel verwaarloosde verschoppelingen op straat inkadert en er triviale, gemakkelijke ready mades van wil maken. Want dat zijn de laatste jaren bijna clichébeelden van de moderne stadsfilm geworden. Dat Cohen daaraan kan ontsnappen is deels het mysterie van zijn kunstenaarschap, maar vaker komt het neer op simpele dingen als montage, kader en het kiezen van de juiste afstand en een betrokken perspectief.
Het beste wordt dat verbeeld door een terloops shot van de Stephansdom, midden in de historische stad die op zichzelf ook al een museum is. De kathedraal is wegens bouwwerkzaamheden ingepakt in een enorm, semi-transparant doek waar een afbeelding van de kerk op geprint is. Het is een sleutel tot de gelaagdheid van de film, tot de transformerende werking van kunst, zowel ten aanzien van de het begrijpen van de werkelijkheid als in menselijke relaties. De stad, het museum en het ziekenhuis zijn als transformatorhuisjes. Het leven en de kunst gaan erdoorheen en worden in een andere energie, een andere frequentie omgezet. Dat biedt inzicht, troost en gezelschap.

Erotisch
Vanuit dat oogpunt is het dramaturgisch gezien ook tamelijk briljant dat al snel in het verhaal duidelijk wordt dat er zich tussen Anne en Johann geen traditionele (liefdes)verhouding zal ontspinnen. Het gaat om een ander soort intimiteit, die zelfs erotiserend kan zijn — net zoals kunst dat is, maar zonder van het beeld een afgod of een fetisj te maken. Zo zit er bijvoorbeeld een scène in de film (een knipoog naar een vergelijkbaar moment in Jean Vigo's À propos de Nice uit 1930) waarin de museumbezoekers zelf in 'naakten' veranderen.
Want als Museum Hours een ding niet is, dan is het een zuiver cerebrale film, hoezeer hij ook aanzet tot de opwindende ervaring van het denkend-kijken. Hij is net zo concreet en aards en modderig als de straten, en de materialiteit van de kunst. En dat wordt op talrijke momenten met veel fijnzinnige humor duidelijk. Of het nu in de droge voice-over van Johann is die aan een jongere, idealistische collega terugdenkt die vond dat musea gratis zouden moeten zijn en stillevens als uitstalkasten van decadente rijkdom zag, of in de honderden associaties en beeldrijmen die de film rijk is.
Via al die beelden betoogt en toont de film niet alleen, maar werkt hij op de toeschouwer in. Hij doet wat hij beweert. Met ons. Je gaat met Johann opnieuw kijken naar zijn stad, en dan met diezelfde nieuwe ogen naar je eigen steden. De film biedt door Anne's aanwezigheid aan het doodsbed van haar nicht troost voor je eigen doden. Daardoor wordt je eigen oog ontvankelijk voor de noden van anderen.
Bruegel leent ons zijn oog. Jem Cohen geeft ons Johann tot gids. De film is een handreiking (en je moet wel heel lomp zijn wil je die niet aannemen). Dan is het aan ons. We moeten de wereld in. Wandelen. Samen met iemand met wie we een luchtig gesprek over onze gedachten heen kunnen voeren. En voldoende stiltes kunnen laten vallen om de rest niet uit te hoeven spreken. Museum Hours gaat namelijk ook over de verhalen die we zelf bij de wereld verzinnen. Bij de voorbijgangers. En terwijl ze zo aan het lopen zijn passeren we misschien ook die gesloten uitdragerij (een beeldschoon stilleven in verval) die we aan het einde van de film voorbij zien komen. Hij is slechts twee uur per week geopend. Vrijdag van 16 tot 18 uur. Zou dat niet een perfect moment zijn om naar de film te gaan? Naar Museum Hours bijvoorbeeld. Binnen of buiten. Ga je mee? Laten we het (tot) leven brengen.

