The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
De troosteloosheid swingt de pan uit

TRAINSPOTTING

Groot-Brittanië, 1996 | Danny Boyle
De oranje t-shirts rukken op: Trainspotting is in aantocht. Na de verovering van Engeland dit voorjaar en Cannes in mei is nu Nederland aan de beurt. Niemand ontsnapt aan de hipste film van het jaar. En anders zijn er nog het bijbehorende boek en de cd: Trainspotting kan niet alleen worden bekeken, maar ook gelezen en beluisterd. Verantwoordelijk voor dit fenomeen, dat minder onschuldig is dan de titel doet vermoeden, zijn drie Schotse vrienden. Zij maakten de tragikomische avonturen van een groepje junks uit Edinburgh tot een Europese rage.

Een sterke opening is het halve werk. De eerste minuten van een film zijn mij het dierbaarst: die verwachtingsvolle overgang van niets naar de eerste beelden, die als enige beelden van de film volkomen onvoorspelbaar zijn. Die eerste minuten zetten de toon, zij bepalen met hoeveel nieuwsgierigheid en verwachting ik de rest van de film tegemoet zie. Gemeten naar dit criterium staat Trainspotting op eenzame hoogte. Terwijl Iggy Pop zijn 'Lust for life' uit de speakers schreeuwt, zien we een jongen rennen in een winkelstraat, achtervolgd door twee winkeldetectives. Hij wordt niet van een afstand of van opzij gefilmd, maar pal van voren. Zijn blik verraadt dat hij bang is om gepakt te worden, maar tegelijk, net als wij, geniet van de opwinding. Zijn stem keert zich in cynisch staccato tegen alle materiële goederen en burgerlijke genoegens waar hij geacht wordt voor te kiezen in het leven. En waar hij geen enkele behoefte aan heeft. Het is duidelijk: dit wordt een lekkere, snelle film.

Rattige huisdealer
Trainspotting is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1993 van Irvine Welsh, alom geprezen als een groot en authentiek schrijverstalent. Welsh geeft in de deels autobiografische roman, geschreven in de lokale spreektaal met veel fuck, shit en cunt, een grimmig maar hilarisch beeld van het leven aan de zelfkant in Edinburgh in de jaren tachtig. Van een verhaallijn is nauwelijks sprake, eerder van een serie losstaande taferelen met overlappende personages. Inmiddels heeft de auteur zich gevestigd in Amsterdam, en uit zijn vorig jaar verschenen boek 'The acid house' blijkt waarom: "This is where all the scum gets washed up. The Port of Amsterdam. A dustbin for Eurotrash." Welsh, die zich met het meer verhalende filmscenario niet heeft bemoeid (de scenarist: "Hij was erg behulpzaam door niet geïnteresseerd te zijn"), speelt in de film een bijrol als rattige huisdealer.
Hoofdpersoon in Trainspotting is Mark Renton, die er maar niet in slaagt om van zijn heroïneverslaving en zijn verkeerde vrienden af te komen. Behalve Renton bestaat het vriendenclubje uit Spud, Sick Boy en Begbie, respectievelijk gek, gezond en gevaarlijk. Ze hangen in de kroeg, zetten een shot of maken een wip. Hun levensmotto: 'It's all shite anyway'. Renton is iets slimmer dan de rest en probeert na een paar dramatische gebeurtenissen zijn leven een andere wending te geven. De film handhaaft de belangrijkste kenmerken van het boek: opgewekt cynisme en zwarte humor houden de boel gaande, in de film zelfs aangevuld met een vleugje surrealisme. Voor verlichting zorgt ook de de prominent aanwezige muziek, waarbij Iggy Pop geleidelijk overgaat in trendy Britpop.
De makers van Trainspotting presenteren zichzelf nadrukkelijk als driemanschap. Scenarioschrijver John Hodge (31), producent Andrew Macdonald (30, kleinzoon van de legendarische filmmaker Emeric Pressburger) en regisseur Danny Boyle (39) begonnen hun samenwerking met Shallow grave: de studentenhorror flopte in Nederland, maar in Engeland en elders was het een enorme hit. Het trio trotseerde aanbiedingen uit Hollywood en maakte Trainspotting met een bescheiden budget. Een nog grotere hit en instant beroemheid waren het gevolg. Arrogant zijn ze er niet van geworden: bij twee ontmoetingen in Londen en Cannes tonen de drie filmmakers zich zeer betrokken bij hun film en bereid om hun keuzes toe te lichten.

