Blade Runner 2049
The Square
Un beau soleil intérieur
The Glass Castle
Kleine ijstijd
Buzz Lightyear en Woody in Toy story De digitale acteur snuift geen coke

TOY STORY

Verenigde Staten, 1995 | John Lasseter
Met de volledig digitale animatiefilm Toy story is de filmwereld een fenomeen rijker. Zelf spreekt Disney bescheiden van een "aardverschuiving in de geschiedenis van de speelfilm". De post-realistische film is in aantocht, de opmars van computergegenereerde beelden is onstuitbaar. Wat kan de filmkijker de komende jaren verwachten uit de wondere wereld van Siliwood, waar de computers van Silicon Valley en de films van Hollywood elkaar ontmoeten?

Toy story speelt zich af in een volledig kunstmatige wereld waarin speelgoedpoppen tot leven komen. De protagonisten, cowboy Woody en ruimtevaarder Buzz Lightyear, ontmoeten elkaar in een film die elementen uit de western, science fiction, horror- en buddyfilm samenbrengt in een klassieke dramatische opbouw. Ze ondergaan een tocht door de onderwereld (het wrede universum van een jongen die speelgoed martelt), maar bereiken tenslotte, na diverse beproevingen, gelouterd en wel de veilige bovenwereld.
Grieks drama voor kinderen dus, uit Amerikaanse computers. Het aardige aan Toy story is dat de poppen ook menselijke trekjes krijgen. In Woody ontdekken we een jaloerse held, die bang is om zijn status van lievelingspop te verliezen aan de met laserstraal en karate-trap uitgeruste tijdreiziger Buzz. Dit stukje plastic raakt op zijn beurt in een identiteitscrisis, zodra hij in een tv-commercial ziet dat hij zijn identiteit moet delen met onafzienbare winkelschappen vol soortgenoten.
Uiteraard zijn die poppen ook massaal te koop: behalve een onderhoudende kinderfilm is Toy story vooral ook een hele lange commercial voor kinderspeelgoed. En zo illustreert de identiteitscrisis waarin het speelgoedpopje belandt, nota bene via een reclamespot, in zekere zin ook de identiteitscrisis van de zevende muze. Toy story is niet alleen een aardverschuiving in de vermerchandising van een medium, maar inderdaad ook een "aardverschuiving in de geschiedenis van de speelfilm".

