Kedi (Ceyda Torun over)
Aquarius
The Beguiled
Una mujer fantástica
Jaap van Heusden over In Blue
Genieten van het heden Op de brommer tussen de maïsvelden

DE WIND ZAL ONS MEENEMEN (BAD MARA KHADAD BORD)

Iran, 1999 | Abbas Kiarostami
Abbas Kiarostami heeft altijd maar een minimaal gegeven nodig om een film te maken waar grote thema's achter schuilgaan. Zo ook in De wind zal ons meenemen, waarin een vreemdeling met onduidelijke motieven een gehucht binnenrijdt.

In zijn voorlaatste film Taste of cherry heeft Abbas Kiarostami zich misschien wel het duidelijkst uitgesproken over een thema dat zijn hele oeuvre beheerst: de tegenstelling tussen leven en dood. Een man heeft besloten zelfmoord te plegen, en hij gaat op zoek naar iemand die hem wil begraven als de daad voltrokken is. Niemand kan hem van zijn voornemen afbrengen; alleen die ene man die hem wijst op het mooiste in het leven dat hij zal moeten missen — de zoete smaak van kersen — doet zijn overtuiging wankelen. De film is een ode aan het leven, dat juist zo mooi is omdat je zelf kan beslissen om te sterven, de enige keuze bovendien die we hebben.

Scheren
Ook in De wind zal ons meenemen stelt Kiarostami, minder expliciet, het leven tegenover de dood. Het een heeft geen waarde, zelfs geen betekenis, zonder het andere. Het leven bestaat alleen in het licht van de dood. Zoals altijd heeft Kiarostami maar een minimaal gegeven nodig om een film te maken waar grote thema's achter schuilgaan. Het terugbezorgen van een schriftje aan een klasgenootje, het opnemen van een enkele scène uit een film, een tocht in de auto en de ontmoeting met een aantal voorbijgangers; op papier stelt het niet bijster veel voor, maar elke film geeft je het gevoel iets te ontdekken over het leven, het gevoel direct geconfronteerd te worden met de waarde ervan.
In De wind zal ons meenemen arriveert een man uit Teheran met een paar collega's in een afgelegen gehucht ergens in het noorden van Iran. Volgens afspraak logeren ze bij een oom van het jongetje dat tijdens hun verblijf als gids dienst doet. Wat ze komen doen blijft lange tijd onduidelijk. De dorpsbewoners noemen hem 'ingenieur' en denken dat hij iets in de telecommunicatie doet. Maar er gebeurt niets. Ze wachten. Geleidelijk wordt duidelijk dat ze wachten op de dood van een zieke vrouw, maar de reden voor hun bovenmatige interesse in het tijdstip van haar dood blijft tot het einde toe vaag.
Kiarostami heeft een wonderlijke manier van verhalen vertellen: enerzijds laat hij de kijker enorm veel ruimte om die zelf met zijn verbeeldingskracht in te vullen, anderzijds wekt hij de suggestie de gang van zaken minutieus te volgen door grote aandacht te besteden aan ogenschijnlijk triviale bezigheden en rituelen (scheren, melk halen, telefoneren, gesprekjes met de dorpelingen) en die ook nog eens regelmatig te herhalen. Die aandacht is des te opmerkelijker omdat er ook zoveel is dat we niet zien, en dat op het eerste gezicht belangrijker lijkt: de zieke vrouw wier dood kennelijk van zoveel gewicht is, de collega's van de man, de reden van hun bezoek aan het dorp. Het is een manier van vertellen die zowel fascinatie als verveling teweegbrengt, maar het eerste krijgt toch in elke film weer de overhand.