Minderwaardigheidscomplex
Anders dan bij Rob Roy of Braveheart merkt de Schotse toeristenindustrie waarschijnlijk weinig van het enorme succes van Trainspotting. Die ene keer dat de film zich buiten de opgefokte stadsdrukte en verloederde junkenholen waagt, zien we niet meer dan een glimp van de ruige Schotse natuur. Het uitje naar 'the great outdoors' wordt door Renton afgestraft met een woedende tirade tegen Schotland, dat nog niet eens in staat is om door een fatsoenlijk land onderdrukt te worden, maar zich door dat achterlijke Engeland laat koeioneren. Het Schotse minderwaardigheidscomplex en de moeizame relatie met Engeland spelen onderhuids een belangrijke rol in de film. Macdonald herkent zichzelf in de dubbelzinnige houding van hoofdpersoon Renton: "Je kunt je eigen land haten, maar toch liever daar leven dan elders."
Wat niet wegneemt dat de drie filmmakers alledrie in Londen wonen en werken, naar het schijnt een onvermijdelijke keuze voor mensen uit het noorden die iets te zegggen hebben. Boyle: "Voor mij is dat de essentie van de film: wie in dit land verder wil komen, moet zijn oude omgeving en vrienden achter zich laten. Irvine Welsh is vertrokken, wij zijn vertrokken. In de film probeert Renton weg te komen, maar in zijn hart weet hij — het wordt nooit gezegd, want zo'n soort film is het niet — dat het hem niet zal lukken. Daarom moet hij een radicale beslissing nemen, zodat hij gewoon niet meer kán terugkeren."
Hoewel de film een authentiek en betrokken beeld schetst van het leven aan de zelfkant, houdt Trainspotting zich verre van maatschappelijke aanklacht of politiek commentaar. Wat overheerst is de sfeer van lichte vervreemding, die bij vlagen uitmondt in regelrecht surrealisme. Bijvoorbeeld in de scène waarin Renton volledig verdwijnt in een zeldzaam smerige toiletpot — waarschuwing vooraf: 'worst toilet in Scotland' — en zwemmend op zoek gaat naar zijn zetpillen met opium. Het verrassende huwelijk tussen realisme en fantasie blijkt een bewust verzet tegen de Britse traditie.
Boyle: "Grauw realisme over arme mensen, het zogenaamde kitchen sink realism, is de voornaamste traditie in de Britse cinema, verbonden aan televisie. Als wij met z'n drieën een filosofie zouden hebben — die we niet hebben, maar stel dat — dan is het om meer gebruik te maken van de mogelijkheden die cinema biedt, om wat meer tekeer te gaan met dit verbluffende medium dat je de mogelijkheid biedt om zomaar van het ene punt naar het andere te springen. Elke beslissing in film is een valse beslissing, alles is bedrog. Je kunt proberen om die kunstmatigheid te verstoppen en de kijker te laten denken dat hij naar een documentaire zit te kijken. Wat wij veel liever doen is een overeenkomst sluiten met het publiek, ze te laten weten dat ze naar een gefantaseerde werkelijkheid zitten te kijken. Wij werken juist met opzet kunstmatig. Neem kleur: al die Engelse films zijn zo vreselijk timide in hun kleurgebruik, ze passen zich aan ons druilerige weer. Wij willen wat meer mediterrane uitbundigheid laten zien in onze kleuren."
Macdonald: "Iedereen wil uiteindelijk bij de waarheid uitkomen, maar er zijn verschillende manieren om daar te komen. Dat realisme van Ken Loach, dat is niets voor ons. Wij proberen onze personages en hun levensstijl aan het publiek over te brengen door ze een beetje uit te vergroten, te spelen met nagebouwde sets. Onze production designer mag zich daar helemaal uitleven in ruimte en kleur." Dat het surrealisme dan nog bescheiden wordt ingezet, verklaart Hodge uit zijn intuïtie als scenarioschrijver. "Het is een kwestie van gevoelsmatig evenwicht, er is geen formule voor. Op die paar momenten leek het toepasselijk om aan te geven hoe het de personages vergaat, maar in feite is het natte vinger werk. De film is in ieder geval niet bedoeld als een fantasie met realistische momenten, maar andersom."

