Rester vertical
Raw
Get Out
Quality Time
The Other Side of Hope
Marc Bary (links) met regisseur Mari Sanders (foto Daria Mnych) nieuws

'Duurzaam filmen hoeft niet duur te zijn'

Deelnemers aan een wedstrijd die zelf besluiten om de wedstrijd op te heffen, dat maak je niet vaak mee. Zeker niet als er 12.500 euro mee gemoeid is. Toch vonden de filmmakers die meededen aan de Green Film Making Competition dat het geen zin had om elkaar de loef af te steken. Duurzaam een film produceren is al lastig genoeg.

"Ik wist niet waar ik moest beginnen", zegt Laurette Schillings van Topkapi Films, een productiehuis dat met twee films meedoet aan de competitie. "Je bent zo bezig met de inhoud dat er amper tijd is om over het proces na te denken." Marc Bary van IJswater Films grapte tijdens de eerste bijeenkomst dat duurzaam vooral duur leek. "Maar dat bleek mee te vallen. Soms is het zelfs goedkoper omdat je bespaart. De lichten op de set blijven vaak aan als de ploeg gaat lunchen. Nergens voor nodig, dat is gewoon uit gemakzucht."

De Green Film Making Competition werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door het hippe duurzaamheidplatform Strawberry Earth, met geld van het Ministerie van Economische Zaken en het Nederlands Filmfonds. De eerste editie was een open inschrijving. Behalve met een goed script moesten filmmakers met een plan komen hoe ze hun korte film zo duurzaam mogelijk gingen produceren. Dit jaar was de wedstrijd voor groenste filmmaker onderdeel van KORT!, de jaarlijkse serie korte telefilms. De selectie was puur op basis van inhoudelijke criteria. Het groene gedeelte zat daar verplicht aan vast.

Dat dwong filmmakers om over duurzaamheid na te denken, zelfs als dat ze eigenlijk niet zo goed uitkwam. "Ik had wel ergens een handtekening gezet dat ik mee zou doen met wat workshops als we door de selectie heen zouden zijn, maar ik had geen idee wat dat inhield", zegt Schillings. "We hadden de mazzel dat we een film maken met Sanne Vogel, die erg met duurzaamheid bezig is. Zij kon ons alvast op het goede spoor zetten."

De huidige manier van filmmaken is namelijk niet echt goed voor het milieu. Bij analoog filmen gaan er meters filmrol doorheen, die vol zit met chemicaliën. Toch is digitaal filmen niet per se groener, zegt Bary. "De postproductie van digitaal filmen slurpt energie, net als het filmen zelf. Daar valt nog veel te winnen." Dat geldt ook voor de set. Plastic flesjes en bekertjes die maar één keer worden gebruikt, afhaalmaaltijden die voor de helft worden opgegeten en vervolgens in hun piepschuimen verpakkingen worden weggemikt: milieubewust is anders. En dan is er nog de energiebehoefte van lichtbakken, generatoren en geluidsinstallaties en het transport van apparatuur en mensen.

Op al die vlakken is verbetering mogelijk, zegt Renée van der Grinten van het Filmfonds. "Het grote plaatje van duurzaam produceren wordt pas zichtbaar met een boel kleine stapjes. Het begint met dingen als afval scheiden en digitaal lezen in plaats van op papier. Van daaruit krijg je zicht op wat er nog beter kan." Ze denkt niet dat er grote struikelblokken zijn die duurzaamheid in de filmwereld verhinderen. "Het zit vooral in houding en mentaliteit. Net zoals je thuis jezelf over een drempel moet zetten om karton te scheiden, moet je dat op de set."

Hoewel de deelnemers vol groene wil waren, was de praktijk weerbarstig. Schillings: "In de tweede bijeenkomst werd pas duidelijk wat je daadwerkelijk kunt doen om een film duurzamer te produceren. Wij hadden toen alles al gedraaid. Daarom hebben we voorgesteld om de competitie los te laten. Je kunt beter samenwerken dan acht keer apart het wiel proberen uit te vinden." Met het bedrag dat bedoeld was als prijzengeld gaan de makers nu samen een korte instructiefilm maken voor andere filmers. Bary: "De competitie was een goede manier om mensen te dwingen om over duurzaamheid na te denken, maar uiteindelijk is het beter om kennis te delen en iets groters tot stand te brengen."

Marina Blok van de NTR is in ieder geval enthousiast. "De Green Film Making Competition is volgend jaar weer onderdeel van KORT! en we willen de aandacht voor duurzaamheid ook inpassen in het programma van de One Night Stands. Er gebeurt in de Nederlandse film- en televisiewereld nog te weinig op het gebied van duurzaamheid. We kunnen er niet meer om heen dat we dingen anders moeten gaan doen. Juist bij de NTR kunnen we een voortrekkersrol op ons nemen."