Museum Hours zal op 15 augustus in EYE worden ingeleid door Dana Linssen. Hou filmkrant.nl en eyefilm.nl in de gaten voor precieze details over aanvangstijden | Mark Lewis Pull Focus is nog te zien in het Van Abbe Museum in Eindhoven tot 13 oktober.



Previously Unreleased
Ook deze zomer programmeert EYE weer een reeks opmerkelijke festival­successen die niet eerder in de Nederlandse filmtheaters te zien waren.

The Loneliest Planet
Julia Loktev | Verenigde Staten, 2011 | 113 minuten | vanaf 4 juli
"Julia Loktev bewees zich een krachtig observator met haar vorige film Day Night Day Night (2006), Ook in The Loneliest Planet eisen visuele hints de hoofdrol op, zoals de non-verbale signalen tussen het jonge Amerikaanse stel Alex (Gael García Bernal) en Nica (Hani Furstenberg) en gids Dato, die samen een trektocht door de Kaukasus maken."
(***** Niels Bakker in Filmkrant 354)
op 4 juli een inleiding door Joost Broeren

Twilight Portrait
Angelina Nikonova | Rusland, 2011 | 105 minuten | vanaf 11 juli
Indringend portret van de dwaaltochten van sociaal werkster Marina door de achterkant van Moskou nadat ze door drie politieagenten is verkracht. Geprezen om z'n geraffineerde kritiek op de apathische Russische bureaucratie, controversieel om z'n nietsontziende blik op (seksueel) geweld tegen vrouwen.
op 11 juli een inleiding door Jos van der Burg

Tetro
Francis Ford Coppola | Verenigde Staten, 2009 | 127 minuten | o.v. vanaf 18 juli
In expressionistisch zwart-wit gefilmd, semi-­autobiografisch en surrealistisch  familieportret van de regisseur van The Godfather. Een jonge zeeman zoekt zijn geniale broer Tetro op in Buenos Aires waar de schaduwen die hun vader, een egocentrische dirigent, net als Coppola's eigen vader, over hun jeugd wierp tot leven komen. "Alles wat je hebt gezien, is bedacht, en tegelijkertijd is het allemaal waar", aldus Coppola.
op 18 juli een inleiding door Dana Linssen

Stateless Things
Kim Kyung-mook | Zuid-Korea, 2011 | 115 minuten | vanaf 1 augustus
Poëtische grotestadsvertelling over de ontmoeting tussen twee jonge homoseksuelen in Seoul stipt meteen de problematiek aan van de vele uit Noord-Korea gevluchte illegalen die in het zuiden in illegaliteit een nieuw bestaan proberen op te bouwen.
op 1 augustus een inleiding door Joost Broeren

Aquí y allá
Antonio Ménedez Esparza | Mexico, 2012 | vanaf 8 augustus
Na jaren in de VS te hebben gewerkt keert Pedro terug naar het Mexicaanse bergdorp waar hij zijn vrouw en dochters achterlaat, maar de vereniging verloopt minder voorspoedig dan gehoopt. Grotendeels plotloos, observerend familiedrama, vol gevoel voor de eindeloze fatalistische spiralen waar mensen in hun leven in gevangen kunnen zitten.
op 8 augustus een inleiding door Ronald Rovers

Diverse films uit het programma gaan na vertoning in EYE toeren langs de filmtheaters. Houd voor data en tijden eyefilm.nl en de sites van uw lokale vertoners in de gaten.


