Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Nu... Niet nieuw, wel lekker

21 Jump Street

Verenigde Staten, 2012 | Phil Lord, Christopher Miller
Na remakes van Charlie's Angels en Starsky and Hutch is er nu de bioscoopversie van 21 Jump Street. Is het nostalgie, camp of artistieke armoede?

...en toen


De politiechef die twee stuntelende rekruten overplaatst naar een andere divisie ziet het helder: "Gelukkig voor jullie blazen we een geschrapt politieprogramma uit de jaren tachtig nieuw leven in, maar dan aangepast aan moderne tijden. Je moet weten dat de lui die over dit soort zaken gaan niet creatief zijn en compleet zonder ideeën zitten. Daarom recyclen ze nu alleen nog maar troep uit het verleden. En dan verwachten ze dat wij het niet doorhebben. Een van die programma's draait om het gebruik van jonge en onvolwassen agenten."
Uiteraard gaat dit met de tong diep in de wang gedrukte commentaar niet alleen over de heropgerichte undercoverafdeling die opereert vanuit een oude kerk op 21 Jump Street. Met deze tekst hopen de makers het gras voor de voeten weg te maaien van critici die dit soort dingen eerder gezegd hebben over remakes van populaire series als The A-Team en The Dukes of Hazzard. Ook laat de tekst zien dat de schrijvers zichzelf erg slim vinden en dat postmoderne ironie en zelfreflectie anno 2012 geworteld zijn in de culturele mainstream. Maar de vraag is natuurlijk of het klopt? Is 21 Jump Street alleen maar gerecyclede troep uit het verleden?

Lopendebandrotzooi
Eerst een andere vraag. Zouden we het ooit nog over 21 Jump Street hebben als Johnny Depp er niet in had gespeeld? Goed, formeel is de serie in Nederland uitgezonden. Maar keek er eind jaren tachtig werkelijk een hond naar RTL Véronique? De moralistische politiereeks waarin jeugdige undercoveragenten steeds weer andere maatschappelijke misstanden op high school en college aan de kaak stelden, zal bij weinig Nederlanders warme nostalgische gevoelens oproepen.
In Amerika lag dat iets anders: 21 Jump Street was gezichtsbepalend voor de opkomende tv-zender Fox Network. Bovenal lanceerde de serie de carrières van tieneridolen Richard Grieco en Johnny Depp. Ook al zag Depp dat al na één seizoen compleet anders. De getalenteerde twintiger voelde zich in zijn acteerambities juist gedwarsboomd doordat hij contractueel aan de serie vast zat. Hij haatte het om geëxploiteerd te worden als meisjesidool en omschreef de serie later als "lopendebandrotzooi die grensde aan het fascistische." De weerzin van weleer heeft Depp niet weerhouden om, 22 jaar na zijn vertrek uit de serie, terug te keren in de bioscoopversie met een best wel amusant cameo-rolletje.

Camp & kapsels
Ongetwijfeld heeft Depps welwillende deelname ook te maken met de weinig serieuze manier waarop de makers met de oorspronkelijke serie omspringen. Deze film is heel andere koek dan Michael Manns remake van zijn eigen successerie Miami Vice waarin hij juist alle sporen van eighties-camp probeerde te wissen om de duistere kanten van zijn iconische drugsbestrijdersduo Tubbs en Crocket beter te laten uitkomen. Bewust of onbewust hebben de (her)makers van 21 Jump Street ingezien dat er eigenlijk niets iconisch in de serie zat. Terwijl de campy bioscoopversies van Starsky & Hutch en Charlie's Angels voortdurend een loopje konden nemen met de kleding en kapsels van hun overbekende hoofdpersonen, drijft 21 Jump Street in feite alleen maar de spot met het (destijds serieuze) uitgangspunt van de serie. En waar The A-Team en The Dukes of Hazzard nostalgie, camp en zelfspot combineerden in een herkenbare hutspot, blijft 21 Jump Street steken in een vette parodie op een serie die te weinig in het bewustzijn is blijven steken om te parodiëren.

