Verwacht - december 1995, nr 162


The santa clause versloeg vorig jaar ruimschoots de directe kerst-concurrent Miracle on 34th street aan de Amerikaanse bioscoopkassa. Amerikanen zien nu eenmaal liever Tim Allen als kerstman dan Richard Attenborough. Allen is namelijk niet alleen een volbloed Amerikaan, maar ook nog een heuse tv-ster, bekend van de populaire sitcom 'Home Improvement'. Amerika's populairste doe-het-zelver speelt een gescheiden vader die op kerstavond bij thuiskomst de door regisseur John Pasquin gespeelde kerstman van zijn dak ziet vallen. Wanneer de behulpzame vader diens kostuum aantrekt wordt hij slachtoffer van de Santa-clausule uit de kerstmannen-cao, hetgeen inhoudt dat hij afstand doet van zijn vorige identiteit en alle taken en verantwoordelijkheden van de kerstman overneemt. Aanvankelijk kan hij er alleen maar om lachen, maar in de maanden die volgen lijkt zijn grijze baardgroei niet te stuiten en komt hij ettelijke kilo's aan, hoezeer hij zich ook aan een streng dieet onderwerpt. Zo'n treffende illustratie van het opgeblazen kerstgevoel hebben we in tijden niet gezien.


New York, images from the edge is een documentaire waarin Joost Bosland vijf daklozen uit de Big Apple portretteert. Het lijkt een populair onderwerp bij Nederlandse documentaire-filmers; een jaar geleden richtte Dree Andrea in De tunnel haar camera ook al op daklozen in New York. Bosland heeft echter een bijzonder vijftal gevonden. Ze bestrijden de ondraaglijke dakloosheid van hun bestaan met het scheppen van kunst: de een maakt schilderijen of beeldjes, de ander schrijft liedjes of toneelstukken. Nu de BKR in ons land al geruime tijd is afgeschaft rijst de vraag of Bosland zijn film misschien niet dichter bij huis had kunnen maken.
Voorafgaand aan Boslands film wordt de korte documentaire In motion van Coco Schrijber vertoond. Ook zij portreteert een inwoner van New York, de saxofonist David S. Ware. Hij speelde al op zijn veertiende met de legendarische jazz-muzikant Sonny Rollins, stond op 25-jarige leeftijd in muziektempel Carnegie Hall en koos op het toppunt van zijn roem plotseling voor een nieuw bestaan als taxichauffeur. Achter het stuur van zijn auto legt hij uit waarom hij het podium voor het asfalt inruilde.

Bart van der Put

Naar boven