top
Museum Hours

Juli/augustus 2013 #356

*****

Productie

Paolo Calamita
Jem Cohen
Gabriele Kranzelbinder
Regie en scenario

Jem Cohen
Camera

Jem Cohen
Peter Röhsler
Montage

Jem Cohen
Marc Vives
Met

Bobby Sommer
Mary Margaret O'Hara
Ella Piplits

Kleur, 106 minuten

Distributie

EYE (tijdelijke import Previously Unreleased)
Te zien

vanaf 15 augustus

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


M

M. BUTTERFLY
M/OTHER
MA FEMME EST UNE ACTRICE
MA VIE EN ROSE
MA VRAIE VIE À ROUEN
DE MAANPRINSES EN HET GEHEIM VAN HET WILDE PAARD
MABOROSI
MAC
MACBETH
MACHAN
Machete Kills
Machine Gun Preacher
THE MACHINIST
MAD CITY
MAD DOG AND GLORY
MAD LOVE
MADAGASCAR
Madagascar 3: Europe's Most Wanted
MADAGASCAR: ESCAPE 2 AFRICA
MADAME L'EAU
MADAME SATÃ
MADE IN AMERICA
MADE IN DAGENHAM
MADE IN HONG KONG
MADE OF HONOUR
MADELIEFJES
MADELINE
THE MADNESS OF KING GEORGE
LA MADRE MUERTA
MAFIA!
Le magasin des suicides
THE MAGDALENE SISTERS
THE MAGIC FLUTE
Magic in the Moonlight
Magic Mike
Magic Trip
HET MAGISCHE ZWAARD
MAGNIFICANT OBSESSION
MAGNOLIA
MAGONIA
MAID IN MANHATTAN
Maïdan
LA MAISON
MAJESTEIT
MAKAROV
MAKDEE — THE WEB OF THE WITCH
MAKE IT HAPPEN
MAKE WAY FOR TOMORROW
Make Your Move
THE MAKING OF A NEW EMPIRE
THE MAKING OF THE LORD OF THE RINGS
Makkers staakt uw wild geraas & Alles is liefde
EL MAL AJENO
LA MALA EDUCACIÓN
MALA NOCHE
Malavita
MALCOLM X
Maleficent 3D
MALÈNA
MALLRATS
MALPERTUIS
MAMA
Mama
Mama
MAMA MOE EN DE KRAAI
MAMBO ITALIANO
MAMMOTH
MAMMUTH
THE MAN
MAN ABOUT TOWN
A MAN APART
A MAN ESCAPED
THE MAN FROM ELYSIAN FIELDS
The Man from London (Previously Unreleased)
THE MAN IN THE IRON MASK
DE MAN MET DE HOND
Man of Steel
MAN OF THE YEAR
MAN OF VIOLENCE
Man on a Ledge
MAN ON FIRE
MAN ON THE MOON
MAN ON WIRE
MAN PUSH CART
A MAN TO REMEMBER
MAN TROUBLE
THE MAN WHO CRIED
THE MAN WHO FELL TO EARTH
THE MAN WHO KNEW TOO LITTLE
THE MAN WHO WASN'T THERE
THE MAN WHO WASN'T THERE — SPECIAL DOUBLE DISC EDITION
THE MAN WITH RAIN IN HIS SHOES
The Man with the Iron Fists
MAN WITHOUT A FACE
THE MAN WITHOUT A PAST
MAN — KIND
MANA: BEYOND BELIEF
MANAGEMENT
The Manchurian Candidate
THE MANCHURIAN CANDIDATE
Mandela: Long Walk to Freedom
MANDERLAY
MANHATTAN MURDER MYSTERY
MANHUNTER
MANNEKEN PIS
Mannenharten
Het mannetje van de maan
MANS GENOEG
MANSFIELD PARK
MANUALE D'AMORE
MANUFACTURED LANDSCAPES
MANUFACTURING DISSENT: UNCOVERING MICHAEL MOORE
