Verwacht - mei 2001, nr 222


The yards is een grimmig misdaaddrama van James Gray, die zeven jaar geleden debuteerde met het nog veel donkerder Little Odessa. Mark Wahlberg overtuigt als Leo, een New-Yorkse jongen van eenvoudige komaf, die naar huis terugkeert nadat hij in de gevangenis heeft gezeten voor iets wat hij niet had gedaan. Binnen de kortste keren raakt hij echter opnieuw in moeilijkheden, dit keer vanwege een moord die hij niet heeft gepleegd. Als hij de schuld op zich neemt, blijven zijn vrienden en familieleden buiten schot. De vraag is of hij dat er voor over heeft. Regisseur Gray baseerde het personage van Leo's corrupte oom Frank (James Caan) op zijn eigen vader, die midden jaren tachtig betrokken was bij een omvangrijk corruptieschandaal in New York. Gray schetst een grijze wereld, waarbij goed en kwaad nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn en van nature goedwillende mensen soms gedwongen zijn om de wet te overtreden om financieel en maatschappelijk te overleven. Charlize Theron, Faye Dunaway en Ellen Burstyn spelen de belangrijkste vrouwenrollen, terwijl Joaquin Phoenix opnieuw sterk voor de dag komt als Leo's gevaarlijke beste vriend Willie. De film is opgezet als een kruising tussen The Godfather en Mean Streets, waarmee Gray de lat voor zichzelf eigenlijk net iets te hoog legt, al mag het eindresultaat er zeker wezen. (Te zien vanaf 3 mei)

The yards: Phoenix na Gladiator wederom gevaarlijk.


You can count on me is een subtiel familiedrama van debuterend regisseur Kenneth Lonergan, die hiervoor vooral bekend was als scenarioschrijver van de maffiakomedie Analyze this. Mark Ruffalo en de voor een Oscar genomineerde Laura Linney, deze maand ook te zien in The house of mirth, spelen een broer en zus die hun ouders door een auto-ongeluk al vroeg zijn kwijtgeraakt en die als volwassenen op verschillende manieren met dat verlies hebben leren leven. Sammy is een control freak die haar zoontje alleen opvoedt, maar haar leven verder op orde heeft. Terry leidt een zwervend bestaan waarbij hij af en toe voor kleine vergrijpen in de gevangenis terechtkomt. Als Terry weer eens thuiskomt, zet dat een serie gebeurtenissen in gang waardoor de twee hoofdpersonen met elkaar maar vooral met zichzelf worden geconfronteerd. Dat Lonergans eveneens voor een Oscar genomineerde scenario geen clichés als dood en ziekte nodig om zijn hoofdpersonen tot een dieper inzicht te laten komen, spreekt in het voordeel van de film, die in al zijn liefdevolle bescheidenheid een van de mooiere Amerikaanse producties van dit jaar is. (Te zien vanaf 10 mei)

You can count on me: Laura Linney zoekt levensinzicht.


Sweet November is een remake van de gelijknamige film van Robert Ellis Miller uit 1968 met Anthony Newley en Sandy Dennis. Hun plaatsen zijn in de versie van Pat O'Connor (Circle of friends) ingenomen door Keanu Reeves en Charlize Theron, die in elk geval prettig zijn om naar te kijken. Van de film als geheel kan helaas niet hetzelfde worden beweerd: Sweet November had net zo goed Autumn in San Francisco kunnen heten, zo erg is het gesteld met de kwaliteit van deze hedendaagse Love story. (Te zien vanaf 10 mei)


The Mexican wordt gepresenteerd als een ouderwets stervehikel voor Julia Roberts en Brad Pitt - de eerste keer dat twee van Hollywoods populairste sterren samen in een film te zien zijn. De waarheid is dat het duo nauwelijks scènes samen heeft en dat er van romantiek al bijna helemaal geen sprake is. In deze amusante misdaadfilm van Gore Verbinski (Mouse hunt) wordt slome duikelaar Jerry (Pitt) door een topcrimineel ingehuurd om in Mexico een kostbaar pistool op te halen, bijgenaamd The Mexican. Zijn bitchy vriendin Sam (Roberts) krijgt ondertussen moeilijkheden in Las Vegas, waarbij haar leven wordt gered door de sympathieke huurmoordenaar Leroy. De uit The Sopranos bekende James Gandolfini steelt als laatstgenoemde de show vakkundig onder de neuzen van het beroemde duo vandaan. Roberts en Pitt namen voor deze film genoegen met een fractie van hun gebruikelijke vraagprijs, waardoor The Mexican voor relatief weinig geld kon worden gemaakt: de 35 miljoen dollar die de film nu kostte, zou normaal gesproken alleen het salaris van de twee hoofdrolspelers hebben gedekt. (Te zien vanaf 26 april)


