Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Een schitterend afscheid

35 RHUMS

Frankrijk, 2008 | Claire Denis
Sommigen zullen Claire Denis' familieportret 35 rhums een kleine film noemen, maar dat is een pertinente vergissing. De film is groots en op sommige momenten zelfs adembenemend. Zo teder, vanzelfsprekend en vol liefde.

Claire Denis


"Een hommage aan Ozu's late spring" is 35 rhums volgens Claire Denis, de Franse filmauteur van een aantal van de toonaangevendste films van de afgelopen jaren, van het fysieke beau travail uit 1999 tot het mysterieuze l'intrus uit 2004. We spreken haar daags na de première van haar film op het Filmfestival Venetië 2008: "Bij Ozu zag ik voor het eerst hoe sterk eenvoudige beelden kunnen zijn van iemand die thuis komt van z'n werk, of na het ontbijt naar z'n werk gaat. Maar ik wilde Ozu niet imiteren. Ik heb zijn films nooit bekeken als het werk van de grote meester maar als films die me mijn leven lieten zien.
"35 rhums begon voor mij met het idee van een scheiding tussen vader en dochter. Een ingrijpende, tragische maar ook onvermijdelijke en mooie gebeurtenis. Waarom dat zo fascinerend is? Omdat gezinnen zijn als de kosmos waarin planeten soms dicht bij elkaar komen en zich dan weer van elkaar verwijderen. Het is de materie voor zoveel verhalen.
"Met dat gegeven van vader en dochter wist ik al snel dat Alex Descas de rol van Lionel (de vader) moest spelen. Hij is de pilaar van de film. Hij heeft zo'n kracht, zo'n elegantie, zo'n rust. Ik denk dat hij me aan mijn grootvader deed denken. Het verhaal komt deels voort uit de verhouding tussen mijn moeder en mijn grootvader. Hij was de belangrijkste man in haar leven vertelde ze me een paar jaar geleden. Belangrijker nog dan haar eigen man, mijn vader. Zo is het ook in de film."

Dansen
In de belangrijkste scène van 35 rhums belanden de vier hoofdpersonen 's nachts in een café. Een kleine, beschutte plek, net als de binnenste cirkel van het gezin. Heel subtiel toont Denis de overgang naar een nieuw leven wanneer Lionel met zijn dochter danst en haar dan uit handen geeft aan de buurjongen. De alleenstaande buurvrouw kijkt toe hoe Lionel vervolgens met de eigenaresse van het café danst. De film kent nauwelijks conflict, of zelfs maar een stemverheffing. Bekenden hebben genoeg aan rituelen en halve woorden.
"Ik wilde een gezin met vrienden en collega's van Caribische afkomst laten zien. Een gezin dat helemaal Frans is. Het cliché is dat er in die cultuur altijd geweld of conflicten aan te pas komen. Maar dat is onzin. Hun afkomst moest zelfs onzichtbaar worden en geen enkele rol meer spelen. 35 rhums is niet een verhaal over immigranten, maar het verhaal van een rite of passage, een overgangsritueel waarin de dochter haar vader loslaat en de buitenwereld betreedt."
Behalve het ritueel in het gezin laat 35 rhums ook het ritueel en de diepgaande betekenis van werk zien. "Ook dat leerde ik van Ozu: hoe zingevend arbeid kan zijn, hoe belangrijk het in onze wereld is geworden. Daarom heb ik dat uitdrukkelijk aan de orde laten komen. Wat anders laat ons nog deel van de wereld zijn? Wat anders doet ons nog nuttig voelen? Tegenover de onzekere wereld van de arbeid hebben we alleen nog de veiligheid en het vertrouwen van onze geliefden."
"De rust en de afwezigheid van conflict moest ook te zien zijn in de vorm van de film. Ik verwijder me in mijn films steeds meer van geweld en openlijke conflicten. Omdat het werkelijke conflict in een leven altijd binnenin zit. Conflicten die worden geuit, zijn altijd meer een uitdrukking van de relaties met anderen.
"Daarin zijn mijn films de afgelopen jaren veranderd. Net als ik. Vroeger was ik zonder angst. De wereld leek een enorme zee waar ik in kon duiken. Nu is die zee een stuk kouder geworden. In het begin van de jaren tachtig realiseerde ik me ineens dat mijn wereld, het leven, concreter was geworden. Kleiner op een bepaalde manier. Nu kan ik echt schrikken van dingen, geshockeerd raken. De wereld is trouwens ook meer gefrustreerd geraakt. Ik ben wat voorzichtiger geworden. Ook in mijn verhalen."

