Zero Days (Alex Gibney over)
American Honey
Loving
Gimme Danger — Long Live The Stooges
United States of Love
Misantroop draagt oplossingen aan

We Are Brothers (IFFR Jang Jin)

Zuid-Korea, 2014 | Jang Jin
Mannen zijn vrouwenhaters, de media spelen een dubieuze rol en taboes zijn er om door­broken te worden. Welkom in de gepolariseerde wereld van Jang Jin (1971). Tijdens het IFFR wordt een groot deel van het oeuvre van deze Zuid-Koreaanse filmmaker vertoond.

Door Omar Larabi

Jang Jin maakt geen geheim van zijn engagement, zo is te zien in zijn twee meest recente films Man with High Heels (2014), een parodie op de gangsterfilm, en de sentimentele komedie We Are Brothers (2014). Zo neemt Jang het in Man with High Heels op voor de transgendergemeenschap. Hoofdpersonage Ji-wook is de eenmansvechtmachine van de Seoulse politie die met zijn titanium armen liefkozend wordt vergeleken met een cyborg. Maar Ji-wook is met zijn smalle feminiene gezicht niet de typische testosteronmacho. In close-up zien we treurnis in zijn ogen. Hij is een vrouw, in het lichaam van een man, een antiheld met een gevoel voor rechtvaardigheid. Op de spaarzame momenten dat hij zijn verborgen verlangens kan uitdragen en opgedirkt de straat op gaat, is hij vooral bang om herkend te worden. De patriarchale wereld is nog niet rijp voor hervorming.

Jang Jin


De oude en de nieuwe wereld botsen continu in Jangs films. Zoals in We Are Brothers, waarin religieuze onverdraagzaamheid op satirische wijze wordt belicht. De als kind geadopteerde Amerikaanse pastoor Park Sang-yeon roept de hulp in van een televisieprogramma om zijn Koreaanse familie te vinden. Hij oogt verfijnd, kleedt zich westers en is marktkoopman van het christendom, in tegenstelling tot zijn impulsieve Koreaanse broer, die een traditioneel gewaad draagt. Deze broer woont als sjamaan met zijn demente moeder in een arme buitenwijk. Een contrast dat door de reality-show niet genoeg benadrukt kan worden.
Jang draagt vaak zware onderwerpen aan, maar weet die altijd luchtig te brengen. Net als zijn bekendere generatiegenoten Bong Joon-ho (Snowpiercer), Kim Ki-duk (Bin-jip) en Park Chan-wook (Oldboy) rebelleert hij tegen bestaande opvattingen. Hij begon als scenarist in 1995 (A Hot Roof) en werkt nu als regisseur en theatermaker, waarbij hij zonder uitzondering heikele kwesties aansnijdt. Hij speelt met genres en sferen en mixt met gemak opvallende cameravoering, wraakzuchtige personages, oosterse vechtkunst en ironie.

