I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
Mark Cousins (foto Fabrizio Maltese) Midden in de actie

The Story of Film: An Odyssey

Groot-Brittannië, 2011 | Mark Cousins
The Story of Film vertelt de filmgeschiedenis als een multidimensionaal monster van dwarsverbanden en kruisbestuivingen, zonder de neus op te halen voor blockbusters als Avatar of Inception.

Het is het jaar van de filmgeschiedenis. Deze zomer maakte het Engelse filmblad Sight & Sound de resultaten van zijn tienjaarlijkse poll onder filmcritici en regisseurs bekend. Dankzij de interactieve database op z'n site gaat het er al lang niet meer om dat Citizen Kane door Vertigo van z'n troon is verstoten. Nog dagelijks verschijnen er berichtjes op Twitter en Facebook van filmvorsers die hebben ontdekt op welke films maar door één iemand is gestemd (bijvoorbeeld Outrage van Ida Lupino, die zo als een van de weinige vrouwen in de lijst terechtkwam, of Eruption volcanique a la Martinique van Géorges Méliès, die filmregisseur Raya Martin meer kon bekoren dan die beroemde maanreis). Of dat de Maleisische regisseur Ho Yuang de enige is die een film van de onlangs overleden Tony Scott in zijn lijstje zette (True Romance). Dat maakt je dan weer benieuwd naar regisseur Ho, en zo nodigt die poll meer dan tot canonvorming vooral tot ontdekken uit.
Maar 2012 is vooral het jaar van de filmgeschiedenis doordat het geweldige epos The Story of Film, een vijftien uur durende reis door de filmgeschiedenis van filmmaker en journalist Mark Cousins, na omzwervingen langs diverse filmfestivals nu eindelijk Nederland bereikt. De film zal zowel integraal als in delen van een uur worden vertoond. Om te beginnen in EYE in Amsterdam en dan in de filmtheaters door het land.

Passie en innovatie
Ontdekken is ook een sleutelwoord in The Story of Film. De film spreekt je aan op je vermogen om betoverd te raken en je te verwonderen. Cousins is een meester in het enthousiasmeren (al zijn er naar verluidt ook mensen die afhaken door zijn sappige Ierse accent). Doordat hij de filmgeschiedenis doorkruist aan de hand van begrippen als passie en innovatie, kun je in een enkel decennium van Duitsland via Japan naar Senegal reizen en ontdekken wat Werner Herzog en de Senegalese regisseur Djibril Diop Mambéty met elkaar gemeen hebben, zonder dat ze elkaar ooit hebben ontmoet.
Dat is een andere aanpak, dan de gewoonlijke, door Hollywood gedomineerde, chronologische manier waarop de filmgeschiedenis meestal wordt verteld. En Cousins illustreert zijn betoog met beelden van filmmakers die, hoewel ze misschien niet letterlijk door elkaar zijn beïnvloed, door de wonderen van serendipiteit en geestverwantschap wel samen geschiedenis hebben geschreven. Dat begint al met de min of meer gelijktijdige ontdekking van het medium; door de gebroeders Lumière in Frankrijk en door Thomas Edison aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Of nog beter: door in de proloog de filmgeschiedenis niet te laten beginnen in het zolderkamertje van een van die uitvinders, maar middenin de actie, met de openingsbeelden van Saving Private Ryan, die je meteen onderdompelen in wat cinema allemaal kan: verwarren, opzwepen, standpunten innemen die je met je eigen ogen nooit kunt zien.

Outsiders
The Story of Film gaat niet zover als Histoire(s) du cinéma (op 48 in de Sight & Sound-lijst), waarin Jean-Luc Godard nog fenomenologischer te werk gaat, en van de filmgeschiedenis ook zijn persoonlijke geschiedenis maakt. Maar net als Godard vertelt hij de filmgeschiedenis aan de hand van beelden, van bekende beelden, maar vaker aan de hand van onbekende, toevallige beelden. Er zijn helden en meesters, en ontdekkingen. En er is relatief veel aandacht voor de rol van outsiders in de filmgeschiedenis; Cousins rekent af met het idee van dat cinefiele jongensclubje, maar ook met het Americentrisme. Hij reisde, hij filmde, hij interviewde over de hele wereld. Hij sprak over ideeën, en niet over geld (zonder uit het oog te verliezen dat geld deze hele krankzinnige machinerie in beweging houdt). Niemand wordt vergeten, en Cousins haalt ook de neus niet op voor recente fenomenen als Avatar of Inception. En hij is niet bang om van de geschiedenis van de film ook een toekomstdroom te maken. Dit is een geschiedenis die niet nostalgisch is, maar witte bladzijden heeft overgelaten uit respect voor dit levende, bewegende, vreemde monster.

Dana Linssen


Mark Cousins eerder over The Story of Film
'De landkaart overnieuw tekenen'

"Ik wilde de filmgeschiedenis niet vertellen als een commercieel of een economisch verhaal. Geen geschiedenis van kassuccessen en filmsterren. Toen heb ik gekeken waar ik als filmmaker en filmliefhebber zelf het meeste in geïnteresseerd ben, en dat zijn licht, passie en innovatie; de liefde voor het medium en het vermogen om zichzelf te blijven te ontwikkelen, met verrassende resultaten. En de filmgeschiedenis is behoorlijk op Hollywood gericht. Maar het is net zo goed een geschiedenis van outsiders, vrouwen, joden, zwarten die nu allemaal uit de boekjes zijn weggepoetst. Het is tijd om de landkaart zoals we die van de filmgeschiedenis kennen overnieuw te tekenen. Hij is feitelijk onjuist, vrouwonvriendelijk en racistisch.
"Het is tegenwoordig bijna een politiek standpunt als je je niet overgeeft aan de mainstream cinema. Ik ben niet tegen de mainstream cinema, ik hou van veel van die films. Ik hou van de manier waarop films als Inception en Avatar innovatief zijn in Hollywood. Maar we moeten ons er niet op blindstaren want dat is kortzichtig. De grote innovaties kwamen vaak van mensen uit de marge. Mensen met een visie. Dat moeten we prijzen en ontsluiten voor het grote publiek. Hollywood zorgt wel voor zichzelf."

