The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Franco Maresco: Donder en bliksem boven Sicilië

TOTÒ CHE VISSE DUE VOLTE

Italië, 1998 | Daniele Ciprì, Franco Maresco
Daniele Ciprì en Franco Maresco genieten nu nog na van de commotie die hun tweede speelfilm, Totò che visse due volte (Totò die twee keer leefde), vorig jaar in hun thuisland veroorzaakte. Totò werd door de Italiaanse censuurcommissie als 'immoreel' bestempeld en in de ban gedaan. Toen vervolgens de liberale partijen op hun achterste poten gingen staan, geschiedde er volgens Maresco een wonder: de uit 1962 stammende Italiaanse filmcensuurwet werd afgeschaft. Maresco: 'Onze films zijn pijnlijke reflecties op het mensdom aan het eind van de twintigste eeuw.'

Begin dit jaar was Sicilië in het nieuws naar aanleiding van grootschalige oplichtingspraktijken onder de locale herders. Om zo veel mogelijk Europese subsidies te kunnen opstrijken, gaven ze veel meer schapen op — in totaal bijna een half miljoen — dan ze werkelijk bezaten. Een gelijksoortige fraude was twee jaar terug ook al voorgekomen, alleen ging het toen om koeien. Controleurs ontdekten daarbij zelfs een 'papieren' kudde van vijftienhonderd koeien die op stal stonden in een luxe-appartement te Rome.
Creatieve jongens, die Sicilianen. Franco Maresco ontkent niet dat een Siciliaan het talent heeft om met zijn fantasie op de loop te gaan. Logisch, want hij is er zelf één, geboren en getogen in Palermo. Maresco is in Rotterdam op uitnodiging van het filmfestival. Hij excuseert voor de afwezigheid van Daniele Ciprì, die in Italië is gebleven om aan een theaterstuk te werken. Hoewel hij vindt dat er niet te veel de nadruk op moet worden gelegd, wil Maresco nog wel in het kort vertellen hoe de polemieken naar aanleiding van Totò ontstonden. "De film ging vorig jaar in première tijdens het Filmfestival Berlijn. Er werd goed op gereageerd, zowel door de pers als door het publiek. Maar toen we terugkwamen in Italië bleek een journalist van Avvenire, een katholieke krant, een recensie geschreven te hebben waarin we werden beschuldigd van pornografie en godslastering. Later hoorden we overigens dat hij de film niet eens gezien heeft. Het veroorzaakte een kettingreactie waarbij de Katholieke kerk en de conservatieve politieke partijen Forza Italia en L'allianze Nazionale frontaal in de aanval gingen. Het einde van het liedje is dat de wet op de filmcensuur, stammend uit een dubieus tijdvak in de Italiaanse geschiedenis, is afgeschaft. De klok leek dus bijna te worden teruggedraaid. Maar goed, Totò is gewoon in roulatie gegaan, zij het met het predikaat 'ongeschikt voor minderjarigen'."

Maanlandschap
Zelf hechten de regisseurs niet zo'n waarde aan de stortvloed aan belangstelling na de commotie rondom Totò feit is wel dat Ciprì en Maresco sindsdien te boek staan als Italië's meest gedurfde, geëngageerde én gehate filmmakers. De twee werden vrienden in de jaren tachtig. Ciprì kwam films huren in de zaak waar Maresco achter de toonbank stond. Al gauw bleek dat ze dezelfde filmsmaak hadden, variërend van Pasolini tot John Ford. Ze besloten om samen filmpjes te gaan maken, waarbij het experiment voorop stond. Maresco: "Van meet af aan hebben we het landschap rondom Palermo gebruikt als decor. Niet vanwege de ruige schoonheid, maar juist om een soort maanlandschap te creëren. Daarom filmen we ook in zwart-wit, om dat effect te verscherpen."
Behalve zwart-wit is zwartgalligheid eveneens een vast element in hun werk. Niet voor niets heette het programma dat ze eind jaren tachtig voor de locale Siciliaanse tv en later voor staatszender RAI3 maakten 'TV Cinico' (Cynische tv). "In de beginjaren hadden we een redelijk grote schare fans, mede dankzij het feit dat veel kijkers ons werk zagen als slapstick. Het klopt inderdaad dat onze verhalen en personages absurd zijn, en we zijn ook niet vies van 'gags'. Maar we snijden ondertussen wel thema's aan die ons serieus bezighouden. Ons werk is sarcastisch noch satirisch. De films vormen een pijnlijke reflectie op het mensdom aan het eind van de twintigste eeuw. En die is niet erg optimistisch, nee. Zie het maar als try-outs voor de Apocalyps. Na de holocaust en de atoombom hebben we definitief onze onschuld verloren. Onze personages zijn afzichtelijke wezens, mannen die graven leegroven en copuleren met ezels. Ze hebben geen greintje waardigheid. Je mag ze niet eens beestachtig noemen, want dat zou beledigend zijn voor het dierenrijk."