Vingeroefeningen
Pixar Animation Studio's — tot 1986 eigendom van George Lucas; godfather van het special effect en marktleider met zijn illusielaboratorium Industrial Light & Magic — kondigde z'n digitale revolutie twaalf jaar geleden aan, met The adventures of Andre and Wally B (1984). Die nauwelijks honderd seconden durende animatiefilm werd gevolgd door de eveneens digitale vingeroefeningen Luxo Jr (1986), Red's dream (1987) en het met een Oscar beloonde Tin toy (1988). Toy story illustreert dan ook niet de geboorte van een nieuwe techniek — die was er al — maar de snelle ontwikkeling van die techniek in relatief korte tijd.
Zowel hard- als software zijn de afgelopen jaren razendsnel verbeterd. De vormgevers van Pixar beschikken nu voor iedere fase over (vaak gepatendeerde) computerprogramma's, waarmee ze het op storyboards uitgetekende verhaal kunnen omzetten in computerbeelden. Met die software wordt stapje voor stapje vorm, beweging, materiaalstructuur, kleur, licht, lichtreflectie, en 'camerabeweging' bepaald. En zo kan Disney, dat zich voor nog eens twee films heeft verbonden aan Pixar, koffers vol dollars besparen op kleurpotloden en salarissen van animatoren. Maar er zijn meer voordelen. Computeergegenereerde beelden zijn veel eenvoudiger om te zetten in de onvermijdelijke computerspelletjes, ze kunnen rechtstreeks worden ingevoerd in de fabriekscomputers van speelgoedmakers en laten zich bovendien relatief snel bewerken tot een sequel. Iedereen in de branche rekent zich al rijk.
Intussen dreigt Pixars knutselhok te verstoffen. Alleen ingewikkelde vormen, zoals menselijke gezichten, worden eerst nog in klei geanimeerd, en vervolgens ingescand. Maar zelfs met deze hypermoderne software, die inderdaad zeldzaam scherpe beelden oplevert, is het 'realisme' van Toy story beperkt. Zonder veel risico kun je voorspellen dat er over vijf jaar gegrinnikt zal worden over de gebrekkige detaillering — zoals nu gegrinnikt wordt om de achtergrondprojecties in Casablanca. Een doorkijkje via een beregende ruit op de achterliggende bosschages (honderdduizend digitale bladeren!) of de houtstructuur van een virtuele parketvloer ogen weliswaar verbluffend echt, andere shots zijn juist weer glad en kunstmatig. De makers zijn zich er maar al te goed van bewust dat de 'menselijke' gezichten in Toy story zelfs minder echt ogen dan de poppen — ze komen dan ook nauwelijks in beeld.
Niettemin heeft Pixar geschiedenis geschreven. Weliswaar is Toy story een animatiefilm — dus per definitie al niet realistisch. Maar met in essentie dezelfde technieken kan een volledig kunstmatige wereld worden geschapen die de realiteit zo sterk benadert dat niemand het verschil nog kan zien. De virtuele acteur, nu nog een stipje aan de horizon, heeft zijn komst al aangekondigd. Digital Domain van James Cameron, een relatief jonge tegenspeler van IL&M, bouwt al een menselijk lichaam na: bot voor bot en spier voor spier. Problematisch daarbij is dat van sommige lichaamsdelen (de schouder) alleen bij benadering bekend is hoe de gewrichten ten opzichte van elkaar bewegen; de mens blijft een mysterie. Toch twijfelt niemand eraan dat binnenkort de eerste digitale acteur op het doek verschijnt, inclusief alle achttien spieren om z'n onderarm te bewegen. Een deel van die zogeheten HumanAnimation Research and Development (HARD) techniek wordt al gebruikt, voor de creatie van mutanten in het aanstaande Marlon Brando-vehikel The island of Dr. Moreau.

Neurale netwerken
Het ambitieuze veldwerk van Digital Domain is te meer opzienbarend omdat ook aansluiting wordt gezocht bij het relatief nieuwe en experimentele wetenschappelijk onderzoek naar neurale netwerken en kunstmatige intelligentie. Mocht die synthese ooit slagen, dan moet een virtuele acteur in staat zijn om eenvoudige regie-aanwijzingen op te volgen. Groot voordeel van zo'n op commando lachende computeracteur is dat veel minder programmeercommando's nodig zijn. Verslapen, coke snuiven en hotelkamers vernielen behoren dan ook tot het verleden, om nog maar te zwijgen van excessieve salaris-eisen. Digital Domain denkt er nog vijf jaar voor nodig te hebben. Tijd genoeg dus om na te denken over het dilemma of je van zo'n virtuele acteur nu wel of niet een method-actor moet maken.
Eveneens veelbelovend is het pionierswerk van Warner Bros Imaging Technology. Warners effect-afdeling bouwt straten van New York na. Niet op een uitgestrekt terrein achter de studio, maar op een beschrijfbare cd-rom. De voordelen van zo'n digital backlot zijn evident; geen lastige zwervers meer die over de afzetting klimmen, geen regen als je zon wenst, geen crew die vast zit op de ringweg rond Los Angeles. En uiteraard is zo'n computerdecor eindeloos te bewerken en recycelen. Warner heeft daar, via hun Batman cyclus, al de nodige ervaring mee.
Is Warner nog een traditionele studio, het mede door Steven Spielberg opgerichte Dreamworks SKG wordt het eerste volledig digitale filmproduktiebedrijf. Het bedrijf koppelt al z'n computers via glasvezel, integreert zoveel mogelijk faciliteiten in eigen huis en verwijst daarmee, volgens de wonderkinderen zelf, de traditionele studio's naar het stenen tijdperk. Vraag blijft natuurlijk hoe betaalbaar die miljoenenverslindende high-tech straks is, als de hard- en software eenmaal is uitontwikkeld. Nu al verschijnen in het kielzog van de grote spelers, talloze kleine computerbedrijfjes die voor een habbekrats digitale beelden leveren aan filmmakers. Voorbeeld van deze digitale tussenhandel is het T38 vliegtuig waarin Tom Hanks vloog in Apollo 13, geleverd voor een schamele 395 dollar door Digital Assets. Voor 200 dollar meer, vermeldt de catalogus, plaatst het bedrijf logo's op een virtuele Boeing 747 — altijd handig om te weten.

