Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Silvie Konings nieuws

Lichting 2014: Silvie Konings over Grijze muren

'Afwijkingen bepalen wie we zijn'

Deze zomer neemt de Filmkrant het jonge regietalent onder de loep. Wekelijks verschijnt een interview met een afgestudeerde regisseur uit de lichting van 2014. Er wordt een selectie gemaakt uit het werk van de Nederlandse Filmacademie, de Hogeschool van de Kunsten Utrecht en de Willem de Kooning Academie. Dit keer vertelt Silvie Konings (WdKA) over haar fictiefilm Grijze muren: "Ik vind ouderen zo mooi, met al die groeven in hun lijven."

Grijze muren en je vorige film Stromen hadden beide homoseksualiteit als thema en bejaarden in de hoofdrol. Waar komt die interesse voor ouderen vandaan? Ik hou van ouderen om dezelfde reden dat anderen van kinderen houden. Ik zie de onschuld en puurheid die men bij kinderen prijst, bij ouderen terug. Als je volwassen wordt, leer je hoe je je hoort te gedragen. Wanneer je eenmaal oud bent, komt je kinderlijkheid terug, maar dan inclusief je bagage en levenswijsheid. Er wordt niet meer van je verwacht dat je je aanpast, dus zo kun je worden wie je echt bent. Ik zit regelmatig in het bejaardentehuis om koffie te drinken en met de bewoners te praten. Ik schuw geen enkel onderwerp. Op die manier kwam ik in contact met een vrouw die gepest werd vanwege haar geaardheid. Toen besefte ik dat homoseksualiteit voor veel bejaarden nog steeds verre van normaal is. Als gevolg van hun gevecht is er in latere generaties meer acceptatie en herkenning gekomen, maar op het niveau van hun eigen generatie is er weinig veranderd. Het is een stukje verantwoordelijkheid van de filmmaker om iets aan te snijden dat maatschappelijk relevant is. Je kunt zoveel maken — dan is het mooi meegenomen als iemand aanzet tot nadenken.

Je wisselt in Grijze muren tussen realisme en groteske nachtmerries. Je hebt oog voor esthetiek en het verhaal lijkt voor jou niet vanzelfsprekend het belangrijkst. Hoe benader je filmische middelen als de cameravoering, en de muziek? Beeld en geluid zijn voor mij zeker niet ondergeschikt aan het verhaalverloop. Ik werk meestal met dezelfde mensen en iedereen brengt vanuit zijn eigen discipline iets mee. Als je ervoor kiest om alles in dienst te laten zijn van de plot en die filmische middelen te zeer bij elkaar aansluiten, dan voegen ze niets extra's toe en zie je bovendien het medium niet meer. Ik vind het niet erg als je je er bewust wordt van dat het film is. Ik zoek bijvoorbeeld graag het theatrale op in mijn werk. Mijn werelden lijken op het dagelijks leven, maar zitten op de rand van een eng sprookje. In de overlap tussen film en theater is veel te halen. Ik wil sowieso nog een dansfilm maken, omdat je op het gebied van symboliek en gevoel zo veel verschillende kanten uit kunt. Cinema en dans kunnen elkaar tegenwerken, maar als ze elkaar uitdagen en versterken, dan kun je het verhaal loslaten en een vertelling maken die op gevoelsniveau werkt.

Wat heb je naast die dansfilm voor andere toekomstplannen? Waar sta je over vijf jaar? Ik begin deze zomer aan een locatieproject met live video. Het wordt een moderne dansvoorstelling met een confrontatie tussen dansers en acteurs. Verder ben ik een idee aan het uitwerken over de ziekte van Parkinson bij jonge mensen. Die krijgen een apparaatje ingeplaatst die de ziekte onderdrukt, maar dat heeft nog flink wat mankementen. Ik wil ook iets maken over eetstoornissen, omdat het onbegrijpelijk is voor een buitenstaander. Ik heb er zelf mee te kampen gehad en toch vind ik het moeilijk te begrijpen hoe ik indertijd redeneerde. Daarnaast wil ik aan de slag met een plan dat gaat over mensen met een persoonlijkheidsstoornis of een psychose. Ze worden, ondanks dat ze daar niets aan kunnen doen, door de maatschappij aan de kant gezet. Ze zijn bijzonder en hebben een eigen manier van voelen. Ik vind het jammer dat daar een label op geplakt moeten worden om ze maar in een hokje te kunnen plaatsen. Afwijkingen bepalen wie we zijn. Als iedereen zich meer open zou stellen, zou de wereld er mooier uitzien.

