La mort de Louis XIV
Nocturama (Previously Unreleased)
Certain Women (Previously Unreleased)
L'amant double
Dunkirk
Shaft De modeshow

SHAFT (2000)

Verenigde Staten, 2000 | John Singleton
'Cool' was het woord waaraan zowel John Singleton als Drew Barrymore dachten toen ze besloten aan de haal te gaan met respectievelijk een nieuwe Shaft en een nieuwe Charlie's Angels. De paradox van de revival.

Een aantal jaren na de uitbreng van Shaft (1971) en Charlie's Angels (1976) volgde een periode waarin ze flink werden verguisd en belachelijk gemaakt. In de eerste plaats natuurlijk omdat de film en tv-serie zo nadrukkelijk met mode verbonden waren — in de loop van de jaren tachtig werd niets zo'n gruwelijke modemisdaad als een fikse afro, een flink stel neukteugels en een leren jasje over een turtlenek, om nog maar te zwijgen over het uitwaarts geföhnde Farrah Fawcett-haar en die Timotei-tegenlichtfotografie van het promotiemateriaal van de Angels. Bovendien zat er een ietwat groezelig bijsmaakje aan beide popfenomenen. De pulp-tv-serie Charlie's Angels werd veroordeeld vanwege zijn onverholen seksisme. De naam T&A-show werd er zo'n beetje voor uitgevonden: Tits and Ass.
Shaft, overigens ook niet van seksisme gespeend, werd om andere redenen verdacht. Het was immers onvervalste blaxploitation die hier werd bedreven. Ook al waren regisseur Gordon Parks en zijn cameraman zwart, het hele idee kwam uit de koker van het roomblanke MGM, de studio die een graantje mee wilde pikken van het succes dat andere 'zwarte' films al hadden. Dus werd er ook met opzet een reclamebureau ingehuurd dat zich specialiseerde in marketing gericht op zwarten, en werd er — en dit mag je best cynisch noemen — in de Shaft-campagne doelbewust de suggestie gewekt dat het hier zwarte rebellie tegen het systeem betrof. Bovendien was er kritiek op het (door blanken neergepende) scenario van Shaft, waarin de hoofdpersoon was verhuisd naar het overwegend blanke Greenwich Village, en alleen naar Harlem terugkeerde om daar een beroep te doen op zijn connecties. Alsof de boodschap alsnog was dat je als zwarte beter af bent wanneer je je aan de witte maatschappij aanpaste. Net als Charlie's Angels kon Shaft gewoonweg niet, tot ver in de jaren tachtig.
En precies dat is een noodzakelijke voorwaarde voor een revival. Een revival behoort namelijk, net als whisky en de Deux Chevaux, tot de categorie 'acquired tastes', smaken die je je moet aanleren. Is het vanzelf lekker, dan kun je je er niet mee onderscheiden. Dus zoeken subculturen (die dan later weer ver-mainstreamen) naar popfenomenen die ze elkaar kunnen aanleren leuk te vinden, opdat ze meer weten dan anderen en zo het groepsgevoel versterken. De originelen van Shaft en Charlie's Angels zijn daar bij uitstek voor geschikt, juist omdat ze een beetje vies zijn.
Ziedaar het 'cool/fout/weer cool'-revivalmechanisme dat bij Barrymore en Singleton in gang is gezet. En zo werd — dankzij de nostalgie van een generatie die nu de touwtjes in handen heeft — Barrymore als producente en hoofdrolspeelster de drijvende kracht achter Charlie's Angels 2000, en Singleton als regisseur, coproducent en medescenarist de man achter Shaft, tagline: 'Still the man'.
Daarbij moet worden opgemerkt dat Barrymore en Singleton beiden erg laat zijn met hun herwaardering. Revivals plegen immers in de regel hun hoogtepunt te beleven ongeveer vijftien à twintig jaar na het te revivalen tijdperk. De seventies-revival (Boogie nights!) hebben we in elk geval al lang gehad. Met There's something about Mary, The wedding singer en Grosse pointe blank is zelfs een behoudende smaakmaker als Hollywood al midden in de jaren tachtig beland. Een trend die ook in andere popculturele gebieden (schoudervullingen, de snerpende synthesizers van Madonna's 'Music') opgang maakt.
Dat betekent dat met een al te opzichtige terugkeer naar het tijdvak van Shaft en Charlie's Angels geen punten meer te scoren zijn: dat eenduidige gedoe met nylon-kleding en discomuziek is niet grappig of verrassend meer. Dus gooien beide films het over een andere boeg. Het zijn ge-update versies van de oude film en serie, en spelen zich nadrukkelijk in het jaar 2000 af. Wat alsnog de ruimte laat voor retro-elementen, want we leven tenslotte in een revivaltijdperk.
