Verwacht - januari 1999, nr 196


The ringmaster markeert het acteerdebuut van Jerry Springer, die in deze fictieve blik achter de schermen van een sensationele talkshow eigenlijk zichzelf speelt, maar om onduidelijke redenen Jerry Farrely genoemd wordt. De film van Neil Abramson is bedoeld als komedie, maar erg grappig is het allemaal niet. Springer, die als acteur danig tekort schiet, gebruikt de film om zich tegen zijn critici te verweren: hij stelt dat hij het opneemt voor de armen en dat zijn vijanden het bestaan van Amerikaanse armoede niet willen onderkennen. De lariekoek wordt door distributeur RCV aangeprezen met de slogan: "De leukste meest ongecensureerde komedie uit Amerika!". Waarop wij ons afvragen wat dan de minst ongecensureerde komedie uit Amerika is en de distributeur op de valreep de prijs voor de stomste, meest onbegrijpelijke slogan van 1998 kunnen toekennen. (BvdP)


The siege (voorheen Against all enemies) stuitte op grote weerstand bij de Arabische anti-laster organisties in Amerika. De timing is in ieder geval goed, na de kruisraketaanvallen van Amerika en Groot-Brittannië op Bagdad half december. Ook The siege maakt duidelijk dat er wel degelijk een grote angst bestaat voor de Arabische wereld, vooral in de personen van Moslim-terroristen. The siege opent met televisiebeelden van Clinton, die commentaar geeft op raketaanvallen op terroristische bolwerken; daarnaast wordt het World Trade Center opgeblazen, waardoor de film akelig werkelijkheidsgetrouw is. Regisseur Edward Zwick (Legends of the fall) nuanceert de film waar mogelijk, door Denzel Washington uitspraken in de mond te leggen als: 'De meeste Arabieren zijn keurig geïntegreerd' en een megalomane generaal van eigen bodem (Bruce Willis) op te voeren. Hollywood weet natuurlijk dondersgoed dat het zich op glad ijs begeeft, en jezelf indekken blijft een goede tactiek om kritiek van gekwetste bevolkingsgroepen te pareren.


Enemy of the state is weer koren op de molen van aanhangers van samenzweringstheorieën. De film draagt dan ook de slogan 'In God we trust, all others we monitor', en bevat vertrouwde elementen als door de computer weggevaagde identiteiten, satellietspionage en digitale geheime tapes. Regisseur Tony Scott (Top gun) maakt dankbaar gebruik van de angst die er leeft rondom elektronische technologie en geschonden privacy. Will Smith (Independence Day, Men in black) is dit keer de gedupeerde. Hij rent voor zijn leven, maar moet het opnemen tegen de veel snellere Big Brother. De cast speelt wat het gewend is te spelen: Will Smith de argeloze jongen, Gene Hackman een spion die ondergronds werkt, Lisa Bonet de sexy geliefde, Jon Voigt de engerd en Gabriel Byrne de mysterieuze buitenstaander, die allen hun best doen om in de schaduw van paranoia-klassiekers als The conversation te staan.

Enemy of the state: Will Smith zonder identiteit.


Ronin heeft een van de beste acteurs aller tijden in de hoofdrol en John Frankenheimer als regisseur. Het handjevol mensen dat de reuzeflop The island of Dr. Moreau heeft gezien, weet dat dit geen garantie is voor kwaliteit. Na Marlon Brando in laatstgenoemde, wordt nu Robert De Niro geregisseerd door Frankenheimer, die ook klassiekers als The Manchurian candidate (1962) en Seconds (1966) op zijn naam heeft staan. Maar de jaren zestig zijn voorgoed voorbij. Nu houdt hij zich bezig met een plot rondom een mysterieus koffertje (zoals Hitchcocks bedenksel McGuffin) en een groepje terroristen. Zij zijn allen werkeloos geworden nu de Koude Oorlog voorbij is, en nemen alle klusjes aan die hun kas spekt. Gezien de titel zag Frankenheimer een analogie met de Japanse samourai. Als zij verslagen werden, dwaalden zij als bandieten zonder meester door het land, en droegen de naam Ronin. Wie kwaad gezind is, kan ook een overeenkomst zien met regisseurloze acteurs, die dwalen door een stuurloos plot.

Ronin: Jean Reno als gewezen samourai.


Twilight heeft een veelbelovende cast, bestaande uit Paul Newman (ondertussen 73 jaar), Susan Sarandon en Gene Hackman. Newman speelt een uitgerangeerde privé-detective, die in de schemering ('twilight') van zijn leven verkeert. Ooit drankzuchtig en rokkenjagend, nu melancholisch over het ouder worden, neemt hij een laatste opdracht aan. Wat een routineklusje had moeten zijn - het overhandigen van een verzegelde envelop in opdracht van een voormalig filmster (Sarandon) - draait uit op moord en afpersing. Newman werkte eerder samen met regisseur Robert Benton in het veelgeprezen Nobody's fool, maar de film noir Twilight is in Amerika vooral teleurstellend ontvangen.

Mariska Graveland

Naar boven