The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Roze ganzenveer

THE NEW WORLD

Verenigde Staten, 2005 | Terrence Malick
Zeven jaar na The thin red line is er met de meesterlijke Pocahontas-bewerking The new world eindelijk weer een film van Terrence Malick.

Terrence Malick is een van 's Hollywoods best bewaarde geheimen. Sinds zijn fenomenale debuut Badlands (1973) heeft hij geen interviews gegeven. Documentaires over zijn oeuvre moeten het zonder hem stellen, en ook in de persmap van zijn vierde (!) film The new world leren we hem enkel kennen via de verhalen van anderen. Malick geldt als een van de belangrijkste en meest visionaire regisseurs ter wereld; meer dan bij wie ook zul je zijn films moeten bekijken om dit te begrijpen.
Alsof je geblinddoekt hand in hand door hem wordt geleid, voert Malick je zijn nieuwe wereld binnen. Net als bij de eerste scène van The thin red line (1998) gaat die blinddoek langzaam af aan de waterkant. Nauwelijks rimpelend water, waarin nog net de reflectie van het groene vasteland valt te zien. Zacht voegt zich muziek bij de krekels en vogels op de soundtrack: het minutenlang aangehouden, steeds luidere orgelpunt van Wagners Rheingold-Prelude, dat de nu snel wisselende beelden met leven vult zoals de wereld kleur krijgt bij zonsopkomst. Van onder gefilmde zwemmers, naakte silhouetten in glinsterend blauw, en dan boven water indianen die met elkaar dansen en lachen in wat klinkt en oogt als het aards paradijs.
Dat paradijs heeft Malick al drie keer eerder bezocht. In Badlands is het de boomhut die het seriemoordende liefdeskoppel voor zichzelf heeft gebouwd, in Days of heaven (1978) heeft het de goudgele kleur van graanvelden, en in The thin red line hervindt een WOII-soldaat zijn ziel tussen Polynesische eilandbewoners. Maar welke vorm het paradijs ook aanneemt, stand houdt het bij Malick nooit. Wanneer de indianen in The new world zien hoe twee schepen vol Engelse kolonisten de kreek binnenvaren, hoe de ene nieuwe wereld de andere binnendringt, is dat als Eva die de slang gadeslaat voordat hij tot haar gesproken heeft. Wat een contrast met de 17e-eeuwse prenten die als achtergrond dienen voor de credits, van moordzuchtige barbaren die hun beschaafde bezoekers met tomahawks aan mootjes hakken.
Zoals Eva niet wist welk kwaad ze over zichzelf en haar nazaten afriep door naar de slang te luisteren, zo kunnen Malicks indianen de gevolgen niet inschatten van hun contact met de Engelsen. Hoewel het stamhoofd een met westerlingen gedeelde toekomst vreest, sluit hij vrede met hen, en dochterlief brengt in de strenge winter op eigen houtje voedselvoorraden naar de nederzetting. Maar de liefde is dan ook al lang in het spel. Het meisje en de Engelse aanvoerder John Smith zijn totaal aan elkaar verslingerd, zeker nadat hij maanden op staatsbezoek bij haar stam is blijven plakken. Schijnbaar eindeloze dagen waarin hij zich tooide met veren en tatoeages en zij Engels leerde spreken, waarin het paradijs háár koffiebruine Modigliani-gezicht en háár hertachtige lichaam kreeg. En het was met al dat flonkerende groen en heldere water al te mooi om waar te zijn.

