Lady Bird
Zama
Cobain
The Rider
Foxtrot
Janneke Staarink nieuws

Zakelijk directeur Janneke Staarink vertrekt bij IFFR

Janneke Staarink vertrekt bij het International Film Festival Rotterdam. Acht jaar lang was zij zakelijk directeur van het festival. Staarink loodste het festival niet alleen financieel door een periode van crisis en bezuiniging, ze liet ook inhoudelijk haar sporen na.

Meer dan menig zakelijk directeur heeft Staarink zowel voor als achter de schermen gewerkt. Haar primaire rol binnen het festival was die van rekenmeester en fondsenwerver, maar ze was ook nauw betrokken bij initiatieven om de positie van het IFFR en de filmindustrie te versterken. Zo speelde ze een belangrijke rol bij de totstandkoming van IFFR Unleashed, de streamingdienst die na de afgelopen editie is gelanceerd. Tijdens IFFR 2018 werd tevens het Talks & Masterclasses-programma ten doop gehouden. Eerder maakte Staarink onder andere het Zusterfestival Curaçao International Film Festival Rotterdam mogelijk en zette zij zich in voor een Rotterdamse glasvezelverbinding met Hilversum, de Mediaring.

Een belangrijk wapenfeit op Staarinks cv is de spectaculaire groei van het educatiebereik. Dat ging van 0 naar 30.000 leerlingen en studenten. Het door de Rotterdamse wijken reizend festivalinitiatief, door haar geïnitieerd, is daarbij instrumenteel geweest.

Zakelijk wist Staarink het festival overeind te houden in moeilijke tijden. Ze wist sponsors en partners aan het IFFR te verbinden en bedacht innovatieve programma's om ook particulieren betrokken te houden, zoals de Stichting Tiger Friends en het Tiger Film Mecenaat.

Vanuit haar kantoor aan het Schouwburgplein kan Staarink de huisvesting van haar nieuwe werkgever zien liggen. Per 1 augustus gaat ze namelijk aan de slag als algemeen directeur van De Doelen. Ze volgt daar directeur-voorzitter Gabriël Oostvogel en interim-directeur Erik Gerritsen op.

Edo Dijksterhuis
top
nieuws

Zakelijk directeur Janneke Staarink vertrekt bij IFFR

Zakelijk directeur Janneke Staarink vertrekt bij IFFR
20 April 2018
Janneke Staarink vertrekt bij het International Film Festival Rotterdam. Acht jaar lang was zij zakelijk directeur van het festival. Staarink loodste het festival niet alleen financieel door een periode van crisis en bezuiniging, ze liet ook inhoudelijk haar sporen na.
>> Lees verder

nieuws

Focus: De glans van 1968

Focus: De glans van 1968
19 April 2018
Ook het gevoel dat in de wereld de verhoudingen muurvast zitten? In mei 1968 was dat anders en ontvlamde de gedachte dat een betere wereld voor het grijpen lag. De Praagse Lente, studentenopstand, stakende arbeiders: de oude wereld­orde leek nog maar een klein zetje nodig te hebben. In de filmwereld stond een nieuwe generatie op, die met camera's de oorlog verklaarde aan de oude wereld en een nieuwe verwelkomde.
>> Lees verder

nieuws

Analoge filmprojectie: een verloren gegane kunst

Analoge filmprojectie: een verloren gegane kunst
18 April 2018
De komende maanden doet de Filmkrant verslag van de openbare collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice, een lezingenreeks met gastsprekers over filmrestauraties en filmerfgoed. Het derde college ging over projectie.
>> Lees verder

nieuws

Neil Gaiman over How to Talk to Girls at Parties: 'Dat al die rare dingen nu juist in Croydon gebeuren'

Neil Gaiman over How to Talk to Girls at Parties: 'Dat al die rare dingen nu juist in Croydon gebeuren'
14 April 2018
Schrijvende superster Neil Gaiman was in Cannes nog populairder dan Elle Fanning, die een hoofdrol speelt in de verfilming van zijn korte verhaal How to Talk to Girls at Parties. Op het Imagine Film Festival krijgt de film vandaag zijn Nederlandse première.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
14 April 2018
Nederlands coproductie Rafiki geselecteerd voor Un Certain Regard. Cannes opent met Everybody Knows. Netflix trekt films terug van Cannes maar dochter van Orson Welles protesteert. Niemand in de Stad openingsfilm NFF. Beau van Erven Dorens doet boekje open over Job Gosschalk. Lucasfilm maakt digitale scans van Star Wars-acteurs. Colin Benders maakt score voor gerestaureerd en eindelijk compleet Fragment of an Empire. Black Panther succesvoller in VS dan Titanic. Duitse prijs voor Ben Verbong. Johan Nijenhuis eerste Nederlandse regisseur om in Cuba te filmen.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Film en eten in Deventer

Focus: Film en eten in Deventer
13 April 2018
Film en eten: het blijft een onweerstaanbare combinatie. Dat zal ook weer blijken van 20 t/m 22 april op de zevende editie van het Food Film Festival in Filmhuis De Keizer in Deventer. Het festival begint vrijdagavond met een whiskyproeverij. Wie daarna de wereld nog scherp ziet, kan kijken naar Nederland whiskyland (Gwen Jansen). De documentaire volgt zes whiskyliefhebbers in hun whiskyavonturen.
>> Lees verder

nieuws

Lente in Polen

Lente in Polen
13 April 2018
Polen heeft een geweldig filmverleden (Kieslowski, Wajda), maar volgens de organisatoren van de Poolse Filmlente worden er nog steeds schitterende films gemaakt. Vier films van jonge debuterende Poolse filmmakers moeten het bewijzen. Van14 t/m 22 april in Tilburg en Schiedam.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Drang tot overleven van een Afghaans meisje

Focus: Drang tot overleven van een Afghaans meisje
12 April 2018
Dat animatie meer is dan Disney, Pixar en Dreamworks bewijst KLIK Amsterdam Animation Festival weer eens met de voorpremière op 13 april van The Breadwinner in Tuschinski. Daarin verkleedt een elfjarig Afghaans meisje zich na de arrestatie van haar vader als een jongen, zodat ze de kost kan verdienen voor het gezin.
>> Lees verder

nieuws

't Hoogt mikt nu op huisvesting in Werkspoorkwartier

't Hoogt mikt nu op huisvesting in Werkspoorkwartier
12 April 2018
Filmtheater 't Hoogt in Utrecht hoopte te kunnen verhuizen naar de voormalige City bioscoop. Maar dat ging niet door. Nu is de focus verlegd naar het Werkspoorkwartier, waar 't Hoogt zich kan ontwikkelen tot 'filmhuis plus'. Er moet nog wel een dakloze periode worden overbrugd.
>> Lees verder

nieuws

Touwtrekken over Premium VOD nadert climax

Touwtrekken over Premium VOD nadert climax
11 April 2018
Films direct na hun bioscooprelease thuis kunnen bekijken via een apart tv-kanaal en tegen een extra hoog tarief. Dat is het idee achter Premium VOD. Een aantal VOD-platforms lobbyt ervoor en wil het systeem liefst nog dit voorjaar invoeren. Bioscopen staan logischerwijs niet te trappelen. De eerste filmstudio's lijken om. Is dit de nagel aan de doodskist van de bioscoopbranche?
>> Lees verder