Laura van Zuylen



top
nieuws

IFFR en Infostrada brengen festivalfilms naar VOD-platforms

IFFR en Infostrada brengen festivalfilms naar VOD-platforms
10 December 2014
Filmmakers uit Uruguay, Burkina Faso of Myanmar wiens film is geselecteerd voor het IFFR hoeven vanaf volgend jaar niet te vrezen dat de distributie van hun werk beperkt blijft tot één of twee vertoningen in Rotterdam. Het festival gaat samenwerken met Infostrada Creative Technology, één van de dertien bedrijven in de wereld die gecertificeerd content kunnen aanleveren bij alle grote VOD-platformen. Een potentieel groot publiek wordt aangeboord voor de 'kleine film'.
>> Lees verder

nieuws

Recensie: Drakenziekte

Recensie: Drakenziekte
09 December 2014
Officieel is hij pas vanaf morgen te zien, maar om middernacht vanavond barst het al van de vertoningen van The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Is het de moeite waard? Het onevenwichtige slotstuk van Peter Jacksons Hobbit-trilogie weet in zijn meest emotioneel beklijvende scène het hart van de kijker te raken, stelt Mike Lebbing.
>> Lees verder

nieuws

Onderhandelingen auteursrechten afgebroken maar deur staat open

Onderhandelingen auteursrechten afgebroken maar deur staat open
09 December 2014
Vanaf de zomer zijn er onderhandelingen gaande over de kabelvergoedingen voor filmmakers. Vorige week werden ze echter afgebroken. De RODAP, de vereniging van producenten, omroepen en distributeurs van radio- en televisieprogramma's, keurde de voorgestelde regeling af. Ter overbrugging is er een fonds van 15 miljoen euro opgericht, maar volgens RODAP-voorzitter Medy van der Laan 'kunnen we direct weer aan de onderhandelingstafel'.
>> Lees verder

nieuws

Thuiskijken deze week

Thuiskijken deze week
08 December 2014
Het beste uit het aanbod voor op de bank in de week van 8 tot en met 14 december, met onder meer David Cronenbergs Hollywoodsatire Maps to the Stars en de complete Hayao Miyazaki.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
07 December 2014
Het tracking shot tussen kunst en kitsch, de talenten van Jackie Chan, Harmony Korine een boek lang aan het woord, de Duitse invloed op Hollywood, Star Wars op de hak en de hernieuwde relevantie van een klassieker.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
06 December 2014
Eerste Oscar-barometer: Boyhood gooit hoge ogen. Gooische Vrouwen 2 in 152 zalen in première en in recordtijd goud. Suzanne van Voorst nieuwe Filmconsulent Documentaire. Spectre is de titel van de nieuwe James Bond-film. Lucia de B. en Oorlogsgeheimen naar Palm Springs. Een Angela Award voor Carice van Houten. Sony Pictures gehackt en Kim Jong-un is verdachte nummer 1. Amerikaanse vertoning van Boven is het stil. Nederlandse romkoms naar het land van de Bollywood-film. Achtste internationale prijs voor Ricky Rijneke's Silent Ones.
>> Lees verder

nieuws

MUBI Spotlight: Les glaneurs et la glaneuse

MUBI Spotlight: Les glaneurs et la glaneuse
05 December 2014
De Filmkrant en VOD-platform MUBI presenteren deze maand een gezamenlijk filmprogramma over balanceeracts. Filmkrantlezers kijken drie maanden gratis. Deze week: Agnes Varda's Les glaneurs et la glaneuse.
>> Lees verder

nieuws

Eerste Dolby Cinema ter wereld opent in Eindhoven

Eerste Dolby Cinema ter wereld opent in Eindhoven
05 December 2014
Eindhoven heeft een dijk van een primeur waar ze tot in Hollywood over praten. Op de website van JT Bioscopen wordt afgeteld en abri's op het station van de Brabantse lichtstad prenten het de lokale bevolking in: op 18 december wordt de eerste bioscoop ter wereld met Dolby Cinema geopend. IMAX heeft er een serieuze concurrent bij.
>> Lees verder

nieuws

Eerste titels IFFR 2015 bekend

Eerste titels IFFR 2015 bekend
03 December 2014
De eerste 21 titels van de aanstaande, 44ste editie van het International Film Festival Rotterdam zijn bekend. Het gaat om films uit het nieuwe programmaonderdeel Limelight, dat nieuw werk bevat van bekendere filmmakers. Na hun première op het festival zullen ze later in 2015 vertoond worden in de Nederlandse filmtheaters.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: twee videoclips voor vijf muzikanten

Webfilm: twee videoclips voor vijf muzikanten
03 December 2014
Hoe componeer je muziek bij beeld? Of hoe visualiseer je beeld bij muziek? Deze week verschenen twee korte films, die beiden de complexe relatie tussen beeld en muziek verkennen. Onder begeleiding van modern klassiek componist Steve Reich en cult elektronica artiesten Jamie XX, Four Tet, Koreless en John Talabot voeren de films hetzelfde experiment uit, maar dan net even anders: in de ene werd beeld bij geluid gemaakt, bij het andere juist geluid bij beeld.
>> Lees verder