Wonder Woman
Broers
La región salvaje
En amont du fleuve
Daughters of the Dust
Correspondent (Stephane Dillane) met adoptiekind (Emira Nusevic) op weg naar Engeland De verscheurde ziel van de oorlogscorrespondent

WELCOME TO SARAJEVO

Engeland/Bosnië, 1997 | Michael Winterbottom
Welcome to Sarajevo van Michael Winterbottom is de eerste westerse film die werd opgenomen in Sarajevo sinds het einde van de belegering — slechts enkele maanden na het Daytonakkoord. Het is een van de meest relevante films over de Bosnische tragedie. De film geeft een close-up story van oorlogsjournalisten, die de publieke opinie vormgeven maar vaak zelf de moeilijke keuze moeten maken tussen neutraliteit en betrokkenheid. Het geloofwaardige scenario is gebaseerd op het boek 'Natasha's story' van oorlogscorrespondent Michael Nicholson.

Een vriendin van mij uit Sarajevo, die de hele oorlog in de stad heeft doorgebracht, vertelde mij dat ze op een of andere manier sympathiseerde met de buitenlandse verslaggevers in hun zoektocht naar goede nieuwsitems. Toen zij eens rennend een straat overstak die berucht was vanwege de talrijke en nogal 'succesvolle' aanslagen van sluipschutters, zag zij een tv-journalist aan de overkant van de straat die nerveus op een 'echte' en 'spannende' gebeurtenis stond te wachten. Toen ze de straat overgestoken — of liever: overleefd — had, sprak ze hem als volgt aan: "Sorry, volgende keer beter".
Ruwweg gezegd, voor de oorlogsjournalisten en -fotografen was Sarajevo een van de vervloekte plaatsen waar ze werden heengestuurd om hun beroepsmatige verplichtingen na te komen. Voor de burgers van Sarajevo waren de verslaggevers mensen die goed geld kwamen verdienen aan hun ellende. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Welcome to Sarajevo van Michael Winterbottom probeert de complexiteit van beide gezichtspunten te laten zien. Tevens onderzoekt de film de grens tussen de professionele en de humane ethiek in een oorlogsituatie.

Verwaarloosd weeshuis
Het verhaal speelt zich af in de wereld van het internationale perscorps, gesitueerd in Sarajevo in 1992. Er is geen water, geen electriciteit en geen voedsel. Bombardementen en sluipschutters bedreigen het leven van iedereen, journalisten niet uitgezonderd. Het Holiday Inn hotel was de thuisbasis voor de buitenlandse pers. Onder hen de Amerikaanse sterjournalist Flynn, gewaagd en flitsend in zijn verslagen, de free-lance beginnelinge Annie en hoofdpersoon Michael Henderson met zijn televisieploeg, cameraman Greg, producent Jane en de chauffeur, de jongeman Risto uit Sarajevo. De ontwikkeling van het verhaal benadrukt hoe oorlog het beste en het slechtste in mensen wakker maakt. Ondanks zijn aanvankelijke stoere en onbewogen pose, blijft Flynn in Sarajevo en raakt hij meer betrokken dan men zou verwachten. Samen met Annie ontdekt hij een Servisch concentratiekamp. Risto (een Servische naam) sluit zich vrijwillig aan bij het Bosnische leger en gaat naar de frontlinie.
Henderson, geconfronteerd met een verwaarloosd weeshuis dat onder vuur ligt, probeert dit nieuws op de voorpagina's te krijgen. Maar de wereld schijnt het niets te kunnen schelen. Terwijl hij meer en meer betrokken raakt bij de tragedie van deze kinderen, ziet hij kans om tenminste in het leven van één kind verandering te brengen. Hij onderneemt een riskante reis om het meisje Emira naar zijn gezin in Londen te brengen.
De geraffineerde combinatie van reële nieuwsbeelden van de oorlog in Sarajevo (van de Bosnische televisie en ITN) met fictieve fragmenten maakt de film confronterend, overtuigend, ontroerend en relevant. Door het fictieve deel vorm te geven rond de werkelijke gebeurtenissen (dodelijke granaten op een rij wachtende mensen, de enorme honger in de stad, het verwaarloosde weeshuis, de talloze bezoeken van wereldleiders, het voortdurende gevaar van de sluipschutters, de bloedbaden en de gewonden), creëert Winterbottom een levendig beeld van de hel (de titel van de film refereert aan de grafitti 'welcome to hell', gekalkt op een gebouw in Sarajevo). Voor de oppervlakkige journaalkijker komt deze film als een schok. Was het werkelijk zo verschrikkelijk? "Hier was een oorlog in Europa die vijf minuten van het nieuws in beslag nam en je dacht 'Goh, wat erg' en vervolgens keek je naar een sitcom of een popprogramma. Het gaat er niet om mensen zich schuldig te laten voelen, maar om hen kritisch te laten nadenken over hoe je op zoiets reageert", benadrukt de regisseur.