DL


De reis is ten einde... en dan: waar te beginnen?

Vijftien uur duurt de reis die je met Mark Cousins kunt maken door The Story of Film. En zoals bij elke odyssee is de thuiskomst slechts een begin: voor een nieuwe reis door de filmgeschiedenis. EYE vertoont een selectie van de filmklassiekers die de BBC eerder dit jaar in samenspraak met Cousins uitzond. De Filmkrantredactie koos er vijf uit.

The Goddess | Wu Yongyang | China, 1934
De hoer als heldin



Je zou denken dat Wu Yongyang voor zijn verbluffende debuut The Goddess uit 1934 goed naar Dreyers The Passion of Joan of Arc uit 1928 heeft gekeken. In die tijd zag je zelden films die zo veel rust in het frame brachten en die zo geduldig in close up naar de personages keken. Dreyer deed het en Wu zes jaar later ook.
Maar de Chinees streeft de beroemde Deen op andere punten ver voorbij. Zoals met onverwachte inventieve shots, waaronder halverwege een die de personages van boven bekijkt als ze op straat staan. Of later een close up van onderen op de lippen van de tragische hoofdfiguur, de naamloze prostituee waar de titel naar verwijst.
Alleen al vanwege z'n sobere vorm en afgemeten acteren is de The Goddess een bijzondere film. Maar wat de film pas echt vernieuwend maakte, subversief zelfs, is z'n verhaal. Wu ging tegen alle heersende mores in door een sociaal-realistisch verhaal te maken over een prostituee die haar zoon probeert op te voeden maar die door bijna iedereen wordt verstoten en misbruikt. Een hoer als heldin. Dit was misschien wel de eerste film die een taboe als prostitutie op zo'n humane en realistische manier naar het grote scherm bracht. De filmkunst was er volgens Wu duidelijk niet alleen voor vermaak.

Ronald Rovers

Pather panchali | Satyajit Ray | India, 1955
Van engagement naar nostalgie



"Wat er zo nieuw was, was dat we voor het eerst een écht Indiaas dorp op het doek zagen, met echte in plaats van geïdealiseerde kinderen, en huishoudelijke details: koken, kleren drogen", zo omschrijft Mark Cousins in deel zes van The Story of Film de nieuwe invalshoek die Satyajit Ray's debuutfilm Pather panchali in 1955 bood aan een internationaal publiek.
Ook in eigen land was de invloed van Pather panchali, een even grootse als bescheiden kroniek van het leven van een stokarme Brahmaanse plattelandsfamilie, groot. De voor een appel en een ei geproduceerde film zette de toon voor de Indiase 'parallelle cinema', een sociaal geëngageerd tegenwicht tegen de pracht en praal van Bollywood. Geïnspireerd door het Italiaanse neorealisme van Fietsendieven en het humanistische realisme van Franse filmauteurs als Jean Renoir, maar ook door de al sinds de jaren dertig bestaande Indiase traditie van realistische films, bracht een groep voornamelijk Bengaalse kunstenaars in navolging van Ray een geheel eigen vorm van lyrisch realisme, vol van kritiek tegen het kastesysteem en de armoede in hun land.
Dat zal voor de hedendaagse kijker overigens behoorlijk anders aanvoelen dan destijds. Om te beginnen omdat ons idee van 'realisme' nogal veranderd is. 'Realisme' is nu: uit de hand gedraaid, beweeglijke beelden, fletse kleuren. Daar steken Ray's met oog voor detail gekadreerde, lyrisch uitgelichte zwart-wit-beelden tamelijk nostalgisch bij af — zwart-wit is tegenwoordig 'de kleur van vroeger', zoals Thomas Leeflang in zijn recente boek Cinema Nostalgia stelt.
Die indruk wordt nog eens versterkt door sociale veranderingen. Pather panchali is een onvervalst modernistische film: de komst van de stoomtrein, het vertrek uit het kleine dorp naar de grote stad; ze worden gepresenteerd als lichtpuntjes in deze simpele, tragische levens. Maar nu loopt het platteland leeg — sinds 2009 woont ruim de helft van de wereldbevolking in een stad, en dat aantal groeit gestaag verder — en wordt met weemoed teruggekeken op de simpele dorpslevens die de mens toen juist zo graag wilde ontvluchten. Maar overeind blijven de betoverende stijl en Ray's grenzeloze humanisme; zij maken Pather panchali tijdloos, wat er ook om de film heen verandert.

Joost Broeren

Daisies/Madeliefjes | Vera Chytilová | Tsjecho-Slowakije, 1966
Gebroeders Lumière op speed



