The Florida Project
Phantom Thread
The Shape of Water
The End of Fear (Barbara Visser over)
Doof kind
nieuws

MUBI Spotlight: Night of the Living Dead

Naar aanleiding van Jonathan Glazers Under the Skin presenteren de Filmkrant en video-on-demand platform MUBI deze maand een programma met vier films die horror heruitvonden. Met deze week: George Romero's Night of the Living Dead, de oorsprong van de vleesetende zombie.

Sommige films zijn zó invloedrijk, dat ze vanuit het heden bezien achterhaald lijken. Neem nou Night of the Living Dead, George A. Romero's zombieklassieker uit 1968. Gemaakt voor een habbekrats door een groep vrienden in Pittsburgh, ver weg van de gebaande paden van Hollywood. Geïnspireerd door Richard Mathesons vampierboek I Am Legend vervormden Romero en coscenarist John Russo de zombie, tot dan toe in B-films altijd gerelateerd aan Haïtiaanse voodoo-praktijken, eigenhandig naar hoe wij hem nu herkennen: de wijfelachtig voortschuiffelende levende ondode, hunkerend naar mensenvlees.

Wie inzicht wil in hoe uniek en baanbrekend de film destijds was, doet er goed aan de recensie die Roger Ebert in 1968 over de film schreef te lezen. De film kwam uit kort voordat de Amerikaanse filmindustrie zijn interne ratings-systeem aannam, en Ebert zag de film in een zaal vol tieners en kinderen die afkwamen op de belofte van de zoveelste goedkope B-horror. Ze kregen iets anders.

Inmiddels is die primaire schok moeilijk meer voor te stellen. De film is in de loop der decennia tot op het bot afgekloven, elk afzonderlijk element gestolen, gepersifleerd, vervormd. Niet in de laatste plaats door Romero en Russo zelf, die vanwege een ruzie over rechten los van elkaar aan een reeks vervolgen en spinoffs werkten. De afgelopen jaren werden de schuifelende zombies steeds vaker ingeruild voor beestachtige, maniakale, razend snelle varianten — een abominatie van het genre, stelde Shaun of the Dead-maker Simon Pegg. Die slome, ogenschijnlijk vermijdbare ondode is immers de perfecte metafoor voor onze eigen dood, die even langzaam maar even onafwendbaar nadert.

Night of the Living Dead vormt zozeer het basis-DNA van de moderne zombie-film, dat de tv-serie The Walking Dead in zijn allereerste scènes, voordat de credits zelfs maar gerold hebben, al een hele waslijst verwijzingen naar de film heeft gemaakt. Het maakt het kijken naar NotLD nu een heel andere ervaring dan toen. Maar zelfs met al die voorkennis, met de afstand van de tijd, blijft Romero's origineel een onverwacht brute ervaring. Bij de openingsscènes kunnen we nog gniffelen, om de goedkope zombie-make-up en het houterig acteren. Maar wanneer de plot eenmaal op gang is, onze kerngroep personages vastgezet in een landhuis, omringd door een horde "ghouls" (het woord zombie valt in de film niet), is er geen houden meer aan. Ook door de impliciete maatschappijkritiek, die eveneens een kenmerk zou blijven van de beste voorbeelden uit het genre. En als we nagelbijtend door het laatste halfuur heen zijn, weten we weer wat al die moderne kopieën te vaak missen: niet de zombie is de grootste vijand, maar juist de levende medemens.

Joost Broeren

Night of the Living Dead is vanaf vandaag 30 dagen te zien op MUBI.com.