Maffiose Lazarus
De titel 'Totò che visse due volte' is enerzijds een ode aan Hitchcocks Vertigo, die in Italië La donna che visse due volte (De vrouw die twee keer leefde) heet. Daarnaast gaat er een woordspeling in schuil; Totò is namelijk een afkorting voor 'Salvatore', oftewel: Christus, de redder. In de derde, religieus getinte episode van de film spelen twee Totò's de hoofdrol: de één is een oude vermoeide Christus-figuur die niet meer in staat is wonderen te verrichten en wordt uitgelachen door zijn eigen apostelen. Hij is de dubbelganger van Don Totò, een oude, arrogante maffioso, en waart rond temidden van dwergen en gevallen engelen in een desolate woestenij. Hij wordt op een (voor Palermo typerende) wijze gestraft voor zijn laatste wonder, de opwekking uit de dood van een maffiose Lazarus.
In de hele film — drie episodes — is geen enkele vrouw te bekennen. Zelfs de hoer die het dorp aandoet en de oude vrouwtjes op de piazza worden gespeeld door mannen. "Op Sicilië worden vrouwen sinds mensenheugenis verafgood", verklaart Maresco. "Door de vrouwen weg te laten, komt het beeld van de smachtende mannen nog schrijnender over. In die zin raakt het het werkelijke Siciliaanse leven. Maar we wilden er ook mee aangeven dat het de mannen zijn die er een puinhoop van maken. In de hel die wij tonen horen geen vrouwen en kinderen. Daarnaast hebben we ons laten inspireren door de films van Billy Wilder en John Ford, waarin voor mannen vaak een burleske hoofdrol is weggelegd."

Vuile werk
Andere inspiratiebronnen zijn de films van Pasolini, Buñuel en Bresson. Zo zitten er in Totò expliciete verwijzingen naar Pasolini's La ricotta (die voor deze 'godslasterende' film ter verantwoording werd geroepen door de rechter) en Bressons Le diable probablement, waarin een religieuze jongen zelfmoord pleegt nadat hij zijn geloof in de medemens heeft verloren. Maresco: "In die film is het fascinerend om te zien hoe een diep religieus iemand uiteindelijk kiest — in metaforische zin — voor het kwaad. Bresson werd destijds een doemdenker genoemd, maar dat vind ik overdreven. Het is begrijpelijk dat moreel pessimisme weerstand oproept, maar iemand moet het vuile werk doen, bij wijze van spreken. Zoals Pasolini met Saló heeft gedaan. De gewelddadige manier waarop Pasolini aan zijn einde is gekomen, geeft aan dat de realiteit veel gruwelijker is dan Saló verbeeldt."
Maar is het toch niet een veeg teken dat er, zoals tijdens het Filmfestival Rotterdam, veel toeschouwers weglopen bij Totò? Een film moet toch intrigeren, en niet irriteren of afschrikken? Maresco: "Zonder arrogant te willen zijn: we houden geen rekening met wat het publiek ervan vindt. Sommigen vinden ons werk te melig, anderen te cynisch. Ik kan alleen maar hopen dat het publiek beseft dat we, op een provocerende manier weliswaar, vragen proberen te stellen. Dat is het verschil tussen ons en een cynicus: een cynicus pretendeert al bij voorbaat het antwoord te weten. Terwijl Ciprì en ik misschien wel eerst een gewelddadige dood zouden moeten sterven om onze vragen kracht bij te zetten."

