Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Actie!

Op de set van Zurich

Esplanade 10
1315 TA Almere
maandag 9 december 2013, 13.06 uur

Een geel A4-tje met SET en een zwarte pijl, provisorisch bevestigd op de pui van de fraaie Stadsschouwburg Almere, moet het bezoek de juiste richting op helpen. Er is een persdag belegd voor Zurich, na Hemel en Nieuwe tieten de derde lange film van regisseur Sacha Polak. 's Middags wordt in de Kleine Zaal een koorscène opgenomen; aansluitend zijn hoofdrolspeelster Wende Snijders, acteur Barry Atsma, scenariste Helena van der Meulen, producente Marleen Slot van Viking Film en Polak beschikbaar voor korte interviews.
Aan het einde van de ochtend zit al een behoorlijk gezelschap te wachten. Een fotograaf van het ANP ijsbeert ongeduldig heen en weer; een afvaardiging van het Nederlands Film Festival staat klaar om een item op te nemen voor de website; Joop Mulder, de directeur van Oerol, waar Snijders de laatste jaren een graag geziene gast is, is met zijn dochter in alle vroegte van Terschelling vertrokken om de zangeres even dag te zeggen.
Snijders speelt Nina, die na het dodelijke ongeluk van haar grote liefde, de vrachtwagenchauffeur Boris, in Zurich, Friesland, ontdekt dat hij een dubbelleven leidde. Worstelend met haar gevoelens stort ze zich in een maandenlange zwerftocht in het anonieme truckersmilieu.
Helena van der Meulen, eerder ook verantwoordelijk voor het script van Polaks Hemel, schreef het scenario van Zurich speciaal voor Snijders, nadat ze haar had gezien in Wilfried de Jongs praatprogramma 24 uur met... Dat Snijders, op een piepklein rolletje in Dana Nechushtans televisieserie Annie M.G. na, nog niet eerder had geacteerd, mocht geen bezwaar zijn. "Ik zag in Wende een geweldige filmactrice. Ik begrijp eigenlijk niet dat er niet al eerder iemand op dat idee is gekomen", aldus Van der Meulen.
Er wordt nog maar eens een rondje koffie aangeboden, want het bezoek moet nog even geduld hebben. Er wordt namelijk nog gewerkt aan een intieme, geïmproviseerde scène tussen Nina/Snijders en haar hartsvriendin (Medi Broekman) met wie ze samen in een koor zit. Dat moet eigenlijk in alle rust, maar voor de Filmkrant wordt een uitzondering gemaakt.
In een afgeschermd hoekje van een enorme, verder lege zaal zitten Snijders en Broekman op een bankje tegen een glazen pui. "Ik voel me zo stom", jeremieert Snijders. "Hoe kon ik zoiets nou niet weten?! Naar mijn gevoel ging het juist heel goed. Écht." Polak, die op een paar meter van de twee staat, naast cameraman Frank van den Eeden en de rest van de crew, gebaart Snijders door te gaan. "Het script is verder heel gedetailleerd", legt Van der Meulen uit. "Maar hier expres niet; we vinden het heel mooi om te kijken waar we uitkomen."

Jan Pieter Ekker | foto Bob Bronshoff

Zurich | Nederland/België/Duitsland, 2015 | Regie Sacha Polak | Scenario Helena van der Meulen | Producent Marleen Slot (Viking Film) | In coproductie met A Private View (België) en Rohfilm (Duitsland) | Uitvoerend producent Chris Jorna | Productie consultant Nicky Tüske | Camera Frank van den Eeden | Montage Axel Skovdal Roelofs | Art direction Jorien Sont | Kleding Sara Hakkenberg | Make-up Françoise Mol | Muziek Rutger Reinders | Casting Rebecca van Unen (NL), Tanja Schuh (D), Sara de Vries-Vinck (Be) | met Wende Snijders, Sascha Alexander Gersak, Barry Atsma, Martijn Lakemeier | Kleur, ong. 90 minuten | Distributie Cinéart | Omroep NTR | Te zien vanaf 19 februari 2015

Foto: v.l.n.r. Medi Broekman, Wende Snijders, regisseur Sacha Polak, DoP Frank van den Eeden, opnameleider Sander Donker en geluidsassistent Daniel Altenburg



top
Artikelen
IFFR De verweesde generatie Knip dat elastiek toch eens door
Vijftien jaar Wilde mossels Hollandse swagger

Interviews
Jan-Willem van Ewijk over Atlantic. 'Als de wind wegvalt, kun je niks meer'
Jan-Willem van Ewijk over Atlantic. (IFFR Live!) Surfen over de huid van de wereld
Sacha Polak over Zurich Wat is erger: verlies of bedrog?
Morgan Knibbe over Those Who Feel The Fire Burning Je weet niet waar de horizon is, hoe hoog de golven zijn
Sam de Jong over Prins Knokken om te komen bovendrijven
Joost van Ginkel over The Paradise Suite Op naar Los Angeles
Tomas Kaan over Groenland 'De romantiek van boerenwijsheden'
Peter Hoogendoorn over Tussen 10 en 12 Estafette van hartverscheurend nieuws
Erik de Bruyn over Wilde mossels Het groene gras
Gust Van den Berghe over Lucifer 'Wie ben ik om aan de filmtaal te sleutelen?'

Rubrieken
Actie! Op de set van Prins
Actie! Op de set van Zurich
Actie! Op de set van The Paradise Suite


Recensies
Atlantic. Schittering over het water
Een dag in 't jaar (Margot Schaap over) Elke derde zaterdag 2 uur later
The Paradise Suite Tragedie van de hoop
Prins Glorieuze duik in de puberwereld
Those Who Feel the Fire Burning Aan de hand van een dode vluchteling
Tussen 10 en 12 Estafette van verdriet
Wilde mossels Knallen moet het!
Zurich Verpletterend acteerdebuut Wende Snijders

archief