Manuscripts Don't Burn
MAO'S LAST DANCER
MAP OF THE HUMAN HEART
A MAP OF THE WORLD
Maps to the Stars
MAR ADENTRO
MARCELLO, MARCELLO
MARCH COMES IN LIKE A LION
MARCH OF THE PENGUINS
LA MAREA
MAREBITO
Margin Call
MARGOT AT THE WEDDING
MARIA BETHANIA — MUSIC AND PERFUME
MARIA FULL OF GRACE
EL MARIACHI
Mariage à Mendoza
MARIAN
MARIE ANTOINETTE
MARIE ANTOINETTE IS NIET DOOD
MARIE BAIE DES ANGES
Marie Heurtin (Jean-Pierre Améris en Ariana Rivoire over)
MARIE-JO ET SES DEUX AMOURS
LA MARIÉE ÉTAIT EN NOIR
MARIKEN
MARILYN HOTCHKISS' BALLROOM DANCING AND CHARM SCHOOL
Marina
MARION
MARION BRIDGE
MARISCOS BEACH
MARIUS ET JEANNETTE
THE MARK OF CAIN
THE MARKET
MARKETA LAZAROVÁ
Marley
MARMADUKE
MARRIED LIFE
MARS ATTACKS!
Martha Marcy May Marlene
MARTYRS
MARY
MARY AND MAX
MARY REILLY
MARY SHELLEY'S FRANKENSTEIN
MASCHERA DI CERA
THE MASK
THE MASK OF ZORRO
AL MASSIR
The Master
MASTER AND COMMANDER
THE MASTER AND HIS PUPIL
Master of the Universe
MASTERS OF HORROR
MATAHARIS
THE MATCH
MATCH POINT
MATCHSTICK MEN
Matei Child Miner (Matei copil miner)
MATILDA
UN MATIN BONNE HEURE
THE MATRIX
THE MATRIX RELOADED
THE MATRIX REVOLUTIONS
Matterhorn
Matterhorn
MAU MAU
Maudite soit la guerre
MAUVAISES FRÉQUENTATIONS
MAVERICK
MAX
MAX ET JEREMIE
MAX PAYNE
MAXIMUM RISK
MAY
THE MAY LADY
Maya de Bij
MAYBE BABY
MAYBE SWEDEN
The Maze Runner
ME AND ORSON WELLES
ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW
ME YOU THEM
ME, MYSELF & IRENE
MEAN CREEK
MEAN GIRLS
THE MEAN MACHINE
MEANDER
THE MECHANIC
Medianeras
MEDICINE MAN
MEDITERRANEO
Medium Cool
Meek's Cutoff
THE MEERKATS
Mees Kees op kamp
DE MEEST VERRE TOCHT VAN WINNIE DE POEH
MEET JOE BLACK
MEET THE FOCKERS
MEET THE PARENTS
MEET THE PARENTS: LITTLE FOCKERS
MEET THE ROBINSONS
MEET THE SPARTANS
MEET WALLY SPARKS
MEGA MINDY 2
Mega Mindy en de snoepbaron
MEGAMIND
MEGANE
LA MEGLIO GIOVENTÙ
MEIN FÜHRER
MEISJE
Het meisje en de dood
Meisje met negen pruiken
Mekong Hotel
MEKTOUB
Melancholia
MELINDA AND MELINDA
MEMENTO
MEMOIRS OF A GEISHA
MEMOIRS OF A INVISIBLE MAN
MEMORIES OF MURDER
MEMORY OF THE UNKNOWN
MEN IN BLACK
MEN IN BLACK 2
Men in Black 3
MEN OF HONOR
MEN ON THE BRIDGE
THE MEN WHO STARE AT GOATS
MEN WITH GUNS
MENACE II SOCIETY
MENE TEKEL
LA MENTALE
THE MERCHANT OF VENICE
MÈRES ET FILLES
MERMAID IN A MANHOLE
MERRY CHRISTMAS/JOYEUX NOËL
MES IN HET WATER
MESSAGE IN A BOTTLE
THE MESSENGER