Entertainment
Terwijl andere filmmakers hun nihilisme ondersteunen met loodzware stiltes, swingt de troosteloosheid van Trainspotting de pan uit. Het leven in de goot wordt er niet minder miserabel door, maar de opzwepende muziek en de bijtende humor maakt het voor de kijker heel wat draaglijker. Sterker nog: nihilisme blijkt zelfs heel geestig te kunnen zijn. Zelfs als de film toekomt aan de schaduwkant van drugsgebruik, wint de ironie: als Renton na een overdosis door een taxichauffeur voor de deur van het ziekenhuis wordt gedumpt, zingt Lou Reed pesterig zijn 'Perfect day'. De titel getuigt van eenzelfde soort ironie: achter de exclusief mannelijke onschuld van treinen kijken vermoedt men geen gezelschap halfcriminele heroïneverslaafden.
"Film is voor mij in de eerste plaats entertainment, mensen moeten wel bereid zijn om een kaartje te kopen", zo verklaart Hodge de keuze voor een 'lekkere' benadering van een zwaar onderwerp. Macdonald voegt daar snel aan toe dat het ook klopt met de werkelijkheid: bij hun voorbereidende ontmoetingen met junks werden ze getroffen door de zwarte humor. Het uitbundige gebruik van populaire Britpop-muziek draagt zeker bij aan het succes van Trainspotting, maar past uitstekend bij de film. Boyle: "De muziek moet organisch uit de film voortkomen, net als dat surrealisme. Als het er kunstmatig aan wordt toegevoegd werkt het niet. Bij die reclamejongens zijn het geïsoleerde ideeën, die denken alleen aan de cd-verkoop. Bij ons is het geen berekening, maar intuïtie."

Ook al speelde intuïtie een belangrijke rol, het potentiële publiek was ook een belangrijke factor. Dat Trainspotting aanslaat bij een groot publiek is niet helemaal een toevalstreffer, er was vooraf wel degelijk een strategie ontwikkeld. Macdonald: "Ons uitgangspunt is om zogenaamde crossover films te maken en dat is gelukt. We zijn de eersten en hopelijk niet de laatsten die er in geslaagd zijn om beide publieksgroepen aan te spreken, zowel de jongeren die op zaterdagavond naar de film gaan als de kritische filmliefhebbers. Misschien waarderen ze de film om verschillende redenen, maar dat maakt ons niets uit. Wij zijn niet zo intellectueel en ontoegankelijk als Peter Greenaway, maar ook niet zo dom en voorspelbaar als grote Europese co-produkties of Amerikaanse studiofilms. Wij bewijzen dat er een groot gebied ligt tussen die twee types film." Vermoedelijk ligt het geheim van het succes in het delicate evenwicht tussen vertrouwen op de eigen intuïtie en rekening houden met het publiek. Het meest kenmerkende van de makers van Trainspotting, en dat verklaart ook veel, is hun hechte samenwerking en enthousiasme voor het filmmaken. Grote vraag is of ze de druk om apart of commercieel te gaan werken zullen kunnen weerstaan. De derde film, naar een origineel scenario van Hodge en nog steeds met een relatief laag budget, is in voorbereiding. A life less ordinary speelt zich af in Amerika: "Kunnen wij eens een keer onze visie geven op hen, in plaats van andersom." Boyle noemt het duo Merchant/Ivory, bekend van hun stijlvolle Forster verfilmingen, als zijn grote voorbeeld: niet vanwege de films die ze maken — die staan lijnrecht tegenover wat hij wil — maar vanwege het duurzame teamverband met steeds dezelfde medewerkers. Boyle: "Dankzij hun succes zijn ze in staat om precies te maken wat ze willen en zijn ze hun eigen baas. Min of meer per ongeluk zijn wij nu ook eigen baas. Al die mensen die ons nu zo graag willen adviseren zijn helemaal onthutst. We hebben ze niet nodig, wij adviseren onszelf."