Ronald Rovers



top
35 RHUMS

Juli/augustus 2009 #312

Regie
Claire Denis

Distributie
Cinéart
Te zien
vanaf 16 juli

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


1

0.03 Seconde
06
10 Cloverfield Lane
10 ON TEN
10 THINGS I HATE ABOUT YOU
10.000 BC
10.000km
100 JAAR JOHN WAYNE
100% ARABICA
100% Coco
100% DE NOOIJER
DIE 1000 AUGEN DES DR. MABUSE
1000 ROSEN
101 DALMATIANS
DE 101 DALMATIËRS
102 DALMATIANS
10E CHAMBRE, INSTANTS D'AUDIENCES
11 Flowers
11:11:11
11:14
11TH HOUR
12
12 ANGRY MEN
12 MONKEYS
12 Years a Slave
120 BPM
127 HOURS
13 (TZAMETI)
13 Assassins
13 GOING ON 30
13 Hours: Secret Soldiers Of Benghazi
THE 13TH WARRIOR
1408
1492 — THE CONQUEST OF PARADISE
HET 14E KIPPETJE
15 MINUTES
16 BLOCKS
17 AGAIN
17 Filles
170 Hz
187
19
1911 Revolution
1981
1: Life on the Limit
2 Days in New York
2 DAYS IN PARIS
2 DAYS IN THE VALLEY
2 FAST 2 FURIOUS
2 Guns
20 Feet From Stardom
20,000 Days on Earth
200 CIGARETTES
2001: A SPACE ODYSSEY
2012
2046
20th Century Women
21
21 and Over
21 GRAMS
21 Jump Street
22 Jump Street
22 MEI
24 CITY
24 HOUR PARTY PEOPLE
25 KIDS & 1 DAD
25 WATTS
25/01/95
25TH HOUR
27 DRESSES
28 DAYS
28 DAYS LATER
28 Hotel Rooms
28 WEEKS LATER
2:22
3 (Tres)
3 Coeurs
3 Days to Kill
THE 3 ROOMS OF MELANCHOLIA
30 DAYS OF NIGHT
30 MEI 1969 (GRITU DI UN PUEBLO)
300
3000 MILES TO GRACELAND
300: Rise of an Empire 3D
32 SHORT FILMS ABOUT GLENN GOULD
35 RHUMS
36 QUAI DES ORFÈVRES
360
38 témoins
THE 39 STEPS
3:10 TO YUMA
4
4 BY AGNÈS VARDA
4 ELEMENTS
4 MAANDEN, 3 WEKEN EN 2 DAGEN
4 X PETER WEIR
40 DAYS AND 40 NIGHTS
THE 40 YEAR OLD VIRGIN
45 Years
47 Meters Down
4:30
THE 4TH KIND
5 to 7
5 X 2
50 FIRST DATES
50/50
THE 51ST STATE
52 Tuesdays
5th Wave
600 Miles
69: liefde seks senior
6IXTYNIN9
THE 6TH DAY
7 Days in Havana
7 DAYS TO LIVE
71 FRAGMENTE EINER CHRONOLOGIE DES ZUFALLS
7915 KM
8 FEMMES
8 MILE
800 BALAS
8MM

8½ WOMEN
9
9 SONGS
900 dagen
99 Homes
9TH COMPANY
The 9th Life of Louis Drax