The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Paul de Ruijter nieuws

Lichting 2016: Paul de Ruijter

"De basis voor mijn films is altijd een gevoelstoestand"

Zoals elke zomer gaat de Filmkrant op zoek naar vers afgestudeerd filmtalent van de verschillende academies. Deze week Paul de Ruijter (Filmacademie) aan het woord over Het nachtelijk halfrond, een poëtische documentaire over de mensen die wonen op een plek waar het twee maanden per jaar volledig donker is. "Het is niet alsof ik niet weet wat ik aan het doen ben hoor. Soms zijn woorden gewoon lastig te vinden."

Hoe kreeg je het idee voor deze film? "Een paar jongens uit onze klas assisteerden bij de opnames van de nieuwe film van Boudewijn Koole [die plaatsvonden in het uiterste noorden van Noorwegen, SG]. Een van hen had een productieboekje met allemaal praktische informatie, waaronder de tijden van de op- en ondergang van de zon. Dat was in de zomer, dus toen zag ik dat de zon daar niet onder gaat. Dat triggerde mij, want ik bedacht dat daar het tegenovergestelde aan de hand zou zijn in de winter. Ik heb een affiniteit met donkerte — in letterlijke zin, maar ook symbolische donkerte. Dus dit fascineerde me.
"In eerste instantie wilde ik weten hoe mensen met deze symbolische donkerte omgaan. Dat is de basis van dit project geweest. Maar toen ik daar in de zomer ging researchen, merkte ik dat die letterlijke donkerte voor de Noren eigenlijk geen issue was. 'Ja, het is dan gewoon lang donker', zeiden ze. Ze proberen er vooral niet te veel mee bezig te zijn. Dat beangstigde me, want ik zag mijn idee al in rook opgaan. Tot ik me realiseerde dat het erom gaat hoe ík die donkerte ervaar. Toen besloot ik het dus alsnog door te zetten. Omdat die plek me zo mateloos fascineerde — die uitgestrekte landschappen waar niets is, waar je echt op jezelf wordt teruggeworpen. Maar we wisten dus niet vanaf het begin wat we precies wilden gaan doen. Deze film is echt tijdens de ontwikkeling ervan ontstaan."

Hoe pak jij het maken van een film aan? "Ik ben daar rond gaan lopen en heb elementen geprobeerd te zoeken die bij mij een gevoel opwekten. De combinatie van de mensen die ik heb ontmoet en die elementen maken dat gevoel. En dat gevoel van verlatenheid of melancholie, voor mij dan, dat wil ik overbrengen. Mijn films gaan voor mij persoonlijk vaak over melancholie, over een onvervuld verlangen."

Het nachtelijk halfrond
Het nachtelijk halfrond

Wat zijn die elementen die je zoekt dan?
"Ik wilde graag een film maken waarin mensen een belangrijke rol spelen. Maar het zou meer worden dan een vertelling over henzelf, ze zouden een onderdeel vormen van een grotere vertelling. Daarbinnen zocht ik naar hoe de natuur daar invloed op hen heeft. Ik ben dus op zoek gegaan naar beelden die het gevoel van die plek uitdrukken. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld hoe de sneeuw die over een berg woei bij volle maan. Of hoe, als er geen wind stond, alles leek te weerkaatsen. Hoe de masten de hele tijd tikten, dat zit nu ook veel in het geluid. Of dat ik rondliep in de haven en op zoek ging naar het gevoel ervan en daarbij uitkwam op de lampjes die waaiden in de wind. Het is lastig om het uit te leggen, want het voelt heel abstract. Ik loop daar dan rond en combineer in mijn hoofd beelden die ik heb gezien met geluiden die ik hoor. Voor mij ligt daarin het schurende van die plek verborgen, hoe voelbaar het verstrijken van de tijd daar is."

Is dit doorgaans jouw aanpak — gewoon ergens op af gaan? "Om te beginnen ga ik vooral op zoek naar een gevoel. De basis voor mijn films is altijd een gevoelstoestand, die ik vanuit mijn eigen perspectief probeer te vertalen naar beeld. Dat is lastig, omdat het op een bepaalde manier heel particulier is. Ík heb een gevoel, ík sta ergens en zeg dat we dit moeten filmen. Al helpt erover praten met de crew ook enorm. Bijvoorbeeld het laatste shot van de film, van het licht dat terugkomt, dat is heel warm. Een beetje geel-rood. De cameraman zei: 'Maar dat is toch veel meer een avondkleur, moet het niet veel blauwer?' Door het er met hem over te hebben, werd het voor mij heel helder dat we dat niet moesten doen, omdat het niet om de feitelijkheid ging maar de gevoelswaarde van dat beeld. Het licht, de kleuren komen terug nu de zon terugkomt. Dat geeft het geel beter weer dan het blauw. Al kan ik dat soms niet zo goed articuleren. (Lachend) Het is niet alsof ik niet weet wat ik aan het doen ben hoor. Soms zijn woorden gewoon lastig te vinden."

