The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Still uit de il Luster-productie 'Polderen' nieuws

Ingezonden: 'Het Filmfonds ziet de verschillen wel, maar snapt ze niet'

De twee eigenaar-directeurs van animatiebedrijf il Luster, Michiel Snijders en Arnoud Rijken moesten zuchten bij het Filmkrant-interview met Peter Lindhout, Filmconsulent Animatie van het Nederlands Filmfonds. Lindhouts idee: animatoren koppelen aan ervaren live-action filmmakers. Hun reactie: "Laat ons alsjeblieft onze eigen weg vinden."

"Als we dit interview lezen, moeten we zuchten. Op zich zegt Peter Lindhout niks onwaars of wezenlijk vreemds. Samenwerken met live-action filmmakers is goed. Van elkaar leren is goed. We hebben niks tegen vleesfilmers — sommige van onze beste vrienden zijn vleesfilmers. Maar er sijpelt door zijn verhaal een houding, die kenmerkend is voor het Filmfonds. Iets waar veel animatiecollega's tegenop lopen: het dedain over animatie.

"Peter Lindhout heeft een zware baan. Het Filmfonds is een live-action bolwerk, zonder veel verstand van animatie. In commissies zaten regelmatig animatiecollega's, maar op bestuurlijk niveau is er pas sinds 2009, met animatie-intendant Willem Thijssen (die in 2013 werd opgevolgd door animatieconsulent Lindhout), een vaste animatiekracht in dienst. Parttime. Die moet dus in zijn eentje animatie op de agenda houden. Respect. Maar we blijven kritisch.

"Het Filmfonds ziet alles graag als één geheel. Animatie wil juist vaak uitzonderingen op de regel. Daar heeft het Filmfonds moeite mee. Men wil van de 'eilandjes' af; het beleid is 'grenzen te slechten', zegt Lindhout. Eilandjes die het fonds overigens zelf had gecreëerd, om bijvoorbeeld animatiebudgetten te waarborgen en documentaires extra aandacht te geven.

"Dat egalitaire denken ('Het schrijven van een goed verhaal heeft weinig met animatie te maken') is een probleem. Want als je animatie extra aandacht wilt geven — en dat is goed — moet je het wel apart belichten. Maar het Filmfonds benadrukt dat animatie 'niets anders' is. Sterker nog: animatie moet zich optrekken aan live-action producenten, schrijvers en regisseurs.

"Nog gekker: Peter Lindhout roept om een instroom van live-action producenten om animatie te gaan maken! Alsof animatiefilm een kunstje is. De praktijk bewijst het tegendeel. Als je animatie wilt helpen bij zijn snelle ontwikkeling moet je je richten op zijn unieke kwaliteiten. Dus juist: waarin is animatie wel anders dan live-action?

"Expertise van buiten is op zich welkom, maar het Filmfonds kijkt te veel van buiten (live-action) naar binnen (animatie). Ze zien de verschillen wel, maar snappen ze niet. Daarom klampen ze zich vast aan de overeenkomsten. We betwijfelen niet dat het Filmfonds en zijn medewerkers het beste met animatie voorhebben. Maar de houding is verkeerd — ook die van 'onze man'. Je leest dat in het interview: 'animatie heeft op een eiland gezeten', 'animatie moet je behandelen als een techniek', 'animatiemakers denken dat ze alles zelf kunnen'.

"Er wordt over de sector gesproken alsof het een lam vogeltje is — technisch best goed, maar inhoudelijk... oei! — dus zonder de hulp van live-action is alles hopeloos verloren. Maar aan wie moeten wij animatiestakkers ons dan optrekken? Aan die sociaal-realistische scenaristen met hun polderdrama's? Aan de truttige kindertoneelstukjes die we hier hoog houden als de prijswinnende 'jeugdfilm'?

"We chargeren natuurlijk, maar laten we niet doen alsof live-action talenten in Nederland meer zijn dan éénoog in het land der blinden. Laat ons daarom alsjeblieft onze eigen weg vinden. Mocht het nodig zijn, vragen we éénoog heus wel om hulp. Dat is ons pleidooi. Samenwerking prima, maar niet als verplichting en niet als enige weg naar Rome.

"We weten dat Peter Lindhout ook trots is op animatie — maar laat dan dan ook meer doorklinken in het verhaal. In het interview noemt hij animatie ook een filmtaal. Dat is de crux: het is een eigen filmtaal en slechts weinigen in filmland spreken meerdere talen vloeiend.

"Animatie ontwikkelen en produceren is echt een vak apart. Er ligt meer focus op het storyboard en minder op het scenario. Vorm en inhoud beïnvloeden elkaar veel sterker dan bij live-action. Bij het Filmfonds zijn ze een andere productierealiteit gewend. In live-action begint alles met het script, twee kantjes regievisie en een stapel CV's. Waanzin, in onze animatieogen. Artwork, storyboards, animatics: voordat wij beginnen met 'filmen' hebben we onze film al meermalen gemaakt en is de editor al een jaar aan het werk.

"Niemand bij het Filmfonds kan een animatiefilmscenario beoordelen. Er wordt gezegd: 'Een script is goed of niet, of het animatie of live-action is maakt niet uit.' De scripts van door Lindhout geroemde films als The Red Turtle en Waltz with Bashir zou het Fonds niet goedgekeurd hebben als hij zich aan die regel had gehouden. Want hun specifieke animatiestijl bepaalt vijftig procent van de kwaliteit.