Hittegolf
Jangs personages worden in zijn scenario's vaak gedwongen om klemmende vraagstukken op te lossen. Dat is goed te zien in A Hot Roof over huiselijk geweld, waarin een misogyn beeld van de Koreaanse man wordt geschetst. Huiselijk geweld is een verzwegen onderdeel van de samenleving. Maar tijdens een hittegolf wordt het maatschappelijk ongenoegen hierover onder de vrouwen aangewakkerd. De warmte legt, net als in Spike Lee's Do The Right Thing, een onderliggend trauma bloot. De traditionele verhouding tussen man en vrouw staat ineens ter discussie. De vrouwen spreken zich uit.
Zuid-Korea is niet alleen op het gebied van vrouwen­emancipatie in beweging, ook oude gebruiken worden door de nieuwe verworvenheden uitgezwaaid. Grootmoeders spullen worden uit het raam gegooid. De nieuwe generatie breekt symbolisch met de rituelen van hun voorouders. De media leggen deze ontwikkelingen onder een vergrootglas. Reporters worden afgebeeld als manipulatieve aasgieren, die zoals in Murder, Take One (2005) niet schromen de wil van het publiek te laten prevaleren boven de ethiek. De kijker wil het onderzoek naar een moord van begin tot eind zien en eist met gebalde vuist inzage. De hele wereld staat in dienst van de kijkcijfers.
Er is niemand die zich verweert tegen die moedeloos makende houding van de media. Maar Jang gebruikt zo'n misantropische blik niet uitsluitend om een punt te maken, maar ziet mogelijkheden om oplossingen aan te dragen. Zoals in Welcome to Dongmakol (2005) waarin de strijd wordt uitgebeeld tussen Noord- en Zuid-Korea in 1950. Twee groepen soldaten houden elkaar onder schot. Pas als ze samen een zwijn schieten, leidt het aansluitende bacchanaal tot verbroedering en solidariteit. Het erkennen van elkaars menselijkheid kan een einde maken aan de decennialange patstelling.
Voor het uitbeelden van die menselijkheid heeft Jang niet altijd een dialoog nodig. Zo gebruikt hij een regenbui om de verkoeling van een conflict mee te verbeelden (A Hot Roof) of de vertroebeling van het zicht (Man with High Heels). Ook via close-ups weet hij bepaalde gevoelens over te brengen, zoals in A Hot Roof waarin de meloen symbool staat voor samenhang. Dus als de chaos uitbreekt, zien we een shot waarin een meloen wordt platgewalst door een auto. Zo'n zelfde close-up zit in Welcome to Dongmakol. Een rode Noord-Koreaanse pet wordt vertrapt door de vijand. Het lijken subtiele toespelingen op de dialectische montage van Sergei Eisenstein.
Jangs overijverigheid leidt niet altijd tot coherentie. Hij vliegt ook wel eens uit de bocht. In zijn films wordt fris en onbevangen geacteerd, maar toch begeven acteurs zich af en toe op de grens van krampachtigheid. Dat ligt soms ook aan het gebrek aan balans in het scenario. Jangs meest recente film We Are Brothers spant hierin de kroon. Ha-yeons toiletbezoek ontaardt in een ordinaire poep- en piesscène. De puberale humor staat in schril contrast met wat Jang ook maakt: meer geëngageerd drama waarin taboes er zijn om doorbroken te worden.



top
We Are Brothers (IFFR Jang Jin)

Februari 2015 #373



Productie
Film It Suda
Regie
Jang Jin
Scenario
Bae Se-young
Montage
Jang Jin
Lee Yeon-jung
Met
Cho Jing-woong
Kim Sung-kyun

