Verwacht - februari 2002, nr 230


Enigma werd door associate producer Ate de Jong ondergebracht onder dezelfde cv-constructie waarmee ook The discovery of heaven en zijn eigen Fogbound (nog in productie) werden gefinancierd. De Nederlandse bijdrage aan deze thriller was echter minimaal. Opvallender is dan ook misschien de betrokkenheid van Mick Jagger die zich hier voor het eerst als filmproducent manifesteert. De persmap meldt bovendien dat Jagged Films, de productiemaatschappij van de Rolling Stones-zanger, onder meer een film over de "machiavellistische wereld" van de popmuziek op stapel heeft staan, geschreven door niemand minder dan Jagger zelf in samenwerking met Martin Scorsese. Het is Jagger blijkbaar menens. Over naar de film in kwestie: Enigma draait om een jonge wiskundige (Dougray Scott) die door de Britse geheime dienst in 1943 wordt ingehuurd om de Enigma-code te breken waarmee Duitse U-boten met hun hoofdkwartier communiceren. Dat lukt hem aanvankelijk, maar snel daarna wordt de Enigma-code veranderd. Is er een verrader in het spel? En wat heeft de mysterieuze verdwijning van zijn collega en ex-geliefde Claire (Saffron Burrows) hiermee te maken? Kate Winslet helpt hem het mysterie te ontrafelen. Scenarioschrijver Tom Stoppard, die een Oscar won voor Shakespeare in love, bewerkte de bestseller van Robert Harris en de regie was in handen van Michael Apted (Extreme measures, de Bond-film The world is not enough). NB: de Enigma-code stond eerder centraal in het fascinerende en op waarheid berustende tv-drama Breaking the code uit 1996, en in de duikbootthriller U-571 die suggereerde dat de Amerikanen de Duitse coderingsmachine onderschepten terwijl in werkelijkheid de Britten alle eer toekomt. (Te zien vanaf 31 januari)


Heist kent weer een paar van de meest gevatte oneliners die er uit de pen van schrijver en regisseur David Mamet kunnen vloeien. "Everybody needs money! That's why they call it money!" laat hij groezelige gangster Danny DeVito bijvoorbeeld zeggen in deze glimmend opgepoetste variant op het aloude caper-genre. Alles draait erom om de bedrieger te bedriegen in de laatste kraak die juwelendief Joe Moore (Gene Hackman) wil zetten met zijn dievenmaatjes Delroy Lindo en Sam Rockwell voordat hij zich met zijn echtgenote Fran (Rebecca - Mevrouw Mamet - Pidgeon) op een zeilschip wil terugtrekken. Het is immers "Love that makes the world go round... love of gold." (DL). (Te zien vanaf 21 februari)

Heist: de bedrieger bedrogen.


Spy game is een spionagethriller (wat anders?) waarin Robert Redford zich als spion op leeftijd in bochten wringt om zijn voormalig protégé Brad Pitt uit een Chinese gevangenis te halen. Hij heeft precies 24 uur om zijn superieuren, die van plan zijn Pitt als zondebok te gebruiken, te manipuleren en te misleiden. Ondertussen wordt hun gezamenlijke geschiedenis middels flashbacks uit de doeken gedaan. Als we de Amerikaanse kritieken mogen geloven speelt Redford zijn jongere tegenspeler Pitt, die hij in 1992 regisseerde in A river runs through it, met één hand op zijn rug van het scherm. Met Tony Scott (Enemy of the state, The fan) aan het roer ziet de film er vast bijzonder gelikt en flitsend uit, maar het vooruitzicht dat de spy games voornamelijk in conferentiezalen en kantoorruimtes plaatsvinden, geeft hoop op een lekker ouderwetse spionagefilm. (Te zien vanaf 7 februari)


Hearts in Atlantis wordt vanwege zijn nostalgische behandeling van de kinderjaren vergeleken met die andere Stephen King-verfilming Stand by me. Een 11-jarige boekenwurm (Anton Yelchin) sluit vriendschap met zijn mysterieuze bovenbuurman (Anthony Hopkins) die beweert dat enge mannen achter hem aanzitten omdat ze zijn paranormale gaven willen misbruiken. Coming-of-age met een bovennatuurlijk sausje, dus. De roman, die feitelijk bestaat uit een vijftal verhalen over de jaren zestig met steeds terugkerende personages, behoort tot Stephen Kings beste werk. William Goldman bewerkte het eerste en het laatste verhaal, die samen het raamwerk van het boek vormen, tot scenario voor regisseur Scott Hicks (Shine, Snow falling on cedars). (Te zien vanaf 28 februari)

Hearts in Atlantis: Hope Davis en Anthony Hopkins in Stephen King-verfilming.


De verlossing van Hugo Claus werd reeds besproken in het oktobernummer van de Filmkrant maar bereikt na enkele maanden te zijn uitgesteld pas nu de bioscopen. Destijds oordeelde de Filmkrant dat Claus er met deze verfilming van zijn eigen toneelstuk weinig blijk van gaf het onderscheid tussen toneel en film te kunnen maken. Dit verhaal over de terminaal zieke huisvrouw Magda Vanderginste is "op zijn best in de toneelmatige scènes. Claus weet hoe je een beklemmende sfeer moet creëren met mise-en-scène (...). Het gaat echter mis wanneer Claus grijpt naar meer filmische middelen". Naast Gilda de Bal als de bedlegerige Marga maken ook Jan Decleir en "een plat Vlaams klappende Willeke van Ammelrooij" deel uit van de rolbezetting. Muziek is van Henny Vrienten. (Te zien vanaf 17 januari)