Spin
Te mooi en te romantisch, zou je cynisch kunnen zeggen. Maar deze bewerking van de Pocahontas-geschiedenis — omdat de indianenprinses nooit bij naam wordt genoemd zou je daar pas bij de aftiteling achter kunnen komen — beweert nergens een authentiek portret van een voorbije beschaving te zijn. Je ziet dit Eden door de verliefde ogen van Smith, en hoort vertellen wat hij destijds met een roze ganzenveer in zijn schrift noteerde. De 'naturals' kenden volgens hem geen hebzucht, geen egoïsme en geen haat. Wat een verschil met zijn eigen wereld, zoals blijkt bij zijn terugkeer naar de kolonie: is buiten de omheining alles groen en vruchtbaar, binnen kleurt de wereld direct somber grijs en zuigt de moddergrond aan Smiths voeten. Logisch, want Pocahontas is daar niet!
Kun je iemand die net de liefde van zijn leven ervaart, op zijn getuigenissen geloven? Dat kan niet, maar het mag wél. En Malick doet het. Stemmen voeren ons van herinnering naar overweging, van gedachte naar gevoel, terwijl Malick op zijn eigen unieke wijze de betekenis van elk spiritueel of romantisch woord verdiept met schijnbaar zomaar een beeld van schijnbaar zomaar een boom, een spin op een blad, wat spelende indianenkinderen, een al lang voorbije kus.
Van keurig afgebakende scènes is geen sprake meer; The new world is eerder een mooie, maar ook droeve en af en toe door grof geweld opgeschrikte droom die de ene dromer als in een estafette aan de andere overdraagt. Wanneer de indianenprinses in Engeland op audiëntie gaat bij Koningin Elizabeth, wordt zelfs de meest statige kasteeltuin zo groen en spannend als het oerwoud, terwijl elke stap die zij zet doet denken aan haar eerste wandelingen met Smith. En zo gaat in Malicks vierde en hopelijk nog lang niet laatste meesterwerk de ene wereld onherroepelijk verloren, terwijl de andere zichzelf voortdurend vernieuwt.

Kevin Toma



top
THE NEW WORLD

Maart 2006 #275

Productie
Sarah Green
Regie en scenario
Terrence Malick
Montage
Richard Chew
Hank Corwin
Saar Klein
Mark Yoshikawa
Camera
Emmanuel Lubezki
Art direction
Jack Fisk
Muziek
James Horner
Met
Colin Farrell
Q'Orianka Kilcher
Christian Bale
Christopher Plummer

Kleur, 135 minuten

Distributie
RCV
Te zien
vanaf 23 maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