Opmerkelijk daarbij is hoe bij beiden het concreet recyclen van de voorbeelden ondergeschikt is gemaakt aan het terugbrengen van het imago, het herinnerde gevoel dat beide voorbeelden oproepen: Shaft als nadrukkelijk zwarte held die zijn middelvinger opsteekt tegen het establishment, de Angels van Charlie als girlpower avant la lettre.

Megalomaan
Charlie's Angels 2000 gaat daarin het verst. De concrete scenario's van het voorbeeld werden geheel overboord gegooid. Dat is een geheel andere werkwijze dan bij updates als The Saint en Mission: impossible, waarbij de hoofdpersonen in de nieuwe versie acties ondernemen die — hoewel opgepompt met wat special effects — de personages in de oude versies ook zouden hebben kunnen. Charlie's Angels 2000 moet echter niets hebben van het relatief kleinschalige, alledaagse geboefte waar Farrah Fawcett, Jaclyn Smith en Kate Jackson in 1976 tegen ten strijde trokken. Hier is een plot bedacht rond een heuse megalomaan, inclusief satellietcommunicate en andere high-tech-snufjes, gecompleteerd met het welbekende werelddominatieplan.
Waar men dus heeft nagelaten een letterlijk vervolg of een remake te maken, daar zijn de scenaristen wel weer opvallend trouw aan het concept. Aaron Spelling, de producent van de serie, legde destijds al uit dat de show niet meer was dan een doorzichtig excuus om drie knappe dames in steeds weer nieuwe sexy outfits voor het voetlicht te brengen. Dit om een mannelijk publiek aan zich te binden met de welgevormde lichamen van de dames (Fawcetts vermaarde badpakkenfoto is een van de best verkochte pin-up-posters ooit) en een vrouwelijk publiek te behagen met hippe nieuwe tips voor hun garderobe. De plots werden daaraan volledig ondergeschikt gemaakt, waardoor de Angels buitensporig vaak undercover gingen bij buikdanspartijtjes of modeshows.
Dat is in Charlie's Angels van hetzelfde laken een pak. Telkens worden de Angels er weer in een nieuwe situatie op uitgestuurd. Nu eens hijsen ze zich in Japanse kleren om zich te mengen tussen de gasten op het themafeest van de vermeend misdadige grootindustrieel, dan weer wordt er een wit catsuit aangetrokken om bijna onzichtbaar te worden in een zwaarbeveiligde witte ruimte. Het louter plezier in mode straalt er vanaf, van de retro-grote rookglazen zonnebrillen tot de fantastische skai-lederen broekpakken met Amerikaanse-vlagmotief die de Angels bij de autoraces dragen, en die zo uit de prêt-à-portercollectie van Viktor & Rolf lijken te zijn weggeplukt. Ook de seks wordt niet vergeten — bijvoorbeeld wanneer Barrymore de rits van haar broekpak opentrekt om haar 'cleavage' aan een chauffeur op te dringen die ze probeert af te leiden.
Meer dan een keurige spanningsboog van A naar B te bouwen, springt Charlie's Angels zo van situatie naar situatie. Bij het bedenken en ensceneren daarvan wordt al evenveel aanstekelijk plezier tentoongespreid. Alles wat maar cool is wordt in de strijd gegooid, van de James Bond-achtige openingsscène via Matrix-gelijke, midden in de lucht stoppende kung fu-gevechten tot een achteloze Moonwalk van Barrymore als ze net een troepje gespuis in elkaar heeft getimmerd. Ook de eclectische muziekkeuze (disco, new wave, het extatische grungenummer 'Song 2' van Blur) getuigt van het 'als we maar lol hebben'-gevoel.
Het maakt de structuur van de film behoorlijk fragmentarisch. Daardoor is Charlie's Angels abusievelijk aan te zien voor een mislukte actiefilm, want van een voortjagende spanning is nauwelijks sprake, en het overkoepelende verhaal is, hoewel kinderlijk eenvoudig, al na tien minuten nauwelijks meer te volgen. Maar die verwijten tellen niet, want Charlie's Angels ís helemaal geen actiefilm. De opbouw toont meer verwantschap met een parodierende komedie. Met dat verschil dat in Charlie's Angels niet zozeer op de grappen inzet, als wel op leuke, coole, mooie situaties. En in dat genre van geldsmijterig loltrappen (dat met het ultra-campy Batman & Robin en The Avengers geen enkele toekomst leek te hebben) voldoet Charlie's Angels uitstekend. Omdat de film gewoonweg een onafzienbare reeks van leuke en fraai uitgevoerde invallen is.