Renson van Tilborg


Totò che visse due volte
Niet voor mannen en katholieken

Er worden ezeltjes geneukt, een heiligenbeeld, en kippen. Een gevallen engel wordt het slachtoffer van een heuse 'gang banging' door Siciliaanse sumo-worstelaars op de post-apocalyptische puinhopen van Palermo en een onwillige messias krabt nog maar eens in zijn kruis. De gebochelden en verminkten, de zwakzinnige grijsaards en de hitsige maffiosi, de zwetende, rochelende, kotsende, ejaculerende en ruftende idoten uit het oudemannetjeshuis from hell die Totò che visse due volte bevolken, leveren een onsmakelijke freakshow van de eerste orde op. Vrouwen zijn in deze naargeestige reflectie op de stand van zaken in het avondland al heel lang van de aardbol verdwenen. Het duurt even voordat je je door die kinderlijke overdaad aan godslastering en geilheid hebt heengewerkt. En het gevaar is groot dat je daarna blijft steken in afgrijzen of verveling. Ook de anekdotiek van de tweede speelfilm van de Siciliaanse filmmakers Daniele Ciprì en Franco Maresco biedt weinig houvast.
De film bestaat uit drie delen waarin we achtereenvolgens kennismaken met de dwangmatige masturbeerder Paletta, die een votiefkapelletje leegrooft om een bezoekje te kunnen brengen aan een rondreizende prostituee, getuige zijn van de homo-idylle tussen de hoogbejaarde Fefè en de operetteske Tremmotori, een musical-romance die vooral blijkt ingegeven door de hebzucht van de eerste. En tot slot worden we vergast op een geperverteerde herverfilming van Pier Paolo Pasolini's Il vangelo secondo Matteo, van wie Ciprì en Maresco natuurlijk hun voorliefde voor excrementen en gedegenereerde seks hebben geërfd.
Mannen en katholieken zullen zich het meeste laten choqueren door Totò — zowel de naam van de heiland (van het Siciliaanse 'Salvatore') uit het derde deel van de film als van diens stokoude godfather-achtige alter-ego. Maar misschien ontdekken ze ook de wrange humor, de zwarte echo van Felliniaanse burlesken die hen een spiegel voorhouden. Het probleem van Totò is echter dat de film door z'n plechtige esthetiek de morele vragen ontwijkt die hij oproept. Want Ciprì en Maresco willen niet beleren of stichten, ze willen geen antwoord geven op de vraag of ze de wereld laten zien of een nachtmerrie, een duistere werkelijkheid of een ziekelijk bedenksel (waar hebben ze bijvoorbeeld al die schele, gebochelde, eenogige acteurs vandaan). Maar wat ze ook laten zien, ze laten het mooi zien, en fascinerend. Het is prettig gluren naar die vieze mannetjes en misschien herkennen we er wel een of twee. Maar het blijft mij uiteindelijk allemaal te marginaal en vrijblijvend. Filmmakers die mij met hun beelden zo kunnen aanspreken, moeten dat met de ideeënwereld die die beelden oproept ook kunnen. Pas dan weet ik waarom ik verveeld raak of geërgerd, of waarom ik me uiteindelijk toch laat meeslepen door die verborgen geschiedenis van het Christendom, die van de vernederden en vertrapten waar Ciprì en Maresco naar verwijzen.
'Mijn God, waarom heeft U mij verlaten', zingt de Christus-figuur uit de Matthäus Passion die de film muzikaal ondersteunt. Dat vragen, nee roepen, smeken ook Ciprì en Maresco in deze film, die een grote bede is om na getuige te zijn geweest van de puinzooi die de mens van de wereld heeft gemaakt weer te mogen worden opgenomen in het paradijs.

Dana Linssen



top
TOTÒ CHE VISSE DUE VOLTE

Mei 1999 #200

Productie
Rean Mazzone
Regie en montage
Daniele Ciprì
Franco Maresco
Scenario
Daniele Ciprì
Franco Maresco
Lillo Iacolino
Camera
Luca Bigazzi
Geluid
Luigi Melchionda
Art direction
Fabio Sciortino
Met
Salvatore Gattuso
Marcello Miranda
Carlo Giordano
Camillo Conti
Francesco Anitra