Robin van Wechem

De films van NTR Kort! gaan op maandag 30 september in première op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Dan wordt ook de eerste duurzame productiegids voor de Nederlandse filmindustrie gepresenteerd: How to Green Your Film Production (so far). Tijdens de Sustainable Sessions op dinsdag 1 oktober is deze gids voor het publiek verkrijgbaar.



top
nieuws

Volkskrant-filmredactie bekroond bij Louis Hartlooper Prijs

Volkskrant-filmredactie bekroond bij Louis Hartlooper Prijs
27 September 2013
De Louis Hartlooper Prijs is gisteren ex aequo uitgereikt aan Volkskrant-filmredacteur Bor Beekman en journalist Rob van Scheers en filmregisseur Paul Verhoeven die in die krant samen een filmrubriek verzorgen.
>> Lees verder

nieuws

Opening NFF: 'Politiek kleedt film uit'

Opening NFF: 'Politiek kleedt film uit'
26 September 2013
Tijdens een sobere openingsceremonie voor het 33ste Nederlands Film Festival deden directeur Willemien van Aalst en bestuursvoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven een stellige oproep aan de politiek om de afbraak van de Nederlandse film een halt toe te roepen.
>> Lees verder

nieuws

'Duurzaam filmen hoeft niet duur te zijn'

'Duurzaam filmen hoeft niet duur te zijn'
26 September 2013
Deelnemers aan een wedstrijd die zelf besluiten om de wedstrijd op te heffen, dat maak je niet vaak mee. Zeker niet als er 12.500 euro mee gemoeid is. Toch vonden de filmmakers die meededen aan de Green Film Making Competition dat het geen zin had om elkaar de loef af te steken. Duurzaam een film produceren is al lastig genoeg.
>> Lees verder

nieuws

Regisseur Kechiche: 'Adèle niet distribueren'

Regisseur Kechiche: 'Adèle niet distribueren'
25 September 2013
Gouden Palm-winnaar La vie d'Adèle verandert langzamerhand in de meest controversiële film van het jaar. In een interview met het Franse Telerama zegt regisseur Abdellatif Kechiche nu dat de film eigenlijk niet gedistribueerd zou mogen worden: "Hij is teveel bezoedeld."
>> Lees verder

nieuws

Film by the Sea: De hele wereld op een eiland

Film by the Sea: De hele wereld op een eiland
25 September 2013
"Tien dagen Film by the Sea", antwoord ik verrukt op de vraag wat ik heb gedaan, als ik in Vlissingen met mijn backpack op de bus stap. De potige buschauffeuse geeft me een wazige blik. Ze heeft wat gemist: in tien dagen trad de Zeeuwse film naar buiten, en kwamen films van over de hele wereld naar Zeeland.
>> Lees verder

nieuws

The Art of Science in Upload Cinema

The Art of Science in Upload Cinema
24 September 2013
Hoe kun je stromend water stil laten staan en hoe maak je olifantenpasta? Op deze en andere merkwaardige vragen geeft de nieuwste editie van Upload Cinema antwoord. Voor The Art of Science selecteerde natuurkundige en reguliere DWDD-gast Diederik Jekel de beste YouTube-filmpjes over wetenschappelijke experimenten.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
23 September 2013
De geschiedenis van de kleurenfilm, Joel en Ethan Coen over hun werkwijze, bioscoopbezoeken uit de literatuur, een dag lang praten over Pier Paolo Pasolini, 'guy gets job' verdringt 'guy gets girl' en Aaron Sorkin houdt het beknopt.
>> Lees verder

nieuws

Hoofdprijs Film by the Sea voor The Attack

Hoofdprijs Film by the Sea voor The Attack
21 September 2013
De belangrijkste prijs van Film by the Sea, het festival voor literatuur en film in Vlissingen, is gegaan naar The Attack. De film van Ziad Doueri is gebaseerd op het boek L’Attentat van Yasmina Khadra. De publieksprijs ging naar Purge van de Finse regisseur Antti Jokinen.
>> Lees verder

nieuws

Prijzen voor Nederlandse films op kinderfilmfestivals

Prijzen voor Nederlandse films op kinderfilmfestivals
21 September 2013
De Nederlandse film blijft het goed doen op internationale kinderfilmfestivals. Afgelopen week won Achtste groepers huilen niet twee prijzen op het grootste kinderfilmfestival van China. Lilet never happened werd bekroond in Kopenhagen. Eind april werd de film al uitgeroepen tot beste jeugdfilm in Noorwegen.
>> Lees verder

nieuws

EYE International: 'regels Academy zijn niet eenduidig'

EYE International: 'regels Academy zijn niet eenduidig'
19 September 2013
De herstemming die afgelopen week nodig was om de Nederlandse inzending voor de Oscars te bepalen, is het gevolg van inconsistentie en willekeur van de kant van de Academy of Motion Picture Arts and Science. Dat stelt Claudia Landsberger, hoofd van EYE International. Vooral internationale coproducties zijn het slachtoffer van onduidelijke regelgeving.
>> Lees verder