Sacha Gertsik



top
nieuws

Links

Links
07 Augustus 2016
Mode-spektakel bij Pedro Almodóvar, emoji's bij Werner Herzog, oogcontact bij Pier Paolo Pasolini, misogynie rond de nieuwe Ghostbusters, een ongemakkelijk gesprek met Jesse Eisenberg en Seinfeldiaanse filmtitels.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2016: Coen Eigenraam

Lichting 2016: Coen Eigenraam
07 Augustus 2016
Zoals elke zomer gaat de Filmkrant op zoek naar vers afgestudeerd filmtalent van de verschillende academies. Deze week vertelt Coen Eigenraam (AKV|St.Joost) over Het Einde van het Geslacht Vos, een fantasierijke familiekroniek in 17 minuten over de uitvinder van de lucifer. "Toen ik dit verhaal af had dacht ik wel: fuck, hoe moet ik zoiets groots gaan maken?"
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2016: Paul de Ruijter

Lichting 2016: Paul de Ruijter
31 Juli 2016
Zoals elke zomer gaat de Filmkrant op zoek naar vers afgestudeerd filmtalent van de verschillende academies. Deze week Paul de Ruijter (Filmacademie) aan het woord over Het nachtelijk halfrond, een poëtische documentaire over de mensen die wonen op een plek waar het twee maanden per jaar volledig donker is. "Het is niet alsof ik niet weet wat ik aan het doen ben hoor. Soms zijn woorden gewoon lastig te vinden."
>> Lees verder

nieuws

Ingezonden: 'Het Filmfonds ziet de verschillen wel, maar snapt ze niet'

 Ingezonden: 'Het Filmfonds ziet de verschillen wel, maar snapt ze niet'
28 Juli 2016
De twee eigenaar-directeurs van animatiebedrijf il Luster moesten zuchten bij het Filmkrant-interview met Peter Lindhout, Filmconsulent Animatie van het Nederlands Filmfonds. Zijn idee: animatoren koppelen aan ervaren live-action filmmakers. Hun reactie: "Laat ons alsjeblieft onze eigen weg vinden."
>> Lees verder

nieuws

Wallie Pollé weg bij Cinéart

Wallie Pollé weg bij Cinéart
26 Juli 2016
Managing director Wallie Pollé stapt op bij Cinéart. Of moet hij opstappen? De man die zich ooit een zorgzame vader noemde voor 'zijn' films verdwijnt uit de filmwereld.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2016: Stefanie Kolk

Lichting 2016: Stefanie Kolk
25 Juli 2016
Zoals elke zomer gaat de Filmkrant op zoek naar vers afgestudeerd filmtalent van de verschillende academies. Vierde in de reeks is Stefanie Kolk, die aan de Nederlandse Filmacademie afstudeerde met de intrigerende buitensluitingsfilm Clan, die inmiddels is geselecteerd voor de internationale korte filmcompetitie van het filmfestival van Locarno. "Buitensluiting heeft voor mij een heel fysieke, non-verbale kant. Stel dat er nu iemand bij ons tweeën aan het tafeltje komt staan die we niet kennen of er niet bij willen, dan kunnen wij dat met onze ogen en lichaamshouding met elkaar afspreken."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Naar buiten

Focus: Naar buiten
23 Juli 2016
Het is zomer dus worden er filmschermen naar buiten gesjouwd. Overal in het land zijn weer openluchtvoorstellingen. Vooral in augustus.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Hommage Marlene Dietrich

Focus: Hommage Marlene Dietrich
22 Juli 2016
De in 1992 op 91-jarige leeftijd overleden Marlene Dietrich was al androgyn toen nog bijna niemand wist wat het woord betekende. Ze was even verleidelijk in een glamourjurk als in een smoking met een hoge hoed. Zelf zei ze er dit over: "Ik ben oprecht in mijn voorkeur voor mannenkleren. Ik draag ze niet om sensationeel te zijn, maar omdat ik denk dat ik in deze kleren veel verleidelijker ben."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Het dak op

Focus: Het dak op
20 Juli 2016
Niet alleen Rotterdam heeft een oud treinviaduct waarover geen treinen meer rijden. In Parijs en New York heeft men er stadsparken op aangelegd, maar in Rotterdam denkt men al minstens tien jaar na over een nieuwe bestemming voor het via­duct van de opgedoekte Hofpleinlijn. Wel wordt het dak van het oude station Hofplein al geregeld gebruikt voor kleinschalige optredens en evenementen.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Spanish Film Festival

Focus: Spanish Film Festival
18 Juli 2016
Het jaarlijkse Amsterdam Spanish Film Festival is leuk, maar Virginia Pablos wil als drijvende kracht achter het festival dat Spaanse films het hele jaar zichtbaar zijn. Drie Amsterdamse vertoningen van Spaanse films, waarvan twee voorpremières, onderstrepen haar ambitie.
>> Lees verder