Zwart-wit, 95 minuten

Distributie
Contact Film Cinematheek
Te zien
vanaf 12 mei

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


T

T2 Trainspotting
TABEE TOEAN
Tabloid
Tabu
Tabu: A Story of the South Seas
TADPOLE
TAEGUKGI
TAG
THE TAILOR OF PANAMA
THE TAKE
TAKE CARE OF YOUR SCARF, TATJANA
Take Shelter
TAKE THE LEAD
Take This Waltz
TAKEN
Taken 2
Taken 3
TAKERS
TAKING LIVES
The Taking of Deborah Logan
THE TAKING OF PELHAM 1-2-3
TAKING SIDES
TAKING WOODSTOCK
The Tale of Princess Kaguya (Isao Takahata over)
A TALE OF TWO SISTERS
THE TALENTED MR. RIPLEY
Tales (Ghesse-ha)
TALES FROM EARTHSEA
TALES FROM THE GOLDEN AGE
TALK TO ME
TALKING GUITARS
TAMARA DREWE
TAMBIEN LA LLUVIA
TAN DE REPENTE
TANGO
TANGO ARGENTINO
LE TANGO DES RASHEVSKI
THE TANGO LESSON
TANK GIRL
Tanta agua
THE TAO OF STEVE
TAPAS
Tape (Diederik van Rooijen)
TAPE (Richard Linklater)
TARA
TARA ROAD
TARNATION
Tarzan
DE TASJESDIEF
TASTE OF CHERRY (TA'M E GUILASS)
THE TASTE OF TEA
Tatsumi
TAURUS
TAXI
TAXI 2
TAXI 3
Taxi Teheran
TAXIDERMIA
TBS
TE DOY MIS OJOS
TEA
TEA WITH MUSSOLINI
The Teacher
TEACHING MRS. TINGLE
TEAM AMERICA: WORLD POLICE
TEARS OF THE BLACK TIGER
TEARS OF THE SUN
TECHNOCALYPS
Ted
Ted & de schat van de mummie
Ted 2
TED BUNDY
TEGEN HET VERGETEN
TEIGETJES FILM
TEKKONKINKREET
TELEGRAM
TELL NO ONE
TEMMINK: THE ULTIMATE FIGHT
LES TÉMOINS
TEMPORADA DE PATOS
LE TEMPS DU LOUP
LES TEMPS QUI CHANGENT
LE TEMPS QUI RESTE
LE TEMPS RETROUVÉ
TEMPTATION OF A MONK
THE TEMPTATION OF ST. TONY
TEMPUS FUGIT
TEN
TEN CANOES
TEN MONOLOGUES FROM THE LIVES OF THE SERIAL KILLERS
TENACIOUS D: THE PICK OF DESTINY
TENDER SON — THE FRANKENSTEIN PROJECT
TENDERNESS
La tendresse
Term Life
THE TERMINAL
TERMINAL VELOCITY
Terminator 2: Judgement Day 3D
TERMINATOR 3: RISE OF THE MACHINES
TERMINATOR SALVATION
Terminator: Genesys
THE TERMINATOR: SPECIAL EDITION
TERMINUS PARADIS
Terraferma
TERRIBLY HAPPY
TERRORAMA!
TERUG NAAR DE KUST
TESIS
THE TESSERACT
DAS TESTAMENT DES DOKTOR MABUSE
Testament of Youth
LA TETA ASUSTADA
LA TÊTE EN FRICHE
La tête haute
TETSUO II: THE BODY HAMMER
Texas Chainsaw Massacre
THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE
THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE BEGINNING
Texas Killing Fields
TEZA
THANK YOU FOR SMOKING
Thank You for Your Service
Thanks for Sharing
That Awkward Moment
That Small Piece
That Sugar Film
THAT THING YOU DO!
The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2
Theeb
Their Finest
Thelma
THELONIOUS MONK: STRAIGHT NO CHASER
The Theory of Everything
THERE WILL BE BLOOD
THERE'S ONLY ONE JIMMY GRIMBLE
THERE'S SOMETHING ABOUT MARY
Thérèse Desqueyroux
THEY
THE THICK OF IT
THE THIN RED LINE
The Thing
THINGS TO DO IN DENVER WHEN YOU'RE DEAD
THINGS WE LOST IN THE FIRE
THINGS YOU CAN TELL JUST BY LOOKING AT HER
THE THIRD MIRACLE
The Third Side of the River
