I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
The Magdalene sisters: 'Onzedige' meisjes vallen in handen van sadistische nonnen Wasserijen voor de ziel

THE MAGDALENE SISTERS

Verenigde Staten, 2002 | Peter Mullan
Met The Magdalene sisters valt Peter Mullan de hypocrisie van de katholieke kerk frontaal aan. "Als kind was ik jaloers op de weeskinderen die bij de nonnen op kostschool zaten. Ze kregen de mooiste kerstcadeaus. Nu zie ik in dat ze in ruil daarvoor werden geslagen en verkracht."

"Ik wil niet heel melodramatisch doen over mijn jeugd", zei de Schotse schrijver-acteur-filmmaker Peter Mullan (1956) in een van de twee gesprekken die de Filmkrant tijdens het Filmfestival Venetië met hem had over zijn nieuwste film The Magdalene sisters. "Maar tijdens het draaien vroeg ik me vaak af waarom ik nou juist per se over dit onderwerp een film moest maken. Toen realiseerde ik me dat ik ben opgegroeid met het sluipende besef dat er thuis iets helemaal verkeerd zat en dat het niet zo moest. Mijn vader was een autocraat en een alcoholist. De katholieke kerk was een onzichtbare aanwezigheid in elk huishouden, die echter nooit partij koos voor de onderdrukten. Zondaars moesten worden gestraft. En iedereen pikte dat. Het had iets van: de kerk bestaat al duizend jaar dus waarom zouden we hem opeens ter discussie gaan stellen?"
The Magdalene sisters speelt in de jaren zestig in een van de Magdalena-tehuizen in Ierland waar tienermeisjes en jonge vrouwen naartoe werden gestuurd als ze toegaven seksueel misbruikt te zijn, ongehuwd zwanger werden, flirterig aangelegd of simpelweg te mooi. Ook werden er veel geestelijk gehandicapte vrouwen ondergebracht, aangezien men geloofde dat mensen met een laag IQ al van nature geneigd waren tot promiscue gedrag. Peter Mullan, acteur in de Ken Loach-film My name is Joe en regisseur van Orphans, baseerde zijn film op de documentaire Sex in a cold climate van Steve Humphries, die getuigenissen verzamelde van vrouwen die hun jeugd of hun hele leven in een van deze instellingen hebben doorgebracht. Hij portretteerde een vijftal van hen. Om in hun onderhoud te voorzien exploiteerden de tehuizen wasserijen. Daar werden de vrouwen in staat gesteld met het vuil van anderen hun eigen 'zonden' weg te wassen. "Het kwam de kerk wel heel goed uit dat ze een strafsysteem hadden bedacht dat zogenaamd over het reinigen van de ziel gaat, maar tegelijkertijd economisch profijt opleverde", stelt Mullan bitter. "Het maakt de link tussen de kerk en het materialisme nog eens extra pijnlijk duidelijk."
Pas het afgelopen decennium werd bekend dat de vrouwen die in een 'Magdalene asylum' terechtkwamen waren overgeleverd aan de nukken en grillen van de liefdezusters, vaak gefrustreerde ex-bewoonsters, die deze instellingen bestierden. Seksueel misbruik door priesters, uitbuiting, sadisme, religieuze wreedheden bleken aan de orde van de dag.
"Toen ik Sex in a cold climate de eerste keer zag, herkende ik veel van de religieuze mechanismen waarin ook mijn ouders gevangen zaten. Ik wil niet zeggen dat mijn vader mijn moeder verkrachtte. Maar hij deelde wel eens een klap uit."