N

N — The Madness of Reason
N'OUBLIE PAS QUE TU VAS MOURIR
NA PUTU
NAAR DE KLOTE!
NACHMITTAG
NACHO LIBRE
NACHTRIT
NACHTVLINDER
NADIE CONOCE A NADIE
NADINE
NAISSANCE DES PIEUVRES
NAKED
THE NAKED CITY
NAKED GUN 33 1/3
NAKED IN NEW YORK
THE NAKED PREY
THE NAMESAKE
LA NANA
Nannerl, la soeur de Mozart
THE NANNY DIARIES
NANNY MCPHEE
NANNY MCPHEE AND THE BIG BANG
NAPOLEON
Napoléon
NAQOYQATSI
NARC
NATHALIE
National Gallery (Frederick Wiseman over)
NATIONAL SECURITY
NATIONAL TREASURE
NATIONAL TREASURE: BOOK OF SECRETS
THE NATIVITY STORY
NATURAL BORN KILLERS
Nature
DE NATUURLIJKE RUIMTE
The Navigator
THE NAVIGATORS
NE LE DIS À PERSONNE (TELL NO ONE)
Ne me quitte pas
NEAK SRE
Nebraska
NED KELLY
NEDS
Need for Speed
NEEDFUL THINGS
THE NEGOTIATOR
LA NEGRA ANGUSTIAS
Les neiges du Kilimandjaro
Neighbouring Sounds
NEKO-MIMI
NELL
NELLY ET MR. ARNAUD
Nelsons No. 5
NEMMENO IL DESTINO
Nena
NÉNETTE ET BONI
Neon Bull
The Neon Demon
NEROLIO (Aurelio Grimaldi over)
Neruda
Nerve
THE NET
The Net (Geumul)
THE NETHER-HORROR COLLECTION
NETTOYAGE À SEC
Never a Dull Moment
NEVER BEEN KISSED
NEVER LET ME GO
NEVER TALK TO STRANGERS
THE NEW DAUGHTER
THE NEW GUY
NEW IN TOWN
NEW JERSEY DRIVE
New Kids Nitro
NEW KIDS: TURBO!
NEW MOON: THE TWILIGHT SAGA
NEW POLICE STORY
NEW ROSE HOTEL
THE NEW SWISS FAMILY ROBINSON
THE NEW WORLD
New Year's Eve
NEW YORK MINUTE
NEW YORK, I LOVE YOU
NEW YORK, IMAGES FROM THE EDGE
The Newsroom
THE NEWTON BOYS
NEXT
THE NEXT BEST THING
Next Goal Wins
NEXT STOP WONDERLAND
THE NEXT THREE DAYS
Next to Her
The Nice Guys
Nick
NICK OF TIME
NID DE GUÊPES/THE NEST
NIET ZONDER JOU
DE NIETSNUT
DE NIEUWE AVONTUREN VAN HET MOLLETJE
Nieuwe helden
DE NIEUWE MOEDER
Nieuwe tieten
De nieuwe wildernis
NIGHT AND THE CITY
NIGHT AT THE MUSEUM
NIGHT AT THE MUSEUM: BATTLE OF THE SMITHSONIAN
Night at the Museum: Secret Of The Tomb
A NIGHT AT THE ROXBURY
The Night Before
NIGHT FALLS ON MANHATTAN
NIGHT MAIL
Night Moves
Night of 1000 Hours
THE NIGHT OF THE HUNTER
NIGHT TRAIN (Previously Unreleased)
Night Train to Lisbon
NIGHT WATCH (NOCHNOI DOZOR)
THE NIGHT WE NEVER MET
A NIGHTMARE ON ELM STREET
NIGHTS IN RODANTHE
NIGHTWATCH
NIGHTWATCHING
Nijntje de film
Niko 2: Familiezaken
NIKO EN DE VLIEGENDE BRIGADE
NIL BY MOUTH
NIMA TEMBA SHERPA
Nina
LA NIÑA SANTA
NINA TAKES A LOVER
NINE
NINE MONTHS
NINE QUEENS (NUEVE REINAS)
NINJA ASSASSIN
Ninja Turtles
Ninja Turtles: Out of the Shadows
NINOTCHKA
THE NINTH GATE
NIRGENDWO IN AFRIKA
NIXON
NO
NO COUNTRY FOR OLD MEN
No Escape
NO ET MOI
NO GOOD DEED
NO MAN'S LAND
NO MORE HEROES-DVD BOX
NO ONE KNOWS ABOUT PERSIAN CATS
No Place for a Rebel
NO RESERVATIONS
NO STRINGS ATTACHED
NO TRAINS NO PLANES
NO WAY HOME
Noah
De Nobelprijswinnaar
NOBODY KNOWS
NOBODY'S FOOL
Noces (Stephan Streker over)
LA NOCHE DE LOS GIRASOLES
Una noche sin luna (Previously Unreleased)
Nocturama (Bertrand Bonello over) (Previously Unreleased)
Nocturnal Animals
NÓI ALBINÓI
Noi credevamo
Noma — My Perfect Storm
NOMAD
NÖMADAK TX
Nono, het zigzagkind
De noodkreet in de fles
NOORD-KOREA, EEN DAG UIT HET LEVEN
NOOSE
NORBIT
NORD
Nordvest (Slow Criticism)
NORDWAND
NORMAAL — IK KOM ALTIED WEER TERUG
NORMAL LIFE
NORMAN JEAN AND MARILYN
NORTH
NORTH BY NORTHWEST
NORTH COUNTRY
NORTHFORK
Northwest
NORWEGIAN WOOD
NOSFERATU
LA NOSTRA VITA
NOSTRADAMUS
I nostri ragazzi (Het Diner)
NOT ANOTHER TEEN MOVIE
NOT ONE LESS (YI GE DOU BU NENG SHAO)
NOTEBOEK
THE NOTEBOOK
De Notenkraak
NOTES ON A SCANDAL
NOTHING PERSONAL
NOTHING TO LOSE
Notre jour viendra
Notre paradis
LA NOTTE
NOTTING HILL
NOU, DAT WAS HET DAN?
Le nouveau
Une nouvelle amie
Nova Zembla
The November Man
La novia del desierto
NOW AND THEN
Now You See Me
Now You See Me 2
Now, Forager: A Film About Love & Fungi (Slow Criticism)
NOWHERE
NOWHERE BOY
NSU: German History X
NUAGES. LETTRES À MON FILS
NUE PROPRIÉTÉ
LES NUITS FAUVES
THE NUMBER 23
NUOVOMONDO
NURSE BETTY
THE NUTTY PROFESSOR
THE NUTTY PROFESSOR II: THE KLUMPS
Nymphomaniac
NYNKE