The Florida Project
Phantom Thread
The Shape of Water
The End of Fear (Barbara Visser over)
Doof kind
Despicable Me 3 nieuws

Bioscoopbezoek gegroeid voor tiende jaar op rij

De rek is er nog niet uit. Ook in 2017 is het bioscoopbezoek in Nederland weer gegroeid. Er werden bijna 36 miljoen kaartjes verkocht, waardoor de recette voor het eerst in de geschiedenis boven de €300 miljoen kwam. Despicable Me 3 was de best bezochte film. Soof 2 scoorde het beste onder de Nederlandse titels.

Het precieze aantal bezoeken kwam vorig jaar op 35.991.491, een stijging van 5,3% ten opzichte van 2016 en het hoogste bezoekersaantal sinds 1966. De omzet steeg met 4,9% tot €301.763.481. Het enige getal dat de jubelstemming bij de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en Filmdistributeurs Nederland (FDN) vandaag een beetje drukte, was het marktaandeel van de Nederlandse film. Dat zakte weer een beetje in.

Er werden in 2017 in totaal 380 films uitgebracht. Bijna de helft daarvan is afkomstig uit de Verenigde Staten en de complete top 10 van best bezochte films bestaat uit Amerikaanse producties. Het lijstje biedt wel een gevarieerde aanblik: van animatie tot actiefilm en van oorlogsepos tot soft-sm. Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis staat er zelfs een horrorfilm tussen: It op nummer 10. De lijst wordt aangevoerd door Despicable Me 3, dat 1.338.156 bezoekers trok en €10.539.571 voor distributeur UPI in het laadje bracht. Iets meer dan een miljoen kijkers trok Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. En de top 3 wordt vervolmaakt door Beauty and the Beast met 850.372 verkochte kaartjes.

Er staat geen enkele Nederlandse film in de top 10, zelfs niet in de top 20. En de best bezochte film van Nederlandse bodem was in 2017 dezelfde als in 2016: Soof 2. De romkom van Esmée Lammers trok in 2016 ruim een half miljoen bezoekers en wist na de jaarwisseling nog eens 355.911 mensen naar de bioscoop te trekken. Nummer 2 op de lijst is Onze jongens met 300.949 bezoekers. En de laagste trede op het nationale ereschavot is voor Dikkertje Dap dat 251.336 kijkers trok.

Het marktaandeel van de Nederlandse film was met 12% in 2017 beduidend lager dan in 2012 (22%) of 2013 (21%). Het is ook veel lager dan in de ons omringende landen. Zo wordt in Frankrijk 37% van de kaartjes verkocht voor binnenlands product. In Duitsland en Denemarken ligt het percentage op 26%. En zelfs in Spanje ligt het hoger: 18%. Hajo Binsbergen, het FDN-bestuurslid dat de cijfers presenteerde, noemde de situatie dan ook zorgelijk en kondigde aan dat het Abraham Tuschinski Fonds de komende jaren in ieder geval fors meer gaat investeren in de vaderlandse film.

De Nederlandse bioscoopbranche noemde Binsbergen daarentegen "heel gezond". Er is groei in alle segmenten van de markt, zowel bij de blockbusters en het middensegment als bij de crossover films en kleine arthouse producties. Ook de filmtheaters zagen hun bezoek groeien, met 7%. Bovenaan het lijstje meest populaire films staat hier Lion met 125.354 bezoekers, gevolgd door Moonlight (119.732 bezoekers) en La La Land (92.055). Filmtheaterpubliek trekt zich duidelijk meer aan van de Oscars dan bioscoopgangers. Hier overigens wel een Nederlandse titel in de top 10: Down to Earth op nummer 7 met 58.581 bezoekers.

Alle grote Nederlandse filmfestivals noteerden groeicijfers in 2017. Het grootste evenement, het IFFR, ging van 305.000 naar 314.000 bezoekers. IDFA kwam uit op 285.000. En relatief de grootste groeier was Film by the Sea, dat van 43.300 naar 46.100 bezoekers ging. Alleen het Nederlands Film Festival liet een klein minnetje zien — duizend kaartjes minder verkocht — maar die cijfers zijn voorlopig en dus niet helemaal hard.

De bioscoopbranche heeft zich inmiddels bewezen als crisisbestendig en een blijvende groeisector. Sinds 2008, toen er 23,5 miljoen bezoekers werden geregistreerd, zijn de bezoekcijfers alleen maar gegroeid. De grote motor hierachter is de bouw van steeds meer bioscopen, die in een stroomversnelling is geraakt door het betreden van de markt door het Belgische Kinepolis en Britse Vue. Zij dwingen het Franse Pathé, jarenlang de onbetwiste marktleider, ook tot uitbreiding en innovatie. Over de afgelopen drie jaar is het aantal zalen toegenomen met ruim 11% tot een totaal van 959. Ook in 2017 kwamen er nieuwe zalen bij: dertien in totaal, die zo'n 2800 stoelen bevatten. Opmerkelijk is overigens dat de groei over het algemeen niet plaatsvindt in de vier grote steden. De bezoekersverhouding tussen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag enerzijds en de rest van het land anderzijds is 3 staat tot 7.

Wat bioscoopbezoek blijvend aantrekkelijk maakt is de relatief lage prijs. En die is in 2007 niet gestegen. Het gemiddelde kaartje is vorig jaar zelfs 3 cent goedkoper geworden ten opzichte van 2016 en kwam uit op €8,38. Die daling is vooral te danken aan de populariteit van maandabonnementen als Cineville.