Kerstcadeaus
Peter Mullan groeide zoals gezegd op in een katholiek gezin. Hij herinnert zich hoe hij als jongen diep onder de indruk was van religieuze films als Boys town en Angels with dirty faces met Spencer Tracy en James Cagney. Nu beschrijft hij ze als 'Hollywood-propaganda'. Ook ging hij graag naar de mis. Hij hield van de kleuren, de rituelen en de muziek. "Toen ik groter werd en de krant begon te lezen ontdekte ik de discrepantie tussen het beeld dat de katholieke kerk van zichzelf koestert en de realiteit. Als kind was ik jaloers op de weeskinderen die bij de nonnen op kostschool zaten. Ze kregen de mooiste kerstcadeaus. Nu zie ik in dat ze in ruil daarvoor werden geslagen en verkracht.
"Ik heb mezelf lang als een afvallige katholiek gezien. Maar ik ben katholiek totdat ik dood ga. Het is alleen zo dat de katholieke kerk zich aan de maatschappij moet aanpassen, in plaats van andersom."
Als zeventienjarige, idealistische jongen trok Mullan naar Londen. Daar werkte hij een tijdlang bij een non die in een voormalige brandweerkazerne in Poplar een tehuis voor schizofrene jonge vrouwen bestierde. Peter Mullan heeft als hij praat plezier in zijn formuleringen. Hij geniet ervan om te vertellen dat de non een fervent aanhangster van Benito Mussolini was. Zeker in Italië hebben zijn woorden effect. Maar hij raakt ook oprecht geëmotioneerd als hij, en zeker niet voor de eerste keer, vertelt waar deze vrouw, die zich zogenaamd uit naastenliefde en mededogen over verdwaalde vrouwen ontfermde, werkelijk toe in staat was.
"Deze non is de wreedste persoon die ik ooit heb leren kennen. Op een dag bracht de politie een verwarde jonge vrouw mee. Ze had een ernstige zonnesteek. Ze was ongesteld en bloedde hevig. Nadat ze haar eerst een tijdje had laten wachten, vroeg ze mij om haar een maandverband te brengen. Ze wist dat het vernederend voor die bloedende vrouw was om van een jonge man een verband te krijgen en toch deed ze het. Voor mij representeert zij de slechte kant van de katholieke kerk. Ze vond compassie een minderwaardige emotie. Nee, ik zeg niet hoe ze heet. Ze leeft nog. Ik heb Zuster Bridget in mijn film haar ronde brillenglazen en haar superieure lachje meegegeven. O, wat vond ze zichzelf grappig."

Kettingreactie
Later zag Mullan dezelfde patronen van vernedering en zelfvernedering bij mishandelde vrouwen die toch steeds weer naar hun echtgenoten terugkeerden. "In het begin van mijn toneelcarrière speelde ik veel in het vormingstheater, waar allerlei maatschappelijke groepen via het toneel hun situatie beter in de hand zouden moeten krijgen. Er waren ook speciale groepen voor vrouwen die het slachtoffer waren van huiselijk geweld. Als je dan vroeg waarom ze uiteindelijk toch weer naar huis gingen, zeiden ze: 'Ja, maar ik hou van hem.'
"Zo is het ook met de kerk. Mensen geloven nu eenmaal en willen dat geloof niet ter discussie stellen. Terwijl ze eigenlijk de uitingsvormen van dat geloof zouden moeten aanpakken. Dat soort vragen zijn voor niet-gelovigen moeilijk te begrijpen. Waarom liepen die meisjes niet weg, vragen ze me dan. Waarom gingen ze niet naar de politie? In The Magdalene sisters heb ik willen laten zien, dat dat onmogelijk was omdat de maatschappij net zo schuldig was aan wat er in die tehuizen gebeurde als de kerk. De samenleving stopte die vrouwen weg. Verklaarde ze schuldig.
"En wat te denken van hun families? Die deden ook niets. Het wreedste was dat die meisjes nergens heen konden. Gevangen misdadigers worden op een gegeven moment vrijgelaten. Zelfs als ze vluchtten, werden deze meisjes door hun ouders teruggebracht, zo groot was de sociale druk en de schande. Ze konden niet eens zelfmoord plegen, want dat was nog wel de grootste zonde.
"Mijn interesse als regisseur ligt bij de vraag hoe dit soort processen ontstaan en in stand gehouden worden. Dat zijn de interessantste vragen van de wereldgeschiedenis. Hoe kwam Hitler aan de macht? Hoe kan het dat de concentratiekampen werden gebouwd? Ik denk dat het gaat om de kleine dingen die je snel over het hoofd ziet. Schijnbaar futiele voorvallen die dan een kettingreactie teweeg brengen.
"Het katholicisme heeft in Ierland ook een sterk sociaal aspect. De Ieren hebben 400 jaar tegen de Engelsen gevochten. Katholiek zijn betekende: niet Engels. Het was een daad van verzet, een manier om je identiteit te formuleren. Daarom was het des te shockerender om te ontdekken dat die Magdalene-huizen ook in Schotland, ook in Glasgow bestonden en dat het nog niet eens zo heel erg lang geleden is dat de laatste werd gesloten."

