Verwacht - mei 1998, nr 189


Deep impact voedt de angst die bij menigeen leeft: een komeetinslag die een einde maakt aan al het leven op deze planeet. Normaal gesproken vertoeven kometen in de Oort-wolk, nog voorbij Pluto, maar soms glipt er eentje tussenuit. De dinosaurussen schijnen het al te hebben meegemaakt, en op dit moment stevent er wederom een brok op de Aarde af. Dat het leven zoals wij dat kennen eindig is, lijkt eigenlijk al vast te staan. Onze zon houdt het nog enkele miljarden jaren vol, maar ook zij zal eens opgebrand zijn, de mensheid in haar val meesleurend. Om te bewijzen dat wij in ieder geval kilometers grote meteoroïden de baas kunnen zijn heeft de NASA het project NEAT (Near-Earth Asteroid Tracking) op poten gezet. Zij proberen te voorkomen dat het zorgvuldig geëvolueerde leven in één klap van de kaart wordt geveegd. In Deep impact ontdekt een jonge amateur-astronoom de komeet Wolf-Beiderman, die onherroepelijk in botsing met de Aarde zal komen. In de tijd die volgt om de komeet uit zijn koers te krijgen, neemt de hele wereld afscheid van het leven. De film richt zich vooral op dit collectieve doodvonnis, waar de Amerikanen ook al een afkorting voor hebben bedacht: E.L.E (Extinction Level Event). Robert Duvall en Morgan Freeman werpen zich op als redders, terwijl Elijah Wood en Vanessa Redgrave de apocalyps afwachten. Regisseusse Mimi Leder debuteerde met The peacemaker, maar hoopt met deze film een diepere indruk achter te laten.

Deep impact: astronauten voorkomen een verschroeide Aarde.


Kennis van helen is een documentaire over Tibetaanse geneeswijzen, die volgens de behandelde zieken uiterst effectief zijn. De film wordt een week eerder uitgebracht dan Die Salzmänner von Tibet, waarin een groep mannen een reis onderneemt naar de zoutmeren van Tibet. Voor de Amerikaanse blik op Tibet kunt u nog steeds terecht bij Seven years in Tibet, maar Scorsese's Kundun laat nog even op zich wachten. Veel te genieten dus voor de leunstoel-globetrotter, alhoewel in Kennis van helen ook genoeg kwaaltjes de revue passeren. Zo zijn chronische nierziekten die met westerse technieken niet verholpen kunnen worden, goed te behandelen met kruiden, mineralen en wortelgewassen. Ooit begonnen met het twaalfde-eeuwse boek 'Gyuschi' ('Kennis van helen') is de Tibetaanse geneeswijze ondertussen hoogst ontwikkeld. De Zwitserse regisseur Franz Reichle liet de vele privé-klinieken en sanatoria die zijn land rijk is links liggen om zich te verdiepen in deze Boeddhistische leer. Mensen die de vele praktijkvoorbeelden thuis nog eens willen nalezen, kunnen het gelijknamige boek aanschaffen. De koopvideo ligt al in de winkel, wat opvallend genoemd mag worden, want normaal gesproken volgt de videorelease maanden na de bioscoopuitbreng. Gezien het onderwerp, waarbij haast geboden kan zijn, is voor Kennis van helen blijkbaar een uitzondering gemaakt.


The edge droeg oorspronkelijk de titel Bookworm, waar om begrijpelijke redenen van is afgestapt. The edge brengt twee oude veteranen weer samen: Anthony Hopkins en Bart the Bear. Bart is een doorgewinterde filmbeer door zijn rollen in The bear en de tv-serie 'Grizzly Adams'. Hopkins en Bart hebben elkaar ontmoet op de set van Legends of the fall, maar staan nu lijnrecht tegenover elkaar in de wildernis van Alaska. Een gezelschap bestaande uit een miljonair, een modefotograaf en een supermodel, niet toevallig gespeeld door Elle McPherson, is daar na een vliegtuigongeluk gestrand, en probeert te overleven met een aantal simpele padvinderstrucs. IJdele Alec Baldwin gooit echter roet in het eten door verliefd te worden op Hopkins' vrouw, waarna zij ook elkaar naar de keel vliegen. Liefhebbers van de worstelfilm komen ook aan hun trekken, want Bart is nooit te beroerd om een flink partijtje te stoeien. De crew verliet voor de gelegenheid de straten van de grote stad waar de meeste van hun films zich afspelen. Regisseur Lee Tamahori (Once were warriors), scenarioschrijver David Mamet (Glengarry Glen Ross, House of games) en cameraman Donald McAlpinc (William Shakespeare's Romeo + Juliet) vertrouwen nu op de oogverblindende plaatjes van het uitgestorven Alaska, waarover Bart eenzaam de scepter zwaait.

The edge: Alec Baldwin en Anthony Hopkins aan de rand van de afgrond.


Chasing Amy is de derde film van Kevin Smith, die hiermee zijn New Jersey-trilogie voltooid heeft. Deze low budget komedie werd ons al beloofd op de aftiteling van Mallrats, de vorige film van Smith. Hij heeft op de afgelopen Independent Spirits Awards-uitreiking zijn excuses aangeboden voor het maken van Mallrats, wat toch een sympathieke daad genoemd mag worden. Het eind van Chasing Amy meldt dat Dogma in aantocht is, en het valt nog maar te bezien of Smith hiermee wèl zijn veelbejubelde debuut Clerks kan evenaren. Zijn stokpaardjes zijn ook weer in Chasing Amy terug te vinden: een stortvloed aan trivia over film en tv-series, het aanbidden van stripboeken en het bedrijven van onmogelijke liefdes. Hoofdrolspeler Ben Affleck is ondertussen aangesloten in de rij der Hollywood-coryfeeën door zijn Oscar voor het scenario van Good Will Hunting. Nu is hij te zien als worstelende tiener, die jacht maakt op een lesbisch meisje.

Chasing Amy: Joey Lauren Adams houdt van strips.


U.S. Marshals wordt aangeprezen als het vervolg op The fugitive. Vreemd genoeg is de vorige hoofdrolspeler Harrison Ford nu niet van de partij, maar neemt Tommy Lee Jones zijn plaats in. In zo'n geval spreken we liever van de minder vleiende aanduiding spin-off. Voor Tommy's gedenkwaardige bijdrage aan The fugitive kreeg hij nog een Oscar voor beste mannelijke bijrol, iets waar nu geen zicht op lijkt te zijn. Tommy verspilde zijn talent in het schreeuwerige Volcano, maar het spelen van een U.S. Marshal in een achtervolgingsfilm is niet het goedmakertje dat we in gedachten hadden. Hij zit achter Wesley Snipes aan, die beweert ten onrechte verdacht te worden van een moord op twee politiemannen. Ze hollen rond een kerkhof, bereiken hijgend het moeras en puffen uit op het dak van een rijdende trein. Regisseur Stuart Baird (Executive decision) besloot nu Irène Jacob op te laten draven in een kleine rol als geliefde van Snipes, een merkwaardige carrièrewending van deze ster uit Kieslowski's La double vie de Véronique en Rouge.

Mariska Graveland

Naar boven