Verwacht - maart 2003, nr 242


Daredevil is de zoveelste superheld uit de stal van Marvel Comics die het witte doek haalt. Het betreft hier het alter ego van de blinde advocaat Matt Murdock (Ben Affleck), die blootstaat aan kernafval en zodoende superkrachten verwerft. Zelfs zijn handicap is geen belemmering meer, want met zijn scherpe reuk- en gehoororganen vormt hij moeiteloos een beeld van zijn omgeving. Na de gewelddadige dood van zijn vader hijst Murdock zich in een strak leren pak en stuift hij 's nachts als een engel der wrake door de straten op zoek naar gespuis dat een afstraffing verdient. Het uitgangspunt is nagenoeg gelijk aan dat van Spider-man, waarvan Sam Raimi afgelopen jaar een filmversie maakte die niet alleen het beloofde spektakel leverde maar bovendien een gedegen dramatisch fundament had. Iets soortgelijks probeerde Bryan Singer met X-men (waarvan binnenkort het vervolg te zien is) en mogen we ook verwachten van Ang Lee's verfilming van The Hulk (deze zomer in de bios). De stripverfilming is iets chics geworden nu gerenommeerde filmmakers zich over het genre buigen, maar wat dat betreft begint deze durfduivel al met een achterstand. Regisseur Mark Steven Johnson heeft immers weinig bijzonders op zijn cv staan, en je vraagt je dan ook af wat een Hollywoodstudio beweegt om de scenarioschrijver van Grumpy old men en het sentimentele Jack Frost een vermogen in handen te drukken om een film als Daredevil te maken. Misschien worden die twijfels gelogenstraft door de opbrengst in het eerste weekend (ruim 45 miljoen dollar), maar nochtans oordeelden de meeste Amerikaanse critici vernietigend, ondanks bijrollen van interessante verschijningen als Michael Duncan Clarke (de reus uit The green mile), Joe Pantoliano, David Keith, Jon Favreau en de rap rijzende ster Collin Farrell. Hoofdrolspeler Ben Affleck heeft net als menig stripheld een veel te grote onderkaak, maar dat kon niet verhinderen dat zijn titelpersonage door het vakblad Entertainment Weekly een 'lege kloon van Batman en Spider-man' werd genoemd. (Te zien vanaf 20 maart)


The hot chick is het nieuwe komische vehikel van Rob Schneider die met zijn vorige films (Deuce Bigalow, male gigolo en The animal) al liet zien dat subtiliteit niet zijn sterkste eigenschap is. Schneider, die samen met regisseur Tom Brady het scenario schreef, speelt hier een vieze kruimeldief die door een vloek, teweeggebracht door een paar magische oorbellen en de volle maan, van lichaam wisselt met een populaire, mooie 'high school' cheerleader. Het gemakzuchtige uitgangspunt is een excuus voor Schneider om anderhalf uur lang een meisje-in-mannenlichaam te spelen, wat er natuurlijk op neerkomt dat hij wordt aangezien voor nicht. Een homofobe komedie, zo oordeelde de politiek correcte recensent van de Washington Post. En dat terwijl de criticus van nota bene Political Film Review maar liefst drie moralistische lessen uit de film wist te halen. The hot chick staat in elk geval bol van de banaliteiten en hardgekookte slapstick en dat is alleen leuk voor de liefhebber. Geproduceerd door Adam Sandler die ook te zien is in een bijrolletje als Jamaicaanse winkelbediende. (Te zien vanaf 13 maart)

Kruimeldief wordt hot chick.


The man from Elysian Fields behandelt een onderwerp dat door Rob Schneider (zie boven) al vlijmscherp werd geanalyseerd in Deuce Bigalow, male gigolo, namelijk het beroep van 'manhoer', zoals het in Schneiders komedie werd genoemd. Door acute geldnood gedreven wordt een schrijver (Andy Garcia) wiens tweede roman door de uitgever is geweigerd, een 'high class' gigolo voor het escortbureau van Luther Fox (Mick Jagger). Zijn eerste klant is de bloedmooie echtgenote (Olivia Williams) van de dodelijk zieke Pulitzer Prijs-winnaar Tobias Alcott (James Coburn) die de jonge schrijver op zijn eigen manier ook nodig heeft. Anjelica Huston en Julianna Margulies vullen de ijzersterke cast aan, maar Amerikaanse critici prezen vooral het spel van Mick Jagger, die in de jaren zeventig met intense rollen in Ned Kelly en Performance al bewees over het nodige talent te beschikken. Regisseur George Hickenlooper maakte documentaires over Dennis Hopper, Peter Bogdanovich en Monte Hellman en was co-regisseur en co-scenarist van het veelgeprezen Hearts of darkness: a filmmaker's apocalypse. Met zijn eigen speelfilms, waaronder de thriller Persons unknown en The big brass ring, boekte hij tot nog toe weinig succes. Misschien dat The man from Elysian Fields daar verandering in kan brengen. (Te zien vanaf 6 maart)