Is het dan toch waar? Gedijt filmkunst onder repressie? Of was de Tsjechische Nouvelle Vague juist het gevolg van het laten vieren van de communistische teugels? Hoe het ook zij, feit is dat in het begin van de jaren zestig de Tsjechische cinema explodeerde in een spetterend vuurwerk van vrolijk absurdisme en anarchisme. Achter de façade ging het om sociale en politieke kritiek. De uitbarsting van talent bleef niet onopgemerkt. Binnen twee jaar wonnen twee Tsjechische films de Oscar voor beste buitenlandse film: in 1965 The Shop on Main Street (Ján Kádar en Elmar Klos) en in 1967 Closely Watched Trains (Jiri Menzel). Daarnaast kreeg Milos Forman, die na zijn emigratie naar Amerika One Flew Over the Cuckoo's Nest zou regisseren, Oscarnominaties voor Loves of a Blonde (1966) en The Fireman's Ball (1968).
De Tsjechische Nouvelle Vague werd aangevoerd door mannen, maar een vrouw maakte de opzienbarendste film. Daisies van Vera Chytilová laat zich met niets vergelijken. Mark Cousins noemt Chytilová in deel acht van The Story of Film de meest innovatieve regisseur van de Tsjechische generatie van de jaren zestig. Daisies omschrijft hij als "de gebroeders Lumière op speed." De antirealistische film, die door de vele kleurfilters, het hink-stap-sprong karakter en het gebruik van allerlei soorten beeldmateriaal oogt als een experimentele film, voert twee tienervriendinnen op, die uit hun observatie dat de wereld slecht is, de conclusie trekken dat zij zich dan ook maar slecht moeten gedragen. Ze leven zich uit in gedrag dat de patriarchale orde volledig ondermijnt. Zo laten ze zich in dure restaurants fêteren door geile oude mannetjes, die hun hoop op seks in rook zien opgaan als ze na het eten worden gedumpt. Ook gaat een van hen verleidelijk uit de kleren voor de ogen van een op haar verliefde pianist, maar verdwijnt ze als hij haar wil aanraken. Als de pianist later wanhopig aan de telefoon hangt, knippen de dames met een schaar worstjes in stukken. Kan het duidelijker?
Het komt tot een climax als de twee meiden in een barokke lege zaal, waar alles klaar staat voor een chique diner, een enorme ravage aanrichten. Al snel vliegen de exquise gerechten in het rond. Aan het einde komen de wildebrassen tot inkeer en willen ze niet meer 'slecht' zijn. "Als we goed zijn en hard werken zijn we gelukkig." Knieval voor de communistische autoriteiten of hogere ironie? Nooit was anarchisme vrolijker dan in Daisies.

Jos van der Burg

My Childhood, My Ain Folk en My Way Home | Bill Douglas | Groot-Brittannië, 1972-1978
Droefheid en verzoening


My Way Home

Twee handen om een warme mok. Dit simpele beeld is een van de zeldzame momenten van tederheid in de My Childhood-trilogie van Bill Douglas. De zelden in Nederland vertoonde trilogie, die wordt gezien als een mijlpaal in de Britse cinema, bestaat uit grimmige herinneringen aan het Schotland van Douglas' jeugd. Somber zijn de drie korte films alleszins: dankzij de uitgebeende zwart-wit shots ontstijgt de trilogie elke platte misère. De benauwdheid die de jonge Jamie voelt als hij zwijgend zijn dagen slijt met zijn vreugdeloze grootmoeder, zien we terug in de kale mise-en-scène en kadrering, die de personages vaak opsluiten in het beeld. Ook de jump cuts laten Jamie en zijn grootmoeder vooral in afzondering van hun omgeving zien. Licht surrealistische momenten zoals die wel eens in verknipte herinneringen kunnen opdoemen, maken van de trilogie een vroeg voorbeeld van poëtisch realisme. Dit is cinema teruggebracht tot de essentie. De weinige dialoog en de statische shots leiden tot gecondenseerde, gefixeerde momenten die doen denken aan Béla Tarr en het vroege regiewerk van Tarrs cameraman Fred Kelemen, die troosteloosheid ook in intense tableaus kunnen vangen. En er loopt een directe lijn naar Lynne Ramsay, landgenoot van Bill Douglas, die in haar Morvern Callar ook elk droef beeld als een geïsoleerde wereld van het doek liet spatten.Terugkerende beeld in Douglas' trilogie is de rug van de grootmoeder in haar leunstoel, gezien vanuit de ooghoogte van Jamie, die totaal genegeerd wordt. Dan steekt ze haar arm naar hem uit. In deel twaalf The Story of Film noemt Mark Cousins deze korte toenadering een van de grote verzoeningsmomenten uit de filmgeschiedenis. Juist omdat de rest van de film volledig ontdaan is van emoties. Iemands hand om een warme mok leggen wordt zo een grote daad van compassie.

Mariska Graveland

Hyènes | Djibril Diop Mambéty | Senegal, 1992
Van hoer tot bordeelhoudster



Onverwacht actueel is Hyènes, de tweede speelfilm die de Senegalese filmmaker Djibril Diop Mambéty in 1992 maakte, gebaseerd op het toneelstuk Het bezoek van de oude dame (1956) van de Zwitserse schrijver Friedrich Dürrenmatt. De sociale allegorie over een oude dame die steenrijk geworden terugkeert naar het dorp van haar jeugd en daar wordt opgewacht door een bende hebberige dorpsgenoten die allemaal van haar fortuin willen profiteren, portretteert een samenleving die bereid is voor welvaart z'n idealen en loyaliteiten op te offeren. Of in de woorden van de oude dame zelf: "Het leven heeft mij tot hoer gemaakt, en nu maak ik van de wereld een bordeel.'' Kapitalisme in een notendop.
Dat Mambéty nu juist dit toneelstuk voor zijn tweede film uitkoos, is niet zo verwonderlijk. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig veranderden veel Afrikaanse samenlevingen in rap tempo doordat ze in ruil voor steun van het IMF gedwongen werden hun economieën naar westers model te 'liberaliseren'. Vaak met een enorme schuldenlast tot gevolg. Et voilà, dat is Hyènes in het kort.
Mark Cousins prijst de film in deel tien van The Story of Film om z'n modernisme en legt uit dat de film geïnspireerd werd door het manifest Towards a Third Cinema dat de Argentijnse cineasten Fernando Solanas en Octavio Getino in 1969 publiceerden. Daarin bekritiseerden ze het feit dat de (Hollywood) film een 'commodity', een verhandelbaar product geworden was of te zeer gericht op de auteuristische expressie van een enkel individu (Europa). In plaats daarvan stelden ze een 'derde cinema' voor, een filmkunst die het publiek politiek opvoedt en tot actie aanzet. Het verklaart de af en toe didactische en recitatieve toon van de film, al zat die ook in het Brechtiaans geïnspireerde toneelstuk van Dürrenmatt. Maar de visionaire mix van magisch-realisme en mythisch drama, die mix van documentaire beelden en Griekse tragedie, die hyena's die steeds meer door het beeld sluipen en dat kleine geketende aapje dat overal getuige van is, dat alles maakt Hyènes ook een verbazingwekkende kennismaking met een veel te onbekende cinema.