Hoofddoek
Wat is dat toch met jonge meisjes, vraagt Mullan zich hardop af, dat ze in alle religieuze culturen worden gezien als het grootst mogelijke gevaar. "Overal ter wereld heerst het idee dat jonge vrouwen het verval van de beschaving zullen inluiden. Daarom mogen ze niet studeren, moeten ze een hoofddoek ombinden en krijgen ze nooit dezelfde rechten als mannen."
Om die universele invalshoek te beklemtonen, draaide Mullan zijn openingssequentie zonder dialoog. "Hoewel de film over een specifiek gegeven gaat, wilde ik vanaf het begin duidelijk maken dat The Magdalene sisters ook dingen laat zien die zich overal afspelen."
Peter Mullan, die vooral bekend werd van zijn films met Ken Loach, leende veel werkwijzen van zijn leermeester. Improvisatie, casting van onervaren acteurs en het chronologisch draaien van de film, om een emotionele climax op te bouwen, zijn typische kenmerken van Loach's sociaal-realistische films. "Acteren is 98% vertrouwen en 2% talent, neem dat maar van mij aan. Als je als regisseur iemands vertrouwen breekt, dan kan hij al het talent van de wereld hebben, maar dan zie je dat niet aan de film af."
De belangrijkste regie-aanwijzing die hij de jonge actrices gaf, die de bewoonsters van het tehuis spelen, was dat ze zich moesten voorstellen hoe het was om twintig jaar eerder geboren te zijn. Voor de nonnen castte hij ervarener actrices, maar ook een uitgetreden non. "Phyllis MacMahon, die Zuster Augusta speelt, is non geweest in het klooster waar de opnamen plaatsvonden. Nee, we hebben de film uiteindelijk niet in Ierland opgenomen, al zit er wel Iers geld in, maar we voelden in de voorbereidingen dat het onderwerp nog zo gevoelig ligt, dat we te veel maatschappelijke tegenwerking zouden ondervinden. We konden bijvoorbeeld niet eens een advertentie plaatsen in een katholieke krant om in contact te komen met voormalige Magdalene Zusters."
Regisseur Mullan streefde geen volbloed realisme na: "De film is zo waarachtig als fictie maar zijn kan. Dat is iets anders dan een precieze kopie van de werkelijkheid. Om mijn verhaal te vertellen heb ik ook gebruik gemaakt van invloeden uit het melodrama. En ik heb veel aandacht besteed aan de stijl en de kleur van de film. Ik wilde niet dat de film zo realistisch zou zijn, dat het publiek zich er door de gruwelijkheden vanaf zou wenden."