Oogbolmassage
Hoewel de visuele en cultuurfilosofische implicaties van het volledig digitale speelfilmbeeld nauwelijks zijn te overzien, verschijnt er vrijwel geen grote Hollywoodfilm meer waarin géén digitale effecten zijn verwerkt. Meliès' Reis naar de maan uit 1902 mag dan niet de eerste special effects-film zijn (G. Smith had in 1897 de primeur met zijn dubbelbelichtingen in The Corsican brothers), veel regisseurs werken nog wel in zijn geest, met effecten als middel om het fantastische zichtbaar te maken. Klassiek zijn de sensationele transformaties van gloeiend kwik in James Camerons Terminator 2, overigens gemaakt met de RenderMan software van Pixar. Ook de driedimensionale uitbeelding van cyberspace in Johnny Mnemonic geeft een haarscherp beeld van de hallucinerende vormen waarin whizzkids de verbeeldingskracht van cineasten kunnen gieten.
Maar het gebruik van special effects gaat veel verder dan oh's en ah's ontlokkende oogbolmassage. Veel special effects zijn zelfs onzichtbaar. Het morbide bewijs hiervan is The crow, waarin de halverwege de opnamen omgekomen Brandon Lee, via de computer, alsnog de slotscène haalde. De shots die op het moment van zijn dood al gedraaid waren, werden digitaal bewerkt en onder meer tegen nieuwe decors geplaatst. Het resultaat was opzienbarend; geen moment is te herkennen welke scènes voor en welke na Lee's dood zijn opgenomen. Hetzelfde geldt voor Babe. De combinatie van echt vee, modelbouw (animatronics) en digitale nabewerking in deze film was zo overtuigend dat nauwelijks nog vast te stellen was welk dier echt was en welke fake. Aan Jumanji kwam zelfs geen veestapel meer te pas. Alle dieren, van olifant tot tijger, zijn opgebouwd uit enen en nullen.

Zapruder film
Forrest Gump, waarin Tom Hanks een hand gaf aan John F. Kennedy (en waarin een halfvol honkbalstadion via de computer tot de nok toe werd gevuld met onbetaalde, want geanimeerde figuranten) geldt als schoolvoorbeeld van effectief manipuleren. Het wachten is nu op de film waarin een actieheld à la Jean-Claude Van Damme de Zapruder film binnenspringt om zich met kogelvrij vest in de baan van de op Kennedy afgevuurde kogels te werpen. Het succes van Forrest Gump toont immers aan dat historisch onbenul zich wel degelijk dramatisch laat motiveren, ook zonder tijdmachine. Vraag blijft natuurlijk of je de speelfilmwereld überhaupt een gebrek aan historisch besef kunt verwijten.
Opmerkelijk is wel dat, ook in Nederland, nauwelijks een discussie op gang komt over de manipulatie van het beeld, zelfs niet door documentaristen. Niet nodig, omdat ieder beeld de werkelijkheid representeert zoals de filmmaker die door z'n lens zag? "Het digitaal monteren van beelden maakt het mogelijk om die beelden zelf te veranderen. En dat gebeurt ook. Niet om de zaak te belazeren, maar omdat het soms de enige mogelijkheid is om beelden te kunnen gebruiken", stelt een insider.
Een voorbeeld van digitaal beeldbewerken is later dit jaar te zien in de documentaire Anatopia, over de protesten van een krakerscommune tegen de aanleg van een testterrein van Mercedes-Benz. De commune tolereerde de camera, op voorwaarde dat de eindmontage hen niet in juridische problemen zou brengen. Die afspraak resulteerde uiteindelijk in een half-digitale sjaal, die een deel van het gezicht van een actievoerder bedekt; de echte sjaal was in het heetst van de strijd afgezakt. Ook een embleem op de jas van een actievoerster werd met de Henry-computer weggehaald. "Ik sta achter die beslissingen. Misschien zijn het geen wereldschokkende voorbeelden, maar de ontwikkelingen gaan heel hard. De consequentie is wel dat je straks geen beeld meer kunt vertrouwen", zegt de producent van deze documentaire.