Mark Duursma



top
TRAINSPOTTING

September 1996 #170

Produktie
Andrew Macdonald
Regie
Danny Boyle
Scenario
John Hodge, naar de gelijknamige roman van Irvine Welsh
Camera
Brian Tufano
Geluid
Colin Nicolson
Noel Thompson
Montage
Masahiro Hirakubo
Muziek
Iggy Pop
Primal Scream
Blur
Pulp
Underworld
Sleeper
Leftfield e.a.
Met
Ewan McGregor
Ewen Bremner
Jonny Lee Miller
Robert Carlyle
Kelly macdonald
Kevin McKidd

Kleur, 94 minuten

Distributie
Meteor Film
Te zien
vanaf 5 september

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


T

T2 Trainspotting
TABEE TOEAN
Tabloid
Tabu
Tabu: A Story of the South Seas
TADPOLE
TAEGUKGI
TAG
THE TAILOR OF PANAMA
THE TAKE
TAKE CARE OF YOUR SCARF, TATJANA
Take Shelter
TAKE THE LEAD
Take This Waltz
TAKEN
Taken 2
Taken 3
TAKERS
TAKING LIVES
The Taking of Deborah Logan
THE TAKING OF PELHAM 1-2-3
TAKING SIDES
TAKING WOODSTOCK
The Tale of Princess Kaguya (Isao Takahata over)
A TALE OF TWO SISTERS
THE TALENTED MR. RIPLEY
Tales (Ghesse-ha)
TALES FROM EARTHSEA
TALES FROM THE GOLDEN AGE
TALK TO ME
TALKING GUITARS
TAMARA DREWE
TAMBIEN LA LLUVIA
TAN DE REPENTE
TANGO
TANGO ARGENTINO
LE TANGO DES RASHEVSKI
THE TANGO LESSON
TANK GIRL
Tanta agua
THE TAO OF STEVE
TAPAS
Tape (Diederik van Rooijen)
TAPE (Richard Linklater)
TARA
TARA ROAD
TARNATION
Tarzan
DE TASJESDIEF
TASTE OF CHERRY (TA'M E GUILASS)
THE TASTE OF TEA
Tatsumi
TAURUS
TAXI
TAXI 2
TAXI 3
Taxi Teheran
TAXIDERMIA
TBS
TE DOY MIS OJOS
TEA
TEA WITH MUSSOLINI
The Teacher
TEACHING MRS. TINGLE
TEAM AMERICA: WORLD POLICE
TEARS OF THE BLACK TIGER
TEARS OF THE SUN
TECHNOCALYPS
Ted
Ted & de schat van de mummie
Ted 2
TED BUNDY
TEGEN HET VERGETEN
TEIGETJES FILM
TEKKONKINKREET
TELEGRAM
TELL NO ONE
TEMMINK: THE ULTIMATE FIGHT
LES TÉMOINS
TEMPORADA DE PATOS
LE TEMPS DU LOUP
LES TEMPS QUI CHANGENT
LE TEMPS QUI RESTE
LE TEMPS RETROUVÉ
TEMPTATION OF A MONK
THE TEMPTATION OF ST. TONY
TEMPUS FUGIT
TEN
TEN CANOES
TEN MONOLOGUES FROM THE LIVES OF THE SERIAL KILLERS
TENACIOUS D: THE PICK OF DESTINY
TENDER SON — THE FRANKENSTEIN PROJECT
TENDERNESS
La tendresse
Term Life
THE TERMINAL
TERMINAL VELOCITY
Terminator 2: Judgement Day 3D
TERMINATOR 3: RISE OF THE MACHINES
TERMINATOR SALVATION
Terminator: Genesys
