I Am Not Your Negro
In the Crosswind
Little Men
Austerlitz
Auf einmal
De Olympische spelen van Amsterdam 1928 nieuws

Focus: Kijkje in de keuken

Wie wil weten wat er bij het presenteren van oude films allemaal komt kijken, kan op 27 mei (gratis) terecht op de Collectiedag in EYE. Te zien zijn drie gerestaureerde films, die door curatoren worden ingeleid. Zij vertellen over filmmateriaal dat door veranderingen van de technische omstandigheden of de vertoningscontext nauwelijks nog valt te presenteren.

Opbergen dan maar, dat materiaal? Zo denkt men niet in EYE. Met behulp van nieuwe technologieën en presentatiemogelijkheden wil men ook dit 'lastige' materiaal laten zien.
De drie films die de vertoningsproblemen illustreren zijn Blood Money (Fred Goodwins, 1921), De Olympische spelen van Amsterdam 1928 (Wilhelm Prager, Julius Perel) en Le poème électronique (1958). Blood Money is een detectivefilm over een 'golddigger' die een rijke man trouwt maar die haar na ontrouw uit huis zet. De inhalige feeks laat het er niet bij zitten. De Brits-Nederlandse coproductie werd als verloren beschouwd, maar is recent op een paar scènes na terug gevonden. Hoe de film te vertonen? Als historisch document of als een zo compleet mogelijke speelfilm?
De Olympische spelen van Amsterdam 1928 heeft als probleem dat de drie uur (!) durende film voor een hedendaags publiek te saai is. Om deze reden vertoont EYE op de Collectiedag een vijfenveertig minuten durende versie met hoogtepunten. Moet je dan spreken van filmvervalsing of is het een legitieme ingreep? Het probleem van Le poème électro­nique is dat het niet om een film gaat, maar om een multimediale voorstelling in het Philipspaviljoen op de Wereldtentoonstelling in 1958 in Brussel. Het publiek werd ondergedompeld in een spectaculaire multimedia-ervaring van filmbeelden, projecties van kleurvlakken en bijzondere geluidsopnamen. Het door architect Le Corbusier en de componistent Xenakis en Edgard Varès ontworpen project wordt op de Collectiedag in een digitale reconstructie zo historisch verantwoord mogelijk tot leven gewekt.

eyefilm.nl


top
nieuws

NPO ligt onder vuur en schermt met waardering publiek

NPO ligt onder vuur en schermt met waardering publiek
23 Mei 2017
De publieke omroep lag tijdens de afgelopen verkiezingen behoorlijk onder vuur. Als er een rechts getint kabinet komt, liggen bezuinigingen in het verschiet. Het enige wat de NPO nu zelf kan doen, is laten zien hoe goed ze haar werk doet. Een brede publieksmeting toont aan dat de kijkers veel waardering hebben voor de programma's.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 7: Nieuwe technologie in de marges van het festival

Cannes blog 7: Nieuwe technologie in de marges van het festival
23 Mei 2017
Cannes viert de cinema tijdens het filmfestival, zou je kunnen zeggen. Maar wat cinema is, vertroebelt in tijden van Netflix, auteurstelevisie en virtual reality. Netflixbaas Ted Sarandos, David Lynch, Jane Campion en Alejandro González Iñárritu geven de tot dusver teleurstellende competitie in Cannes het nakijken.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Viva Espana!

Focus: Viva Espana!
23 Mei 2017
Het Amsterdam Spanish Film Festival begon drie jaar geleden als een voorzichtige poging om de diversiteit van de Spaanse cinema te laten zien. Het festival sloeg aan en is van 30 mei t/m 4 juni toe aan de derde editie. Door de populariteit is het aantal locaties uitgebreid naar vier: Tuschinski, EYE, het Ketelhuis en het Bimhuis.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 6: Een zwanenzang en zingende zielen

Cannes blog 6: Een zwanenzang en zingende zielen
22 Mei 2017
Als al het persoonlijke toch politiek is, gaat Michael Haneke's Happy End dan over de ondergang van het avondland, via de strapatsen van de familie Laurent? Bruno Dumonts Jeannette, een musical over de jeugd van Jeanne d'Arc, is hoe dan ook een verhaal over de geboorte van het ochtendland.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Dolende zielen

Focus: Dolende zielen
21 Mei 2017
Het Duitse kunstenaarsduo Christoph Girardet en Matthias Müller geven oude filmbeelden een nieuwe betekenis. Hun expositie Somebody, Nobody, Anyone toont de mens als dolende ziel in een onbegrijpelijke wereld.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
21 Mei 2017
Het oorspronkelijke einde van Get Out, Khavn de la Cruz interviewt Apichatpong Weerasethakul, de traditie van boeroepen in Cannes, Netflix als zelfverklaarde redder van kwaliteitsfilm, de puinhopen van Johnny Depp en de gijzeling van Disney.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 5: Waarom kijken we nu naar toen?

Cannes blog 5: Waarom kijken we nu naar toen?
21 Mei 2017
De terugkeer van Agnès Varda in Cannes is ook een blik achterom. Terug naar de jaren zestig, naar de Nouvelle Vague, naar Jean-Luc Godard. Naar een andere tijd van filmmaken. Een sfeer van nostalgie die het hele festival van Cannes dit jaar lijkt te ademen. Waarom kijken we nu terug?
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
20 Mei 2017
De eetclub in de ban in Oeganda. Ere-BAFTA voor Ab Fab-actrice Joanna Lumley. Derde seizoen Twin Peaks vanaf maandag ook in Nederland te zien. Netflix-films zorgen voor onrust in Cannes. Get Out-regisseur maakt horrorserie voor HBO. Disney gechanteerd vanwege vijfde Pirates-film. Verhoeff maakt documentaire over Koch. Release Kidnap maanden uitgesteld. Gamen in bioscoop steeds meer trend. Veboli koppelt gebruikers aan recensenten. Roel Reiné promoot nieuw Marvel-project. Thomas Acda regisseert eerste bioscoopfilm.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 4: Alfamannetjes en andere primaten

Cannes blog 4: Alfamannetjes en andere primaten
20 Mei 2017
Ruben Ostlünds The Square is een bijtende en komische reflectie op het schuldgevoel en de hypocrisie van het Tesla-rijdende volksdeel, dat de last van de wereld graag op de schouders draagt zo lang die als maatschappijkritische kunst tentoon wordt gesteld en aftrekbaar is van de belasting.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Kijkje in de keuken

Focus: Kijkje in de keuken
20 Mei 2017
Wie wil weten wat er bij het presenteren van oude films allemaal komt kijken, kan op 27 mei (gratis) terecht op de Collectiedag in EYE. Te zien zijn drie gerestaureerde films, die door curatoren worden ingeleid. Zij vertellen over filmmateriaal dat door veranderingen van de technische omstandigheden of de vertoningscontext nauwelijks nog valt te presenteren.
>> Lees verder