Uiteraard staan speelfilmmakers voor heel andere dilemma's. Het vrolijke postmoderne uitgangspunt van cineasten is dat alles mag — zolang de kijker zich in godsnaam maar niet verveelt. En inderdaad: hoeveel emotie kan een digitale acteur in een virtuele omgeving oproepen? Of beter: hoeveel special effects kan de werkelijkheid en de cinefiel nog verdragen? "De werkelijkheid ligt er al — dus waarom zou ik hem veranderen", schreef Vittorio De Sica. Mag je uit de klassieke beelden van zijn Ladri di biciclette inderdaad afleiden dat er niets mooier is dan die even sensatieloze als hartstochtelijke visie van een kunstenaar op zoiets ongrijpbaars als de realiteit? Wie weet. Maar met een aandeel in tien van de twaalf bestverkochte films ter wereld, hoeven de special effects-makers van IL&M en co zich daarover vooralsnog het hoofd niet te breken.

René R. Kastelein



top
TOY STORY

April 1996 #166

Produktie
Ralph Guggenheim
Bonnie Arnold
Regie
John Lasseter
Scenario
Joss Whedon
Andrew Stanton
Joel Cohen
Alec Sokolow
Supervising animator
Pete Docter
Directing animators
Rich Quade
Ash Brannon
Geluid
Gary Rydstrom
Montage
Robert Gordon
Lee Unkrich
Muziek
Randy Newman
Stemmen
Tom Hanks
Tim Allen
Don Rickles
Jim Varney e.a.

Kleur, 81 minuten

Distributie
Buena Vista
Te zien
vanaf 4 april

Nederlandse versie
Regie
Arnold Gelderman
Stemmen
Gijs Scholten van Aschat
Coen van Vrijberghe de Coningh
Ronald van Rillaer
Chiem van Houweninge e.a.