Grimmige jungle
Ook Shaft lijkt aanvankelijk niet meer dan een excuus om een aantal situaties te creëren die moeten laten zien hoe ouderwets cool hoofdpersoon John Shaft is. Hij heeft lak aan het systeem, door zomaar ontslag te nemen bij de politie en daarmee zijn blanke superieur op stang te jagen. Hij loopt eenzaam over het midden van een drukke autoweg. Slaat al wisecracks uit nog voor hij een boef gevangen heeft. Draagt een lange jas van Armani, en heeft een baardje dat met zijn merkwaardig puntige krommingen iets van een streetwise tribal tattoo heeft. Dit alles op muziek die door David Arnold werd geremixed uit de originele soundtrack van Isaac Hayes, met iets dikkere beats.
Coolheid alom, die zelfs bepalend was voor de keuze van de hoofdrolspeler — Samuel L. Jacksons imago van 'ik kan zo gek doen als ik wil en er toch goed blijven uitzien' uit Pulp fiction was voor Singleton de reden om niet naar iemand anders te zoeken. Jackson op zijn beurt beweerde in een interview dat Singleton enthousiast voor elke opname van een scène uitriep hoe cool het allemaal zou worden.
Maar Singleton wilde meer dan van de film slechts een feestje van de juiste attitude te maken. Conform zijn status als chroniqueur van het leven van Afro-Amerikanen liet hij de kans niet voorbij gaan ook de ernstiger kanten van de originele Shaft te importeren. Net als in het voorbeeld wordt in de nieuwe Shaft een beeld geschetst van New York als grimmige jungle, waar je als anonieme zwarte zomaar voor junk kan worden uitgemaakt, en waarin de misdaad welig tiert binnen een raciaal explosieve situatie. Rode draad is een racistisch gemotiveerde moord gepleegd door een blank rijkeluiszoontje (Christian Bale opnieuw als een soort American psycho), en die gebruikt Singleton voor een reeks observaties rond de oorsprong van (rassen)geweld. Zo verklaart de Dominicaanse drugsbaas in een fraai geschreven scène hoe hij gevangen is binnen zijn eigen door raciale grenzen beperkte koninkrijk. En waar een racistische taal uitslaande agent verderop juist een van de betrouwbaarste kompanen van Shaft blijkt, brengt Singleton een even mooie als serieus bedoelde nuance aan op politiek correct gedrag: schelden is soms maar schelden.
Die ernst dwong Singleton zijn film op te bouwen als een conventionele grotestadsthriller. De coolheids-scènes zijn dan ook wel degelijk op kundige manier in de lange lijn van het scenario verwerkt. Ook de link met het origineel wordt degelijk waterdicht gemaakt, door Shaft op te voeren als het neefje van de held uit de jaren zeventig — Shaft-acteur Richard Roundtree krijgt zelfs een belangrijke bijrol in hoedanigheid van oom.
De zorgvuldige constructie kan echter niet voorkomen dat Singleton zeker naar het einde toe, als hij het niet kan laten met een uiterst wrange uitsmijter op de proppen te komen, moeite heeft de juiste toon vast te houden. In zijn hommage aan de zwarte 'urban cool' van de seventies kan hij af en toe niet om milde spot heen ("I can dig it", is het wat melige jaren zeventig-lingo dat meermalen terugkeert). Dat detoneert met zijn poging een maatschappelijk statement te maken met een even grote impact als de Shaft van weleer. Shaft hinkt kortom op twee gedachten: te zeer een vrolijke ode om serieus te kunnen nemen, en te ernstig van toon om de keus voor een cult-origineel te rechtvaardigen. Een mooie paradox: hoe trouwer je bent aan het origineel, hoe meer je het oorspronkelijke gevoel molt.

Chris Buur



top
SHAFT (2000)

December 2000 #217

Productie
John Singleton
Scott Rudin
Regie
John Singleton
Scenario
John Singleton
Richard Price
Shane Salerno
Camera
Donald E. Thorin
Montage
John Bloom
Antonia van Drimmelen
Muziek
David Arnold
Isaac Hayes
Art direction
Patrizia von Brandenstein
Kostuums
Giorgio Armani
Ruth Carter
Met
Samuel L. Jackson
Vanessa Williams
Jeffrey Wright
Christian Bale
Busta Rhymes
Toni Collette

Kleur, 99 minuten

Distributie
UIP
Te zien
vanaf 23 november

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


S

S.O.S. KLEINE ZEEHOND
S.W.A.T.