DL


Klassiekerprogramma The Story of Film

September
vr 14, 16.30 Pather panchali
wo 19, 19.00 Pather panchali
za 22, 17.30 Pantserkruiser Potemkin
ma 24, 17 Pantserkruiser Potemkin
za 29, 21.45 Ordet
zo 30, 11 The Goddess (met live-begeleiding)

Oktober
di 2, 19.00 Ordet (klassiekerlezing)
ma 8, 21.00 Daisies
di 9, 21.30 Daisies
vr 12, 16.30 Ordet
za 13, 16.00 Daisies
zo 14, 15.00 Bill Douglas Trilogy
ma 15, 21.00 Bill Douglas Trilogy
di 16, 21.30 Hyènes
do 18, 17.00 Hyènes
za 20, 13.30 The Death of Mr. Lazarescu
ma 22, 21.00 The Death of Mr. Lazarescu

Voor meer informatie en eventuele wijzigingen eyefilm.nl


Op ooghoogte
Kracht-veld

Duizenden films keek Mark Cousins voor The Story of Film. Uit zijn immense archief kiest hij voor de Filmkrant maandelijks een aantal beelden met onverwachte dwarsverbanden.

Kijk maar eens naar dit eerste beeld uit Victor Erice's El sol del membrillo (Spanje, 1992). Onze ogen gaan van boven naar beneden langs de witte lijn, en langs de contouren van de kweepeer. Ze bewegen zich gemakkelijk door het beeld. Kijk nu eens naar dit tweede plaatje, uit The Guilt of Janet Ames (VS, 1947). Geeft die kadrering je geen ongemakkelijk gevoel? Mij in ieder geval wel. Haar ogen zitten net onder, en links van het midden. Er is teveel ruimte om haar hoofd.
Vergelijk de positie van haar ogen nu eens met die van hem, in dit prachtige shot uit Ivan de verschrikkelijke (Sovjet-Unie, 1944). Dat ziet er toch veel beter uit? Ze zitten in het bovenste gedeelte, en het frame snijdt het hoofd af. Ziet Eisensteins kadrering er in mijn ogen beter uit omdat ze getraind zijn door westerse ideeën over de 'regel van derden', waarin het aandachtspunt van een shot op het bovenste kruispunt ligt van de lijnen die een beeld in negen gelijke vlakken verdelen? Deels wel. Maar ik denk dat er nog iets anders aan de hand is. Een afbeelding van een kweepeer heeft geen ogen, dus dan gaat het alleen maar om dat wij kijken. Zodra je ogen introduceert, drukt het beeld uit wat zij zien, in die ellips van ruimte voor en om hen heen.
Ogen in een beeld dwingen ons om naar hun visuele domein te kijken. Het beeld uit The Guilt of Janet lijkt aarzelend, of zelfs ongeïnteresseerd in wat zij ziet. Het is zwak kijken. In het geval van Ivan de verschrikkelijke zakt de camera naar beneden om de ogen van Ivan bovenin het beeld te plaatsen, om ons te laten zien wat er onder hen is, binnen hun bereik.
In dit laatste beeld uit het einde van Irma Vep (Frankrijk, 1996) van Olivier Assayas heeft hij op het beeld van het bedekte hoofd van actrice Maggie Cheung getekend, alsof haar blik een krachtveld is. Dat is het ook natuurlijk, en de compositie van beelden in film wordt door dat krachtveld gevormd.

Mark Cousins

El sol del membrillo


The Guilt of Janet


Ivan de verschrikkelijke


Irma Vep




Lezersaanbieding
Filmkrantlezers gaan met korting naar The Story of Film

De vijftien uur durende documentaire The Story of Film: An Odyssey is een veelgeprezen, ambitieuze, maar zeer toegankelijke reis door de geschiedenis van de film. Regisseur Mark Cousins reisde door zes continenten, elf decennia en duizenden films en sprak met uiteenlopende regisseurs als Stanley Donen, de Coen Brothers, de Indiase filmster Amitabh Bachchan en de Iraanse filmmaker Abbas Kiarostami.
Van 13 tot en met 15 september gaat The Story of Film in EYE in Amsterdam in vijf blokken in premiere in aanwezigheid van regisseur Mark Cousins, die onder leiding van Filmkrantredacteuren in gesprek zal gaan met het publiek.
Filmkrantlezers krijgen in die periode op vertoon van de Filmkrant 2,50 korting per blok (niet in combinatie met andere kortingen).
Vanaf 13 september is The Story of Film in 11 steden in Nederland te zien, en zal daarna nog in meer filmtheaters vertoond worden. Houd hiervoor de website van het filmtheater bij u in de buurt in de gaten*. 

Vanaf maandag 24 september wordt de film in EYE in vijftien delen vertoond, gevolgd door een nabespreking door Filmkrant-hoofdredacteur Dana Linssen. Hiervoor zijn passe-partouts verkrijgbaar, waarin tevens het begeleidende boek van Mark Cousins is inbegrepen. In de maanden september en oktober organiseert EYE eveneens een klassiekerprogramma met films uit The Story of Film.