Goede wijn
In de eerste scène van de film kibbelen de 'ingenieur' en zijn collega's over de route naar het dorp. Wat wij zien is van bovenaf gefilmd, een klein autootje dat door een imposant landschap slingert. Een boom moet voor hen een markering op de weg zijn, maar ze zien hem niet, in tegenstelling tot de kijker. De man is teveel in beslag genomen door zijn opdracht en de frustratie van het wachten, om te kunnen zien wat wij zien. Hij is niet in staat zich los te maken van zijn werk, zijn eigen wereld, wat fijntjes gesymboliseerd wordt door het gehannes met zijn mobiele telefoon.
Ondertussen komt voor de kijker de omgeving, het dorp en zijn inwoners wel tot leven, juist door die 'kleine' zaken als een gesprek in een theehuis, de jongen die voor zijn repetities studeert, de arbeiders op de velden, het meisje dat in een donkere kelder een koe melkt, een vrouw die haar tiende kind baart. En nooit, maar dan ook nooit, krijgen die 'eenvoudige dingen des levens' bij Kiarostami een sentimentele of larmoyante bijklank. Dat komt misschien doordat de mensen in het dorp, geen acteurs, maar de werkelijke bewoners van dat dorp, gewoon zichzelf spelen. Zo leven ze, en dat is voor hen de normaalste zaak van de wereld.
De man wordt gaandeweg ontvankelijker voor het 'leven', misschien doordat een ongeluk op de begraafplaats hem directer confronteert met de dood dan de zieke vrouw dat doet, die tenslotte een soort studieobject voor hem is. De dokter, met wie hij op de brommer tussen de goudgele maïsvelden tuft, wijst hem op de schoonheid om hen heen, en zegt liever te genieten van het heden, en van een goede wijn, dan van de beloften die het hiernamaals biedt.
De open plekken, de leegte die Kiarostami in zijn film laat, biedt ook ruimte voor verschillende interpretaties. De man blijft een vreemde in het dorp, maar blijft ook een vreemde voor de kijker. Maar hoe zijn houding ook te duiden is, of de schoonheid van het leven al dan niet vat op hem krijgt, als toeschouwer kun je je er niet aan onttrekken.

Petra van der Ree



top
DE WIND ZAL ONS MEENEMEN (BAD MARA KHADAD BORD)

Juli/augustus 2000 #213

Productie, regie, scenario en montage
Abbas Kiarostami
Camera
Mahmoud Kalari
Geluid
Jahangir Mirshekari
Mohamad Hassan Najm
Muziek
Peyman Yazdanian
Met
Behzad Dourani, en de inwoners van Siah Dareh