S1MØNE
S21, LA MACHINE DE MORT KHMER ROUGE
SABAH
Sabotage
SABRINA
Un sac de billes
LE SACRE DU PRINTEMPS
SACRED SEX
Sacro GRA (Gianfranco Rosi over)
SAFARI
Safe
Safe
Safe Haven
Safe House
SAFE PASSAGE
Safety not Guaranteed
SAGAN
Sage femme (Martin Provost over)
Sagrada
SAHARA
THE SAINT
THE SAINT OF FORT WASHINGTON
LA SAISON DES HOMMES
Les saisons
SALAAM BOMBAY!
SALAAM CINEMA
Les salauds
The Salesman
Salmon Fishing in the Yemen
SALÒ
SALT
Salt and Fire
The Salt of the Earth
SALT OF THIS SEA
SALT ON OUR SKIN
SALTO AL VACIO
THE SALTON SEA
SALUT COUSIN!
SALVADOR
SALVADOR ALLENDE
The Salvation
DIE SALZMÄNNER VON TIBET
SAMARITAN GIRL
Samba
SAMBA TRAORÉ
Sami Blood
SAMIA
SAMMY'S ADVENTURES: THE SECRET PASSAGE 3D
Sammy's Avonturen 2
Samsara
SAMSARA
SAMSON & DELILAH
SAMSON & GERT
SAMSON EN DELILAH
Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke over)
SAMURAI ASSASSIN
San Andreas
SANCTUM 3D
SAND AND SORROW
SANGRE
SANS TOIT NI LOI
THE SANTA CLAUSE
THE SANTA CLAUSE 2
THE SANTA CLAUSE 3: THE ESCAPE CLAUSE
The Sapphires
SARAFINA. THE SOUND OF FREEDOM
SATANSTANGO (SÁTÁNTANGÓ)
SATIN ROUGE
THE SATYAJIT RAY COLLECTION, VOLUME 1
SAUDADE
Sausage Party
SAVAGE GRACE
Savages
THE SAVAGES
SAVE THE LAST DANCE
SAVED!
SAVING GRACE
Saving Mr. Banks
SAVING PRIVATE RYAN
SAVIOR
SAW
SAW 2
SAW 3D
SAW III
SAW IV
SAW V
SAW VI
Sawsans geheime missie
SAY IT ISN'T SO
Scabbard Samurai
A SCANNER DARKLY
THE SCARLET LETTER
SCARLETT
SCARY MOVIE
SCARY MOVIE 2
SCARY MOVIE 3
SCARY MOVIE 4
Scary Movie 5
SCENERY (FENJING)
SCENT OF A WOMAN
DE SCHADUWLOPERS
HET SCHADUWRIJK
SCHATTEN
DE SCHATTENBERG
SCHEEPSJONGENS VAN DE BONTEKOE
SCHEMER
SCHEPPERS
SCHIJNSEL
SCHINDLER'S LIST
DE SCHIPPERS VAN DE KAMELEON
SCHIZO
SCHLÄFER
Schlafkrankheit
Schneider vs. Bax
HET SCHNITZELPARADIJS
Schone handen
DER SCHÖNSTE BUSEN DER WELT
SCHOOL OF ROCK
SCHOOL TIES
SCHULTZE GETS THE BLUES
SCIENCE FICTION
THE SCIENCE OF SLEEP
LA SCONOSCIUTA
SCOOBY-DOO
SCOOBY-DOO 2: MONSTERS UNLEASHED
SCOOP
THE SCORE
THE SCORPION KING
SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD
Scouts Guide to the Zombie Apocalypse
SCREAM
SCREAM 2
SCREAM 3
SCREAM 4
SE7EN
THE SEA
THE SEA IS WATCHING
The Sea of Trees
SEABISCUIT
Searching for Sugar Man
SEARCHING FOR THE WRONG-EYED JESUS
SEASON OF THE WITCH
The Second Best Exotic Marigold Hotel
THE SECOND CIVIL WAR
The Second Game
LA SECONDA VOLTA
SECONDHAND LIONS
LE SECRET
UN SECRET
THE SECRET AGENT
THE SECRET CEREMONY
SECRET FILE USA
Secret in their Eyes
The Secret Life of Pets
The Secret Life of Walter Mitty
THE SECRET LIFE OF WORDS
THE SECRET OF ROAN INISH
SECRET SUNSHINE
SECRET WINDOW
SECRETARY
EL SECRETO DE SUS OJOS
SECRETS AND LIES
SEE NO EVIL
SEE YOU IN VEGAS
SEED OF CHUCKY
Seeking Justice
SEHNSUCHT
DE SEIZOENEN
SELENA
Self/less
The Selfish Giant
Selma
Senna
SENSE AND SENSIBILITY
The Sense of an Ending
THE SENTINEL
A Separation (World Cinema Amsterdam)
Sepideh — Reaching for the Stars
Sepp — De Wolvenvriend
THE SEPTEMBER ISSUE
SÉRAPHINE
SERBIS (Previously Unreleased)
SERENDIPITY
SERENGETI SYMPHONY
SERENITY
SERGEANT PEPPER
Sergio Herman, Fucking Perfect
SERIAL MOM
SERIES 7: THE CONTENDERS
A Series of Unfortunate Events
A SERIOUS MAN
THE SERVANT'S SHIRT
The Sessions
SET IT OFF
Setan Jawa (Garin Nugroho over)
SETTLERS
SEUL CONTRE TOUS
SEVEN INVISIBLE MEN
SEVEN MEN FROM NOW
SEVEN POUNDS
Seven Psychopaths
SEVEN SAMURAI
SEVEN SWORDS
SEVEN YEARS IN TIBET
Seventh Son
SEX AND THE CITY 2
SEX AND THE CITY: THE MOVIE
SEX DRIVE
SEX IS COMEDY
Sex Tape
SEXTET
SEXY BEAST
Sexy Money
Seymour: An Introduction
SFW
SGT. BILKO
SHABONDAMA ELEGY
SHADES
Shado'man
THE SHADOW
SHADOW CONSPIRACY
Shadow Dancer
SHADOW OF THE VAMPIRE
Shadow World (Johan Grimonprez over)
SHADOWLANDS
SHADOWS OF TIME
SHAFT (2000)
THE SHAGGY DOG
SHAHADA
SHAKESPEARE IN LOVE
SHALL WE DANCE
SHALL WE DANCE?