top
nieuws

Thuiskijken deze week

Thuiskijken deze week
03 November 2014
Een overzicht van de beste releases voor het kleine scherm in de week van 3 tot en met 9 november, met een viering van seksuele lust in Feuchtgebiete, een waarschuwing voor seksuele lust in Moebius en de laatste films van Ken Loach en Hayao Miyazaki.
>> Lees verder

nieuws

MUBI Spotlight: Night of the Living Dead

MUBI Spotlight: Night of the Living Dead
31 Oktober 2014
Naar aanleiding van Jonathan Glazers Under the Skin presenteren de Filmkrant en video-on-demand platform MUBI deze maand een programma met vier films die horror heruitvonden. Met deze week: George Romero's Night of the Living Dead, de oorsprong van de vleesetende zombie.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
01 November 2014
If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy grote winnaar van VERS Awards 2014. Veertien Nederlandse films geselecteerd voor Chicago International Children's Film Festival. Ruud van Hemert wilde Amerikaanse remake van Schatjes! maken. Zijn weduwe wil Papa is razend alsnog laten maken. John en Johnny samen op het witte doek. Oudste filmbeelden van Amsterdam gedigitaliseerd. Prix Europa voor Ramses. Nieuwe JT-bioscoop in Hilversum met 's lands eerste primary Laser3D laserprojector. En jongeren uit Osdorp maken gangsterfilm.
>> Lees verder

nieuws

Webfilm: Vechten voor een verloren zaak

Webfilm: Vechten voor een verloren zaak
30 Oktober 2014
Het is ironisch, tragisch zelfs dat Out of Print, een op 35mm geschoten film over het belang van filmconservering en revival cinemas, enkel is te zien als webfilm, gratis op Vimeo. Wat is er mis gegaan?
>> Lees verder

nieuws

UPC stopt als hoofdsponsor IFFR

UPC stopt als hoofdsponsor IFFR
29 Oktober 2014
Naar nu blijkt zijn het International Film Festival en UPC afgelopen zomer overeengekomen hun vierjarige samenwerkingsovereenkomst niet te verlengen. Het festival is daarmee één van haar vijf hoofdsponsors kwijt. Niet de auteursrechtenkwestie en het anti-UPC-sentiment dat ermee gepaard gaat, zijn voor de kabelaar reden om te stoppen, maar de aanstaande fusie met Ziggo.
>> Lees verder

nieuws

Halloween Horror Show in twintig bioscopen

Halloween Horror Show in twintig bioscopen
29 Oktober 2014
Halloween staat voor de deur. Tijd dus voor een bezoek aan de groenteboer voor half dozijn pompoenen, de supermarkt voor een familiefles ketchup en de bioscoop voor een portie griezelen. In de nacht van 1 op 2 november vindt de zesde keer de Halloween Horror Show plaats. Deze keer niet alleen in Amsterdam, maar in twintig plaatsen door heel Nederland.
>> Lees verder

nieuws

Vijf themadagen tijdens IDFA 2014

Vijf themadagen tijdens IDFA 2014
28 Oktober 2014
De diversiteit in het 298 titels tellende IDFA-programma kan overweldigend zijn. De festivalorganisatie heeft het aanbod daarom al opgedeeld in programma's. Daarnaast zijn er, in samenwerking met partners, vijf themadagen ingesteld: over Franstalige documentaires, mensenrechten, homoseksualiteit en gender, kunst en duurzaamheid.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
27 Oktober 2014
De basiselementen van horror, het baanbrekende 3D van Jean-Luc Godard, apocalyptische cinema, de Spaanse helden van Pedro Almodóvar, Ruben Östlund ontleedt de mens en Gijs Scholten van Aschat morrelt aan Publieke Werken.
>> Lees verder

nieuws

Thuiskijken deze week

Thuiskijken deze week
27 Oktober 2014
Een magere filmweek, maar de Filmkrant zet vol goede moed alsnog op een rijtje wat er t/m zondag 2 november te beleven is op het kleine scherm, met onder meer de Braziliaanse Oscarinzending en Billy Wilders zwanenzang.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
25 Oktober 2014
Festivalsucces voor Finn betekent bioscooprelease in Duitsland. Thuiskopieheffing met dertig procent naar beneden. Dummie de Mummie haalt gouden status. Pijnstillers ook. Elise Schaap onderscheiden in Roemenië. Langdurige samenwerking tussen IFFR en Theater Zuidplein. Nog drie titels bekend van IFFR Live. Yorrick van Wageningen timmert internationaal aan de weg. Amongst Friends nu ook in Utrecht.
>> Lees verder