Kleur, 101 minuten

Te zien
op IFFR

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


W

W.
W.E.
WAAR IS HET PAARD VAN SINTERKLAAS?
Waar is Knoester
WAAR STAAT HET HUIS VAN MIJN VRIEND?
WAAROM HEEFT NIEMAND MIJ VERTELD DAT HET ZO ERG ZOU WORDEN IN AFGHANISTAN
Wadjda
WAG THE DOG
The Wailing
WAITING FOR SANCHO
WAITING FOR SUPERMAN
WAITING FOR THE CLOUDS
WAITING TO EXHALE
WAITRESS
Wake in Fright
The Wakhan Front (Clément Cogitore over)
WAKING LIFE
WAKING NED
WAKING THE DEAD
Wakker in een boze droom
Wakolda
Waldstille
The Walk
A Walk Among the Tombstones
A WALK IN THE CLOUDS
A Walk in the Woods
Walk of Shame
WALK ON WATER
WALK THE LINE
WALKABOUT
WALKER
Walking Distance
Walking on Sunshine
WALKING TALL
Walking with Dinosaurs
The Wall
WALL STREET: MONEY NEVER SLEEPS
WALL-E
WALLACE & GROMIT ARE BACK!
WALLACE & GROMIT: THE CURSE OF THE WERE-RABBIT
WALLAH BE
WALS VOOR DE STORM
Walt Disney Animation Studios Short Films Collection
WALTZ WITH BASHIR
Die Wand
WANDA
Wanderlust
WANTED
HET WAPEN VAN GELDROP
THE WAR
War Dogs
War Horse
War of the Arrows
WAR OF THE BUTTONS
WAR OF THE WORLDS
THE WAR ROOM
WAR, INC.
Warcraft: The Beginning
The Ward
Warm Bodies
WARM WATER UNDER A RED BRIDGE
THE WARRIOR
Warrior
WARRIORS OF VIRTUE
WAS NICHT PASST WIRD PASSEND GEMACHT
The Watch
THE WATCHER
WATCHMEN
Water Children
The Water Diviner
WATER EN VUUR
WATER FOR ELEPHANTS
WATER HORSE
THE WATERBOY
Waterboys
THE WATERDANCE
WATERLAND
WATERWORLD
The Wave
Wavumba
THE WAY BACK
THE WAY I SPENT THE END OF THE WORLD
A WAY OF LIFE
THE WAY THROUGH THE BLEAK WOODS
The Way Way Back
WAYNE'S WORLD 2
THE WAYWARD CLOUD
Wałęsa: Man of Hope
We Are Brothers (IFFR Jang Jin)
We Are the Best!
We Are What We Are
We Are Your Friends
We Bought a Zoo
We Come as Friends
WE DON'T LIVE HERE ANYMORE
WE FEED THE WORLD
We Need to Talk About Kevin
WE OWN THE NIGHT
WE SHALL OVERCOME
WE WERE SOLDIERS
We're the Millers
THE WEATHER MAN
Webcam
THE WEDDING BANQUET
WEDDING CRASHERS
THE WEDDING DATE
WEDDING DAZE
THE WEDDING PLANNER
The Wedding Ringer
THE WEDDING SINGER
De wederopstanding van een klootzak
WEDLOCK
Weekend
A Weekend in Paris (Le week-end)
Een weekje weg
WEEMOED & WILDERNIS
Weemoed & wildernis en Smart Cities Unlimited (Workshop Filmkritiek)
WEERSPIEGELINGEN (OTRAZHENIIE V ZARKALE)
The Weight of Elephants
THE WEIGHT OF WATER
Weiner (Josh Kriegman over)
DAS WEISSE BAND
DER WEISSE WAL (DE WITTE WALVIS)
WELCOME
WELCOME TO COLLINWOOD
WELCOME TO DONGMAKGOL
WELCOME TO SARAJEVO
WELCOME TO THE DOLLHOUSE
WELCOME TO THE JUNGLE
Welcome to the Punch
WELCOME TO THE RILEYS
WELCOME TO WOOP WOOP
DIE WELLE
WELLNESS
Welp
Die Welt
WELT AM DRAHT
WELT SPIEGEL KINO
WENDY AND LUCY
WERCKMEISTER HARMÓNIÁK
DE WERELD VAN SOFIE (SOFIES VERDEN)
WERELD VAN STILSTAND
WES CRAVEN'S NEW NIGHTMARE
WEST OF THE TRACKS
West Side Story
WESTERN
Westworld
De wet van 3
WHALE RIDER
WHAT A GIRL WANTS
WHAT DREAMS MAY COME
WHAT HAPPENS IN VEGAS
WHAT JUST HAPPENED?
WHAT LIES BENEATH
What Maisie Knew
WHAT THE #$*! DO WE KNOW?!
WHAT THE BLEEP — DOWN THE RABBIT HOLE
WHAT TIME IS IT THERE (NI NEIBIAN JIDIAN)
What to Expect when You're Expecting
What We Did On Our Holiday
What We Do In the Shadows
WHAT WOMAN WANT