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


T

T2 Trainspotting
TABEE TOEAN
Tabloid
Tabu
Tabu: A Story of the South Seas
TADPOLE
TAEGUKGI
TAG
THE TAILOR OF PANAMA
THE TAKE
TAKE CARE OF YOUR SCARF, TATJANA
Take Shelter
TAKE THE LEAD
Take This Waltz
TAKEN
Taken 2
Taken 3
TAKERS
TAKING LIVES
The Taking of Deborah Logan
THE TAKING OF PELHAM 1-2-3
TAKING SIDES
TAKING WOODSTOCK
The Tale of Princess Kaguya (Isao Takahata over)
A TALE OF TWO SISTERS
THE TALENTED MR. RIPLEY
Tales (Ghesse-ha)
TALES FROM EARTHSEA
TALES FROM THE GOLDEN AGE
TALK TO ME
TALKING GUITARS
TAMARA DREWE
TAMBIEN LA LLUVIA
TAN DE REPENTE
TANGO
TANGO ARGENTINO
LE TANGO DES RASHEVSKI
THE TANGO LESSON
TANK GIRL
Tanta agua
THE TAO OF STEVE
TAPAS
Tape (Diederik van Rooijen)
TAPE (Richard Linklater)
TARA
TARA ROAD
TARNATION
Tarzan
DE TASJESDIEF
TASTE OF CHERRY (TA'M E GUILASS)
THE TASTE OF TEA
Tatsumi
TAURUS
TAXI
TAXI 2
TAXI 3
Taxi Teheran
TAXIDERMIA
TBS
TE DOY MIS OJOS
TEA
TEA WITH MUSSOLINI
The Teacher
TEACHING MRS. TINGLE
TEAM AMERICA: WORLD POLICE
TEARS OF THE BLACK TIGER
TEARS OF THE SUN
TECHNOCALYPS
Ted
Ted & de schat van de mummie
Ted 2
TED BUNDY
TEGEN HET VERGETEN
TEIGETJES FILM
TEKKONKINKREET
TELEGRAM
TELL NO ONE
TEMMINK: THE ULTIMATE FIGHT
LES TÉMOINS
TEMPORADA DE PATOS
LE TEMPS DU LOUP
LES TEMPS QUI CHANGENT
LE TEMPS QUI RESTE
LE TEMPS RETROUVÉ
TEMPTATION OF A MONK
THE TEMPTATION OF ST. TONY
TEMPUS FUGIT
TEN
TEN CANOES
TEN MONOLOGUES FROM THE LIVES OF THE SERIAL KILLERS
TENACIOUS D: THE PICK OF DESTINY
TENDER SON — THE FRANKENSTEIN PROJECT
TENDERNESS
La tendresse
Term Life
THE TERMINAL
TERMINAL VELOCITY
Terminator 2: Judgement Day 3D
TERMINATOR 3: RISE OF THE MACHINES
TERMINATOR SALVATION
Terminator: Genesys
THE TERMINATOR: SPECIAL EDITION
TERMINUS PARADIS
Terraferma
TERRIBLY HAPPY
TERRORAMA!
TERUG NAAR DE KUST
TESIS
THE TESSERACT
DAS TESTAMENT DES DOKTOR MABUSE
Testament of Youth
LA TETA ASUSTADA
LA TÊTE EN FRICHE
La tête haute
TETSUO II: THE BODY HAMMER
Texas Chainsaw Massacre
THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE
THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE BEGINNING
Texas Killing Fields
TEZA
THANK YOU FOR SMOKING
Thanks for Sharing
That Awkward Moment
That Small Piece
That Sugar Film
THAT THING YOU DO!
The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2
Theeb
Their Finest
THELONIOUS MONK: STRAIGHT NO CHASER
The Theory of Everything
THERE WILL BE BLOOD
THERE'S ONLY ONE JIMMY GRIMBLE
THERE'S SOMETHING ABOUT MARY
Thérèse Desqueyroux
THEY
THE THICK OF IT
THE THIN RED LINE
The Thing
THINGS TO DO IN DENVER WHEN YOU'RE DEAD
THINGS WE LOST IN THE FIRE
THINGS YOU CAN TELL JUST BY LOOKING AT HER
THE THIRD MIRACLE
The Third Side of the River
THE THIRD WHEEL
THIRTEEN
THIRTEEN DAYS
THIRTEEN GHOSTS
THIS BOY'S LIFE