SHALLOW GRAVE
SHALLOW HAL
The Shallows
Shame
SHANGHAI
SHANGHAI KNIGHTS
SHANGHAI NOON
SHANGHAI TRANCE
SHANGHAI TRIAD
SHAOLIN SOCCER
THE SHAPE OF THINGS
SHARA
Shark Night 3D
SHARK TALE
SHATTERED GLASS
SHAUN OF THE DEAD
Shaun the Sheep Movie
SHAUN THE SHEEP — THE COMPLETE FIRST SERIES
THE SHAWSHANK REDEMPTION
SHE
SHE HATE ME
SHE'S ALL THAT
She's Funny That Way
SHE'S OUT OF MY LEAGUE
SHE'S SO LOVELY
SHE'S THE MAN
SHE'S THE ONE
SHE, A CHINESE
Shell
SHERLOCK HOLMES
Sherlock Holmes: A Game of Shadows
SHINE
SHINE A LIGHT
SHINER
THE SHIPPING NEWS
SHIRI
SHIRLEY TEMPLE REEKS
Shirley — Visions of Reality
THE SHOCK DOCTRINE
Shock Head Soul
SHOCKING BLUE
Shokuzai (Penance)
SHOOT 'EM UP
SHOOTER
SHOOTING DOGS
SHOOTING FISH
SHORT CUTS
THE SHORT FILMS OF DAVID LYNCH
Short Skin — I dolori del giovane Edo (Previously Unreleased)
Short Term 12
SHORTBUS
SHOUF SHOUF HABIBI!
THE SHOW MUST GO ON
SHOWER (XIZHAO)
SHOWGIRLS
SHOWTIME
THE SHREDDER
SHREK
SHREK 2
SHREK FOREVER AFTER 3D
SHREK THE THIRD
SHULTES
Shut In
SHUT UP & SING
THE SHUTKA BOOK OF RECORDS
SHUTTER ISLAND
SI LE VENT TE FAIT PEUR
SIBERIA
El sicario — Room 164
LA SICILIANA RIBELLE
SICKO
Side Effects
SIDEWAYS
DER SIEBENTE KONTINENT
DIE SIEBTELBAUERN
THE SIEGE
Sieranevada
Sightseers
SIGNS
Silence
LE SILENCE DE LORNA
LES SILENCES DU PALAIS
Silent City
SILENT FALL
Silent Heart
SILENT HILL
Silent Hill: Revelation
Silent House
Silent Ones
Silent Ones (Slow Criticism)
SILENT SCREAM
SILENT SOULS
SILENT VOICES
SILENT WATERS
SILENT WEDDING
SILK
Silver Linings Playbook
Simon
SIMON
SIMON BIRCH
Simon Killer
SIMON MÁGUS
SIMON OF THE DESERT
SIMON WERNER A DISPARU
SIMPATICO
A Simple Life
SIMPLE MEN
A SIMPLE PLAN
THE SIMPSONS
SIN CITY
LOS SIN NOMBRE
SINBAD: LEGEND OF THE SEVEN SEAS
SINCE OTAR LEFT
Sing
Sing Song
Sing Street
SINGIN' IN THE RAIN
THE SINGING DETECTIVE
A SINGLE MAN
SINGLE WHITE FEMALE
SINGLES
Sinister
Sinister 2
SINT
Sint & Diego en de Magische Bron van Myra
Sinterklaas & Diego: Het geheim van de ring
SINTERKLAAS & HET GEHEIM VAN HET GROTE BOEK
Sinterklaas en de pepernotenchaos
SINTERKLAAS EN DE VERDWENEN PAKJESBOOT
SINTERKLAAS EN HET PAKJESMYSTERIE
Sinterklaas en het raadsel van 5 december
HET SINTERKLAASJOURNAAL: DE MEEZING MOVIE
SIRENS
Sister (L'enfant d'en haut)
SISTER ACT
SISTER ACT 2: BACK IN THE HABIT
SISTER MY SISTER
SISTERS
Sisters
SITCOM
Siv gaat logeren
SIX DAYS, SEVEN NIGHTS
SIX DAYS, SIX NIGHTS
SIX DEGREES OF SEPARATION
THE SIXTH SENSE
THE SKELETON KEY
The Skeleton Twins
Sketches of Siberia
SKIN
A SKIN TOO FEW — THE DAYS OF NICK DRAKE
Skiptrace
Skoonheid
THE SKULLS
The Sky Above Us (IFFR Live! Marinus Groothof over)