Along came a spider is geen sequel van de seriemoordenaarfilm Kiss the girls, maar een prequel, aangezien de film is gebaseerd op het allereerste boek uit de Alex Cross-serie van James Patterson. Morgan Freeman schittert opnieuw als de dokter annex rechercheur, die dit keer betrokken raakt bij de ontvoering van een senatordochter en hulp krijgt van een gedesillusioneerde FBI-agente (Monica Potter). Helaas bevat de film van Lee Tamahori (Once were warriors) tien minuten voor het einde een wending die de tot die tijd bekwaam opgebouwde spanning in één klap tenietdoet. Niettemin heeft Freeman als Shaft-op-leeftijd eindelijk zijn eigen franchise te pakken. (Te zien vanaf 23 mei)

Along came a spider: Shaft achter de computer.


Men of honor zijn Robert De Niro en Cuba Gooding Jr. in dit door George Tillman geregisseerde en op feiten gebaseerde drama over de eerste zwarte Amerikaan die de loodzware opleiding tot marineduiker voltooide. De meeste last had deze Carl Brashear (Gooding Jr.) niet van oefenstof of omstandigheden, maar van zijn blanke medeleerlingen en de keiharde instructeur Billy Sunday (De Niro). Brashear was echter zo'n bikkel dat hij zelfs met duiken wilde doorgaan, nadat hij bij een ongeval een been was kwijtgeraakt. En toen bleek Sunday wel degelijk een Man van Eer, die hem tot in de rechtszaal bleef steunen. (Te zien vanaf 3 mei)


Lost souls markeert het debuut als speelfilmregisseur van Janusz Kaminski, die in het verleden Oscars won voor zijn cinematografie van de Spielberg-films Schindler's list en Saving private Ryan. Ben Chaplin speelt een schrijver van 'true crime' wiens lichaam op zijn drieëndertigste verjaardag de duivel zal gaan huisvesten. Winona Ryder is de ervaringsdeskundige op het gebied van exorcisme die dat probeert te voorkomen. De combinatie van grauwe blauw- en bruintinten en de consequent volgehouden sombere toon zorgen voor prettig deprimerende reli-horror, die bijna weldadig aandoet na geëxalteerde werkjes als Stigmata en End of days. (Te zien vanaf 26 april)

Lost souls: Winona Ryder als Linda Blair.


Dungeons & dragons is al sinds het midden van de jaren zeventig de naam van een onder fantasy-liefhebbers populair rollenspel. Nu is het ook de titel van het speelfilmdebuut van Courtney Solomon, die ongeveer tien jaar geleden niet alleen de film- maar ook de merchandiserechten kocht. Ook al had Solomon daarna genoeg tijd om aan de film te werken, het in Praag opgenomen Dungeons & dragons blinkt slechts uit in bordkartonnen sets, slechte special effects en een alle frustraties van zich af schreeuwende Jeremy Irons. Al is dat laatste natuurlijk een gebeurtenis op zich. (Te zien vanaf 26 april)


The mummy returns zal over de hele wereld kassa's doen rinkelen. Brendan Fraser, Rachel Weisz en John Hannah spelen opnieuw de hoofdrollen in het vervolg op een van de grootste bioscoophits van 1999. Het koene trio wordt geconfronteerd met een aantal oude en nieuwe mummies, die de wereld op zijn kop zetten bij hun pogingen om onsterfelijk te worden. Naast Arnold Vosloo (als de mummie Im-ho-tep) en Paricia Velasquez (als zijn geliefde Anck-Su-Namum) maakt professioneel worstelaar The Rock zijn opwachting als de imposante Scorpion King. De regie was wederom in handen van Stephen Sommers, die op alle gebieden, van mummies tot special effects, gelooft in het principe van 'groter, beter, meer'. (Te zien vanaf 17 mei)

The mummy returns: Altijd tijd voor een goed gesprek.


Pokémon 3 lijkt het einde van de filmcyclus in te luiden. De opbrengsten aan de Amerikaanse kassa van de door Kunihiko Yuyama geregisseerde animatiefilm bedroegen nog maar een fractie van wat deel één twee jaar geleden ophaalde. Niet alleen kinderen blijken Pokémon moe, vooral ouders zijn niet van plan om zich voor de derde keer aan dezelfde steen te stoten. Niettemin neemt toptrainer Ash Ketchum het dit keer op tegen de Unown: 26 wezentjes in de vorm van de 26 letters van het alfabet. Dit 'Spell of the Unown' wordt voorafgegaan door de korte film Pikachu and Pichu, waarin de ooit zo populaire Pikachu nog één keer een eigen avontuur mag beleven. Bye, bye Pikachu! (Te zien vanaf 23 mei)

Oene Kummer

Naar boven