Verwacht - november 2005, nr 271


Serenity
Joss Whedon

Het afgelopen decennium maakte het Amerikaanse televisiegenie Joss Whedon zijn pretenties waar in de series 'Buffy the vampire slayer', 'Angel' en 'Firefly'. Iedere fan van Whedons series zal moeten toegeven dat de monsters er soms ook wel eens helemaal niet uitzien en dat de trucages af en toe een ontoereikend budget verraden. In de horror- en sciencefictionuniversums van Whedon doet het er niet toe. Als het erop aankomt gaat het niet om de monsters, de demonen of de dreigende apocalypsen, maar om de humaniteit van de personages. Ook in 'Firefly', de kruising van western en space opera die geen eerlijke kans kreeg van de Amerikaanse zender Fox, ging Whedon ervan uit dat mensen vijf eeuwen na nu niet wezenlijk anders zullen zijn - ook al kunnen ze dan misschien door het heelal reizen per ruimteschip. De serie en het door het overweldigende verkoopsucces van de dvd mogelijk gemaakte bioscoopvervolg Serenity wijken nadrukkelijk af van de iconische sf-reeksen 'Star trek' en
Star wars, door ons een kosmos te tonen zonder aliens. De mensheid staat er helemaal alleen voor - net als de pioniers in het Wilde Westen. Whedons existentialisme wordt belichaamd door kapitein Mal Reynolds, de hoekige kapitein van het ruimteschip Serenity. Voormalige soldaat Mal ligt al niet lekker bij de totalitaire overheid van 'de Alliantie' door zijn smokkelaarspraktijken, maar zijn schip wordt pas echt een doelwit als hij de voortvluchtige River Tam aan boord neemt. De confrontatie tussen De Alliantie en de bemanning van de Serenity wordt alleen maar leuker als je de serie kent: de karakters gaan dan optimaal leven en hun puntige dialogen - Whedons handelsmerk - zijn dan des te grappiger. Het veronderstellen van dergelijke voorkennis mag nauwelijks een bezwaar heten: er zijn ook films, schilderijen en gedichten die je onmogelijk kunt snappen als je niet iets afweet van de Bijbel, de Odyssee of de geschiedenis van de mensheid. Daarmee vergeleken is het een kleine moeite om de veertien baanbrekende episodes van 'Firefly' snel nog even in te halen voor de première van Serenity. (Te zien vanaf 17 november)

Fritz de Jong


Cinéma invisible
Digna Sinke e.a.
Films zijn net als mensen: degene die verschijnen, hebben de race in de bevruchte eicel gewonnen. En net als bij mensen verschijnen elk jaar veel nieuwe exemplaren maar er blijft nog veel meer zwijgend op de plank liggen. In het project 'Cinéma invisible' worden een aantal nooit gerealiseerde scenario's door vier Nederlandse filmmakers van dichtbij bekeken. De scenario's zijn afkomstig uit het boek 'Anthologie du cinéma invisible' van Christian Janicot die niet minder dan 100 onverfilmde ideeën uit 100 jaar filmgeschiedenis verzamelde. Dit project is deels een eerbetoon aan het boek van Janicot en de eerste film - Het boek - gaat dan ook vooral in op die 'Anthologie'. Brossa van Digna Sinke reconstrueert via foto's, interviews en filmfragmenten het leven van de Catalaanse avant-gardedichter Joan Brossa die inderdaad ooit een niet-verfilmd scenario schreef. Maar Brossa was toch gefascineerd door illusie dus dat kwam mooi uit. Babel van Rolf Orthel is het verhaal van de Russische schrijver Isaac Babel die koste wat kost in Stalinistisch Rusland de waarheid wilde blijven beschrijven. De Communistische Partij had zo haar eigen ideeën over de waarheid en dat koste Babel uiteindelijk zijn leven. Althans, dat is het vermoeden. 'Cinéma invisible' werd onlangs in Utrecht geselecteerd voor de Gouden Kalf competitie. (Te zien vanaf 20 oktober)