Voor meer informatie en reserveringen eyefilm.nl

* Amsterdam, EYE, eyefilm.nl | Den Haag, Filmhuis, filmhuisdenhaag.nl | Utrecht, 't Hoogt, hoogt.nl
Nijmegen, Lux, lux-nijmegen.nl | Leeuwarden, Filmhuis, filminfriesland.nl | Eindhoven, Plaza Futura, plazafutura.nl
Maastricht, Lumiere, lumiere.nl | Den Bosch, Verkadefabriek, verkadefabriek.nl | Breda, Chasse, chasse.nl
Apeldoorn, Gigant, gigant.nl | Hilversum, Filmtheater, filmtheaterhilversum.nlGroningen, Forum Images, forumimages.nl



top
The Story of Film: An Odyssey

September 2012 #346

Regie
Mark Cousins

900 minuten

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


S

S.O.S. KLEINE ZEEHOND
S.W.A.T.
S1MØNE
S21, LA MACHINE DE MORT KHMER ROUGE
SABAH
Sabotage
SABRINA
Un sac de billes
LE SACRE DU PRINTEMPS
SACRED SEX
Sacro GRA (Gianfranco Rosi over)
SAFARI
Safe
Safe
Safe Haven
Safe House
SAFE PASSAGE
Safety not Guaranteed
SAGAN
Sagrada
SAHARA
THE SAINT
THE SAINT OF FORT WASHINGTON
LA SAISON DES HOMMES
Les saisons
SALAAM BOMBAY!
SALAAM CINEMA
Les salauds
The Salesman
Salmon Fishing in the Yemen
SALÒ
SALT
The Salt of the Earth
SALT OF THIS SEA
SALT ON OUR SKIN
SALTO AL VACIO
THE SALTON SEA
SALUT COUSIN!
SALVADOR
SALVADOR ALLENDE
The Salvation
DIE SALZMÄNNER VON TIBET
SAMARITAN GIRL
Samba
SAMBA TRAORÉ
Sami Blood
SAMIA
SAMMY'S ADVENTURES: THE SECRET PASSAGE 3D
Sammy's Avonturen 2
Samsara
SAMSARA
SAMSON & DELILAH
SAMSON & GERT
SAMSON EN DELILAH
Samuel in the Clouds (Pieter Van Eecke over)
SAMURAI ASSASSIN
San Andreas
SANCTUM 3D
SAND AND SORROW
SANGRE
SANS TOIT NI LOI
THE SANTA CLAUSE
THE SANTA CLAUSE 2
THE SANTA CLAUSE 3: THE ESCAPE CLAUSE
The Sapphires
SARAFINA. THE SOUND OF FREEDOM
SATANSTANGO (SÁTÁNTANGÓ)
SATIN ROUGE
THE SATYAJIT RAY COLLECTION, VOLUME 1
SAUDADE
Sausage Party
SAVAGE GRACE
Savages
THE SAVAGES
SAVE THE LAST DANCE
SAVED!
SAVING GRACE
Saving Mr. Banks
SAVING PRIVATE RYAN
SAVIOR
SAW
SAW 2
SAW 3D
SAW III
SAW IV
SAW V
SAW VI
Sawsans geheime missie
SAY IT ISN'T SO
Scabbard Samurai
A SCANNER DARKLY
THE SCARLET LETTER
SCARLETT
SCARY MOVIE
SCARY MOVIE 2
SCARY MOVIE 3
SCARY MOVIE 4
Scary Movie 5
SCENERY (FENJING)
SCENT OF A WOMAN
DE SCHADUWLOPERS
HET SCHADUWRIJK
SCHATTEN
DE SCHATTENBERG
SCHEEPSJONGENS VAN DE BONTEKOE
SCHEMER
SCHEPPERS
SCHIJNSEL
SCHINDLER'S LIST
DE SCHIPPERS VAN DE KAMELEON
SCHIZO
SCHLÄFER
Schlafkrankheit
Schneider vs. Bax
HET SCHNITZELPARADIJS
Schone handen
DER SCHÖNSTE BUSEN DER WELT
SCHOOL OF ROCK
SCHOOL TIES
SCHULTZE GETS THE BLUES
SCIENCE FICTION
THE SCIENCE OF SLEEP
LA SCONOSCIUTA
SCOOBY-DOO
SCOOBY-DOO 2: MONSTERS UNLEASHED
SCOOP
THE SCORE
THE SCORPION KING
SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD
Scouts Guide to the Zombie Apocalypse
SCREAM
SCREAM 2
SCREAM 3
SCREAM 4
SE7EN
THE SEA
THE SEA IS WATCHING
The Sea of Trees
SEABISCUIT
Searching for Sugar Man
SEARCHING FOR THE WRONG-EYED JESUS
SEASON OF THE WITCH
The Second Best Exotic Marigold Hotel
THE SECOND CIVIL WAR
The Second Game
LA SECONDA VOLTA
SECONDHAND LIONS
LE SECRET
UN SECRET
THE SECRET AGENT
THE SECRET CEREMONY
SECRET FILE USA
Secret in their Eyes
The Secret Life of Pets
The Secret Life of Walter Mitty
THE SECRET LIFE OF WORDS
THE SECRET OF ROAN INISH
SECRET SUNSHINE
SECRET WINDOW
SECRETARY
EL SECRETO DE SUS OJOS
SECRETS AND LIES
SEE NO EVIL
SEE YOU IN VEGAS
SEED OF CHUCKY
Seeking Justice
SEHNSUCHT
DE SEIZOENEN
SELENA
Self/less
The Selfish Giant
Selma
Senna
SENSE AND SENSIBILITY
The Sense of an Ending
THE SENTINEL
A Separation (World Cinema Amsterdam)
Sepideh — Reaching for the Stars
Sepp — De Wolvenvriend
THE SEPTEMBER ISSUE
SÉRAPHINE
SERBIS (Previously Unreleased)
SERENDIPITY
SERENGETI SYMPHONY
SERENITY
SERGEANT PEPPER