Kleur, 118 minuten

Distributie
Contact Film Cinematheek
Te zien
vanaf 3 augustus

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


W

W.
W.E.
WAAR IS HET PAARD VAN SINTERKLAAS?
Waar is Knoester
WAAR STAAT HET HUIS VAN MIJN VRIEND?
WAAROM HEEFT NIEMAND MIJ VERTELD DAT HET ZO ERG ZOU WORDEN IN AFGHANISTAN
Wadjda
WAG THE DOG
The Wailing
Waiting for Giraffes
WAITING FOR SANCHO
WAITING FOR SUPERMAN
WAITING FOR THE CLOUDS
WAITING TO EXHALE
WAITRESS
Wake in Fright
Wakefield
The Wakhan Front (Clément Cogitore over)
WAKING LIFE
WAKING NED
WAKING THE DEAD
Wakker in een boze droom
Wakolda
Waldstille
The Walk
A Walk Among the Tombstones
A WALK IN THE CLOUDS
A Walk in the Woods
Walk of Shame
WALK ON WATER
WALK THE LINE
WALKABOUT
WALKER
Walking Distance
Walking on Sunshine
WALKING TALL
Walking with Dinosaurs
The Wall
The Wall
WALL STREET: MONEY NEVER SLEEPS
WALL-E
WALLACE & GROMIT ARE BACK!
WALLACE & GROMIT: THE CURSE OF THE WERE-RABBIT
WALLAH BE
WALS VOOR DE STORM
Walt Disney Animation Studios Short Films Collection
WALTZ WITH BASHIR
Die Wand
WANDA
Wanderlust
WANTED
HET WAPEN VAN GELDROP
THE WAR
War Dogs
War for the Planet of the Apes
War Horse
War of the Arrows
WAR OF THE BUTTONS
WAR OF THE WORLDS
THE WAR ROOM
WAR, INC.
Warcraft: The Beginning
The Ward
Warm Bodies
WARM WATER UNDER A RED BRIDGE
THE WARRIOR
Warrior
WARRIORS OF VIRTUE
WAS NICHT PASST WIRD PASSEND GEMACHT
The Watch
THE WATCHER
WATCHMEN
Water Children
The Water Diviner
WATER EN VUUR
WATER FOR ELEPHANTS
WATER HORSE
THE WATERBOY
Waterboys
THE WATERDANCE
WATERLAND
WATERWORLD
The Wave
Wavumba
THE WAY BACK
THE WAY I SPENT THE END OF THE WORLD
A WAY OF LIFE
THE WAY THROUGH THE BLEAK WOODS
The Way Way Back
WAYNE'S WORLD 2
THE WAYWARD CLOUD
Wałęsa: Man of Hope
We Are Brothers (IFFR Jang Jin)
We Are the Best!
We Are What We Are
We Are Your Friends
We Bought a Zoo
We Come as Friends
WE DON'T LIVE HERE ANYMORE
WE FEED THE WORLD
We Need to Talk About Kevin
WE OWN THE NIGHT
WE SHALL OVERCOME
WE WERE SOLDIERS
We're the Millers
THE WEATHER MAN
Webcam
THE WEDDING BANQUET
WEDDING CRASHERS
THE WEDDING DATE
WEDDING DAZE
THE WEDDING PLANNER
The Wedding Ringer
THE WEDDING SINGER
De wederopstanding van een klootzak
WEDLOCK
Weekend
A Weekend in Paris (Le week-end)
Een weekje weg
WEEMOED & WILDERNIS
Weemoed & wildernis en Smart Cities Unlimited (Workshop Filmkritiek)
WEERSPIEGELINGEN (OTRAZHENIIE V ZARKALE)
The Weight of Elephants
THE WEIGHT OF WATER
Weiner (Josh Kriegman over)
DAS WEISSE BAND
DER WEISSE WAL (DE WITTE WALVIS)
WELCOME
WELCOME TO COLLINWOOD
WELCOME TO DONGMAKGOL
WELCOME TO SARAJEVO
WELCOME TO THE DOLLHOUSE
WELCOME TO THE JUNGLE
Welcome to the Punch
WELCOME TO THE RILEYS
WELCOME TO WOOP WOOP
DIE WELLE
WELLNESS
Welp
Die Welt
WELT AM DRAHT
WELT SPIEGEL KINO
WENDY AND LUCY
WERCKMEISTER HARMÓNIÁK
DE WERELD VAN SOFIE (SOFIES VERDEN)
WERELD VAN STILSTAND
WES CRAVEN'S NEW NIGHTMARE
WEST OF THE TRACKS
West Side Story
WESTERN
Westworld
De wet van 3
WHALE RIDER
WHAT A GIRL WANTS
WHAT DREAMS MAY COME
WHAT HAPPENS IN VEGAS
WHAT JUST HAPPENED?
WHAT LIES BENEATH
What Maisie Knew
WHAT THE #$*! DO WE KNOW?!
WHAT THE BLEEP — DOWN THE RABBIT HOLE
WHAT TIME IS IT THERE (NI NEIBIAN JIDIAN)
What to Expect when You're Expecting
What We Did On Our Holiday
What We Do In the Shadows
WHAT WOMAN WANT