Legend of Zorro
Martin Campbell
Zeven jaar na
The mask of Zorro is Martin Campbell terug met Legend of Zorro. Het verhaal speelt tien jaar na The mask of Zorro. Don Alejandro de la Vega (Zorro) is papa geworden en Californië staat op het punt zich bij de andere Verenigde Staten te voegen. Roerige tijden want er dreigt een Burgeroorlog en die is nooit leuk. Zorro (Antonio Banderas) heeft Elena (Catherine Zeta-Jones) dan wel beloofd niet meer met zijn degen te zwaaien maar het volk roept. En dan moet je luisteren. Elena eist een scheiding en De la Vega kan niks anders verzinnen dan zich volledig te bezatten. Maar Legend of Zorro is geen echtscheidingsdrama. Een kwaadaardige Fransman heeft namelijk een plan bedacht om de arme, Godvrezende Californiërs te besodemieteren. En zodra Zorro weer overeind staat, duikt hij op z'n paard om dat te verhinderen. Misschien om een jeugdiger publiek aan te spreken is Anthony Hopkins geschrapt en vervangen door Joaquin (Adrian Alonso), het tienjarige zoontje van Zorro. Campbell regisseerde ooit de Bondfilm GoldenEye en werkt nu met de nieuwe Bondboy Daniel Craig aan Casino royale, de nieuwe Bondproductie die volgend jaar moet verschijnen. (Te zien vanaf 26 oktober)


The big white
Mark Mylod

Robin Williams speelt Paul Barnell, een reisagent uit Alaska. Daar wil iedereen wel op reis, zou je zeggen, maar het lukt Barnell niet om genoeg geld te verdienen om rond te komen. Gelukkig wordt zijn broer Raymond al een tijdje vermist en Barnell probeert de verzekeringsmaatschappij wijs te maken dat Raymond dood is. Dat levert een uitkering van één miljoen dollar op. Maar om dat verhaal een beetje geloofwaardig te maken heeft Barnell wel een lijk nodig. Geen probleem want toevallig ligt er eentje in een afvalcontainer buiten zijn kantoor. Kan niet misgaan toch? Fout. Giovanni Ribisi (
Flight of the Phoenix, Sky Captain and the world of tomorrow) is Ted, een verzekeringsagent 'from hell' die moet achterhalen of Barnell een oplichter is. De strijd wordt beslist in een uitgesponnen mentaal gevecht waarin degene met de sterkste wil overwint. En dan duiken ook nog twee huurmoordenaars op die het dode lichaam terug willen. Zwarte komedie tegen een witte achtergrond. (Te zien vanaf 27 oktober)


The devil's rejects
Rob Zombie

Vervolg op het net iets subtielere The house of the 1000 corpses. Wie van horror houdt - ik niet - kan zijn hart ophalen bij deze zieke slasher (lees Extreem Geweld). Geregisseerd door Rob Zombie (ook wel Robert Wolfgang Zombie), die naast zijn cinematografisch kadaverfetish ook nog tijd heeft voor het componeren van heavy metal sonates en het regisseren van videoclips. Een paar maanden na The house of the 1000 corpses komt de sheriff op bezoek bij de familie Firefly en dat ontaardt meteen in een enorm gevecht. Moeder Firefly wordt gepakt maar zoon Otis en dochter Baby ontsnappen en sluiten zich aan bij papa Captain Spaulding, wiens gebit alleen al de hoofdrol in een nieuwe horrorsequel mag krijgen. (Niettemin speelde überklootzak Spaulding een respectabele rechter in Tarantino's
Jackie Brown.) Papa en de kinderen kiezen de highway en slachten onderweg alles af wat bloed rondpompt. Trauma-materiaal voor gevoelige zielen. Een groepje ongelukkige zielen dat nietsvermoedend in een hotel langs de snelweg logeert, wordt getrakteerd op hoogtepunten uit de serie 'Creatief met organen'. Ook de scène die iets doet met een enorme truck en een masker gemaakt van een menselijk gezicht is volgens kenners zeer de moeite waard. (Te zien vanaf 3 november)