Sergio Herman, Fucking Perfect
SERIAL MOM
SERIES 7: THE CONTENDERS
A Series of Unfortunate Events
A SERIOUS MAN
THE SERVANT'S SHIRT
The Sessions
SET IT OFF
SETTLERS
SEUL CONTRE TOUS
SEVEN INVISIBLE MEN
SEVEN MEN FROM NOW
SEVEN POUNDS
Seven Psychopaths
SEVEN SAMURAI
SEVEN SWORDS
SEVEN YEARS IN TIBET
Seventh Son
SEX AND THE CITY 2
SEX AND THE CITY: THE MOVIE
SEX DRIVE
SEX IS COMEDY
Sex Tape
SEXTET
SEXY BEAST
Sexy Money
Seymour: An Introduction
SFW
SGT. BILKO
SHABONDAMA ELEGY
SHADES
Shado'man
THE SHADOW
SHADOW CONSPIRACY
Shadow Dancer
SHADOW OF THE VAMPIRE
Shadow World (Johan Grimonprez over)
SHADOWLANDS
SHADOWS OF TIME
SHAFT (2000)
THE SHAGGY DOG
SHAHADA
SHAKESPEARE IN LOVE
SHALL WE DANCE
SHALL WE DANCE?
SHALLOW GRAVE
SHALLOW HAL
The Shallows
Shame
SHANGHAI
SHANGHAI KNIGHTS
SHANGHAI NOON
SHANGHAI TRANCE
SHANGHAI TRIAD
SHAOLIN SOCCER
THE SHAPE OF THINGS
SHARA
Shark Night 3D
SHARK TALE
SHATTERED GLASS
SHAUN OF THE DEAD
Shaun the Sheep Movie
SHAUN THE SHEEP — THE COMPLETE FIRST SERIES
THE SHAWSHANK REDEMPTION
SHE
SHE HATE ME
SHE'S ALL THAT
She's Funny That Way
SHE'S OUT OF MY LEAGUE
SHE'S SO LOVELY
SHE'S THE MAN
SHE'S THE ONE
SHE, A CHINESE
Shell
SHERLOCK HOLMES
Sherlock Holmes: A Game of Shadows
SHINE
SHINE A LIGHT
SHINER
THE SHIPPING NEWS
SHIRI
SHIRLEY TEMPLE REEKS
Shirley — Visions of Reality
THE SHOCK DOCTRINE
Shock Head Soul
SHOCKING BLUE
Shokuzai (Penance)
SHOOT 'EM UP
SHOOTER
SHOOTING DOGS
SHOOTING FISH
SHORT CUTS
THE SHORT FILMS OF DAVID LYNCH
Short Skin — I dolori del giovane Edo (Previously Unreleased)
Short Term 12
SHORTBUS
SHOUF SHOUF HABIBI!
THE SHOW MUST GO ON
SHOWER (XIZHAO)
SHOWGIRLS
SHOWTIME
THE SHREDDER
SHREK
SHREK 2
SHREK FOREVER AFTER 3D
SHREK THE THIRD
SHULTES
Shut In
SHUT UP & SING
THE SHUTKA BOOK OF RECORDS
SHUTTER ISLAND
SI LE VENT TE FAIT PEUR
SIBERIA
El sicario — Room 164
LA SICILIANA RIBELLE
SICKO
Side Effects
SIDEWAYS
DER SIEBENTE KONTINENT
DIE SIEBTELBAUERN
THE SIEGE
Sieranevada
Sightseers
SIGNS
Silence
LE SILENCE DE LORNA
LES SILENCES DU PALAIS
Silent City
SILENT FALL
Silent Heart
SILENT HILL
Silent Hill: Revelation
Silent House
Silent Ones
Silent Ones (Slow Criticism)
SILENT SCREAM
SILENT SOULS
SILENT VOICES
SILENT WATERS
SILENT WEDDING
SILK
Silver Linings Playbook
Simon
SIMON
SIMON BIRCH
Simon Killer
SIMON MÁGUS
SIMON OF THE DESERT
SIMON WERNER A DISPARU
SIMPATICO
A Simple Life
SIMPLE MEN
A SIMPLE PLAN
THE SIMPSONS
SIN CITY
LOS SIN NOMBRE
SINBAD: LEGEND OF THE SEVEN SEAS
SINCE OTAR LEFT
Sing
Sing Street
SINGIN' IN THE RAIN
THE SINGING DETECTIVE
A SINGLE MAN
SINGLE WHITE FEMALE
SINGLES
Sinister
Sinister 2
SINT
Sint & Diego en de Magische Bron van Myra
Sinterklaas & Diego: Het geheim van de ring
SINTERKLAAS & HET GEHEIM VAN HET GROTE BOEK
Sinterklaas en de pepernotenchaos
SINTERKLAAS EN DE VERDWENEN PAKJESBOOT
SINTERKLAAS EN HET PAKJESMYSTERIE
Sinterklaas en het raadsel van 5 december
HET SINTERKLAASJOURNAAL: DE MEEZING MOVIE
SIRENS
Sister (L'enfant d'en haut)
SISTER ACT
SISTER ACT 2: BACK IN THE HABIT
SISTER MY SISTER
SISTERS
Sisters
SITCOM
Siv gaat logeren
SIX DAYS, SEVEN NIGHTS
SIX DAYS, SIX NIGHTS
SIX DEGREES OF SEPARATION
THE SIXTH SENSE
THE SKELETON KEY
The Skeleton Twins
Sketches of Siberia
SKIN
A SKIN TOO FEW — THE DAYS OF NICK DRAKE
Skiptrace
Skoonheid
THE SKULLS
The Sky Above Us (IFFR Live! Marinus Groothof over)
SKY CAPTAIN AND THE WORLD OF TOMORROW
SKY FIGHTERS
SKY HIGH
Skyfall
SKYLINE
SL8N8 (SLACHTNACHT)
Slacker (Previously Unreleased)
SLACKERS
DE SLAG IN DE JAVAZEE
Sleep Tight
SLEEP WITH ME
SLEEPERS
SLEEPING BEAUTY
Sleeping Beauty
THE SLEEPING DICTIONARY
THE SLEEPING MAN
Sleeping with Other People
Sleepless
SLEEPLESS IN SEATTLE
SLEEPLESS TOWN (FUYAJO)