WHAT'S THE WORST THAT COULD HAPPEN?
What's Your Number?
WHATEVER WORKS
WHEELS OF FORTUNE
WHEN A MAN LOVES A WOMAN
WHEN A STRANGER CALLS
WHEN A WOMAN ASCENDS THE STAIRS
When Marnie Was There
WHEN NIGHT IS FALLING
WHEN THE LEVEES BROKE
WHEN THE LIGHT COMES
WHEN THE ROAD BENDS/GYPSY CARAVAN
WHEN WE WERE KINGS
WHERE ANGELS FEAR NO THREAD
WHERE IN THE WORLD IS OSAMA BIN LADEN
WHERE THE HEART IS
WHERE THE SIDEWALK ENDS
WHERE THE WILD THINGS ARE
Where To Invade Next
While We're Young
WHILE YOU WERE SLEEPING
Whiplash (Leiden International Film Festival)
The Whirlpool
WHISKY
WHISPERING PAGES
WHISPERS IN THE DARK
The Whistleblower
THE WHITE BALLOON
White Bird in a Blizzard
WHITE CHICKS
THE WHITE DIAMOND
WHITE DOG
White God
White House Down
WHITE LIGHTNIN'
WHITE MAN'S BURDEN
THE WHITE MASAI
WHITE MATERIAL
WHITE NOISE
WHITE NOISE 2
WHITE OLEANDER
THE WHITE PLANET
White Shadow
WHITE SQUALL
WHO AM I
WHO KILLED ATLANTA'S CHILDREN?
WHO THE HELL IS JULIETTE?
THE WHOLE NINE YARDS
Why Him?
WICKED CITY
THE WICKER MAN
WICKIE DE VIKING
Wickie en de schat van de goden
WIDE AWAKE
WIDOW'S PEAK
WILBUR WANTS TO KILL HIMSELF
Wild
WILD BEES
WILD BILL
Wild Bill
Wild Card
WILD HOGS
WILD ROMANCE
WILD SIDE
Wild Tales
WILD THINGS
THE WILD WILD WEST
WILDE
DE WILDE BENDE
DE WILDE BENDE 2
Wilde mossels
WILDGROEI
WILLIAM SHAKESPEARE'S A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM
WILLIAM SHAKESPEARE'S HAMLET
WILLIAM SHAKESPEARE'S ROMEO + JULIET
WILLIE EN HET WILDE KONIJN
DE WIM VERSTAPPEN FILMCOLLECTIE
WIMBLEDON
WIN A DATE WITH TAD HAMILTON
Win Win
WIN/WIN
THE WIND IN THE WILLOWS
The Wind Rises
THE WIND THAT SHAKES THE BARLEY
DE WIND ZAL ONS MEENEMEN (BAD MARA KHADAD BORD)
WINDHORSE
WINDKRACHT 10: KOKSIJDE RESCUE
WINDOW TO PARIS
WINDTALKERS
WING COMMANDER
Wings
WINGS OF THE DOVE
WINNEBAGO MAN
Winnetoons — De schat van het Wilde Westen
WINNIE THE POOH
THE WINSLOW BOY
WINTER '89
THE WINTER GUEST
Winter Nomads
Winter Sleep
Winter Vacation
WINTER WAR
WINTER'S BONE
Winter's Tale
WINTERSLEEPERS (WINTERSCHLÄFER)
WINTERSTILTE
WINX CLUB & HET GEHEIM VAN HET VERLOREN RIJK
Winx Club: Het magische avontuur
Wiplala
THE WISDOM OF CROCODILES
WIT LICHT
The Witch
WITCH HUNT
WITHIN THE WHIRLWIND
WITHOUT A PADDLE
WITHOUT MY DAUGHTER
WITMAN FIÚK
De witte waan
WITTGENSTEIN
Das Wochenende
HET WOEDEN DER GEHELE WERELD
Woezel & Pip Op zoek naar de Sloddervos!
WOLF
Wolf
A Wolf at the Door
The Wolf of Wall Street
THE WOLFMAN
The Wolfpack
WOLFSBERGEN
WOLKE NEUN (CLOUD 9)
WOLKEN IN MEI (MAYIS SIKINTISI)
The Wolverine
Wolves
The Woman in Black
The Woman in Black 2: Angel of Death
Woman in Gold
WOMAN ON TOP
THE WOMEN
THE WOMEN FROM THE LAKE OF SCENTED SOULS
WOMEN WITHOUT MEN
WONDER BOYS
WONDERFUL TOWN
WONDERLAND
WONDERLAND
THE WOODEN MAN'S BRIDE
THE WOODSMAN
The Words
Workers
WORKINGMAN'S DEATH
THE WORLD
WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES
THE WORLD IS NOT ENOUGH
WORLD TRADE CENTER
World War Z
The World's End
THE WORLD'S FASTEST INDIAN
WOYZECK
WR: MYSTERIES OF THE ORGANISM
Wrath of the Titans
Wreck-It Ralph
THE WRESTLER
WRESTLING ERNEST HEMINGWAY
WRISTCUTTERS: A LOVE STORY
Wrong
DAS WUNDER VON BERN
Wuthering Heights
WWW: WHAT A WONDERFUL WORLD
WYATT EARP