THE MESSENGER: THE STORY OF JOAN OF ARC
THE MESSENGERS
Met grote blijdschap
METAL: A HEADBANGER'S JOURNEY
METALLICA: SOME KIND OF MONSTER
Metallica: Through the Never
Metéora
METISSE
METRO
Metro Manila
METROLAND
THE MEXICAN
MIAMI RHAPSODY
MIAMI VICE
MICHAEL
Michael
MICHAEL CLAYTON
MICHAEL COLLINS
MICHAEL JACKSON'S THIS IS IT
Michael Kohlhaas
Michel Petrucciani
MICHEL VAILLANT
MICKEY BLUE EYES
MICMACS À TIRE-LARIGOT
MICROCOSMOS
Midden in de winternacht
Midnight in Paris
MIDNIGHT IN THE GARDEN OF GOOD AND EVIL
MIDNIGHT STING
Midnight's Children
Miele
Mientras duermes
MIFUNE'S LAST SONG
THE MIGHTY
MIGHTY APHRODITE
A MIGHTY HEART
MIGHTY JOE
MIGHTY JOE YOUNG
MIJN FRANSE TANTE GAZEUZE
MIJN NAAM IS EUGÈNE
MIJN OPA DE BANKROVER
MIJN VADER IS EEN DETECTIVE
MILAREPA
MILK
MILKY WAY
The Mill & the Cross
MILLE MOIS
MILLENNIUM 2: THE GIRL WHO PLAYED WITH FIRE
MILLENNIUM 3: GERECHTIGHEID
MILLENNIUM MAMBO
MILLENNIUM: MANNEN DIE VROUWEN HATEN
MILLION DOLLAR BABY
THE MILLION DOLLAR HOTEL
A Million Ways to Die in the West
MILLIONS
Milo
MIMIC
MINA TANNENBAUM
MINDBENDER
MINDHUNTERS
MINE VAGANTI
MINOES
MINORITY REPORT
Minuscule
MIO FRATELLO È FIGLIO UNICO
Il mio viaggio in Italia
MIRACLE ON 34TH STREET
La mirada invisible
MIRAKEL
MIRAL
THE MIRROR HAS TWO FACES
MIRRORS
LES MISÉRABLES
LES MISÉRABLES
Les misérables
Misericordia
THE MISFITS
MISHIMA: A LIFE IN FOUR CHAPTERS
MISS BLANCHE
MISS CONGENIALITY
MISS CONGENIALITY 2
MISS INTERPRETED (MARLENE DUMAS)
MISS JULIE
Miss Julie
MISS PETTIGREW LIVES FOR A DAY
MISS POTTER
MISS T'S TEASERAMA
MISSING ALLEN
MISSING LINK
The Missing Picture (L'image manquante)
MISSION TO MARS
MISSION: IMPOSSIBLE
MISSION: IMPOSSIBLE 2
MISSION: IMPOSSIBLE 3
Mission: Impossible — Ghost Protocol
THE MIST
Mistaken for Strangers
MISTER LONELY
MISTÉRIOS DE LISBOA
Mocros
MOD FUCK EXPLOSION
THE MOD SQUAD
Modern Times
MODIGLIANI
Moebius
DE MOEDER
MOEDER DAO, DE SCHILDPADGELIJKENDE
MOGE U GELUKKIG WORDEN
Le moine
MOLIÈRE
MOLOCH
A MOMENT OF INNOCENCE (NUN VA GOLDUN)
MOMMA'S MAN
Mommy
MOMMY, I'M SCARED
MON COLONEL
MON FILS À MOI
MON HOMME
Mon pire cauchemar
MONA LISA SMILE
THE MONASTERY — MR. VIG & THE NUN
MONDAY
Mondomanila
MONDOVINO
MONEY TALKS
MONEY TRAIN
Moneyball
MONGOL — THE UNTOLD STORY OF GENGHIS KHAN
MONGOLIAN PING PONG
MONKEYS IN PARADISE
Monsieur Lazhar
MONSOON WEDDING
MONSTER
MONSTER HOUSE
MONSTER IN LAW