SKY CAPTAIN AND THE WORLD OF TOMORROW
SKY FIGHTERS
SKY HIGH
Skyfall
SKYLINE
SL8N8 (SLACHTNACHT)
Slacker (Previously Unreleased)
SLACKERS
DE SLAG IN DE JAVAZEE
Sleep Tight
SLEEP WITH ME
SLEEPERS
SLEEPING BEAUTY
Sleeping Beauty
THE SLEEPING DICTIONARY
THE SLEEPING MAN
Sleeping with Other People
Sleepless
SLEEPLESS IN SEATTLE
SLEEPLESS TOWN (FUYAJO)
SLEEPWALKERS
SLEEPY HOLLOW
SLEUTH
SLIDING DOORS
SLING BLADE
SLINGSHOT
SLITHER
SLIVER
SLOVENIAN GIRL
Slow West
SLUMDOG MILLIONAIRE
SLUMS OF BEVERLY HILLS
SM RECHTER
DE SMAAK VAN DE ZIEL
De smaak van water
SMAKELIJK ETEN!
SMALL FACES
SMALL GODS
SMALL SOLDIERS
SMALL TIME CROOKS
Small Town Murder Songs
Smart Cities Unlimited en Weemoed & wildernis (Workshop Filmkritiek)
The smell of us
A SMILE LIKE YOURS
SMILLA'S SENSE OF SNOW
SMOKE
SMOKE SIGNALS
SMOKIN' ACES
Smoorverliefd
De Smurfen en het verloren dorp
The Smurfs 2
The Smurfs 3D
Snackbar
SNAKE EYES
SNAKE EYES
A SNAKE OF JUNE
SNAKES ON A PLANE
THE SNAPPER
SNATCH
Snatched
SNEAKERS
Sneekweek
De sneeuwkoningin
De sneeuwkoningin 2
Sneeuwwitje
SNEL GELD (SNABBA CASH)
Snitch
Snoopy en Charlie Brown: De Peanuts Film
SNOW
SNOW CAKE
SNOW DOGS
SNOW FALLING ON CEDARS
SNOW FEVER
THE SNOW WALKER
Snow White and the Huntsman
Snowden
Snowpiercer
SNOWWHITE IN THE BLACK FOREST
SNUF DE HOND IN OORLOGSTIJD
SO CLOSE TO PARADISE
So Undercover
SOBIBOR, 14 OCTOBRE 1943, 16 HEURES
THE SOCIAL NETWORK
I SOENI
SOEUR SOURIRE
EL SOL DEL MEMBRILLO
Sol LeWitt
Solan & Ludwig en de Sneeuwmachine
Solan & Ludwig: De Grote Kaasrace
SOLARIS (1972)
SOLARIS (2002)
SOLAS
Soldate Jeannette
SOLDIER
LE SOLEIL ASSASSINÉ
SOLO
SOLO FÜR KLARINETTE
SOLOMON KANE
SOMBERMAN'S ACTIE
SOMBRE
SOME MOTHER'S SON
SOMEBODY TO LOVE
SOMEONE LIKE YOU
SOMERS TOWN
SOMERSAULT
SOMETHING BORROWED
Something Necessary
SOMETHING TO TALK ABOUT
SOMETHING'S GOTTA GIVE
A SOMEWHAT GENTLE MAN
SOMEWHERE
Somewhere Tonight
SOMMERSBY
SOMNAMBUUL
Son of a Gun
SON OF BABYLON
SON OF RAMBOW
Son of Saul
SON OF THE MASK
SON OF THE PINK PANTHER
SON OSMANI
SONATINE
A Song for Marion
Song From the Forest
SONG OF THE SPARROWS (AVAZE GONJESKJ-HA)
Song to Song
SONGS FROM THE SECOND FLOOR
SONNY BOY
Soof 2
SOPHIE SCHOLL — DIE LETZEN TAGE
SOPYONJE
THE SORCERER'S APPRENTICE
SORORITY ROW
SOTSGOROD, STEDEN VOOR DE HEILSTAAT
SOUL ASSASSIN
SOUL FOOD
SOUL KITCHEN
SOUL POWER
THE SOUND OF INSECTS — RECORD OF A MUMMY
The Sound of Light
SOUND OF NOISE
A SOUND OF THUNDER
SOUNDS OF SAND
The Source
SOURCE CODE
SOUS LE SABLE
SOUTH PARK: BIGGER, LONGER & UNCUT
Southpaw
Southside With You
Souvenir
Les souvenirs
SOY CUBA
SPACE CHIMPS
The Space Between Us
SPACE CHIMPS 2 3D
SPACE COWBOYS