Mick Jagger als eigenaar van escortbureau Elysian Fields.


I spy is een filmversie van de gelijknamige oude hippe tv-serie met Robert Culp en Bill Cosby. Die zijn hier vervangen door Owen Wilson en Eddie Murphy, die als respectievelijk geheim agent en bokskampioen aan elkaar worden gekoppeld om een gestolen prototype van een nieuwe straaljager terug te vinden. Regisseur Betty Thomas werkte eerder met Murphy aan Doctor Dolittle en Wilson vormde eerder tweemaal een aanstekelijk duo met Jackie Chan in Shanghai noon en Shanghai knights, maar Amerikaanse critici waren van deze combinatie minder gecharmeerd. Famke Janssen is verder te zien als collega-spion. (Te zien vanaf 6 maart)


Star trek: Nemesis is alweer de tiende film in de sciencefictionreeks die ruim twintig jaar geleden zo filmisch begon met Robert Wise' voortreffelijke Star trek: the motion picture. Sindsdien kwakkelt het niveau van de afleveringen en naar alle waarschijnlijkheid is dit een middenmoter. De bemanning van de USS Enterprise krijgt het op de planeet Romulus aan de stok met de despoot Shinzon die in feite een kloon is van kapitein Jean-Luc Picard (Patrick Stewart). Regisseur van dienst is dit maal Stuart Baird (Executive decision, U.S. Marshals) die met actiescènes wel overweg kan. (Te zien vanaf 6 maart)

Dubbele Data in Star trek: Nemesis.


The life of David Gale is een aanklacht tegen de doodstraf verpakt als spannende thriller. Kevin Spacey speelt de professor uit de titel, een van de meest vooraanstaande tegenstanders van de doodstraf, die vanwege de moord op een collega veroordeeld wordt tot - jawel - de doodstraf. Een week voor de executie geeft hij een interview aan journaliste Kate Winslet die er uiteindelijk van overtuigd raakt dat Gale het slachtofffer is van een complot. Het onderwerp van deze 'polemische thriller' van Alan Parker (Midnight express, Mississippi burning, Angela's ashes) lokte bij Amerikaanse critici woordspelingen uit als 'zo subtiel als de elektrische stoel' of 'had iemand deze film niet een dodelijke injectie kunnen geven?' (Te zien vanaf 13 maart)

The life of David Gale: polemiek of retoriek?


Final destination 2 is het vervolg op de aardige horrorfilm uit 2000 van 'X-files'-scenarist James Wong waarin enkele jongeren aan een wisse dood ontsnappen doordat één van hen hun vliegtuigongeluk in een visioen voorzag. Maar wie eenmaal is voorbestemd te sterven, zal door de dood worden achtervolgd. Voormalig stuntman David R. Ellis doet het ijzersterke uitgangspunt nog eens dunnetjes over in dit vervolg dat het origineel in elk geval overtreft in het tonen van bloederige taferelen. (Te zien vanaf 20 maart)

Final destination 2: De vloek van vlucht 180 is nog niet geweken.


Taxi 3 is het tweede vervolg op de succesvolle actiekomedie uit de koker van Luc Besson, die ook deze aflevering schreef en produceerde. Regie is in handen van Gérard Krawczyk die eerder aan het roer stond van de Besson-producties Taxi 2 en Wasabi. De hoofdrolspelers uit de eerste twee films - onder andere Samy Naceri, Bernard Farcy en Frédéric Diefenthal - zijn ook nu weer van de partij, terwijl Sylvester Stallone zijn opwachting maakt in een cameo. (Te zien vanaf 20 maart)

Roel Haanen

Naar boven