THE THIRD WHEEL
THIRTEEN
THIRTEEN DAYS
THIRTEEN GHOSTS
THIS BOY'S LIFE
THIS FILM IS NOT YET RATED
This is 40
THIS IS ENGLAND
This Means War
This Must Be the Place
THIS WORLD, THEN THE FIREWORKS
THE THOMAS CROWN AFFAIR
THOMAS EST AMOUREUX
THOR 3D
Thor: Ragnarok
Thor: The Dark World
Those Who Feel the Fire Burning
A THOUSAND ACRES
THOUSAND PIECES OF GOLD
A Thousand Times Good Night
THE THREE BURIALS
The Three Disappearances of Soad Hosni
Three Generations
THREE KINGS
THREE MILES NORTH OF MOLKOM
THREE MONKEYS
The Three Musketeers (Paul W.S. Anderson)
THE THREE MUSKETEERS (Stephen Herek)
THREE NINJAS
THREE SEASONS
THREE TIMES
THREE TO TANGO
THREESOME
THRILLER — EN GRYM FILM
THROUGH THE OLIVE TREES
Through the Wall (Laavor et Hakir)
THUIS
THUMBSUCKER
THUNDERBIRDS
THUNDERHEART
TIC TAC
TICKET TO JERUSALEM
TICKETS
TIDELAND
TIE XI QU: WEST OF THE TRACKS
TIENGEMETEN
TIERRA
La tierra y la sombra
THE TIGER AND THE SNOW
TIGERLAND
EEN TIJD VOOR DRONKEN PAARDEN
TIJL UILENSPIEGEL
TILL HUMAN VOICES WAKE US
TIM BURTON'S THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS
TIMBOEKTOE
Timbuktu
TIME AND TIDE
THE TIME MACHINE
THE TIME THAT REMAINS
A TIME TO KILL
A TIME TO LOVE AND A TIME TO DIE
THE TIME TRAVELLER'S WIFE
TIMECOP
TIMELINE
Times like deese
THE TIMES OF HARVEY MILK
TIN CUP
TINA, WHAT'S LOVE GOT TO DO WITH IT
Tini, het nieuwe leven van Violetta
TINKE
Tinker Bell
Tinker Tailor Soldier Spy
TINKERBEL EN DE GROTE REDDINGSOPERATIE
Tinkerbell & de legende van het Nooitgedachtbeest
Tinkerbell en de piraten
TIRAMISU
TIRZA
TISHE!
TITAN A.E.
TITANIC
Titanic 3D
TITUS
TMNT
TO DIE FOR
TO END ALL WARS
To My Beloved (Para monha amada morta)
To Rome with Love (Woody Allen over)
TO SANG FOTOSTUDIO
To Stay Alive — A Method
To the Wonder
TO WONG FOO, THANKS FOR EVERYTHING! JULIE NEWMAR
DIE TÖDLICHE MARIA
TODO SOBRE MI MADRE (ALL ABOUT MY MOTHER)
Toegetakeld door de liefde
DE TOEKOMST IS OVER EEN UUR
Toen mijn vader een struik werd (setbezoek)
Toen was geluk heel gewoon — De film
TOGETHER (Chen Kaige)
TOGETHER (Lukas Moodysson)
TOKYO DECADENCE
TOKYO EYES
TOKYO FIST
TOKYO RAIDERS
TOKYO SONATA
TOLLBOOTH
TOM & THOMAS
TOM & VIV
Tom à la ferme
TOM AND JERRY
TOMBOY
TOMBSTONE
TOMMY BOY
Tomorrow
TOMORROW NEVER DIES
Toni Erdmann
TONINO
Tonio
Tony
Tony 10
TONY MANERO
TONY TAKITANI
TOO MUCH FLESH
TOOTLETUBS & JYRO
Top of the Lake
Top of the Lake China Girl
TOPSY-TURVY
Torn
TORQUE
Toscaanse bruiloft
Tot altijd
TOT ZIENS
TOTAL BALALAIKA SHOW
TOTAL ECLIPSE
TOTAL LOSS
Total Recall
TOTALLY F***ED UP
TOTALLY SPIES!
Toto and His Sisters
TOTÒ CHE VISSE DUE VOLTE
TOUCH
THE TOUCH
TOUCH OF EVIL
A TOUCH OF FEVER
A Touch of Sin
Touch of the Light
TOUCHING THE VOID
Tour de France
TOUR DES LÉGENDES
THE TOURIST
TOURNÉE
LA TOURNEUSE DE PAGES
Tous ensemble
Tous les chats sont gris
TOUS LES MATINS DU MONDE