SPACE JAM
SPACE TRUCKERS
SPANGAS
Spangas in actie
SPARTAN
SPAWN
SPEAKING OF SEX
The Special Relationship
THE SPECIALIST
SPECIES
SPECIES 2
SPEECHLESS
SPEED
SPEED 2: CRUISE CONTROL
SPEED RACER
HET SPEELPLEIN: DE GROTE VAKANTIE
Spetters
SPHERE
SPICEWORLD — THE MOVIE
SPIDER
SPIDER-MAN
Spider-Man: Homecoming
SPIDERMAN 3
THE SPIDERWICK CHRONICLES
DE SPIEGEL (AYNEH)
Spies & Glistrup
Spijt!
SPION VAN ORANJE
SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON
SPIRITED AWAY
SPL (SHA PO LANG)
SPLICE
Split
Spokenjagers
THE SPONGEBOB SQUAREPANTS MOVIE
Spongebob: Sponge Out of Water 3D
SPOOKTIJD MET LABAN
SPORTMAN VAN DE EEUW
SPOT
Spotlight
Sprakeloos
Spring Breakers
SPRING, SUMMER, FALL, WINTER... AND SPRING
SPRINGTIME IN A SMALL TOWN
SPROET 2
Sprookjesboom
SPUN
Spy
SPY GAME
SPY HARD
SPY KIDS
SPY KIDS 2: ISLAND OF LOST DREAMS
SPY KIDS 3D: GAME OVER
Spy Kids 4 All the Time in the World
THE SPY NEXT DOOR
SPYING CAM
The Square
St. Vincent
STAAL & LAVENDEL
DE STAART VAN DE LEEUW
Der Staat gegen Fritz Bauer
DE STAD WAS VAN ONS
STAGE BEAUTY
Stand by Your President (Ineke Smits over)
Stand Up Guys
STAND VAN DE MAAN
STAND VAN DE STERREN
STAND VAN DE STERREN (interview Leonard Retel Helmrich)
DE STAND VAN DE ZON
De Stand van de Zon, Maan en Sterren (Workshop Filmkritiek)
STANDARD OPERATING PROCEDURE
STANDING IN THE SHADOWS OF MOTOWN
LA STANZA DEL FIGLIO
A STAR IS BORN
STAR MAPS
STAR TREK
Star Trek Beyond
Star Trek Into Darkness
STAR TREK: FIRST CONTACT
STAR TREK: GENERATIONS
STAR TREK: INSURRECTION
STAR TREK: NEMESIS
STAR WARS
Star Wars Episode 1 3D
STAR WARS EPISODE I — THE PHANTOM MENACE
STAR WARS — EPISODE II: ATTACK OF THE CLONES
STAR WARS: EPISODE III — REVENGE OF THE SITH
Star Wars: The Force Awakens
Starbuck
STARDUST
STARGATE
STARKISS — CIRCUSMEISJES IN INDIA
Starred Up
STARRING MAJA
THE STARS FELL ON HENRIETTA
STARSHIP TROOPERS
STARSKY & HUTCH
STARTING PLACE/POINT DE DÉPART
STATE AND MAIN
STATE OF DOGS
STATE OF PLAY
THE STATION AGENT
STAY ALIVE
STAY TUNED
STEAL BIG, STEAL LITTLE
STEALING BEAUTY
Steam of Life
Steekspel
STELLA
STELLA'S OORLOG
STELLET LICHT
De stem van de meester
THE STENDHAL SYNDROME
STEP UP
STEP UP 2
STEP UP 3D
Step Up 4
Step Up All-in
THE STEPFORD WIVES
STEPHEN KING'S THE NIGHT FLIER
STEPHEN KING'S THE SHINING
STEPMOM
STEPS OF MINDFULNESS — A JOURNEY WITH THICH NHAT HANH
STEREO
STERK ALS EEN LEEUW
STERKE VERHALEN
STERREN BEWEGEN
Steve Jobs
Steve Jobs: The Man in the Machine
STEVIE
STIGMATA
Still Alice
STILL CRAZY
Still Life
STILL LIFE
Still Mine
Still the Water
STILL WALKING en Ozu
STILL/A NOVEL
STILLE NACHT
DE STILTE
De stilte rond Christine M.