Paradoxaal
Een van de zwaarste, hoewel kleinere rollen nam Peter Mullan zelf op zich. Hij speelt de vader van Una, een wegloopster die weer wordt teruggebracht. "Ik kon niemand vinden die die pijnlijke en complexe rol kon spelen. Ik wilde van hem geen monster maken. Aanvankelijk had ik voor hem een lange monoloog geschreven die dat allemaal duidelijk moest maken, maar die heb ik weer geschrapt. De essentie van deze man ligt in de uitspraak: 'You killed us both', die hij tegen zijn dochter doet. Uiteindelijk is hij ook een slachtoffer."
Voor zijn personificatie van Una's vader ging Mullan ook te rade bij zijn eigen kindertijd en zijn eigen vader. "Ik begrijp hem nu nog slechter dan toen ik jong was. Dat komt paradoxaal genoeg omdat ik nu zelf kinderen heb. Ik weet dat het niet waar is als mijn kinderen zeggen dat ze me haten. Ik ben nu zover dat ik zo'n vader kan spelen, maar ik kan het nog steeds niet begrijpen dat ouders hun eigen kinderen mishandelen."
Er vervielen nog meer scènes. "Ik had ook graag een scène gehad bij het graf van Katy, waarin Bernadette een lang gesprek heeft met de grafdelver die haar verteld dat er op dat kerkhof generaties en generaties vrouwen zoals zij begraven liggen. Dat had het moment moeten zijn dat ze zich realiseert dat wat er gebeurt, niet alleen met hen gebeurt. Dat had haar voornaamste motivatie moeten zijn om te proberen uit het tehuis te komen. Ik sprak een tijdje geleden met een vrouw die een grafsteen voor al die anoniem begraven meisjes wil oprichten. Maar de kerk weigert categorisch om hun namen vrij te geven.
"De katholieke kerk bevindt zich nu op z'n dieptepunt. Niet voor niets komen er nu steeds meer verhalen naar buiten over seksueel misbruik binnen de kerk. Ze moet beginnen met het celibaat ter discussie te stellen. Anders zie je dat veel jonge mensen die een probleem hebben met hun seksualiteit denken dat het celibaat dat wel voor hen zal oplossen. Maar het is juist andersom. Religieuze onderdrukking leidt tot seksuele onderdrukking. Als dat probleem niet wordt aangepakt dan kun je de kerk, en dat geldt in wezen voor alle religies, niet met je kinderen en je geliefden vertrouwen."

Dana Linssen



top
THE MAGDALENE SISTERS

April 2003 #243

Productie
Frances Higson
Regie en scenario
Peter Mullan
Camera
Nigel Willoughby
Montage
Colin Monie
Art direction
Mark Leese
Muziek
Craig Armstrong
Met
Geraldine McEwan
Anne-Marie Duff
Nora-Jane Noone
Dorothy Duffy
Eileen Walsh
Mary Murray
Britta Smith
Peter Mullan