THIS FILM IS NOT YET RATED
This is 40
THIS IS ENGLAND
This Means War
This Must Be the Place
THIS WORLD, THEN THE FIREWORKS
THE THOMAS CROWN AFFAIR
THOMAS EST AMOUREUX
THOR 3D
Thor: Ragnarok
Thor: The Dark World
Those Who Feel the Fire Burning
A THOUSAND ACRES
THOUSAND PIECES OF GOLD
A Thousand Times Good Night
THE THREE BURIALS
The Three Disappearances of Soad Hosni
Three Generations
THREE KINGS
THREE MILES NORTH OF MOLKOM
THREE MONKEYS
The Three Musketeers (Paul W.S. Anderson)
THE THREE MUSKETEERS (Stephen Herek)
THREE NINJAS
THREE SEASONS
THREE TIMES
THREE TO TANGO
THREESOME
THRILLER — EN GRYM FILM
THROUGH THE OLIVE TREES
Through the Wall (Laavor et Hakir)
THUIS
THUMBSUCKER
THUNDERBIRDS
THUNDERHEART
TIC TAC
TICKET TO JERUSALEM
TICKETS
TIDELAND
TIE XI QU: WEST OF THE TRACKS
TIENGEMETEN
TIERRA
La tierra y la sombra
THE TIGER AND THE SNOW
TIGERLAND
EEN TIJD VOOR DRONKEN PAARDEN
TIJL UILENSPIEGEL
TILL HUMAN VOICES WAKE US
TIM BURTON'S THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS
TIMBOEKTOE
Timbuktu
TIME AND TIDE
THE TIME MACHINE
THE TIME THAT REMAINS
A TIME TO KILL
A TIME TO LOVE AND A TIME TO DIE
THE TIME TRAVELLER'S WIFE
TIMECOP
TIMELINE
Times like deese
THE TIMES OF HARVEY MILK
TIN CUP
TINA, WHAT'S LOVE GOT TO DO WITH IT
Tini, het nieuwe leven van Violetta
TINKE
Tinker Bell
Tinker Tailor Soldier Spy
TINKERBEL EN DE GROTE REDDINGSOPERATIE
Tinkerbell & de legende van het Nooitgedachtbeest
Tinkerbell en de piraten
TIRAMISU
TIRZA
TISHE!
TITAN A.E.
TITANIC
Titanic 3D
TITUS
TMNT
TO DIE FOR
TO END ALL WARS
To My Beloved (Para monha amada morta)
To Rome with Love (Woody Allen over)
TO SANG FOTOSTUDIO
To Stay Alive — A Method
To the Wonder
TO WONG FOO, THANKS FOR EVERYTHING! JULIE NEWMAR
DIE TÖDLICHE MARIA
TODO SOBRE MI MADRE (ALL ABOUT MY MOTHER)
Toegetakeld door de liefde
DE TOEKOMST IS OVER EEN UUR
Toen mijn vader een struik werd (setbezoek)
Toen was geluk heel gewoon — De film
TOGETHER (Chen Kaige)
TOGETHER (Lukas Moodysson)
TOKYO DECADENCE
TOKYO EYES
TOKYO FIST
TOKYO RAIDERS
TOKYO SONATA
TOLLBOOTH
TOM & THOMAS
TOM & VIV
Tom à la ferme
TOM AND JERRY
TOMBOY
TOMBSTONE
TOMMY BOY
Tomorrow
TOMORROW NEVER DIES
Toni Erdmann
TONINO
Tonio
Tony
Tony 10
TONY MANERO
TONY TAKITANI
TOO MUCH FLESH
TOOTLETUBS & JYRO
Top of the Lake
Top of the Lake China Girl
TOPSY-TURVY
Torn
TORQUE
Toscaanse bruiloft
Tot altijd
TOT ZIENS
TOTAL BALALAIKA SHOW
TOTAL ECLIPSE
TOTAL LOSS
Total Recall
TOTALLY F***ED UP
TOTALLY SPIES!
Toto and His Sisters
TOTÒ CHE VISSE DUE VOLTE
TOUCH
THE TOUCH
TOUCH OF EVIL
A TOUCH OF FEVER
A Touch of Sin
Touch of the Light
TOUCHING THE VOID
Tour de France
TOUR DES LÉGENDES
THE TOURIST
TOURNÉE
LA TOURNEUSE DE PAGES
Tous ensemble
Tous les chats sont gris
TOUS LES MATINS DU MONDE
TOUS LES SOLEILS
TOUT EST PARFAIT