TOUS LES SOLEILS
TOUT EST PARFAIT
Le tout nouveau testament
TOUT VA BIEN (ON S'EN VA)
TOWELHEAD
Tower Heist
Towers & Comets (Torres & cometas)
THE TOWN
TOWN AND COUNTRY
TOY STORY
TOY STORY 1 & 2, 3D
TOY STORY 2
TOY STORY 3, 3D
Tracers
Tracks
TRADE
TRAFFIC
TRAHIR
Train to Busan
TRAINING DAY
TRAINSPOTTING
Trainwreck
TRAITOR
TRAMONTANA
Tramontane (Rabih) (Vatche Boulghourian over)
Trance
TRANSAMERICA
Transcendence
TRANSE
TRANSFORMERS
Transformers: Age of Extinction
Transformers: Dark of the Moon 3D
TRANSFORMERS: REVENGE OF THE FALLEN
Transformers: The Last Knight
Transit Havana
TRANSPORTER
TRANSPORTER 2
The Transporter Refueled
TRANSSIBERIAN
TRANSYLVANIA
THE TRAP (KLOPKA)
Trash
TRASH HUMPERS
TRAVELING BIRDS
TRAVELLERS AND MAGICIANS
The Treasure (Corneliu Porumboiu over)
TREASURE PLANET (PIRATENPLANEET)
THE TREE
THE TREE OF LIFE
TREES LOUNGE
Treme seizoen 1
TRÊS IRMÃOS
Trespass (Joel Schumacher)
TRESPASS (Walter Hill)
TRI BRATA
THE TRIAL
TRIAL BY JURY
TRIANGLE
The Tribe
THE TRIBUNAL
TRICKS
TRIGGER
THE TRIGGER EFFECT
THE TRIP
The Trip to Italy
DE TRIP VAN TEETJE
Triple 9
TRIPLE AGENT
TRIPLE BOGEY ON A PAR 5 HOLE
LES TRIPLETTES DE BELLEVILLE
Trippel Trappel: dierensinterklaas
Trishna
TRISTAN + ISOLDE
TRISTRAM SHANDY: A COCK AND BULL STORY
TROIS COULEURS: BLANC
TROIS COULEURS: BLEU
TROIS COULEURS: ROUGE
Trois mondes
Trois souvenirs de ma jeunesse
TROIS VIES ET UNE SEULE MORT
TROJAN EDDIE
THE TROLL HUNTER
Trolls
TROMABILIA
TROPA DE ELITE
La Tropa de Elite 2
TROPIC THUNDER
TROPICAL MALADY
LE TROU
Trouble with the Curve
TROUBLED WATER
TROY
THE TRUCE
TRUE CRIME
True Detective
TRUE GRIT
TRUE LIES
TRUE NOON
TRUE ROMANCE
Truman
THE TRUMAN SHOW
Trumbo
TRUST
THE TRUTH ABOUT CATS & DOGS
TRYS DIENOS
TSATSIKI
TSATSIKI 2
Tschick
TSOTSI
Tu dors Nicole
TU RIDI
TUCKER & DALE VS EVIL
TUESDAY, AFTER CHRISTMAS
DE TUIN VAN DE FINZI-CONTINI'S
Tuintje in mijn hart
Tula: The Revolt
Tulip Fever
Tulipani
TULPAN
THE TULSE LUPER SUITCASES. PART ONE: THE MOAB STORY
Turbo
TURBULENCE
Türelem (With a Little Patience)
The Turin Horse
Turist
TURISTAS (Previously Unreleased)
TURKS FRUIT
THE TURNER REVELATION
TURTLE: THE INCREDIBLE JOURNEY
TURTLES CAN FLY
Tussen 10 en 12
TUSSEN HEMEL EN AARDE
TUSSENLAND
TUSSENSTAND
DE TUSSENTIJD
TUVALU
THE TUXEDO
TUYA'S MARRIAGE
TWEE KEER IDA (FORBUDT FOR BØRN)
TWEE VROUWEN
De tweeling
TWELFTH NIGHT
TWELVE
TWENTYFOURSEVEN
Twentynine Palms
TWILIGHT (Catherine Hardwicke)
TWILIGHT (Robert Benton)
The Twilight Saga: Breaking Dawn — Part 1
TWILIGHT SAGA: ECLIPSE
TWILIGHT SAMURAI
TWIN FALLS IDAHO
TWIN PEAKS FIRE WALK WITH ME
TWIN TOWN
TWISTED
TWISTER
TWO BITS
The Two Faces of January
TWO FAMILY HOUSE
TWO FOR THE MONEY
TWO HANDS
THE TWO HORSES OF GENGHIS KHAN
TWO LOVERS
Two Mothers
TWO MUCH
Two Night Stand
TWO WEEKS NOTICE
TWO-LANE BLACKTOP
TYKHO MOON
Tyrannosaur