Stip & Vlek doen weer gek
STIR OF ECHOES
Stoedjent
Stoker
Stolen
STOLEN SUMMER
STONED
Stonehearst Asylum
The Stoning of Soraya M.
Stop Acting Now (Holland Festival)
Stop the Pounding Heart (Roberto Minervini over)
STOP-LOSS
Stories We Tell
Storks
Storm
DE STORM
STORM OVER AZIË
Storm: letters van vuur
STORMBREAKER
A Story of Children and Film
The Story of Film: An Odyssey
THE STORY OF KOLOBOK
THE STORY OF THE WEEPING CAMEL
THE STORY OF US
STORYTELLING
Straight Outta Compton
THE STRAIGHT STORY
STRANDED
The Strange Case of Angelica
STRANGE DAYS
A Strange Love Affair with Ego
THE STRANGER
Stranger in Paradise
STRANGER THAN FICTION
Stranger Things Seizoen 1
THE STRANGERS
STRAWBERRY SHORTCAKES
Stray Dogs
STRAY DOGS
A Street Cat Named Bob
STREET FIGHTER: THE LEGEND OF CHUN-LI
STREET KINGS
Streetdance 2
STREETFIGHTER
THE STREETFIGHTER TRILOGY
STRICTLY BALLROOM
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over)
STRIKING DISTANCE
STRINGS
STRIPTEASE
STUART LITTLE
STUART LITTLE 2
STUCK ON YOU
The Student
STUDIO 54
Stuff and Dough
Stuk!
STUPEUR ET TREMBLEMENTS
Submarine
SUBMARINO
The Substance: Albert Hofmann's LSD
SUBURBIA
Suburra
SUCKER PUNCH
SUDDEN DEATH
SUE
Suffragette
Suicide Squad
THE SUIT
SUITE 16
Suite Française
SUKIYAKI WESTERN DJANGO
Sully
THE SUM OF ALL FEARS
Summer 1993
SUMMER OF SAM
SUMMER PALACE
SUMMER STORM
SUMMER, OR 27 MISSING KISSES
THE SUN
THE SUN'S BURIAL
SUNRISE
Sunset Boulevard
The Sunset Limited
SUNSET ON A ROOFTOP
Sunset Song
SUNSHINE
SUNSHINE
SUNSHINE BARRY EN DE DISCOWORMEN
THE SUNSHINE BOYS
SUNSHINE CLEANING
SUNSHINE STATE
Super 8
SUPER SIZE ME
SUPER TROOPERS
SUPERBAD
SuperClásico
Supercondriaque
Superechte liefde
De superheld
SUPERHERO MOVIE
Superkapje en de Turbo-oma's 3D
SUPERMAN RETURNS
SUPERNOVA
Supernova
SUPERSTITION
SUPERTEX
SUR MES LÈVRES
SUR PLACE
SURF'S UP
HET SURINAAMSE LEGIOEN
De surprise
SURROGATES
SURVEILLANCE
SURVIVING CHRISTMAS
SURVIVING PICASSO
Survivor
SUSKE EN WISKE EN DE TEXAS RAKKERS
SUSKE EN WISKE: DE DUISTERE DIAMANT
Süskind
SUSPICIOUS RIVER
Suspiria
Suzanne
SUZHOU RIVER (SUZHOU HE)
SVEN EN ZIJN RAT EN HET UFO-MYSTERIE
Swchwrm
The Swedish Theory of Love
The Sweeney
SWEENEY TODD
SWEET AND LOWDOWN
THE SWEET HEREAFTER
SWEET HOME ALABAMA
SWEET NOVEMBER
SWEET SIXTEEN
THE SWEETEST THING
SWEPT AWAY
SWEPT FROM THE SEA
SWIMFAN
SWIMMING POOL
SWIMMING WITH SHARKS
SWING
SWING
SWING KIDS
THE SWITCH
SWITCHBACK
SWOON
SWORDFISH
Sworn Virgin
SYLVIA
SYMBOL
SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE
SYNDROMES AND A CENTURY
SYNECDOCHE, NEW YORK
THE SYRIAN BRIDE
SYRIANA
SZABÓ TRILOGIE