SLEEPWALKERS
SLEEPY HOLLOW
SLEUTH
SLIDING DOORS
SLING BLADE
SLINGSHOT
SLITHER
SLIVER
SLOVENIAN GIRL
Slow West
SLUMDOG MILLIONAIRE
SLUMS OF BEVERLY HILLS
SM RECHTER
DE SMAAK VAN DE ZIEL
De smaak van water
SMAKELIJK ETEN!
SMALL FACES
SMALL GODS
SMALL SOLDIERS
SMALL TIME CROOKS
Small Town Murder Songs
Smart Cities Unlimited en Weemoed & wildernis (Workshop Filmkritiek)
The smell of us
A SMILE LIKE YOURS
SMILLA'S SENSE OF SNOW
SMOKE
SMOKE SIGNALS
SMOKIN' ACES
Smoorverliefd
De Smurfen en het verloren dorp
The Smurfs 2
The Smurfs 3D
Snackbar
SNAKE EYES
SNAKE EYES
A SNAKE OF JUNE
SNAKES ON A PLANE
THE SNAPPER
SNATCH
Snatched
SNEAKERS
Sneekweek
De sneeuwkoningin
De sneeuwkoningin 2
Sneeuwwitje
SNEL GELD (SNABBA CASH)
Snitch
Snoopy en Charlie Brown: De Peanuts Film
SNOW
SNOW CAKE
SNOW DOGS
SNOW FALLING ON CEDARS
SNOW FEVER
THE SNOW WALKER
Snow White and the Huntsman
Snowden
Snowpiercer
SNOWWHITE IN THE BLACK FOREST
SNUF DE HOND IN OORLOGSTIJD
SO CLOSE TO PARADISE
So Undercover
SOBIBOR, 14 OCTOBRE 1943, 16 HEURES
THE SOCIAL NETWORK
I SOENI
SOEUR SOURIRE
EL SOL DEL MEMBRILLO
Sol LeWitt
Solan & Ludwig en de Sneeuwmachine
Solan & Ludwig: De Grote Kaasrace
SOLARIS (1972)
SOLARIS (2002)
SOLAS
Soldate Jeannette
SOLDIER
LE SOLEIL ASSASSINÉ
SOLO
SOLO FÜR KLARINETTE
SOLOMON KANE
SOMBERMAN'S ACTIE
SOMBRE
SOME MOTHER'S SON
SOMEBODY TO LOVE
SOMEONE LIKE YOU
SOMERS TOWN
SOMERSAULT
SOMETHING BORROWED
Something Necessary
SOMETHING TO TALK ABOUT
SOMETHING'S GOTTA GIVE
A SOMEWHAT GENTLE MAN
SOMEWHERE
Somewhere Tonight
SOMMERSBY
SOMNAMBUUL
Son of a Gun
SON OF BABYLON
SON OF RAMBOW
Son of Saul
SON OF THE MASK
SON OF THE PINK PANTHER
SON OSMANI
SONATINE
A Song for Marion
Song From the Forest
SONG OF THE SPARROWS (AVAZE GONJESKJ-HA)
Song to Song
SONGS FROM THE SECOND FLOOR
SONNY BOY
Soof 2
SOPHIE SCHOLL — DIE LETZEN TAGE
SOPYONJE
THE SORCERER'S APPRENTICE
SORORITY ROW
SOTSGOROD, STEDEN VOOR DE HEILSTAAT
SOUL ASSASSIN
SOUL FOOD
SOUL KITCHEN
SOUL POWER
THE SOUND OF INSECTS — RECORD OF A MUMMY
The Sound of Light
SOUND OF NOISE
A SOUND OF THUNDER
SOUNDS OF SAND
The Source
SOURCE CODE
SOUS LE SABLE
SOUTH PARK: BIGGER, LONGER & UNCUT
Southpaw
Southside With You
Les souvenirs
SOY CUBA
SPACE CHIMPS
The Space Between Us
SPACE CHIMPS 2 3D
SPACE COWBOYS
SPACE JAM
SPACE TRUCKERS
SPANGAS
Spangas in actie
SPARTAN
SPAWN
SPEAKING OF SEX
The Special Relationship
THE SPECIALIST
SPECIES
SPECIES 2
SPEECHLESS
SPEED
SPEED 2: CRUISE CONTROL
SPEED RACER
HET SPEELPLEIN: DE GROTE VAKANTIE
Spetters
SPHERE
SPICEWORLD — THE MOVIE
SPIDER
SPIDER-MAN
SPIDERMAN 3
THE SPIDERWICK CHRONICLES
DE SPIEGEL (AYNEH)
Spies & Glistrup
Spijt!
SPION VAN ORANJE
SPIRIT: STALLION OF THE CIMARRON
SPIRITED AWAY
SPL (SHA PO LANG)
SPLICE
Split
Spokenjagers
THE SPONGEBOB SQUAREPANTS MOVIE
Spongebob: Sponge Out of Water 3D
SPOOKTIJD MET LABAN
SPORTMAN VAN DE EEUW
SPOT
Spotlight
Spring Breakers
SPRING, SUMMER, FALL, WINTER... AND SPRING
SPRINGTIME IN A SMALL TOWN
SPROET 2
Sprookjesboom
SPUN
Spy
SPY GAME
SPY HARD
SPY KIDS
SPY KIDS 2: ISLAND OF LOST DREAMS
SPY KIDS 3D: GAME OVER
Spy Kids 4 All the Time in the World
THE SPY NEXT DOOR
SPYING CAM
The Square
St. Vincent
STAAL & LAVENDEL
DE STAART VAN DE LEEUW
Der Staat gegen Fritz Bauer
DE STAD WAS VAN ONS
STAGE BEAUTY
Stand by Your President (Ineke Smits over)
Stand Up Guys
STAND VAN DE MAAN
STAND VAN DE STERREN
STAND VAN DE STERREN (interview Leonard Retel Helmrich)
DE STAND VAN DE ZON
De Stand van de Zon, Maan en Sterren (Workshop Filmkritiek)
STANDARD OPERATING PROCEDURE
STANDING IN THE SHADOWS OF MOTOWN
LA STANZA DEL FIGLIO
A STAR IS BORN
STAR MAPS
STAR TREK
Star Trek Beyond
Star Trek Into Darkness
STAR TREK: FIRST CONTACT
