The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Bewegende Brueghels nieuws

Webfilm: Maarten Isaäk De Heer, Brueghel van de animatie

Alles is er perfect geregeld, en toch blijft het onbehagen. Animatie-kunstenaar Maarten Isaäk De Heer vangt met pietepeuterige precisie het geordende gekrioel in Nederland polderland. Net als de doeken van zijn 16e-eeuwse inspiratiebron, worden zijn films bij elke kijkbeurt boeiender.

Op het Holland Animation Film Festival greep hij net naast de Grote Prijs voor Nederlandse animatie. Het is een gok, maar misschien breekt zijn werk wel te radicaal met onze verwachtingen van het genre. Maarten Isaäk de Heer heeft meer gemeen met Brueghel dan met Disney en Pixar. Wezentjes op postzegel-formaat, die rondscharrelen in landschappen die overweldigend veel groter en massaler zijn dan zijzelf.

Alleen: De Heer maakt stillevens vol beweging. Animatie is voor hem een middel om te realiseren wat voor Brueghel onmogelijk was. Als schuivende stukken op een schaakbord, zo gestroomlijnd verloopt het gekrioel. Vertraagde intercity's, ladende en lossende vrachtwagens, een reddingsactie met een helikopter in Handelingen — "The Book of Acts". Achter het slaperige provinciestadje strekt de polder zich uit als een biljartlaken. Het is een doodnormale dag in Nederland, zoals je die dagelijks vanuit de lucht kunt bewonderen.

Zo laten De Heers films zich ook het beste ervaren: als een loop. Zijn voorliefde voor cyclische verhaalstructuren is ook zichtbaar in het HAFF-genomineerde [mu:stərman] — a Flood Story. Boven wat sterk lijkt op een Vinexwijk in Almere-Buiten, pakken zich donkere regenwolken samen. Het begint te plenzen, de straatjes, grasvelden en huizen stromen langzaam over. Dan verwacht je chaos en paniek. Maar de bewoners, dier-mensen, lijken exact te weten hoe hoog het water reikt, hoe lang het hoogwater aanhoudt, en hoe ze daarop moeten reageren. Alsof het dagelijkse routine is.

De Heer legt het fundament bloot onder Nederland polderland: het eeuwige gevecht tegen het water, in handen van een perfecte regisseur. Zo veilig, ordelijk en tot in de puntjes geregeld, dat het bijna weer gaat vervelen.

Allerminst saai zijn De Heers statische kaders. Die laten zich steeds opnieuw bekijken, waarbij je steeds weer nieuwe dingen ontdekt. Omdat het volledige plaatje zich niet in één oogopslag laat registreren, wijk je noodgedwongen uit naar de details. Wélke details — dat bepaal je zelf. De Heer laat je, net als interactieve films, multi-lineair kijken. Niet door te klikken met de muis, maar door je ogen over het scherm te laten dwalen.

Dat maakt zijn films geknipt voor het — interactieve — web. Er is één lacune: de kleine schermen van smartphones, tablets en laptops. Daarom het voorstel: projecteer dit op een doek van billboardformaat. Op leegstaande kantoren langs de snelweg, die ons overgeorganiseerde landje inmiddels toch in overvloed kent.

Niels Bakker



top
nieuws

Preview krijgt arthouse-versie

Preview krijgt arthouse-versie
22 April 2013
Filmblad Preview Magazine komt met een nieuw blad dat zich richt op filmhuistitels. Preview Arthouse wordt donderdag aanstaande, 25 april, gelanceerd. Dat maakte Pim Wijers, hoofdredacteur van Preview, vandaag bekend.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Maarten Isaäk De Heer, Brueghel van de animatie

Webfilm: Maarten Isaäk De Heer, Brueghel van de animatie
21 April 2013
Alles is er perfect geregeld, en toch blijft het onbehagen. Animatie-kunstenaar Maarten Isaäk De Heer vangt met pietepeuterige precisie het geordende gekrioel in Nederland polderland. Net als de doeken van zijn 16e-eeuwse inspiratiebron, worden zijn films bij elke kijkbeurt boeiender.
>> Lees verder

nieuws

'Dit is zó Nederlands'