Penishumor
Dat neemt niet weg dat de komedie op zijn eigen merites nog best aardig gelukt is. Beroeps-schlemiel Jonah Hill en de anders nogal houterige hunk Tatum Channing vormen een aanstekelijk koppel klungelende agenten dat hun undercoveropdracht aangrijpt om fouten uit hun eigen highschooltijd recht te zetten. Met de talloze schietpartijen en gevalletjes blikschades voegt de film weliswaar niets nieuws toe aan het genre van de actiekomedie maar een compleet uit de hand lopende arrestatie in een park en een geestige achtervolgingsscène zijn aanstekelijk genoeg om dat gebrek aan originaliteit voor lief te nemen. Minder leuk zijn de grappen over penissen, met als dieptepunt de grap waarin een man zijn zojuist geamputeerde pielmel met de mond van straat moet oprapen. Grappen over piemels zijn — met dank aan Judd Apatow — natuurlijk helemaal van deze tijd. Laten we hopen dat die penishumor over twintig jaar bij niemand meer nostalgische gevoelens oproept.

Fritz de Jong



top
21 Jump Street

Juni 2012 #344



Productie
Stephen J. Cannell
Neal H. Moritz
Regie
Phil Lord
Christopher Miller
Scenario
Michael Bacall
Jonah Hill
Camera
Barry Peterson
Montage
Joel Negron
Muziek
Mark Mothersbaugh
Met
Jonah Hill
Channing Tatum
Brie Larson
Dave Franco

Kleur, 109 minuten

Distributie
Sony
Te zien
vanaf 21 juni

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


1

0.03 Seconde
06
10 Cloverfield Lane
10 ON TEN
10 THINGS I HATE ABOUT YOU
10.000 BC
10.000km
100 JAAR JOHN WAYNE
100% ARABICA
100% Coco
100% DE NOOIJER
DIE 1000 AUGEN DES DR. MABUSE
1000 ROSEN
101 DALMATIANS
DE 101 DALMATIËRS
102 DALMATIANS
10E CHAMBRE, INSTANTS D'AUDIENCES
11 Flowers
11 Fonteinen
11:11:11
11:14
11TH HOUR
12
12 ANGRY MEN
12 MONKEYS
12 Years a Slave
120 BPM
127 HOURS
13 (TZAMETI)
13 Assassins
13 GOING ON 30
13 Hours: Secret Soldiers Of Benghazi
THE 13TH WARRIOR
1408
1492 — THE CONQUEST OF PARADISE
HET 14E KIPPETJE
15 MINUTES
The 15:17 to Paris
16 BLOCKS
17 AGAIN
17 Filles
170 Hz
187
19
1911 Revolution
1981
1987: When the Day Comes
1: Life on the Limit
2 Days in New York
2 DAYS IN PARIS
2 DAYS IN THE VALLEY
2 FAST 2 FURIOUS
2 Guns
20 Feet From Stardom
20,000 Days on Earth
200 CIGARETTES
2001: A SPACE ODYSSEY
2012
2046
20th Century Women
21
21 and Over
21 GRAMS
21 Jump Street
22 Jump Street
22 MEI
24 CITY
24 HOUR PARTY PEOPLE
24 Hours to Live
25 KIDS & 1 DAD
25 WATTS
25/01/95
25TH HOUR
27 DRESSES
28 DAYS
28 DAYS LATER
28 Hotel Rooms
28 WEEKS LATER
2:22
3 (Tres)
3 Coeurs
3 Days to Kill
THE 3 ROOMS OF MELANCHOLIA
30 DAYS OF NIGHT
30 MEI 1969 (GRITU DI UN PUEBLO)
300
3000 MILES TO GRACELAND
300: Rise of an Empire 3D
32 SHORT FILMS ABOUT GLENN GOULD
35 RHUMS
36 QUAI DES ORFÈVRES
360
38 témoins
THE 39 STEPS
3:10 TO YUMA
4
4 BY AGNÈS VARDA
4 ELEMENTS
4 MAANDEN, 3 WEKEN EN 2 DAGEN
4 X PETER WEIR
40 DAYS AND 40 NIGHTS
THE 40 YEAR OLD VIRGIN
45 Years
47 Meters Down
4:30
THE 4TH KIND
5 to 7
5 X 2
50 FIRST DATES
50/50
THE 51ST STATE
52 Tuesdays
5th Wave
6 Below
600 Miles
69: liefde seks senior
6IXTYNIN9
THE 6TH DAY
7 Days in Entebbe
7 Days in Havana
7 DAYS TO LIVE
7 Giorni
71 FRAGMENTE EINER CHRONOLOGIE DES ZUFALLS
78/52
7915 KM
8 FEMMES
8 MILE
800 BALAS
8MM

8½ WOMEN
9
9 SONGS
900 dagen
99 Homes
9TH COMPANY
The 9th Life of Louis Drax