THE TERMINATOR: SPECIAL EDITION
TERMINUS PARADIS
Terraferma
TERRIBLY HAPPY
TERRORAMA!
TERUG NAAR DE KUST
TESIS
THE TESSERACT
DAS TESTAMENT DES DOKTOR MABUSE
Testament of Youth
LA TETA ASUSTADA
LA TÊTE EN FRICHE
La tête haute
TETSUO II: THE BODY HAMMER
Texas Chainsaw Massacre
THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE
THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE BEGINNING
Texas Killing Fields
TEZA
THANK YOU FOR SMOKING
Thank You for Your Service
Thanks for Sharing
That Awkward Moment
That Small Piece
That Sugar Film
THAT THING YOU DO!
The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2
Theeb
Their Finest
Thelma
THELONIOUS MONK: STRAIGHT NO CHASER
The Theory of Everything
THERE WILL BE BLOOD
THERE'S ONLY ONE JIMMY GRIMBLE
THERE'S SOMETHING ABOUT MARY
Thérèse Desqueyroux
THEY
THE THICK OF IT
THE THIN RED LINE
The Thing
THINGS TO DO IN DENVER WHEN YOU'RE DEAD
THINGS WE LOST IN THE FIRE
THINGS YOU CAN TELL JUST BY LOOKING AT HER
THE THIRD MIRACLE
The Third Side of the River
THE THIRD WHEEL
THIRTEEN
THIRTEEN DAYS
THIRTEEN GHOSTS
THIS BOY'S LIFE
THIS FILM IS NOT YET RATED
This is 40
THIS IS ENGLAND
This Means War
This Must Be the Place
THIS WORLD, THEN THE FIREWORKS
THE THOMAS CROWN AFFAIR
THOMAS EST AMOUREUX
THOR 3D
Thor: Ragnarok
Thor: The Dark World
Those Who Feel the Fire Burning
A THOUSAND ACRES
THOUSAND PIECES OF GOLD
A Thousand Times Good Night
THE THREE BURIALS
The Three Disappearances of Soad Hosni
Three Generations
THREE KINGS
THREE MILES NORTH OF MOLKOM
THREE MONKEYS
The Three Musketeers (Paul W.S. Anderson)
THE THREE MUSKETEERS (Stephen Herek)
THREE NINJAS
THREE SEASONS
THREE TIMES
THREE TO TANGO
THREESOME
THRILLER — EN GRYM FILM
THROUGH THE OLIVE TREES
Through the Wall (Laavor et Hakir)
THUIS
THUMBSUCKER
THUNDERBIRDS
THUNDERHEART
TIC TAC
TICKET TO JERUSALEM
TICKETS
TIDELAND
TIE XI QU: WEST OF THE TRACKS
TIENGEMETEN
TIERRA
La tierra y la sombra
THE TIGER AND THE SNOW
TIGERLAND
EEN TIJD VOOR DRONKEN PAARDEN
TIJL UILENSPIEGEL
TILL HUMAN VOICES WAKE US
TIM BURTON'S THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS
TIMBOEKTOE
Timbuktu
TIME AND TIDE
THE TIME MACHINE
THE TIME THAT REMAINS
A TIME TO KILL
A TIME TO LOVE AND A TIME TO DIE