Elizabethtown
Cameron Crowe

Drew Baylor, een suïcidale schoenontwerper, krijgt een telefoontje dat zijn vader tijdens een familie-uitje in Kentucky is overleden. Drews nieuwe Spasmodica schoenontwerp is een mislukking van mythische proporties want zijn werkgever dreigt om en nabij de 972 miljoen dollar te verliezen. Maar zijn zelfmoordplannen moeten door de reis worden uitgesteld. Baylor (tienerliefje Orlando Bloom) neemt het vliegtuig naar Kentucky maar hij is de enige passagier aan boord. En Kirsten Dunst is de enige stewardess! Wow! Toevallig! Dit zou het begin kunnen zijn van een romantisch avontuur. In ieder geval haalt zijn bezoek aan Elizabethtown ook een nieuwe levenslust naar boven want in kleine plaatsjes zijn de mensen nog echt en aardig en lief. Maar ook Claire brengt Drew weer tot leven. Meer nog, ze eist dat hij van haar gaat houden. Maar of dat gebeurt, moet geheim blijven. (Te zien vanaf 3 november)


Flightplan
Robert Schwentke

Jodie Foster in een luchtvaartversie van
Panic room. Ze speelt Kyle Pratt, een ingenieur op weg naar haar nieuwe baan in Duitsland. Haar man is overleden (hij viel ooit van een dak, hij sprong niet, houdt ze vol) en haar dochter Julia zit bij haar op schoot. Althans, daarnet nog. Oeps. Het meisje blijkt verdwenen als Jody wakker wordt. Hoe kan dat? Hoe kan iemand uit een vliegtuig verdwijnen zonder dat de deur open gaat? En wie zijn Jodie's vijanden? En is er eigenlijk wel een klein meisje? (Te zien vanaf 10 november)


Chicken Little
Mark Dindal

Een kippetje ziet iets uit de lucht vallen en raakt in paniek. Want hij denkt dat 'de lucht naar beneden komt'. Als men erachter komt dat nieuw Disney-dier Chicken Little zich vergist, luistert niemand meer naar hem als er echt iets beroerds naar beneden komt. Buitenaardse wezens willen de planeet veroveren en Chicken Little moet ze tegenhouden. Animatie-expert Dindal regisseerde eerder de tekenfilms The emperor's new groove en Cats don't dance. (Te zien vanaf 16 november)


Yasmin
Kenneth Glenaan

Yasmin, een jonge Brits-Pakistaanse moslima, is uitgehuwelijkt aan Faysal en woont in een noordelijk Brits stadje waar winterdepressies een gezelschapsspel voor bij het haardvuur zijn. Thuis telt ze de seconden als gehoorzame echtgenote maar buiten kleedt ze zich als een moderne, westerse vrouw. Die twee levens houdt ze met moeite uit elkaar, door inventiviteit en met hulp van vrienden en collega's. Maar dan vliegen er in New York twee toestellen in twee torens waardoor de Noord-Britse samenleving de hoofddoekjes ineens heel anders interpreteert. De stad verandert en zij worden 'strangers in a strange land'. Maar niet alleen door de aanslagen, vertelt regisseur Glenaan. Die versterkten alleen wat eigenlijk al veel langer broeide. (Te zien vanaf 17 november)


Must love dogs
Gary David Goldberg

John Cusack bouwt houten speedboten en hij is net gescheiden. Diane Lane is een kleuterleidster die haar huwelijk ook al een tijd geleden is kwijtgeraakt. Haar familie is bang dat ze nooit meer hertrouwt en plaatst zelfs contactadvertenties. Ellende alom dus. Maar gelukkig is er het lot. Geen liefde op het eerste gezicht als Sarah en Jake elkaar ontmoeten maar er broeit toch iets. Na de onvermijdelijke twijfels en obstakels (een ex-man bijvoorbeeld) komen ze misschien toch wel bij elkaar. (Te zien vanaf 17 november)

Ronald Rovers

Naar boven