Nederlanders gingen in 2017 gemiddeld 2,1 keer naar de bioscoop en dat is het hoogste gemiddelde sinds 1978. Maar de branche denkt dat er nog ruimte is voor groei. Vergeleken met andere landen zitten we nog in de middenmoot. Bovendien is er deze zomer geen concurrentie van een Olympische Spelen en aan het WK Voetbal doet Nederland niet mee. Tot de titels die worden gezien als de smaakmakers van 2018 behoren: The Florida Project, Rabbit School, Nico 1988, Alpha en Hannah. Van eigen bodem kunnen we uitkijken naar onder andere Cobain, Catacombe, Bankier van het verzet, Redbad, My Name is Nobody, Niemand in de stad, Rafaël en Patser.

Edo Dijksterhuis


top
nieuws

Focus: Generatiewisseling Japanse animatie

Focus: Generatiewisseling Japanse animatie
12 Januari 2018
Mooi op tijd komt het veertien films tellende Ghibli-retrospectief in Lab111 in Amsterdam, want de roemruchte studio van schitterende animatiefilms lijkt de Japanse alleenheerschappij te verliezen. Decennialang waren de films van Ghibli-boegbeeld Hayao Miyazaki (Princess Mononoke, Spirited Away, The Wind Rises) de beste bezochte Japanse animatiefilms in binnen- en buitenland.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Winter in Sneek

Focus: Winter in Sneek
11 Januari 2018
Op het affiche van de Sneker Filmwinter staat een foto van een jongetje op het ijs vóór de Waterpoort in Sneek. Of dat ijs er dit jaar komt, is twijfelachtig, maar dat geldt niet voor de Sneker Filmwinter. Van 18 t/m 21 januari vertoont Filmhuis Sneek in CineSneek de beste films uit het afgelopen jaar plus een paar nieuwe titels en historische films over Friesland.
>> Lees verder

nieuws

Hoofdredacteur Filmkrant krijgt Zilveren Roosje

Hoofdredacteur Filmkrant krijgt Zilveren Roosje
10 Januari 2018
"Voor filmtheaters is er geen betere manier om hun publiek te informeren dan via dit blad." Dat was het oordeel van de jury die gisteren het Zilveren Roosje toekende aan de Filmkrant en hoofdredacteur Dana Linssen. De bioscoopprijs ging naar Lauge Nielsen, de voormalig directeur van bioscoopketen Pathé.
>> Lees verder

nieuws

Bioscoopbezoek gegroeid voor tiende jaar op rij

Bioscoopbezoek gegroeid voor tiende jaar op rij
09 Januari 2018
De rek is er nog niet uit. Ook in 2017 is het bioscoopbezoek in Nederland weer gegroeid. Er werden bijna 36 miljoen kaartjes verkocht, waardoor de recette voor het eerst in de geschiedenis boven de €300 miljoen kwam. Despicable Me 3 was de best bezochte film. Soof 2 scoorde het beste onder de Nederlandse titels.
>> Lees verder

nieuws

A Man Falls From the Sky grootste kanshebber Shortcutz Awards

A Man Falls From the Sky grootste kanshebber Shortcutz Awards
08 Januari 2018
Over twee weken beleeft de Shortcutz Amsterdam Annual Awards haar eerste lustrum. Niet minder dan 29 korte films dingen mee naar de prijzen. A Man Falls From the Sky is met zes nominaties de grootste kanshebber. De publieksprijs wordt voor het eerst internationaal gekozen.
>> Lees verder

nieuws

Golden Globes gedomineerd door #MeToo

Golden Globes gedomineerd door #MeToo
08 Januari 2018
Vrijwel iedereen hield zich aan de afspraak om zwart te dragen. Dus werd de uitreiking van de Golden Globes gisterenavond een stemmige aangelegenheid die in het teken stond van de strijd tegen seksueel geweld en wangedrag. Grote winnaar was Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. De film won in vier categorieën.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
07 Januari 2018
De beste filmposters en video-essays van 2017, het gegoochel met de tijden in Dunkirk ontgoocheld, de politieke ondertonen van Kedi, de verzamelde radio-optredens van Orson Welles en de compromissen van de Gouden Palm-jury.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
06 Januari 2018
Iedereen vindt Moonlight beste film van 2017. Bright Future-competitie compleet. Nieuwe Koolhoven heet The Emerald Butterfly. Earth: een onvergetelijk dag eerste documentaire met Dolby Atmos-versie. Cate Blanchett juryvoorzitter Cannes. Wolfers waarschuwt voor teveel releases. 2017 belooft mondiaal recordjaar te zijn voor bioscoopbranche. Theo Maassen snijdt Monic Hendrickx uit debuutfilm. Kritisch afgebrand Bright krijgt vervolg. Game of Thrones weer meest illegaal gedownload. Laatste seizoen GoT in 2019. Gouden Film voor Huisvrouwen bestaan niet. Ali B debuteert als filmacteur. Gebruikers NLZiet kijken liefst commercieel. Mike Flanagan wil vervolg op The Shining maken.
>> Lees verder

nieuws

IFFR opent met Jimmie en Big Screen competitie bekend

IFFR opent met Jimmie en Big Screen competitie bekend
03 Januari 2018
Over drie weken opent de 47ste editie van het International Film Festival Rotterdam. Openingsfilm is Jimmie van de Zweedse filmmaker Jesper Ganslandt. Festivalafsluiter is The Death of Stalin van Armando Iannucci. Onder de acht films die meedraaien in de Big Screen Competition bevindt zich An Impossibly Small Object, de nieuwe film van David Verbeek.
>> Lees verder