Onbreekbare geest
Met dynamische camerabewegingen en fictief 'ruw' fotografisch materiaal hanteert Winterbottom een perfect ritme om de spanning in het eerste deel van de film op te bouwen. Het middengedeelte, overspoeld door de emoties en gevoelens van machteloosheid van de hoofdfiguur tijdens zijn ontmoeting met de onbeschermde kinderen, leidt tot een ware catharsis. Het derde gedeelte, wanneer Henderson besluit om het kind de stad uit te smokkelen, is minder coherent door een overdaad aan gebeurtenissen. Het stuk wordt vooral afgezwakt door enkele stereotypen, zoals de cliché afbeelding van Chetniks. Het laatste deel van de film is een poëtische metafoor. Gebaseerd op een bestaand personage, een cellist die in de straten van Sarajevo optrad ter herinnering aan slachtoffers die in de rij stonden voor brood, vormt het slotfragment een ode aan de onbreekbare geest van de stad en haar bevolking.
De hoofdrolspeler, Stephen Dillane, portretteert op briljante wijze de verslaggever die, naast de intellectuele kracht en de ernst, ook de bereidheid heeft om in naam van de humaniteit het professionalisme op te geven. De verscheurde ziel van de oorlogscorrespondent vertolkt hij op zeer minitieuze wijze. De scenarist Frank Cottrell Boyce sprak met talloze vluchtelingen en oorlogsjournalisten over hun gevoelens en handelingen tijdens de belegering van Sarajevo en dat is te zien aan de film. In tegenstelling tot Ulysses' gaze van Theo Angelopulous, waarin de scènes van Sarajevo werden nagemaakt in Belgrado en andere steden en de acteurs niet eens de moeite namen hun Servische dialect aan te passen, schoot Winterbottom het merendeel van zijn film ter plekke. De logistieke nachtmerrie van de producent tijdens filmopnames in een stad met haperende electriciteit, telecommunicatie en post, met landmijnen op de locaties, wordt beloond in het eindresultaat. De film roept geen valse emoties op en laat ons niet de andere kant opkijken. Hij zet ons aan het denken en doet ons beter begrijpen.

Rada Sesic
Vertaling: John Bosters



top
WELCOME TO SARAJEVO

Maart 1998 #187

Produktie
Graham Broadbent
Damian Jones
Regie
Michael Winterbottom
Scenario
Frank Cottrel Boyce, naar het boek 'Natasha's story' van Michael Nicholson
Camera
Daf Hobson
Montage
Trevor Waite
Muziek
Adrian Johnston
Met
Stephane Dillane
Emira Nusevic
Woody Harrelson
Kerry Fox
Juliet Aubrey