'Dit is zó Nederlands'
20 April 2013
De vijfde Telefilm die wordt vertoond is van Jaap van Heusden. In De nieuwe wereld, die in première ging op het IFFR, ontvouwt zich een kortstondige vriendschap tussen een schoonmaakster op het Aanmeldcentrum Schiphol en een charmante vluchteling uit Burkina Faso. Van Heusden: "Zij is een schijndode. Hij helpt haar haar verdriet een plek te geven."
>> Lees verder

nieuws

Telescoopfilms 2013: Publieke Werken en Michiel de Ruyter

Telescoopfilms 2013: Publieke Werken en Michiel de Ruyter
19 April 2013
De jaarlijkse Telescoop-selectie is bekend gemaakt. Twaalf films dongen mee naar de realiseringsbijdrage van NPO, CoBO en Filmfonds. Publieke Werken van Joram Lürsen en Michiel de Ruyter van Roel Reiné krijgen gezamenlijk 1,8 miljoen euro.
>> Lees verder

nieuws

'Nu ben ik af van het gezeur'

'Nu ben ik af van het gezeur'
19 April 2013
Ook houders van decennia standhoudende records in het skischansspringen of baanwielrennen staan altijd als eerste bij de finish om de nieuwe kampioen toe te juichen. Het is dus passend dat Jos Stelling, in 1975 de laatste Nederlander om mee te draaien in competitie van Cannes, vooraan in de rij stond om de gebroeders Van Warmerdam te feliciteren.
>> Lees verder

nieuws

Alex van Warmerdam in competitie Cannes

Alex van Warmerdam in competitie Cannes
18 April 2013
Borgman, de nieuwe film van Alex van Warmerdam, is geselecteerd voor de hoofdcompetitie van Cannes. We moeten terug naar 1975 voor de laatste Nederlandse film die meedong naar een Gouden Palm; toen draaide Mariken van Nieumeghen van Jos Stelling in de competitie van het belangrijkste filmfestival ter wereld.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
16 April 2013
Het verhaal achter de openingstitels van Skyfall, Chinese censuur rukt op in Hollywood, Léos Carax versus Louis-Ferdinand Céline, Sofia Coppola versus Francis Ford Coppola, Batman als familieman en Ajax als voorbeeld voor de Nederlandse filmsector.
>> Lees verder

nieuws

Virtueel museum voor vader van Loeki

Virtueel museum voor vader van Loeki
16 April 2013
Met Loeki de Leeuw kwam hij iedere avond de huiskamer binnen. De Efteling heeft een attractie van zijn hand. En in de jaren zestig was zijn studio Dollywood het grootste poppenfilmbedrijf van Europa. Met zijn honderdste geboortedag op komst is nu een virtueel museum gelanceerd ter ere van filmpionier Joop Geesink. Een deel vaderlandse filmgeschiedenis wordt ontsloten.
>> Lees verder

nieuws

OMG: The Avengers domineert MTV Movie Awards

OMG: The Avengers domineert MTV Movie Awards
15 April 2013
MTV-kijkers hebben duidelijk een andere smaak dan leden van de Academy of Motion Picture Arts and Science. Het bij de Oscars zo succesvolle Argo kwam er gisteren bij de uitreiking van de MTV Movie Awards niet aan te pas. Superheldenfilm The Avengers werd bekroond tot beste film en kreeg nog twee gouden popcornbekers.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Johan Rijpma's explosieve materie

Webfilm: Johan Rijpma's explosieve materie
14 April 2013
Wat als we op een dag door de mensen de mensheid niet meer kunnen zien? Deze en andere vragen stelt de piepjonge abstracte filmer Johan Rijpma, die onderzoekt waar materiële deeltjes op de grenzen van hun groei stuiten.
>> Lees verder