Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
nieuws

Recensie: Drakenziekte

In het onevenwichtige slotstuk van Peter Jacksons Hobbit-trilogie verandert de dwergenkoning overtuigend van een egoïstische vorst in een ware leider, en weet in de meest emotioneel beklijvende scène van de film het hart van de kijker te raken.

In The Hobbit: The Battle of the Five Armies staat het gezelschap van dwergen, geleid door koning Thorin Eikenschild (Richard Armitage) en aangevuld met hobbit en 'meesterinbreker' Bilbo (Martin Freeman), weer de nodige ontberingen te wachten. De draak Smaug is weliswaar uit hun rijk Erebor verjaagd, maar stort zich vervolgens op het eiland Meerstad. De vluchtelingenstroom die zich bij hen aandient, wordt door Thorin niet toegelaten. De immense goudschat in Erebor wakkert bij Thorin 'drakenziekte' aan, waardoor hij verblind raakt door hebzucht en niet meer voor rede vatbaar is. Intussen rukken legers orks en aardmannen op naar Erebor, waar ook grote krijgsmachten van elfen, mensen en dwergen zijn verzameld.

De hoofdmoot van The Hobbit: The Battle of the Five Armies wordt gevormd door de gigantische veldslag die zich voor de poorten van het dwergenrijk afspeelt, en zoals we inmiddels van regisseur Jackson gewend zijn, levert dat spektakel van ongekende intensiteit op, dat een vergelijking met de slag bij Minas Tirith uit The Lord of the Rings: The Return of the King moeiteloos kan doorstaan. De door booswichten Bolg en Azog geleide legers orks houden gruwelijk huis met hulp van allerlei groteske, voorwereldlijke creaturen en zijn ver in de meerderheid. Het is het moment waarop Tolkiens bekende stokpaardjes als moed, vriendschap en zelfopoffering van stal worden gehaald, en met de uiterst charismatische Armitage bezit Jackson een troefkaart van formaat: de dwergenkoning verandert overtuigend van een egoïstische vorst in een ware leider, en weet in de meest emotioneel beklijvende scène van de film het hart van de kijker te raken.

Doortrapte gierigaard
Ondanks al het overtuigende spektakel is The Battle of the Five Armies een film met gebreken en opmerkelijke kwaliteitswisselingen. Allereerst is er natuurlijk het controversiële high frame rate (HFR), dat met 48 beelden per seconde zorgt voor een loeischerp 3D-beeld waar Jackson inmiddels een verklaard voorstander van is. In een aantal scènes, met name de breed uitgemeten vergezichten, zorgt deze HFR voor een hyperrealistisch beeld dat aan HDTV doet denken en de acteurs er als miniatuurpoppetjes doet uitzien.

Bezwaarlijker zijn de vele overbodige verwijzingen naar gebeurtenissen die in The Lord of the Rings-trilogie plaatsvinden en de nogal arbitraire optredens van personages als Saruman, Elrond en Galadriel. Dat de scenarioschrijvers zich wederom veel vrijheid veroorloofden ten opzichte van de literaire bron is op zich geen probleem. Ergerlijk is het wel wanneer The Hobbit regelmatig in de context van Tolkiens magnum opus wordt geplaatst, wat aangeeft dat het boek veel te weinig materiaal bood om over drie films uitgesmeerd te kunnen woorden. Bovendien bezit The Hobbit niet zo'n krachtig universeel thema als de veel pregnantere navolger, waarin het voortbestaan van de vrije volkeren van Midden-Aarde op het spel stond. Ook de wat krukkig getimede komische terzijdes, die hoofdzakelijk op rekening komen van de doortrapte gierigaard Alfrid (Ryan Gage), doen geforceerd aan.

De onevenwichtigheid maakt The Battle of the Five Armies tot een tweeslachtige film, waar het tweede en verrassend sterke deel The Desolation of Smaug juist een goede balans bezat tussen humor, actie en spanning. Gelukkig bevat het slotstuk een confrontatie tussen Thorin en Azog, een episch gevecht op een bevroren meer dat eindigt in een bloedstollende climax, misschien wel de allerbeste scène van de trilogie. En dat maakt heel veel goed.

