Verwacht - maart 2004, nr 253


Uptown girls zijn verwende rijke meisjes, die er nog nooit aan hebben gedacht dat hun exclusieve winkeluitstapjes ook bekostigd kunnen worden door ervoor te werken. Voor Brittanny Murphy verandert dat wanneer de beheerder van haar miljoenenfortuin er vandoor gaat met de poet. Als debutant op de arbeidsmarkt probeert ze de kost te verdienen door zich op te werpen als kindermeisje voor een lastige en vroegwijze achtjarige. Regisseur Boaz Yakin (Fresh) volgt het Hollywoodstramien, dat voorschrijft dat het kind moet leren kind te zijn, terwijl het verwende rijkeluisjuffie uiteindelijk haar verantwoordelijkheden als volwassene onderkent. Het klinkt allemaal erg formuleachtig. Toch bieden Murphy's sprankelende optredens in Clueless, Girl, interrupted en Cherry Falls hoop op een aardige uitwerking. (Te zien vanaf 26 februari)


Paycheck put uit het rijke oeuvre van sf-schrijver Philip K. Dick, die daar zelf tijdens zijn getroebleerde leven nooit een fatsoenlijke betaling aan overhield. Dicks gebruikelijke paranoia is volop aanwezig in het verhaal over een veredelde bedrijfsspion, wiens geheugen gewist wordt door een dubieuze opdrachtgever. De regie is in handen van voormalig Hongkong-held John Woo, die sinds hij door het leven gaat als John Hollywoo lijdt aan toenemende smaakvervlakking. Het vertrouwen in het onderscheidingsvermogen van de actiespecialist wordt er niet groter op als je bedenkt dat hij de notoire gladjakker Ben Affleck aannam om als stoere mannetjesputter te poseren. Dat gelooft natuurlijk niemand, maar wellicht brengt de ondersteunende cast met Uma Thurman, Aaron Eckhart en Colm Feore redding. (Te zien vanaf 26 februari)

Paycheck.


My baby's daddy probeert de lachers op zijn hand te krijgen door drie prille vaders op te voeren die moeten leren hoe je een luier verschoont. Uiteraard verzet het trio 'home boys' zich eerst tegen hun nieuwe rol, maar tegen de tijd dat de olifant het verhaaltje met zijn lange snuit komt uitblazen zijn ze Trotse Zwarte Vaders geworden. Cheryl Dunye maakte eerder films vanuit een lesbische en Afrikaans-Amerikaanse invalshoek, maar richt zich met deze papaklucht maar eens op een heel ander publiekssegment: de grootste gemene deler. (Te zien vanaf 4 of 11 maart)

My baby's daddy.


The runaway jury was een van de minder geslaagde legal thrillers van bestsellerauteur John Grisham. Dat biedt perspectieven voor deze bewerking door ambachtsman Gary Fleder, aangezien in het verleden mindere Grishams als The client en A time to kill de aardigste verfilmingen van zijn werk opleverden. Dustin Hoffman komt als een fatsoenlijke advocaat recht tegenover ritselaar Gene Hackman te staan, die als geen ander weet hoe je in een grote smartengeldzaak de jury moet manipuleren. Een van de juryleden is John Cusack, voor wie bij het getouwtrek om de samenstelling van de jury een bijzondere rol is weggelegd. Harde noten over de tekortkomingen van de juryrechtspraak worden niet gekraakt. Hollywood zou ook wel gek zijn om dat te doen, want al gaat dit stelsel soms ten koste van de zuiverheid van het recht, het levert wel aantrekkelijk drama op. (Te zien vanaf 11 maart)


Highwaymen schuimen de snelweg af in deze thriller van Robert Harmon, die de combinatie van open wegen en seriemoordenaars al eens effectief uitwerkte in The hitcher. De gevaarlijke gek rijdt niet geheel toevallig rond in een Cadillac El Dorado uit 1972. In datzelfde jaar maakte Steven Spielberg zijn doorbraakfilm Duel, die als inspiratiebron diende voor het kat-en-muis-spelletje tussen psychopaat Colm Feore en de op wraak beluste Jim Caviezel. Net als Mel Gibson overkwam in het eveneens verwante Mad Max raakte Caviezel zijn vrouw kwijt aan een moordzuchtige wegpiraat. Onderweg dient de Britse schone Rhona Mitra zich aan als een medegedupeerde, die de Cadillacbestuurder ook graag met terugwerkende kracht zou willen zien sterven. (Te zien vanaf 18 maart)

Highwaymen.


Torque belandde binnen een maand na zijn release al hoog in de 'Bottom 100' van de internet movie database. Nu is het belang van dergelijke populariteitspolls zeer betrekkelijk, maar ook de slechte kritieken duiden er op dat het filmmakersdebuut van Joseph Kahn zijn 32e plaats in het baggerklassement zelf verdiend heeft. Martin Henderson en Ice Cube laten het testosteron rijkelijk stromen als rivaliserende motorbendeleiders, die elkaar de nodige verwijten maken in een moordzaak. De motoren ronken, het leder is zwart en de stemming opgelegd grimmig. De productie was in handen van de breinen achter The fast and the furious, zodat je veilig mag aannemen dat het stuntteam en de montagetafel overuren hebben gedraaid. (Te zien vanaf 11 maart)


Along came Polly koppelt Ben Stiller aan Jennifer Aniston in een romantische komedie, die voortborduurt op de onsmakelijke maar goedbedoelde humor die in zwang is sinds het succes van There's something about Mary. De liefde moet het zien te winnen van het extreem risicomijdende gedrag van beroepsneuroot Stiller. In het echt liep de acteur wel gevaar: hij moest enkele scènes spelen met een fret, die de kans greep om de show te stelen, en bovendien de ster een paar flinke knauwen verkocht. Minder verrassend is Stillers samenwerking met John Hamburg, die eerder de scenario's schreef voor de Stiller-vehikels Meet the parents en Zoolander en daarmee voldoende vertrouwen inboezemde om nu ook eens plaats te mogen nemen in de regisseursstoel. (Te zien vanaf 18 maart)

Along came Polly.


Nogmaals verwacht:
Thirteen, Michel Vaillant en Seabiscuit werden in eerdere edities van de Filmkrant al eens besproken, maar komen door uitstelgedrag van de filmverdelers nu pas in de bioscoop terecht.

Thirteen is het rauwe en dynamische portret van twee dertienjarige meisjes die alle nachtmerries van alle ouders ter wereld proberen te realiseren. Holly Hunter hield een terechte Oscarnominatie over aan haar vertolking van de wanhopige moeder van een van de pubermonstertjes. (Te zien vanaf 4 maart)

Michel Vaillant is een actiefilm naar de Belgische stripverhalen over een autocoureur, waarin snelle bolides luidruchtig rondscheuren op Le Mans en andere autocircuits. (Te zien vanaf 4 maart)

In Seabiscuit schoppen een knol en een slechtziende jockey het tot een onverslaanbaar koppel op de renbaan, dankzij geloof in eigen kunnen. De scepsis tegen dit positieve verhaal wordt getemperd door de wetenschap dat hoofdrolspelers Tobey Maguire, Jeff Bridges en Chris Cooper eigenlijk nog nooit een slechte rol speelden. (Te zien vanaf 4 maart)

Fritz de Jong

Naar boven