Kleur, 119 minuten

Distributie
Paradiso
Te zien
vanaf 3 april

Titelindex


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ1&


M. BUTTERFLY
M/OTHER
MA FEMME EST UNE ACTRICE
Ma loute
Ma Ma
MA VIE EN ROSE
MA VRAIE VIE À ROUEN
DE MAANPRINSES EN HET GEHEIM VAN HET WILDE PAARD
MABOROSI
MAC
MACBETH
MACHAN
Machete Kills
Machine Gun Preacher
THE MACHINIST
Macondo
MAD CITY
MAD DOG AND GLORY
MAD LOVE
Mad Max: Fury Road
MADAGASCAR
Madagascar 3: Europe's Most Wanted
MADAGASCAR: ESCAPE 2 AFRICA
Madame Bovary
MADAME L'EAU
MADAME SATÃ
MADE IN AMERICA
MADE IN DAGENHAM
MADE IN HONG KONG
MADE OF HONOUR
MADELIEFJES
Madeliefjes (gerestaureerde versie)
MADELINE
THE MADNESS OF KING GEORGE
LA MADRE MUERTA
Mãe só há uma/Don't Call Me Son
MAFIA!
Magallanes
Le magasin des suicides
THE MAGDALENE SISTERS
Maggie's Plan
THE MAGIC FLUTE
Magic in the Moonlight
Magic Mike
Magic Mike XXL
Magic Trip
HET MAGISCHE ZWAARD
MAGNIFICANT OBSESSION
The Magnificent Seven (2016)
MAGNOLIA
Magnus
MAGONIA
MAID IN MANHATTAN
Maïdan
LA MAISON
MAJESTEIT
The Major
MAKAROV
MAKDEE — THE WEB OF THE WITCH
MAKE IT HAPPEN
MAKE WAY FOR TOMORROW
Make Your Move
THE MAKING OF A NEW EMPIRE
THE MAKING OF THE LORD OF THE RINGS
Makkers staakt uw wild geraas & Alles is liefde
EL MAL AJENO
Mal de Pierres
LA MALA EDUCACIÓN
MALA NOCHE
Malavita
MALCOLM X
Maleficent 3D
MALÈNA
MALLRATS
MALPERTUIS
MAMA
Mama
Mama
MAMA MOE EN DE KRAAI
MAMBO ITALIANO
Mammal (Rebecca Daly over)
MAMMOTH
MAMMUTH
THE MAN
MAN ABOUT TOWN
A MAN APART
Een man die Ove heet
A MAN ESCAPED
THE MAN FROM ELYSIAN FIELDS
The Man from London (Previously Unreleased)
The Man from U.N.C.L.E.
THE MAN IN THE IRON MASK
DE MAN MET DE HOND
Man of Steel
MAN OF THE YEAR
MAN OF VIOLENCE
Man on a Ledge
MAN ON FIRE
MAN ON THE MOON
MAN ON WIRE
MAN PUSH CART
A MAN TO REMEMBER
MAN TROUBLE
Man Up
THE MAN WHO CRIED
THE MAN WHO FELL TO EARTH
THE MAN WHO KNEW TOO LITTLE
THE MAN WHO WASN'T THERE
THE MAN WHO WASN'T THERE — SPECIAL DOUBLE DISC EDITION
Man with a Movie Camera and Other Works by Dziga Vertov
Man with High Heels (IFFR Jang Jin)
THE MAN WITH RAIN IN HIS SHOES
The Man with the Iron Fists
MAN WITHOUT A FACE
THE MAN WITHOUT A PAST
MAN — KIND
MANA: BEYOND BELIEF
MANAGEMENT
Manchester By the Sea
The Manchurian Candidate
THE MANCHURIAN CANDIDATE (2004)
Mandela: Long Walk to Freedom
MANDERLAY
Mange tes morts
Manglehorn
MANHATTAN MURDER MYSTERY
MANHUNTER
MANNEKEN PIS
Mannenharten
Mannenharten 2
Het mannetje van de maan
MANS GENOEG
MANSFIELD PARK
MANUALE D'AMORE
MANUFACTURED LANDSCAPES
MANUFACTURING DISSENT: UNCOVERING MICHAEL MOORE
Manuscripts Don't Burn
MAO'S LAST DANCER
MAP OF THE HUMAN HEART
A MAP OF THE WORLD
Maps to the Stars
MAR ADENTRO
Marauders
MARCELLO, MARCELLO
MARCH COMES IN LIKE A LION
MARCH OF THE PENGUINS