Mike Lebbing

The Hobbit: The Battle of the Five Armies

*****

Regie
Peter Jackson
Met
Martin Freeman
Richard Armitage

Distributie
Warner
Te zien
vanaf 10 december

top
nieuws

IFFR en Infostrada brengen festivalfilms naar VOD-platforms

10 December 2014
Filmmakers uit Uruguay, Burkina Faso of Myanmar wiens film is geselecteerd voor het IFFR hoeven vanaf volgend jaar niet te vrezen dat de distributie van hun werk beperkt blijft tot één of twee vertoningen in Rotterdam. Het festival gaat samenwerken met Infostrada Creative Technology, één van de dertien bedrijven in de wereld die gecertificeerd content kunnen aanleveren bij alle grote VOD-platformen. Een potentieel groot publiek wordt aangeboord voor de 'kleine film'.

nieuws

Recensie: Drakenziekte

Recensie: Drakenziekte
09 December 2014
Officieel is hij pas vanaf morgen te zien, maar om middernacht vanavond barst het al van de vertoningen van The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Is het de moeite waard? Het onevenwichtige slotstuk van Peter Jacksons Hobbit-trilogie weet in zijn meest emotioneel beklijvende scène het hart van de kijker te raken, stelt Mike Lebbing.

nieuws

Onderhandelingen auteursrechten afgebroken maar deur staat open

09 December 2014
Vanaf de zomer zijn er onderhandelingen gaande over de kabelvergoedingen voor filmmakers. Vorige week werden ze echter afgebroken. De RODAP, de vereniging van producenten, omroepen en distributeurs van radio- en televisieprogramma's, keurde de voorgestelde regeling af. Ter overbrugging is er een fonds van 15 miljoen euro opgericht, maar volgens RODAP-voorzitter Medy van der Laan 'kunnen we direct weer aan de onderhandelingstafel'.

nieuws

Thuiskijken deze week

Thuiskijken deze week
08 December 2014
Het beste uit het aanbod voor op de bank in de week van 8 tot en met 14 december, met onder meer David Cronenbergs Hollywoodsatire Maps to the Stars en de complete Hayao Miyazaki.

nieuws

Links

Links
07 December 2014
Het tracking shot tussen kunst en kitsch, de talenten van Jackie Chan, Harmony Korine een boek lang aan het woord, de Duitse invloed op Hollywood, Star Wars op de hak en de hernieuwde relevantie van een klassieker.

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

06 December 2014
Eerste Oscar-barometer: Boyhood gooit hoge ogen. Gooische Vrouwen 2 in 152 zalen in première en in recordtijd goud. Suzanne van Voorst nieuwe Filmconsulent Documentaire. Spectre is de titel van de nieuwe James Bond-film. Lucia de B. en Oorlogsgeheimen naar Palm Springs. Een Angela Award voor Carice van Houten. Sony Pictures gehackt en Kim Jong-un is verdachte nummer 1. Amerikaanse vertoning van Boven is het stil. Nederlandse romkoms naar het land van de Bollywood-film. Achtste internationale prijs voor Ricky Rijneke's Silent Ones.

nieuws

MUBI Spotlight: Les glaneurs et la glaneuse

05 December 2014
De Filmkrant en VOD-platform MUBI presenteren deze maand een gezamenlijk filmprogramma over balanceeracts. Filmkrantlezers kijken drie maanden gratis. Deze week: Agnes Varda's Les glaneurs et la glaneuse.

nieuws

Eerste Dolby Cinema ter wereld opent in Eindhoven

05 December 2014
Eindhoven heeft een dijk van een primeur waar ze tot in Hollywood over praten. Op de website van JT Bioscopen wordt afgeteld en abri's op het station van de Brabantse lichtstad prenten het de lokale bevolking in: op 18 december wordt de eerste bioscoop ter wereld met Dolby Cinema geopend. IMAX heeft er een serieuze concurrent bij.

nieuws

Eerste titels IFFR 2015 bekend

Eerste titels IFFR 2015 bekend
03 December 2014
De eerste 21 titels van de aanstaande, 44ste editie van het International Film Festival Rotterdam zijn bekend. Het gaat om films uit het nieuwe programmaonderdeel Limelight, dat nieuw werk bevat van bekendere filmmakers. Na hun première op het festival zullen ze later in 2015 vertoond worden in de Nederlandse filmtheaters.

nieuws

Webfilm: twee videoclips voor vijf muzikanten

03 December 2014
Hoe componeer je muziek bij beeld? Of hoe visualiseer je beeld bij muziek? Deze week verschenen twee korte films, die beiden de complexe relatie tussen beeld en muziek verkennen. Onder begeleiding van modern klassiek componist Steve Reich en cult elektronica artiesten Jamie XX, Four Tet, Koreless en John Talabot voeren de films hetzelfde experiment uit, maar dan net even anders: in de ene werd beeld bij geluid gemaakt, bij het andere juist geluid bij beeld.