Kleur, 100 minuten

Distributie
Buena Vista
Te zien
vanaf maart

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


W

W.
W.E.
WAAR IS HET PAARD VAN SINTERKLAAS?
Waar is Knoester
WAAR STAAT HET HUIS VAN MIJN VRIEND?
WAAROM HEEFT NIEMAND MIJ VERTELD DAT HET ZO ERG ZOU WORDEN IN AFGHANISTAN
Wadjda
WAG THE DOG
The Wailing
Waiting for Giraffes
WAITING FOR SANCHO
WAITING FOR SUPERMAN
WAITING FOR THE CLOUDS
WAITING TO EXHALE
WAITRESS
Wake in Fright
The Wakhan Front (Clément Cogitore over)
WAKING LIFE
WAKING NED
WAKING THE DEAD
Wakker in een boze droom
Wakolda
Waldstille
The Walk
A Walk Among the Tombstones
A WALK IN THE CLOUDS
A Walk in the Woods
Walk of Shame
WALK ON WATER
WALK THE LINE
WALKABOUT
WALKER
Walking Distance
Walking on Sunshine
WALKING TALL
Walking with Dinosaurs
The Wall
The Wall
WALL STREET: MONEY NEVER SLEEPS
WALL-E
WALLACE & GROMIT ARE BACK!
WALLACE & GROMIT: THE CURSE OF THE WERE-RABBIT
WALLAH BE
WALS VOOR DE STORM
Walt Disney Animation Studios Short Films Collection
WALTZ WITH BASHIR
Die Wand
WANDA
Wanderlust
WANTED
HET WAPEN VAN GELDROP
THE WAR
War Dogs
War Horse
War of the Arrows
WAR OF THE BUTTONS
WAR OF THE WORLDS
THE WAR ROOM
WAR, INC.
Warcraft: The Beginning
The Ward
Warm Bodies
WARM WATER UNDER A RED BRIDGE
THE WARRIOR
Warrior
WARRIORS OF VIRTUE
WAS NICHT PASST WIRD PASSEND GEMACHT
The Watch
THE WATCHER
WATCHMEN
Water Children
The Water Diviner
WATER EN VUUR
WATER FOR ELEPHANTS
WATER HORSE
THE WATERBOY
Waterboys
THE WATERDANCE
WATERLAND
WATERWORLD
The Wave
Wavumba
THE WAY BACK
THE WAY I SPENT THE END OF THE WORLD
A WAY OF LIFE
THE WAY THROUGH THE BLEAK WOODS
The Way Way Back
WAYNE'S WORLD 2
THE WAYWARD CLOUD
Wałęsa: Man of Hope
We Are Brothers (IFFR Jang Jin)
We Are the Best!
We Are What We Are
We Are Your Friends
We Bought a Zoo
We Come as Friends
WE DON'T LIVE HERE ANYMORE
WE FEED THE WORLD
We Need to Talk About Kevin
WE OWN THE NIGHT
WE SHALL OVERCOME
WE WERE SOLDIERS
We're the Millers
THE WEATHER MAN
Webcam
THE WEDDING BANQUET
WEDDING CRASHERS
THE WEDDING DATE
WEDDING DAZE
THE WEDDING PLANNER
The Wedding Ringer
THE WEDDING SINGER
De wederopstanding van een klootzak
WEDLOCK
Weekend
A Weekend in Paris (Le week-end)
Een weekje weg
WEEMOED & WILDERNIS
Weemoed & wildernis en Smart Cities Unlimited (Workshop Filmkritiek)
WEERSPIEGELINGEN (OTRAZHENIIE V ZARKALE)
The Weight of Elephants
THE WEIGHT OF WATER
Weiner (Josh Kriegman over)
DAS WEISSE BAND
DER WEISSE WAL (DE WITTE WALVIS)
WELCOME
WELCOME TO COLLINWOOD
WELCOME TO DONGMAKGOL
WELCOME TO SARAJEVO
WELCOME TO THE DOLLHOUSE
WELCOME TO THE JUNGLE
Welcome to the Punch
WELCOME TO THE RILEYS
WELCOME TO WOOP WOOP
DIE WELLE
WELLNESS
Welp
Die Welt
WELT AM DRAHT
WELT SPIEGEL KINO
WENDY AND LUCY
WERCKMEISTER HARMÓNIÁK
DE WERELD VAN SOFIE (SOFIES VERDEN)
WERELD VAN STILSTAND
WES CRAVEN'S NEW NIGHTMARE
WEST OF THE TRACKS
West Side Story
WESTERN
Westworld
De wet van 3
WHALE RIDER
WHAT A GIRL WANTS
WHAT DREAMS MAY COME
WHAT HAPPENS IN VEGAS
WHAT JUST HAPPENED?
WHAT LIES BENEATH
What Maisie Knew
WHAT THE #$*! DO WE KNOW?!
WHAT THE BLEEP — DOWN THE RABBIT HOLE
WHAT TIME IS IT THERE (NI NEIBIAN JIDIAN)
What to Expect when You're Expecting
What We Did On Our Holiday
What We Do In the Shadows
WHAT WOMAN WANT