March Of The Penguins 2
LA MAREA
MAREBITO
Margin Call
MARGOT AT THE WEDDING
Marguerite
MARIA BETHANIA — MUSIC AND PERFUME
MARIA FULL OF GRACE
EL MARIACHI
Mariage à Mendoza
MARIAN
MARIE ANTOINETTE
MARIE ANTOINETTE IS NIET DOOD
MARIE BAIE DES ANGES
Marie Heurtin (Jean-Pierre Améris en Ariana Rivoire over)
MARIE-JO ET SES DEUX AMOURS
LA MARIÉE ÉTAIT EN NOIR
MARIKEN
MARILYN HOTCHKISS' BALLROOM DANCING AND CHARM SCHOOL
Marina
MARION
MARION BRIDGE
MARISCOS BEACH
MARIUS ET JEANNETTE
THE MARK OF CAIN
THE MARKET
Marketa Lazarová
Marley
MARLEY AND ME
MARMADUKE
MARRIED LIFE
MARS ATTACKS!
Martha Marcy May Marlene
The Martian
MARTYRS
MARY
MARY AND MAX
MARY REILLY
MARY SHELLEY'S FRANKENSTEIN
Maryland
Masaan
MASCHERA DI CERA
Masha en de beer: naar de bioscoop
THE MASK
THE MASK OF ZORRO
AL MASSIR
The Master
MASTER AND COMMANDER
THE MASTER AND HIS PUPIL
Master of the Universe
Masterminds
De masters
MASTERS OF HORROR
MATAHARIS
THE MATCH
MATCH POINT
MATCHSTICK MEN
Matei Child Miner (Matei copil miner)
MATILDA
UN MATIN BONNE HEURE
THE MATRIX
THE MATRIX RELOADED
THE MATRIX REVOLUTIONS
Matterhorn
Matterhorn (Slow Criticism)
De Matthäus Missie van Reinbert de Leeuw
MAU MAU
Maudite soit la guerre
MAUVAISES FRÉQUENTATIONS
MAVERICK
MAX
MAX ET JEREMIE
MAX PAYNE
MAXIMUM RISK
MAY
THE MAY LADY
Maya de Bij
MAYBE BABY
MAYBE SWEDEN
The Maze Runner
Maze Runner: The Scorch Trials
Me and Earl and the Dying Girl (Previously Unreleased)
ME AND ORSON WELLES
ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW
Me Before You
ME YOU THEM
ME, MYSELF & IRENE
MEAN CREEK
MEAN GIRLS
THE MEAN MACHINE
MEANDER
THE MECHANIC
The Mechanic: Resurrection
Medianeras
MEDICINE MAN
Mediterranea
MEDITERRANEO
Medium Cool
Meek's Cutoff
THE MEERKATS
Mees Kees langs de lijn
Mees Kees op de planken
Mees Kees op kamp
DE MEEST VERRE TOCHT VAN WINNIE DE POEH
Meester Kikker
Meesterspion
MEET JOE BLACK
Meet Me in Venice
MEET THE FOCKERS
MEET THE PARENTS
MEET THE PARENTS: LITTLE FOCKERS
MEET THE ROBINSONS
MEET THE SPARTANS
MEET WALLY SPARKS
MEGA MINDY 2
Mega Mindy en de snoepbaron
Mega Mindy vs. Rox
MEGAMIND
MEGANE
LA MEGLIO GIOVENTÙ
Mein Blind Date mit dem Leben
MEIN FÜHRER — DIE WIRKLICH WAHRSTE WAHRHEIT ÜBER ADOLF HITLER
MEISJE
Het meisje en de dood
Meisje met negen pruiken
Mekong Hotel
MEKTOUB
Melancholia
MELINDA AND MELINDA
Melody
MEMENTO
MEMOIRS OF A GEISHA
MEMOIRS OF A INVISIBLE MAN
MEMORIES OF MURDER
MEMORY OF THE UNKNOWN
Men & Chicken
MEN IN BLACK
MEN IN BLACK 2
Men in Black 3
MEN OF HONOR
MEN ON THE BRIDGE
The Men Who Knew Infinity
THE MEN WHO STARE AT GOATS
MEN WITH GUNS
MENACE II SOCIETY
MENE TEKEL
Meneer Pluizenbol
O Menino e o Mundo
LA MENTALE
Le meraviglie
THE MERCHANT OF VENICE
MÈRES ET FILLES
MERMAID IN A MANHOLE
MERRY CHRISTMAS/JOYEUX NOËL
MES IN HET WATER
MESSAGE IN A BOTTLE
THE MESSENGER
THE MESSENGER: THE STORY OF JOAN OF ARC
THE MESSENGERS
Met grote blijdschap
METAL: A HEADBANGER'S JOURNEY
METALLICA: SOME KIND OF MONSTER
Metallica: Through the Never
Metéora
METISSE
METRO
Metro Manila
METROLAND
THE MEXICAN
Mia madre
MIAMI RHAPSODY
MIAMI VICE
MICHAEL
Michael
MICHAEL CLAYTON
MICHAEL COLLINS
MICHAEL JACKSON'S THIS IS IT
Michael Kohlhaas
Michel Petrucciani
MICHEL VAILLANT
Michiel de Ruyter
MICKEY BLUE EYES
MICMACS À TIRE-LARIGOT
MICROCOSMOS
Midden in de winternacht
Midnight in Paris
MIDNIGHT IN THE GARDEN OF GOOD AND EVIL
Midnight Special
MIDNIGHT STING
Midnight's Children
Miele
Mientras duermes
MIFUNE'S LAST SONG
THE MIGHTY
MIGHTY APHRODITE
A MIGHTY HEART
MIGHTY JOE
MIGHTY JOE YOUNG
MIJN FRANSE TANTE GAZEUZE
Mijn Mamma is in Amerika en ze heeft Buffalo Bill ontmoet
Mijn naam is Courgette/Ma vie de Courgette (Claude Barras over)
MIJN NAAM IS EUGÈNE
MIJN OPA DE BANKROVER
MIJN VADER IS EEN DETECTIVE
Mike and Dave Need Wedding Dates
MILAREPA
Miles Ahead
MILK
MILKY WAY
The Mill & the Cross
MILLE MOIS
MILLENNIUM 2: THE GIRL WHO PLAYED WITH FIRE
MILLENNIUM 3: GERECHTIGHEID
MILLENNIUM MAMBO
MILLENNIUM: MANNEN DIE VROUWEN HATEN
MILLION DOLLAR BABY
THE MILLION DOLLAR HOTEL
A Million Ways to Die in the West
MILLIONS
Milo
MIMIC
MINA TANNENBAUM
MINDBENDER
MINDHUNTERS
MINE VAGANTI
Minions
MINOES
MINORITY REPORT
Minuscule
MIO FRATELLO È FIGLIO UNICO
Il mio viaggio in Italia
MIRACLE ON 34TH STREET
La mirada invisible
MIRAKEL
MIRAL
THE MIRROR HAS TWO FACES
MIRRORS
LES MISÉRABLES (1995)
LES MISÉRABLES (1998)
Les misérables (2012)
Misericordia
THE MISFITS
MISHIMA: A LIFE IN FOUR CHAPTERS
MISS BLANCHE
MISS CONGENIALITY
MISS CONGENIALITY 2
MISS INTERPRETED (MARLENE DUMAS)
MISS JULIE (1999)
Miss Julie (2014)
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
MISS PETTIGREW LIVES FOR A DAY
MISS POTTER
MISS T'S TEASERAMA
Miss You Already
De missie
MISSING ALLEN
MISSING LINK
The Missing Picture (L'image manquante)
MISSION TO MARS
MISSION: IMPOSSIBLE
MISSION: IMPOSSIBLE 2
MISSION: IMPOSSIBLE 3
Mission: Impossible — Ghost Protocol
Mission: Impossible — Rogue Nation
THE MIST
Mistaken for Strangers
MISTER LONELY
MISTÉRIOS DE LISBOA
Mistress America (Previously Unreleased)
Mocros
MOD FUCK EXPLOSION
THE MOD SQUAD
Modern Times
MODIGLIANI
The Modular Body (Floris Kaayk over)
Moebius
DE MOEDER
MOEDER DAO, DE SCHILDPADGELIJKENDE
MOGE U GELUKKIG WORDEN
Le moine
MOLIÈRE
MOLOCH
A MOMENT OF INNOCENCE (NUN VA GOLDUN)
MOMMA'S MAN
Mommy
MOMMY, I'M SCARED
MON COLONEL
MON FILS À MOI
MON HOMME
Mon pire cauchemar
Mon roi
MONA LISA SMILE
THE MONASTERY — MR. VIG & THE NUN
MONDAY
Mondomanila
MONDOVINO
Money Monster
MONEY TALKS
MONEY TRAIN
Moneyball
MONGOL — THE UNTOLD STORY OF GENGHIS KHAN