The one gaat uit van de premisse dat er parallelle werelden bestaan. Reizen tussen deze werelden behoort tot de mogelijkheden, maar dat geheim wordt streng bewaakt door de 'Multiverse Bureau of Investigation'. Een voormalig MBI-agent, gespeeld door de Aziatische martial artist Jet Li (laatst nog te zien in Kiss of the dragon) heeft ontdekt dat wanneer hij zichzelf in een parallel universum vermoordt, de levenskracht van zijn andere 'ik' in hem overgaat. Hij besluit al zijn alter-ego's uit de weg te ruimen en die ene uit de titel te worden. Zodoende krijgt Jet Li gelegenheid tegen zichzelf te knokken. Het idee komt uit de koker van regisseur James Wong en diens schrijfpartner Glen Morgan, die ook samenwerkten aan de serie 'The X-Files' en de aardige horrorfilm Final destination. Op basis van hun eerdere projecten mag geconcludeerd worden dat de heren beter zijn in het poneren van ideeën dan het uitwerken ervan, maar dit keer maken ze het wel erg bont. Zo oordeelden de Amerikaanse critici die zich bij de bespreking van The one bedienden van kwalificaties als 'vreugdeloos', 'kreupel' en 'goedkoop'. Eén recensent sprak van "een teleurstellende stap terug" voor Jet Li. (Te zien vanaf 14 februari)


Kate and Leopold kan op basis van het uitgangspunt misschien het beste omschreven worden als Les visiteurs meets When Harry met Sally. In deze romantische komedie van James Mangold (Heavy, Girl, interrupted en Copland) belandt een negentiende-eeuwse Hertog (Hugh Jackman) in het New York van nu waar hij verliefd wordt op Meg Ryan. Daarmee verwoest deze film onze ijdele hoop dat Ryan zich nooit meer in dit genre zou laten zien. (Te zien vanaf 14 februari)

Kate and Leopold: Meg Ryan doet het weer.


A beautiful mind van Ron Howard is het type film dat, ongeacht zijn kwaliteiten, bij voorbaat in de categorie 'schaamteloos Oscar-gebedel' valt onder te brengen. De film vertelt het waargebeurde verhaal van John Forbes Nash (Russell Crowe) die ondanks zijn paranoïde-schizofrenie een briljant wiskundige wordt en uiteindelijk zelfs de Nobelprijs wint. Dit soort hartverwarmende verhalen over de triomf van de menselijke geest doet het natuurlijk altijd goed bij de Academy of Motion Picture Arts and Sciences die ieder jaar de gouden beeldjes uitdeelt. Crowe won vorig al een Oscar voor zijn rol in Gladiator en wordt dit jaar ook weer getipt. Als we de eerste berichten mogen geloven zou hij hem dit keer wel verdienen. (Te zien vanaf 21 februari)


Black hawk down is een reconstructie van de mislukte militaire operatie in Mogadishu, Somalië in 1993. Daarbij kwamen ruim 100 Amerikaanse militairen als ratten in de val te zitten toen twee black hawk-helicopters werden neergeschoten. De operatie die één uur had moeten duren mondde uit in een vijftien uur durend vuurgevecht tussen Amerikaanse militairen en een overmacht van Somalische soldaten. Aangezien dit een productie is van Jerry Bruckheimer (Pearl Harbor) zit de cast weer propvol klinkende namen zoals Ewan McGregor, Tom Sizemore, Josh Hartnett, Sam Shepard, William Fichtner en Eric Bana (laatst nog te zien in Chopper). Regisseur Ridley Scott zou een oorlogsfilm hebben gemaakt die qua stijl en intensiteit het eerste half uur van Saving private Ryan benadert. (Te zien vanaf 28 februari)


The shipping news toont ons Kevin Spacey voor de verandering eens sukkelig en apathisch in plaats van assertief en gevat. In deze literatuurverfilming, na The cider house rules en Chocolat de derde op een rij voor de Zweedse regisseur Lasse Hallström, speelt Spacey de veertiger Quoyle die na de dood van zijn slet van een echtgenote en de dubbele zelfmoord van zijn ouders (wat een ellende toch weer) met zijn dochter en tante terugkeert naar zijn ouderlijk huis in een vissersdorpje in Newfoundland. Wedden dat hij daar zijn draai weer vindt? De naar verluidt nogal bizarre roman van E. Annie Proulx werd bekroond met een Pulitzer Prize en de indrukwekkende cast bestaat verder uit Judi Dench, Cate Blanchett, Julianne Moore, Scott Glenn en Pete Postlethwaite. (Te zien vanaf 28 februari)

The shipping news: nieuwe vondsten in Newfoundland.


China strike force is een Hongkong-actiefilm van Stanley Tong wiens samenwerking met Jackie Chan resulteerde in succesfilms als Rumble in the Bronx en First strike. Geen Jackie Chan in China strike force maar de in Azië eveneens populaire Aaron Kwok (Storm riders, 2000 AD) als een politieman die het opneemt tegen gangsters Mark Dacascos (Crying Freeman, Le pacte des loups) en Coolio. (Te zien vanaf 14 februari)


Belphégor - Le fantôme du Louvre is een vrije bewerking van de roman van Arthur Bernède waarop ook de populaire Franse televisieserie uit de jaren zestig gebaseerd was. Liefhebbers van die oude serie staat wellicht een teleurstelling te wachten, aangezien regisseur Jean-Paul Salomé hiermee volgens de internetberichten eerder een Franse variant op Stephen Sommers' The mummy (1999) heeft gemaakt. Sophie Marceau, Michel Serrault en Julie Christie zijn de belangrijkste sterren. (Te zien vanaf 28 februari)

Roel Haanen

Naar boven