WHAT'S THE WORST THAT COULD HAPPEN?
What's Your Number?
WHATEVER WORKS
WHEELS OF FORTUNE
WHEN A MAN LOVES A WOMAN
WHEN A STRANGER CALLS
WHEN A WOMAN ASCENDS THE STAIRS
When Marnie Was There
WHEN NIGHT IS FALLING
WHEN THE LEVEES BROKE
WHEN THE LIGHT COMES
WHEN THE ROAD BENDS/GYPSY CARAVAN
WHEN WE WERE KINGS
WHERE ANGELS FEAR NO THREAD
WHERE IN THE WORLD IS OSAMA BIN LADEN
WHERE THE HEART IS
WHERE THE SIDEWALK ENDS
WHERE THE WILD THINGS ARE
Where To Invade Next
While We're Young
WHILE YOU WERE SLEEPING
Whiplash (Leiden International Film Festival)
The Whirlpool
WHISKY
WHISPERING PAGES
WHISPERS IN THE DARK
The Whistleblower
THE WHITE BALLOON
White Bird in a Blizzard
WHITE CHICKS
THE WHITE DIAMOND
WHITE DOG
White God
White House Down
WHITE LIGHTNIN'
WHITE MAN'S BURDEN
THE WHITE MASAI
WHITE MATERIAL
WHITE NOISE
WHITE NOISE 2
WHITE OLEANDER
THE WHITE PLANET
White Shadow
WHITE SQUALL
Whitney: Can I Be Me
WHO AM I
WHO KILLED ATLANTA'S CHILDREN?
WHO THE HELL IS JULIETTE?
THE WHOLE NINE YARDS
Why Him?
WICKED CITY
THE WICKER MAN
WICKIE DE VIKING
Wickie en de schat van de goden
WIDE AWAKE
WIDOW'S PEAK
WILBUR WANTS TO KILL HIMSELF
Wild
WILD BEES
WILD BILL
Wild Bill
Wild Card
WILD HOGS
WILD ROMANCE
WILD SIDE
Wild Tales
WILD THINGS
THE WILD WILD WEST
WILDE
DE WILDE BENDE
DE WILDE BENDE 2
Wilde mossels
WILDGROEI
WILLIAM SHAKESPEARE'S A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM
WILLIAM SHAKESPEARE'S HAMLET
WILLIAM SHAKESPEARE'S ROMEO + JULIET
WILLIE EN HET WILDE KONIJN
DE WIM VERSTAPPEN FILMCOLLECTIE
WIMBLEDON
WIN A DATE WITH TAD HAMILTON
Win Win
WIN/WIN
THE WIND IN THE WILLOWS
The Wind Rises
THE WIND THAT SHAKES THE BARLEY
DE WIND ZAL ONS MEENEMEN (BAD MARA KHADAD BORD)
WINDHORSE
WINDKRACHT 10: KOKSIJDE RESCUE
WINDOW TO PARIS
WINDTALKERS
WING COMMANDER
Wings
WINGS OF THE DOVE
WINNEBAGO MAN
Winnetoons — De schat van het Wilde Westen
Winnie
WINNIE THE POOH
THE WINSLOW BOY
WINTER '89
THE WINTER GUEST
Winter Nomads
Winter Sleep
Winter Vacation
WINTER WAR
WINTER'S BONE
Winter's Tale
WINTERSLEEPERS (WINTERSCHLÄFER)
WINTERSTILTE
WINX CLUB & HET GEHEIM VAN HET VERLOREN RIJK
Winx Club: Het magische avontuur
Wiplala
THE WISDOM OF CROCODILES
WIT LICHT
The Witch
WITCH HUNT
WITHIN THE WHIRLWIND
WITHOUT A PADDLE
WITHOUT MY DAUGHTER
WITMAN FIÚK
De witte waan
WITTGENSTEIN
Das Wochenende
HET WOEDEN DER GEHELE WERELD
Woezel & Pip Op zoek naar de Sloddervos!
WOLF
Wolf
A Wolf at the Door
The Wolf of Wall Street
THE WOLFMAN
The Wolfpack
WOLFSBERGEN
WOLKE NEUN (CLOUD 9)
WOLKEN IN MEI (MAYIS SIKINTISI)
The Wolverine
Wolves
The Woman in Black
The Woman in Black 2: Angel of Death
Woman in Gold
WOMAN ON TOP
THE WOMEN
THE WOMEN FROM THE LAKE OF SCENTED SOULS
WOMEN WITHOUT MEN
WONDER BOYS
Wonder Woman
WONDERFUL TOWN
WONDERLAND
WONDERLAND
THE WOODEN MAN'S BRIDE
THE WOODSMAN
The Words
Workers
WORKINGMAN'S DEATH
THE WORLD
WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES
THE WORLD IS NOT ENOUGH
WORLD TRADE CENTER
World War Z
The World's End
THE WORLD'S FASTEST INDIAN
WOYZECK
WR: MYSTERIES OF THE ORGANISM
Wrath of the Titans
Wreck-It Ralph
THE WRESTLER
WRESTLING ERNEST HEMINGWAY
WRISTCUTTERS: A LOVE STORY
Wrong
DAS WUNDER VON BERN
Wuthering Heights
WWW: WHAT A WONDERFUL WORLD
WYATT EARP