"Wij zijn niet boos. We zijn een beetje teleurgesteld. Het Filmfonds heeft goede bedoelingen, maar moet zich nog meer verdiepen in de animatiesector: de werkwijze, mensen en ambities. En in wat goede animatiefilms zo bijzonder maakt. Want als het aan het huidige Filmfonds had gelegen, zouden The Red Turtle, Wall•E, Les triplettes de Belleville en zelfs Minions niet gemaakt zijn."

Michiel Snijders en Arnoud Rijken, eigenaar-directeurs van animatiebedrijf il Luster

Deze ingezonden tekst is een reactie op 'De werelden van animatie en live-action kennen elkaars waarde niet', een interview met Peter Lindhout, Filmconsulent Animatie bij het Nederlands Filmfonds.



top
nieuws

Links

Links
07 Augustus 2016
Mode-spektakel bij Pedro Almodóvar, emoji's bij Werner Herzog, oogcontact bij Pier Paolo Pasolini, misogynie rond de nieuwe Ghostbusters, een ongemakkelijk gesprek met Jesse Eisenberg en Seinfeldiaanse filmtitels.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2016: Coen Eigenraam

Lichting 2016: Coen Eigenraam
07 Augustus 2016
Zoals elke zomer gaat de Filmkrant op zoek naar vers afgestudeerd filmtalent van de verschillende academies. Deze week vertelt Coen Eigenraam (AKV|St.Joost) over Het Einde van het Geslacht Vos, een fantasierijke familiekroniek in 17 minuten over de uitvinder van de lucifer. "Toen ik dit verhaal af had dacht ik wel: fuck, hoe moet ik zoiets groots gaan maken?"
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2016: Paul de Ruijter

Lichting 2016: Paul de Ruijter
31 Juli 2016
Zoals elke zomer gaat de Filmkrant op zoek naar vers afgestudeerd filmtalent van de verschillende academies. Deze week Paul de Ruijter (Filmacademie) aan het woord over Het nachtelijk halfrond, een poëtische documentaire over de mensen die wonen op een plek waar het twee maanden per jaar volledig donker is. "Het is niet alsof ik niet weet wat ik aan het doen ben hoor. Soms zijn woorden gewoon lastig te vinden."
>> Lees verder

nieuws

Ingezonden: 'Het Filmfonds ziet de verschillen wel, maar snapt ze niet'

 Ingezonden: 'Het Filmfonds ziet de verschillen wel, maar snapt ze niet'
28 Juli 2016
De twee eigenaar-directeurs van animatiebedrijf il Luster moesten zuchten bij het Filmkrant-interview met Peter Lindhout, Filmconsulent Animatie van het Nederlands Filmfonds. Zijn idee: animatoren koppelen aan ervaren live-action filmmakers. Hun reactie: "Laat ons alsjeblieft onze eigen weg vinden."
>> Lees verder

nieuws

Wallie Pollé weg bij Cinéart

Wallie Pollé weg bij Cinéart
26 Juli 2016
Managing director Wallie Pollé stapt op bij Cinéart. Of moet hij opstappen? De man die zich ooit een zorgzame vader noemde voor 'zijn' films verdwijnt uit de filmwereld.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2016: Stefanie Kolk

Lichting 2016: Stefanie Kolk
25 Juli 2016
Zoals elke zomer gaat de Filmkrant op zoek naar vers afgestudeerd filmtalent van de verschillende academies. Vierde in de reeks is Stefanie Kolk, die aan de Nederlandse Filmacademie afstudeerde met de intrigerende buitensluitingsfilm Clan, die inmiddels is geselecteerd voor de internationale korte filmcompetitie van het filmfestival van Locarno. "Buitensluiting heeft voor mij een heel fysieke, non-verbale kant. Stel dat er nu iemand bij ons tweeën aan het tafeltje komt staan die we niet kennen of er niet bij willen, dan kunnen wij dat met onze ogen en lichaamshouding met elkaar afspreken."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Naar buiten

Focus: Naar buiten
23 Juli 2016
Het is zomer dus worden er filmschermen naar buiten gesjouwd. Overal in het land zijn weer openluchtvoorstellingen. Vooral in augustus.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Hommage Marlene Dietrich

Focus: Hommage Marlene Dietrich
22 Juli 2016
De in 1992 op 91-jarige leeftijd overleden Marlene Dietrich was al androgyn toen nog bijna niemand wist wat het woord betekende. Ze was even verleidelijk in een glamourjurk als in een smoking met een hoge hoed. Zelf zei ze er dit over: "Ik ben oprecht in mijn voorkeur voor mannenkleren. Ik draag ze niet om sensationeel te zijn, maar omdat ik denk dat ik in deze kleren veel verleidelijker ben."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Het dak op

Focus: Het dak op
20 Juli 2016
Niet alleen Rotterdam heeft een oud treinviaduct waarover geen treinen meer rijden. In Parijs en New York heeft men er stadsparken op aangelegd, maar in Rotterdam denkt men al minstens tien jaar na over een nieuwe bestemming voor het via­duct van de opgedoekte Hofpleinlijn. Wel wordt het dak van het oude station Hofplein al geregeld gebruikt voor kleinschalige optredens en evenementen.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Spanish Film Festival

Focus: Spanish Film Festival
18 Juli 2016
Het jaarlijkse Amsterdam Spanish Film Festival is leuk, maar Virginia Pablos wil als drijvende kracht achter het festival dat Spaanse films het hele jaar zichtbaar zijn. Drie Amsterdamse vertoningen van Spaanse films, waarvan twee voorpremières, onderstrepen haar ambitie.
>> Lees verder