STAR TREK: GENERATIONS
STAR TREK: INSURRECTION
STAR TREK: NEMESIS
STAR WARS
Star Wars Episode 1 3D
STAR WARS EPISODE I — THE PHANTOM MENACE
STAR WARS — EPISODE II: ATTACK OF THE CLONES
STAR WARS: EPISODE III — REVENGE OF THE SITH
Star Wars: The Force Awakens
Starbuck
STARDUST
STARGATE
STARKISS — CIRCUSMEISJES IN INDIA
Starred Up
STARRING MAJA
THE STARS FELL ON HENRIETTA
STARSHIP TROOPERS
STARSKY & HUTCH
STARTING PLACE/POINT DE DÉPART
STATE AND MAIN
STATE OF DOGS
STATE OF PLAY
THE STATION AGENT
STAY ALIVE
STAY TUNED
STEAL BIG, STEAL LITTLE
STEALING BEAUTY
Steam of Life
Steekspel
STELLA
STELLA'S OORLOG
STELLET LICHT
De stem van de meester
THE STENDHAL SYNDROME
STEP UP
STEP UP 2
STEP UP 3D
Step Up 4
Step Up All-in
THE STEPFORD WIVES
STEPHEN KING'S THE NIGHT FLIER
STEPHEN KING'S THE SHINING
STEPMOM
STEPS OF MINDFULNESS — A JOURNEY WITH THICH NHAT HANH
STEREO
STERK ALS EEN LEEUW
STERKE VERHALEN
STERREN BEWEGEN
Steve Jobs
Steve Jobs: The Man in the Machine
STEVIE
STIGMATA
Still Alice
STILL CRAZY
Still Life
STILL LIFE
Still Mine
Still the Water
STILL WALKING en Ozu
STILL/A NOVEL
STILLE NACHT
DE STILTE
De stilte rond Christine M.
Stip & Vlek doen weer gek
STIR OF ECHOES
Stoedjent
Stoker
Stolen
STOLEN SUMMER
STONED
Stonehearst Asylum
The Stoning of Soraya M.
Stop Acting Now (Holland Festival)
Stop the Pounding Heart (Roberto Minervini over)
STOP-LOSS
Stories We Tell
Storks
Storm
DE STORM
STORM OVER AZIË
Storm: letters van vuur
STORMBREAKER
A Story of Children and Film
The Story of Film: An Odyssey
THE STORY OF KOLOBOK
THE STORY OF THE WEEPING CAMEL
THE STORY OF US
STORYTELLING
Straight Outta Compton
THE STRAIGHT STORY
STRANDED
The Strange Case of Angelica
STRANGE DAYS
A Strange Love Affair with Ego
THE STRANGER
Stranger in Paradise
STRANGER THAN FICTION
Stranger Things Seizoen 1
THE STRANGERS
STRAWBERRY SHORTCAKES
Stray Dogs
STRAY DOGS
A Street Cat Named Bob
STREET FIGHTER: THE LEGEND OF CHUN-LI
STREET KINGS
Streetdance 2
STREETFIGHTER
THE STREETFIGHTER TRILOGY
STRICTLY BALLROOM
Strike a Pose (Ester Gould en Reijer Zwaan over)
STRIKING DISTANCE
STRINGS
STRIPTEASE
STUART LITTLE
STUART LITTLE 2
STUCK ON YOU
The Student
STUDIO 54
Stuff and Dough
Stuk!
STUPEUR ET TREMBLEMENTS
Submarine
SUBMARINO
The Substance: Albert Hofmann's LSD
SUBURBIA
Suburra
SUCKER PUNCH
SUDDEN DEATH
SUE
Suffragette
Suicide Squad
THE SUIT
SUITE 16
Suite Française
SUKIYAKI WESTERN DJANGO
Sully
THE SUM OF ALL FEARS
SUMMER OF SAM
SUMMER PALACE
SUMMER STORM
SUMMER, OR 27 MISSING KISSES
THE SUN
THE SUN'S BURIAL
SUNRISE
Sunset Boulevard
The Sunset Limited
SUNSET ON A ROOFTOP
Sunset Song
SUNSHINE
SUNSHINE
SUNSHINE BARRY EN DE DISCOWORMEN
THE SUNSHINE BOYS
SUNSHINE CLEANING
SUNSHINE STATE
Super 8
SUPER SIZE ME
SUPER TROOPERS
SUPERBAD
SuperClásico
Supercondriaque
Superechte liefde
De superheld
SUPERHERO MOVIE
Superkapje en de Turbo-oma's 3D
SUPERMAN RETURNS
SUPERNOVA
Supernova
SUPERSTITION
SUPERTEX
SUR MES LÈVRES
SUR PLACE
SURF'S UP
HET SURINAAMSE LEGIOEN
De surprise
SURROGATES
SURVEILLANCE
SURVIVING CHRISTMAS
SURVIVING PICASSO
Survivor
SUSKE EN WISKE EN DE TEXAS RAKKERS
SUSKE EN WISKE: DE DUISTERE DIAMANT
Süskind
SUSPICIOUS RIVER
Suspiria
Suzanne
SUZHOU RIVER (SUZHOU HE)
SVEN EN ZIJN RAT EN HET UFO-MYSTERIE
Swchwrm
The Sweeney
SWEENEY TODD
SWEET AND LOWDOWN
THE SWEET HEREAFTER
SWEET HOME ALABAMA
SWEET NOVEMBER
SWEET SIXTEEN
THE SWEETEST THING
SWEPT AWAY
SWEPT FROM THE SEA
SWIMFAN
SWIMMING POOL
SWIMMING WITH SHARKS
SWING
SWING
SWING KIDS
THE SWITCH
SWITCHBACK
SWOON
SWORDFISH
Sworn Virgin
SYLVIA
SYMBOL
SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE
SYNDROMES AND A CENTURY
SYNECDOCHE, NEW YORK
THE SYRIAN BRIDE
SYRIANA
SZABÓ TRILOGIE