Le tout nouveau testament
TOUT VA BIEN (ON S'EN VA)
TOWELHEAD
Tower Heist
Towers & Comets (Torres & cometas)
THE TOWN
TOWN AND COUNTRY
TOY STORY
TOY STORY 1 & 2, 3D
TOY STORY 2
TOY STORY 3, 3D
Tracers
Tracks
TRADE
TRAFFIC
TRAHIR
Train to Busan
TRAINING DAY
TRAINSPOTTING
Trainwreck
TRAITOR
TRAMONTANA
Tramontane (Rabih) (Vatche Boulghourian over)
Trance
TRANSAMERICA
Transcendence
TRANSE
TRANSFORMERS
Transformers: Age of Extinction
Transformers: Dark of the Moon 3D
TRANSFORMERS: REVENGE OF THE FALLEN
Transformers: The Last Knight
Transit Havana
TRANSPORTER
TRANSPORTER 2
The Transporter Refueled
TRANSSIBERIAN
TRANSYLVANIA
THE TRAP (KLOPKA)
Trash
TRASH HUMPERS
TRAVELING BIRDS
TRAVELLERS AND MAGICIANS
The Treasure (Corneliu Porumboiu over)
TREASURE PLANET (PIRATENPLANEET)
THE TREE
THE TREE OF LIFE
TREES LOUNGE
Treme seizoen 1
TRÊS IRMÃOS
Trespass (Joel Schumacher)
TRESPASS (Walter Hill)
TRI BRATA
THE TRIAL
TRIAL BY JURY
TRIANGLE
The Tribe
THE TRIBUNAL
TRICKS
TRIGGER
THE TRIGGER EFFECT
THE TRIP
The Trip to Italy
DE TRIP VAN TEETJE
Triple 9
TRIPLE AGENT
TRIPLE BOGEY ON A PAR 5 HOLE
LES TRIPLETTES DE BELLEVILLE
Trippel Trappel: dierensinterklaas
Trishna
TRISTAN + ISOLDE
TRISTRAM SHANDY: A COCK AND BULL STORY
TROIS COULEURS: BLANC
TROIS COULEURS: BLEU
TROIS COULEURS: ROUGE
Trois mondes
Trois souvenirs de ma jeunesse
TROIS VIES ET UNE SEULE MORT
TROJAN EDDIE
THE TROLL HUNTER
Trolls
TROMABILIA
TROPA DE ELITE
La Tropa de Elite 2
TROPIC THUNDER
TROPICAL MALADY
LE TROU
Trouble with the Curve
TROUBLED WATER
TROY
THE TRUCE
TRUE CRIME
True Detective
TRUE GRIT
TRUE LIES
TRUE NOON
TRUE ROMANCE
Truman
THE TRUMAN SHOW
Trumbo
TRUST
THE TRUTH ABOUT CATS & DOGS
TRYS DIENOS
TSATSIKI
TSATSIKI 2
Tschick
TSOTSI
Tu dors Nicole
TU RIDI
TUCKER & DALE VS EVIL
TUESDAY, AFTER CHRISTMAS
DE TUIN VAN DE FINZI-CONTINI'S
Tuintje in mijn hart
Tula: The Revolt
Tulip Fever
Tulipani
TULPAN
THE TULSE LUPER SUITCASES. PART ONE: THE MOAB STORY
Turbo
TURBULENCE
Türelem (With a Little Patience)
The Turin Horse
Turist
TURISTAS (Previously Unreleased)
TURKS FRUIT
THE TURNER REVELATION
TURTLE: THE INCREDIBLE JOURNEY
TURTLES CAN FLY
Tussen 10 en 12
TUSSEN HEMEL EN AARDE
TUSSENLAND
TUSSENSTAND
DE TUSSENTIJD
TUVALU
THE TUXEDO
TUYA'S MARRIAGE
TWEE KEER IDA (FORBUDT FOR BØRN)
TWEE VROUWEN
De tweeling
TWELFTH NIGHT
TWELVE
TWENTYFOURSEVEN
Twentynine Palms
TWILIGHT (Catherine Hardwicke)
TWILIGHT (Robert Benton)
The Twilight Saga: Breaking Dawn — Part 1
TWILIGHT SAGA: ECLIPSE
TWILIGHT SAMURAI
TWIN FALLS IDAHO
TWIN PEAKS FIRE WALK WITH ME
TWIN TOWN
TWISTED
TWISTER
TWO BITS
The Two Faces of January
TWO FAMILY HOUSE
TWO FOR THE MONEY
TWO HANDS
THE TWO HORSES OF GENGHIS KHAN
TWO LOVERS
Two Mothers
TWO MUCH
Two Night Stand
TWO WEEKS NOTICE
TWO-LANE BLACKTOP
TYKHO MOON
Tyrannosaur