The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Winnende Werner (Herzog) nieuws

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog

Un Beau Soleil Intérieur van Claire Denis opende donderdagavond het Quinzaine-programma in Cannes. Vóór de vertoning van wat waarschijnlijk haar eerste romantische komedie is, stal Werner Herzog even de show tijdens de uitreiking van oeuvreprijs Le Carrosse d'Or.

"Hier hoor ik thuis," zei een uitgelaten Werner Herzog over de Quinzaine, het zijprogramma van het filmfestival in Cannes dat in 1969 is opgericht door de Franse regisseursvakbond. Herzog had net Le Carrosse d'Or in ontvangst genomen, een oeuvreprijs die jaarlijks tijdens de opening van de Quinzaine wordt uitgereikt. Het was in deze competitie dat in 1972 Herzogs Aguirre, der zorn gottes in première ging, nadat die was geweigerd door de filmfestivals van Venetië en Berlijn. Eerder op de dag was Herzogs doorgesnoven detectivefilm Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans vertoond. Nu kwam hij zijn kroonprijs in ontvangst nemen.
Vorig jaar ging die prijs naar Aki Kaurismäki, maar die Fin was niet naar Cannes afgereisd om met de eer te strijken. Werner Herzog was dit jaar juist extra verheugd: "ik krijg nu de kans om een nieuwe Claire Denis met jullie allemaal te kijken! Goede films met elkaar zien, dat is waar het festival om draait."

Un Beau Soleil Intérieur 
werd aangekondigd als 'een romantische komedie van Claire Denis' (Beau Travail, Les Salauds). Haar fascinatie voor sensualiteit en geweld — of gewelddadige sensualiteit — maakt hier plaats voor onconventionele, romantische humor. Vanaf het eerste shot volgt de film de romantische escapades van Isabelle (Juliette Binoche), kunstenaar, ongelukkig in de liefde en alleenstaande moeder van een dochter die ze amper ziet. Denis volgt in het openingsshot met de camera van vaste cinematograaf Agnes Godard het naakte lijf van Binoche. Een streepje zon schijnt door het gordijn op haar lichaam. Een man komt bovenop haar liggen en penetreert haar. "Ga je komen?", vraagt hij al vrijend. "Nee, het is prima zo," antwoordt ze. "Kom jij maar." De scène gaat ongemakkelijk lang door. Isabelle wordt zichtbaar ongeduldig. "Allez! Kom! Kom!"

De film heeft meer van dit soort ongemakkelijke scènes. Daaruit ontstaat de komedie. Een geweldige scène speelt zich af in een auto met een man waarmee ze net gedineerd heeft. Ze heeft haar handen al op de deurklink. Hij blijft aarzelen en zij blijft kortaf antwoorden. Wil hij nou wel of niet? Uiteindelijk moet Isabelle de knoop weer doorhakken: "kom je nou nog mee naar boven?" Zelfs daar lijkt het eindeloos te duren voordat de twee besluiten het bed te delen. Een dag later heeft hij ook nog eens spijt.

Zo komen er meer mannen voorbij in Un Beau Soleil Intérieur, maar geen enkele is een blijver. In een bizarre onthulling komt op het einde een iconisch, controversieel Frans acteur in haar leven die in een lange monoloog probeert uit te leggen dat al die eerdere mannen er niet toe doen. "Je moet open staan," zegt hij. "Iemand zal je overvallen en wegslepen..." Ik zal niet verklappen wie de acteur is, maar laten we hopen dat ze zich niet door hem weg zal laten slepen in deze verder uitstekende film over de valkuilen van de liefde.