WHAT'S THE WORST THAT COULD HAPPEN?
What's Your Number?
WHATEVER WORKS
WHEELS OF FORTUNE
WHEN A MAN LOVES A WOMAN
WHEN A STRANGER CALLS
WHEN A WOMAN ASCENDS THE STAIRS
When Marnie Was There
WHEN NIGHT IS FALLING
WHEN THE LEVEES BROKE
WHEN THE LIGHT COMES
WHEN THE ROAD BENDS/GYPSY CARAVAN
WHEN WE WERE KINGS
WHERE ANGELS FEAR NO THREAD
WHERE IN THE WORLD IS OSAMA BIN LADEN
WHERE THE HEART IS
WHERE THE SIDEWALK ENDS
WHERE THE WILD THINGS ARE
Where To Invade Next
While We're Young
WHILE YOU WERE SLEEPING
Whiplash (Leiden International Film Festival)
The Whirlpool
WHISKY
WHISPERING PAGES
WHISPERS IN THE DARK
The Whistleblower
THE WHITE BALLOON
White Bird in a Blizzard
WHITE CHICKS
THE WHITE DIAMOND
WHITE DOG
White God
White House Down
WHITE LIGHTNIN'
WHITE MAN'S BURDEN
THE WHITE MASAI
WHITE MATERIAL
WHITE NOISE
WHITE NOISE 2
WHITE OLEANDER
THE WHITE PLANET
White Shadow
WHITE SQUALL
Whitney: Can I Be Me
WHO AM I
WHO KILLED ATLANTA'S CHILDREN?
WHO THE HELL IS JULIETTE?
THE WHOLE NINE YARDS
Why Him?
WICKED CITY
THE WICKER MAN
WICKIE DE VIKING
Wickie en de schat van de goden
WIDE AWAKE
WIDOW'S PEAK
WILBUR WANTS TO KILL HIMSELF
Wild
WILD BEES
WILD BILL
Wild Bill
Wild Card
WILD HOGS
WILD ROMANCE
WILD SIDE
Wild Tales
WILD THINGS
THE WILD WILD WEST
WILDE
DE WILDE BENDE
DE WILDE BENDE 2
Wilde mossels
WILDGROEI
WILLIAM SHAKESPEARE'S A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM
WILLIAM SHAKESPEARE'S HAMLET
WILLIAM SHAKESPEARE'S ROMEO + JULIET
WILLIE EN HET WILDE KONIJN
DE WIM VERSTAPPEN FILMCOLLECTIE
WIMBLEDON
WIN A DATE WITH TAD HAMILTON
Win Win
WIN/WIN
THE WIND IN THE WILLOWS
The Wind Rises
Wind River
THE WIND THAT SHAKES THE BARLEY
DE WIND ZAL ONS MEENEMEN (BAD MARA KHADAD BORD)
WINDHORSE
WINDKRACHT 10: KOKSIJDE RESCUE
WINDOW TO PARIS
WINDTALKERS
WING COMMANDER
Wings
WINGS OF THE DOVE
WINNEBAGO MAN
Winnetoons — De schat van het Wilde Westen
Winnie
WINNIE THE POOH
THE WINSLOW BOY
WINTER '89
THE WINTER GUEST
Winter Nomads
Winter Sleep
Winter Vacation
WINTER WAR
WINTER'S BONE
Winter's Tale
WINTERSLEEPERS (WINTERSCHLÄFER)
WINTERSTILTE
WINX CLUB & HET GEHEIM VAN HET VERLOREN RIJK
Winx Club: Het magische avontuur
Wiplala
THE WISDOM OF CROCODILES
Wish Upon
WIT LICHT
The Witch
WITCH HUNT
WITHIN THE WHIRLWIND
WITHOUT A PADDLE
WITHOUT MY DAUGHTER
WITMAN FIÚK
De witte waan
WITTGENSTEIN
Das Wochenende
HET WOEDEN DER GEHELE WERELD
Woezel & Pip Op zoek naar de Sloddervos!
WOLF
Wolf
Wolf and Sheep (Shahrbanoo Sadat over)
A Wolf at the Door
The Wolf of Wall Street
THE WOLFMAN
The Wolfpack
WOLFSBERGEN
WOLKE NEUN (CLOUD 9)
WOLKEN IN MEI (MAYIS SIKINTISI)
The Wolverine
Wolves
The Woman in Black
The Woman in Black 2: Angel of Death
Woman in Gold
WOMAN ON TOP
THE WOMEN
THE WOMEN FROM THE LAKE OF SCENTED SOULS
WOMEN WITHOUT MEN
WONDER BOYS
Wonder Woman
WONDERFUL TOWN
WONDERLAND
WONDERLAND
THE WOODEN MAN'S BRIDE
THE WOODSMAN
The Words
Workers
WORKINGMAN'S DEATH
THE WORLD
WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES
THE WORLD IS NOT ENOUGH
WORLD TRADE CENTER
World War Z
The World's End
THE WORLD'S FASTEST INDIAN
WOYZECK
WR: MYSTERIES OF THE ORGANISM
Wrath of the Titans
Wreck-It Ralph
THE WRESTLER
WRESTLING ERNEST HEMINGWAY
WRISTCUTTERS: A LOVE STORY
Wrong
DAS WUNDER VON BERN
Wuthering Heights
WWW: WHAT A WONDERFUL WORLD
WYATT EARP