THE TIME TRAVELLER'S WIFE
TIMECOP
TIMELINE
Times like deese
THE TIMES OF HARVEY MILK
TIN CUP
TINA, WHAT'S LOVE GOT TO DO WITH IT
Tini, het nieuwe leven van Violetta
TINKE
Tinker Bell
Tinker Tailor Soldier Spy
TINKERBEL EN DE GROTE REDDINGSOPERATIE
Tinkerbell & de legende van het Nooitgedachtbeest
Tinkerbell en de piraten
TIRAMISU
TIRZA
TISHE!
TITAN A.E.
TITANIC
Titanic 3D
TITUS
TMNT
TO DIE FOR
TO END ALL WARS
To My Beloved (Para monha amada morta)
To Rome with Love (Woody Allen over)
TO SANG FOTOSTUDIO
To Stay Alive — A Method
To the Wonder
TO WONG FOO, THANKS FOR EVERYTHING! JULIE NEWMAR
DIE TÖDLICHE MARIA
TODO SOBRE MI MADRE (ALL ABOUT MY MOTHER)
Toegetakeld door de liefde
DE TOEKOMST IS OVER EEN UUR
Toen mijn vader een struik werd (setbezoek)
Toen was geluk heel gewoon — De film
TOGETHER (Chen Kaige)
TOGETHER (Lukas Moodysson)
TOKYO DECADENCE
TOKYO EYES
TOKYO FIST
TOKYO RAIDERS
TOKYO SONATA
TOLLBOOTH
TOM & THOMAS
TOM & VIV
Tom à la ferme
TOM AND JERRY
TOMBOY
TOMBSTONE
TOMMY BOY
Tomorrow
TOMORROW NEVER DIES
Toni Erdmann
TONINO
Tonio
Tony
Tony 10
TONY MANERO
TONY TAKITANI
TOO MUCH FLESH
TOOTLETUBS & JYRO
Top of the Lake
Top of the Lake China Girl
TOPSY-TURVY
Torn
TORQUE
Toscaanse bruiloft
Tot altijd
TOT ZIENS
TOTAL BALALAIKA SHOW
TOTAL ECLIPSE
TOTAL LOSS
Total Recall
TOTALLY F***ED UP
TOTALLY SPIES!
Toto and His Sisters
TOTÒ CHE VISSE DUE VOLTE
TOUCH
THE TOUCH
TOUCH OF EVIL
A TOUCH OF FEVER
A Touch of Sin
Touch of the Light
TOUCHING THE VOID
Tour de France
TOUR DES LÉGENDES
THE TOURIST
TOURNÉE
LA TOURNEUSE DE PAGES
Tous ensemble
Tous les chats sont gris
TOUS LES MATINS DU MONDE
TOUS LES SOLEILS
TOUT EST PARFAIT
Le tout nouveau testament
TOUT VA BIEN (ON S'EN VA)
TOWELHEAD
Tower Heist
Towers & Comets (Torres & cometas)
THE TOWN
TOWN AND COUNTRY
TOY STORY
TOY STORY 1 & 2, 3D
TOY STORY 2
TOY STORY 3, 3D
Tracers
Tracks
TRADE
TRAFFIC
TRAHIR
Train to Busan
TRAINING DAY
TRAINSPOTTING
Trainwreck
TRAITOR
TRAMONTANA
Tramontane (Rabih) (Vatche Boulghourian over)
Trance
TRANSAMERICA
Transcendence
TRANSE
TRANSFORMERS
Transformers: Age of Extinction
Transformers: Dark of the Moon 3D
TRANSFORMERS: REVENGE OF THE FALLEN
Transformers: The Last Knight
Transit Havana
TRANSPORTER