The Monster of Nix
Het monster van Parijs
MONSTER'S BALL
MONSTERS
Monsters University
MONSTERS VS. ALIENS
MONSTERS, INC.
Monte Carlo
MONTE CARLO
A MONTH BY THE LAKE
MOOLAADÉ
MOON
MOON-RAK TRANSISTOR
MOONLESS NIGHT
MOONLIGHT
MOONLIGHT & VALENTINO
MOONLIGHT MILE
Moonrise Kingdom
MOORDWIJVEN
More Than Honey
MORIR EN SAN HILARIO
MORLANG
MORNING GLORY
MORRISON KRIJGT EEN ZUSJE
LES MORSURES DE L'AUBE (LOVE BITES)
The Mortal Instruments: City of Bones
MORTAL KOMBAT
MORTAL KOMBAT: ANNIHILATION
MORVERN CALLAR
AL MOSAFER
THE MOST DISTANT COURSE (Previously Unreleased)
A Most Wanted Man
MOTHER
THE MOTHER
MOTHER AND CHILD
MOTHER AND SON (MAT' I SYN)
MOTHER NIGHT
MOTHER OF MINE
MOTHER'S BOY
MOTHER'S DAY
THE MOTHMAN PROPHECIES
THE MOTORCYCLE DIARIES
MOULIN ROUGE
The Mourning Forest
MOUSE HUNT
Movie 43
THE MOZART BIRD
Mr Morgan's Last Love
MR. & MRS. SMITH
MR. BEAN'S HOLIDAY
MR. BROOKS
MR. DEEDS
MR. HOLLAND'S OPUS
MR. JONES
MR. MAGOO
MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM
MR. NICE
MR. NOBODY
Mr. Popper's Penguins
MR. RIGHT
MR. SATURDAY NIGHT
Mr. Turner (Mike Leigh over)
MR. WOODCOCK
MRS. BROWN
MRS. DALLOWAY
MRS. DOUBTFIRE
MRS. HENDERSON PRESENTS
MRS. PARKER AND THE VICIOUS CIRCLE
MUCH ADO ABOUT NOTHING
Much Ado About Nothing
Mud
LOS MUERTOS
MULAN
MULHOLLAND DRIVE
MULHOLLAND FALLS
MULTIPLICITY
THE MUMMY
THE MUMMY RETURNS
MUNDANE HISTORY
MUNDO GRÚA
UN MUNDO MENOS PEOR
MUNICH
MUNO NO HITO (DE NIETSNUT)
THE MUPPET CHRISTMAS CAROL
The Muppets
Muppets Most Wanted
MUR
MURDER AT 1600
MURDER BY NUMBER
MURDER IN THE FIRST
MURDERBALL
MURIEL OU LE TEMPS D'UN RETOUR
MURIEL'S WEDDING
MUSA
Museum Hours
MUSIC AND LYRICS
MUSIC OF THE HEART
MUSICA CUBANA
MUST LOVE DOGS
MUTE WITNESS
DE MUZE
MY ARCHITECT: A SON'S JOURNEY
MY BABY'S DADDY
MY BEST FRIEND'S GIRL
MY BEST FRIEND'S WEDDING
MY BIG FAT GREEK WEDDING
MY BLOODY VALENTINE 3D
MY BLUEBERRY NIGHTS
MY BOSS'S DAUGHTER
MY BROTHER'S WEDDING
My Joy
MY LIFE
MY LIFE AS A DOG
MY LIFE WITHOUT ME
MY LITTLE EYE
MY NAME IS JOE
MY NAME IS KHAN
My Old Lady
MY ONE AND ONLY
MY QUEEN KARO
MY SISTER'S KEEPER
MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE
MY SUMMER OF LOVE
MY SUPER EX GIRLFRIEND
MY WAY HOME
My Week with Marilyn
MY WINNIPEG
MYKOSCH
LE MYSTÈRE DE LA CHAMBRE JAUNE
MYSTERIOUS SKIN
MYSTERY SCIENCE THEATER 3000: THE MOVIE
MYSTIC RIVER
THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER