Verwacht - januari 1995, nr 152


De force avec d'autres is een documentair portret van de Franse zanger/acteur Serge Reggiani. Het is slecht gesteld met de zeventigjarige: langdurig alcoholisme, oude trauma's en geestelijke labiliteit eisten hun tol. Alsof zoveel ellende al niet genoeg is heeft de man ook nog te kampen met schizofrenie. Hij speelde in de jaren zestig vierhonderdvijftig keer de rol van Frantz Gerlach in Sartre's 'Séquestrés d'Altona' en sindsdien zijn Serge en Frantz onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hij ligt in het ziekenhuis en wil alleen zijn zoon nog zien. Tijd voor deze Simon Reggiani om daar iets aan te doen. Hij gebruikt zijn camera niet alleen om de ontmoetingen met zijn vader vast te leggen, maar ook als therapeutisch middel om de uitgebluste man uit zijn deplorabele toestand te bevrijden. Hij haalt Serge uit zijn isolement door hem te dwingen zijn kamer te delen met andere alcoholisten. Dat Simons werk vruchten afwerpt mag blijken uit het feit dat Reggiani senior uiteindelijk een glorieuze comeback als zanger maakt in het Parijse Olympia. Zonder Frantz.


The sun's burial is een klassieke Japanse film uit 1960 van de hand van regisseur Nagisa Oshima, hier vooral bekend van later werk als L'empire des sens, L'empire de la passion en Merry Christmas, Mr. Lawrence. De films uit zijn beginperiode worden gekenmerkt door een grote afkeer van de traditionele Japanse waarden, nemen het op voor de gedesillusioneerde jeugd en vermengen documentaire met fictieve elementen. The sun's burial speelt zich af in de sloppenwijken bij de stad Osaka. De door Kayoko Honoo gespeelde Hanako is de dochter van een fanatiek militairistische bendeleider die zich voorbereidt op een nieuwe oorlog. Ze verdient overdag geld met de zwarte handel in bloedplasma voor de cosmetica-industrie en werkt 's avonds als prostituee. Het mag een troosteloos bestaan lijken, vergeleken met de arme drommels in haar omgeving heeft ze het nog goed getroffen. De titel slaat natuurlijk op de afbraak van het traditionele Japanse gedachtengoed, maar werd bij de Amerikaanse release destijds verduidelijkt met de slogan: "Een vrouw wiens sensuele bestaan even wild en natuurlijk is als de brandende stralen van de zon!" Deze prachtfilm zit in ieder geval vol spetterende kleuren en is opgenomen in 'Shochiku GrandScope'. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer.


Wes Craven's New nightmare is de zevende film waarin het bekendste horrorfilmmonster van het afgelopen decennium figureert. Freddy Krueger, de kindermoordenaar die in de Nightmare on Elm Street serie zijn slachtoffers bij voorkeur in hun dromen aan zijn vingermessen reeg, bestaat echt. Dat is tenminste de stelling die Freds geestelijke vader Wes Craven in zijn nieuwe film poneert. Hij bracht enkele acteurs uit zijn eerste en tevens de beste Kruegerfilm opnieuw bijeen en baseerde zijn rammelende scenario op de hachelijke avonturen van actrice Heather Langenkamp, die in het dagelijkse leven achtervolgd werd door een gestoorde fan. Craven speelt zichzelf, evenals de acteurs en de Amerikaanse tegenhanger van San Fu Malta, Bob Shaye. Laatstgenoemde is president van de New Line studio, die dankzij kassamagneet Freddy uitgroeide tot een van de succesvolste studio's in Hollywood. Shaye's credo luidt: "don't smoke the Hollywood crackpipe", maar hij verkocht zijn toko wel voor 550 miljoen dollar aan Ted Turner. Zijn acteerdebuut in deze horrorvariant op Truffauts La nuit Américaine is leuk voor ingewijden, maar Freddy's fans willen natuurlijk gewoon bloed zien. Tussen alle diepgaande pretenties door worden ze op hun wenken bediend.


The river wild is een actiefilm met Meryl Streep in de hoofdrol. Meryl wordt ook een dagje ouder en wilde eens wat nieuws proberen. Ze toog naar de sportschool om haar spieren flink op te pompen, zodat ze op overtuigende wijze een fervent roeister kan neerzetten. Ze is dan ook als een vis in het water, maar haar huwelijk dreigt op de klippen te lopen. Daar heeft men in Hollywood een probaat middel tegen: laat wat psychopaten op het getroebleerde stel los en ze komen gegarandeerd nader tot elkaar. Zelfs Meryls hond kan het onder die omstandigheden weer met haar echtgenoot vinden. En dat zonder hulp van Martin Gaus. De huwelijkstherapie voltrekt zich tegen het decor van een rivier vol stroomversnellingen, maar regisseur Curtis Hanson, eerder verantwoordelijk voor de uitstekende thriller The hand that rocks the cradle, moet het hierbij afleggen tegen John Boormans klassieke Deliverance. En dat terwijl hij met Kevin Bacon toch een prima psychopaat aan boord heeft. Nat is het in ieder geval wel, daar in Meryls bootje.


The innocent is een Brits/Duitse co-produktie die zich afspeelt in Berlijn ten tijde van de Koude Oorlog, toen de Britten, Duitsers, Russen en Amerikanen nog ieder hun eigen sector bestierden. Het multinationale spinneweb indachtig betreft het hier de verfilming van het gelijknamige boek van de Engelsman Ian McEwan, is de regie in handen van de naar Amerika verhuisde Brit John Schlesinger, en worden de voornaamste rollen vertolkt door Sir Anthony Hopkins, de Amerikaan Campbell Scott, de Duister Ronald Nitschke en Isabella Rossellini, dochter van de Zweedse Ingrid Bergman en de Italiaan Roberto Rossellini. De Russische inbreng komt van enkele authentieke soldaten van het Rode Lger. Zij mogen zichzelf spelen, maar daar houdt de ijzeren logica op. Scott is een Engelse spion, die voor de Amerikaan Hopkins werkt en een grensoverschrijdende romance aangaat met de Duitse Rossellini, die haar liefste de koosnaam 'dummerchen' geeft. Dat het geluk niet altijd met de dommen is mag blijken uit de benarde situaties waarin de Amerikaanse Engelsman en de Zweeds-Italiaanse Duitse belanden.


Mother's boys van regisseur Yves Simoneau is een thriller over familieproblemen. Jamie Lee Curtis is de moeder in kwestie. Ze liet haar man en kroost in de steek en komt drie jaar later haar familierol weer opeisen. Ze heeft meer geluk dan de dwaze vaders die zich de laatste tijd in ons land roeren, want ze vindt het recht aan haar zijde en mag dus weer voor moeder spelen. Maar vader Peter Gallagher heeft een nieuwe vriendin en dat is Joanne Whalley-Kilmer, de actrice die hele kuddes gegadigden versloeg bij de speurtocht naar de nieuwe Scarlett O'Hara voor het vervolg op Gone with the wind. Zo'n meisje uit duizenden kan pa natuurlijk niet loslaten. Vandaar dat Jamie zich tot haar drie zonen wendt. Ze manipuleert er lustig op los en slaagt er in de jongens op te hitsen tegen de overspelige echtgenoot en zijn nieuwe liefde. Dat Jamie haar jongens na drie jaar afwezigheid nog voor zich kan winnen wekt weinig verbazing, ze publiceerde vorig jaar een kinderboek waarin ze de memoires van een vierjarige beschrijft. Jamie is vast een hele goede moeder.

Bart van der Put

Naar boven