TRANSPORTER 2
The Transporter Refueled
TRANSSIBERIAN
TRANSYLVANIA
THE TRAP (KLOPKA)
Trash
TRASH HUMPERS
TRAVELING BIRDS
TRAVELLERS AND MAGICIANS
The Treasure (Corneliu Porumboiu over)
TREASURE PLANET (PIRATENPLANEET)
THE TREE
THE TREE OF LIFE
TREES LOUNGE
Treme seizoen 1
TRÊS IRMÃOS
Trespass (Joel Schumacher)
TRESPASS (Walter Hill)
TRI BRATA
THE TRIAL
TRIAL BY JURY
TRIANGLE
The Tribe
THE TRIBUNAL
TRICKS
TRIGGER
THE TRIGGER EFFECT
THE TRIP
The Trip to Italy
DE TRIP VAN TEETJE
Triple 9
TRIPLE AGENT
TRIPLE BOGEY ON A PAR 5 HOLE
LES TRIPLETTES DE BELLEVILLE
Trippel Trappel: dierensinterklaas
Trishna
TRISTAN + ISOLDE
TRISTRAM SHANDY: A COCK AND BULL STORY
TROIS COULEURS: BLANC
TROIS COULEURS: BLEU
TROIS COULEURS: ROUGE
Trois mondes
Trois souvenirs de ma jeunesse
TROIS VIES ET UNE SEULE MORT
TROJAN EDDIE
THE TROLL HUNTER
Trolls
TROMABILIA
TROPA DE ELITE
La Tropa de Elite 2
TROPIC THUNDER
TROPICAL MALADY
LE TROU
Trouble with the Curve
TROUBLED WATER
TROY
THE TRUCE
TRUE CRIME
True Detective
TRUE GRIT
TRUE LIES
TRUE NOON
TRUE ROMANCE
Truman
THE TRUMAN SHOW
Trumbo
TRUST
THE TRUTH ABOUT CATS & DOGS
TRYS DIENOS
TSATSIKI
TSATSIKI 2
Tschick
TSOTSI
Tu dors Nicole
TU RIDI
TUCKER & DALE VS EVIL
TUESDAY, AFTER CHRISTMAS
DE TUIN VAN DE FINZI-CONTINI'S
Tuintje in mijn hart
Tula: The Revolt
Tulip Fever
Tulipani
TULPAN
THE TULSE LUPER SUITCASES. PART ONE: THE MOAB STORY
Turbo
TURBULENCE
Türelem (With a Little Patience)
The Turin Horse
Turist
TURISTAS (Previously Unreleased)
TURKS FRUIT
THE TURNER REVELATION
TURTLE: THE INCREDIBLE JOURNEY
TURTLES CAN FLY
Tussen 10 en 12
TUSSEN HEMEL EN AARDE
TUSSENLAND
TUSSENSTAND
DE TUSSENTIJD
TUVALU
THE TUXEDO
TUYA'S MARRIAGE
TWEE KEER IDA (FORBUDT FOR BØRN)
TWEE VROUWEN
De tweeling
TWELFTH NIGHT
TWELVE
TWENTYFOURSEVEN
Twentynine Palms
TWILIGHT (Catherine Hardwicke)
TWILIGHT (Robert Benton)
The Twilight Saga: Breaking Dawn — Part 1
TWILIGHT SAGA: ECLIPSE
TWILIGHT SAMURAI
TWIN FALLS IDAHO
TWIN PEAKS FIRE WALK WITH ME
TWIN TOWN
TWISTED
TWISTER
TWO BITS
The Two Faces of January
TWO FAMILY HOUSE
TWO FOR THE MONEY
TWO HANDS
THE TWO HORSES OF GENGHIS KHAN
TWO LOVERS
Two Mothers
TWO MUCH
Two Night Stand
TWO WEEKS NOTICE
TWO-LANE BLACKTOP
TYKHO MOON
Tyrannosaur