Hugo Emmerzael



top
nieuws

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog

Cannes blog 3: Claire Denis en Werner Herzog
19 Mei 2017
Un Beau Soleil Intérieur van Claire Denis opende donderdagavond het Quinzaine-programma in Cannes. Vóór de vertoning van wat waarschijnlijk haar eerste romantische komedie is, stal Werner Herzog (even) de show tijdens de uitreiking van oeuvreprijs Le Carrosse d'Or.
>> Lees verder

nieuws

Hein Barnhoorn interim-directeur Nederlands Film Festival

Hein Barnhoorn interim-directeur Nederlands Film Festival
19 Mei 2017
Acht maanden nadat Willemien van Aalst haar vertrek als directeur van het Nederlands Film Festival aankondigde, is er nog steeds geen opvolger gevonden. Het bestuur heeft daarom besloten een interim-directeur aan te stellen. Hein Barnhoorn treedt aan per 1 juli en blijft tot het einde van het jaar.
>> Lees verder

nieuws

Minder Nederlandse films in 2016, wel meer prijswinnaars

Minder Nederlandse films in 2016, wel meer prijswinnaars
19 Mei 2017
Bij de start van het filmfestival van Cannes publiceert het Nederlands Filmfonds traditiegetrouw haar Facts & Figures. Voer voor liefhebbers van lijstjes en statistieken. De belangrijkste conclusies over filmjaar 2016: het aandeel van de Nederlandse film daalde stevig, de positie van arthouse films verbeterde echter en op internationale festivals doen vaderlandse producties het beter dan ooit.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Filmnacht

Focus: Filmnacht
19 Mei 2017
Er is niets mis met gewoon naar een film gaan, maar in dertien filmtheaters kun je op 26 mei tijdens De Nederlandse Filmnacht de voorpremière zien van de Nederlandse film Broers én genieten van een randprogramma met muziek, theater, borrels en andere pret.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 2: Irritante Ismaël

Cannes blog 2: Irritante Ismaël
18 Mei 2017
Er is iets aan de hand met openingsfilm Les fantomes d'Ismaël van Arnaud Desplechin, waardoor de lauwe ontvangst gisteren een verwarrende bijsmaak krijgt.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 1: Happy Haneke

Cannes blog 1: Happy Haneke
17 Mei 2017
Het 70ste filmfestival van Cannes begint vandaag. De Filmkrant is de komende tien dagen met drie journalisten aanwezig. Dit zijn hun verwachtingen.
>> Lees verder

nieuws

VR Academy stoomt klaar voor 'the next big thing'

VR Academy stoomt klaar voor 'the next big thing'
17 Mei 2017
Het is Hilversum menens met haar Media Campus. De nieuwste poot heet VR Academy en richt zich geheel op Virtual Reality. Onderwijsinstellingen en commerciële partijen slaan de handen ineen om kennis over de nieuwe technologie over te dragen. Want als VR over een paar jaar je-van-het is, moet de Nederlandse media-industrie daar klaar voor zijn.
>> Lees verder

nieuws

Cannes 70ste editie (slotdeel)

Cannes 70ste editie (slotdeel)
16 Mei 2017
Dit is het tweede en laatste deel van een terugblik op het filmfestival van Cannes, dat tussen 17 en 28 mei zijn 70ste editie viert.
>> Lees verder

nieuws

Den Haag wil beter in beeld als filmstad

Den Haag wil beter in beeld als filmstad
16 Mei 2017
Amsterdam heeft over aandacht van locatiescouts niet te klagen. Producers van commercials weten Rotterdam steeds vaker te vinden. En Zuid-Limburg presenteert zich succesvol als interessant filmgewest. Den Haag blijft daar bij achter maar wil daar verandering in brengen. De hofstad wil zich tijdens Cannes in de kijker spelen, onder andere met een nieuwe stimuleringsmaatregel.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Frans Zwartjes

Focus: Frans Zwartjes
16 Mei 2017
"Ik ben gewoon iemand die filmt. Dat is verder niks bijzonders." Aldus Frans Zwartjes in de documentaire Frans Zwartjes, filmmaker die René Coelho in 1971 over hem maakte. Het citaat is veelzeggend, want Zwartjes, aan wie EYE ter gelegenheid van zijn negentigste verjaardag op 23 mei een programma wijdt, heeft een hekel aan filmpoeha.
>> Lees verder