MONGOLIAN PING PONG
Monk
MONKEYS IN PARADISE
Monsieur Chocolat
Monsieur Lazhar
MONSOON WEDDING
MONSTER
A Monster Calls
MONSTER HOUSE
Monster Hunt
MONSTER IN LAW
The Monster of Nix
Monster Trucks
Het monster van Parijs
MONSTER'S BALL
MONSTERS
Monsters University
MONSTERS VS. ALIENS
MONSTERS, INC.
Monte Carlo
MONTE CARLO
A MONTH BY THE LAKE
MOOLAADÉ
MOON (Duncan Jones over)
MOON-RAK TRANSISTOR
MOONLESS NIGHT
MOONLIGHT
Moonlight
MOONLIGHT & VALENTINO
MOONLIGHT MILE
Moonrise Kingdom
Moonwalkers
MOORDWIJVEN
More Than Honey
MORIR EN SAN HILARIO
MORLANG
MORNING GLORY
MORRISON KRIJGT EEN ZUSJE
LES MORSURES DE L'AUBE (LOVE BITES)
The Mortal Instruments: City of Bones
MORTAL KOMBAT
MORTAL KOMBAT: ANNIHILATION
Mortdecai
MORVERN CALLAR
AL MOSAFER
THE MOST DISTANT COURSE (Previously Unreleased)
A Most Violent Year
A Most Wanted Man
MOTHER
THE MOTHER
MOTHER AND CHILD
MOTHER AND SON (MAT' I SYN)
MOTHER NIGHT
MOTHER OF MINE
MOTHER'S BOY
MOTHER'S DAY
Mother's Day
THE MOTHMAN PROPHECIES
THE MOTORCYCLE DIARIES
MOULIN ROUGE
Mountains May Depart (Shan he gur ren)
THE MOURNING FOREST
MOUSE HUNT
Movie 43
THE MOZART BIRD
Mr Morgan's Last Love
MR. & MRS. SMITH
MR. BEAN'S HOLIDAY
MR. BROOKS
MR. DEEDS
MR. HOLLAND'S OPUS
Mr. Holmes
MR. JONES
MR. MAGOO
MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM
MR. NICE
MR. NOBODY
Mr. Popper's Penguins
MR. RIGHT
MR. SATURDAY NIGHT
Mr. Turner (Mike Leigh over)
MR. WOODCOCK
MRS. BROWN
MRS. DALLOWAY
MRS. DOUBTFIRE
MRS. HENDERSON PRESENTS
MRS. PARKER AND THE VICIOUS CIRCLE
MUCH ADO ABOUT NOTHING (1993)
Much Ado About Nothing (2012)
Much Loved
Mud
LOS MUERTOS
MULAN
MULHOLLAND DRIVE
MULHOLLAND FALLS
MULTIPLICITY
THE MUMMY
THE MUMMY RETURNS
MUNDANE HISTORY
MUNDO GRÚA
UN MUNDO MENOS PEOR
MUNICH
MUNO NO HITO (DE NIETSNUT)
THE MUPPET CHRISTMAS CAROL
The Muppets
Muppets Most Wanted
MUR
MURDER AT 1600
MURDER BY NUMBER
MURDER IN THE FIRST
MURDERBALL
MURIEL OU LE TEMPS D'UN RETOUR
MURIEL'S WEDDING
MUSA
Museum Hours
MUSIC AND LYRICS
MUSIC OF THE HEART
MUSICA CUBANA
MUST LOVE DOGS
Mustang
MUTE WITNESS
DE MUZE
MY ARCHITECT: A SON'S JOURNEY
MY BABY'S DADDY
MY BEST FRIEND'S GIRL
MY BEST FRIEND'S WEDDING
MY BIG FAT GREEK WEDDING
My Big Fat Greek Wedding 2
MY BLOODY VALENTINE 3D
MY BLUEBERRY NIGHTS
MY BOSS'S DAUGHTER
MY BROTHER'S WEDDING
My Joy
MY LIFE
MY LIFE AS A DOG
MY LIFE WITHOUT ME
MY LITTLE EYE
MY NAME IS JOE
MY NAME IS KHAN
My Old Lady
MY ONE AND ONLY
MY QUEEN KARO
MY SISTER'S KEEPER
My Skinny Sister
MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE
MY SUMMER OF LOVE
MY SUPER EX GIRLFRIEND
MY WAY HOME
My Week with Marilyn
MY WINNIPEG
MYKOSCH
LE MYSTÈRE DE LA CHAMBRE JAUNE
MYSTERIOUS SKIN
MYSTERY SCIENCE THEATER 3000: THE MOVIE
MYSTIC RIVER
THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER