Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
nieuws

IFFR: Muayad Alayan over The Reports on Sarah and Saleem (Tiger competitie)

'Het was krankzinnig'
Filmmaker Muayad Alayan baseerde zijn tweede speelfilm The Reports on Sarah and Saleem op de echte affaires tussen Joods en Palestijnse mensen die hij om zich heen zag. "Deze mensen spelen met vuur, vooral omdat het Israëlische leger via haar opsporingsdiensten toegang heeft tot de levens van deze risiconemers."

Israëliër Sarah (Sivane Kretcher) en Palestijn Saleem (Adeeb Safadi) vrijen een paar keer per week in een busje, op een verlaten parkeerplaats. De in Oost-Jeruzalem, op Palestijns grondgebied woonachtige Saleem bezorgt voor een bakkerij brood bij Sarahs café in West-Jeruzalem. Beide personages zijn getrouwd: Saleem met de zwangere Bisan, en Sarah met legeraanvoerder David. Met hun affaire nemen ze, zo toont de film, een gigantisch risico: seksuele relaties tussen Palestijnen en Israëlieten zijn niet geoorloofd. Toch laat de lust zich niet indammen door grenzen en afkomst, zoveel is duidelijk.

De uiteindelijke implicaties van het liefdesavontuur zijn ernstiger dan je zou verwachten. Dat ligt volgens filmmaker Muayad Alayan — wiens broer Rami het script schreef — vooral aan de plek van handeling: Israël en Palestina. "Als dit in Amsterdam was gebeurd, dan waren de gevolgen te overzien, en lang niet zo indringend en verwoestend als in Israël. Ongelukken zitten daar in een klein hoekje." Alayan verwijst naar een uitspraak van IFFR-festivaldirecteur Bero Beyer, die zelf een aantal films in Palestina produceerde: "Zelfs tandenpoetsen kan in Palestina politieke gevolgen hebben."

Hoe kwam uw broer op het idee om een scenario te schrijven over een affaire die hevig uit de hand loopt? "Het aanvankelijke idee ontstond door de vele affaires die ik met mijn eigen ogen zag, als medewerker van een café in West-Jeruzalem rond 2002. Net als veel andere jonge Palestijnen vond ik een baan in het Israëlische deel van de stad, waar sommige Palestijnen en Israëliërs tot de dag van vandaag in het geniep seks met elkaar hebben. Voor mij voelt het alsof deze mensen met vuur spelen. Vooral gezien het feit dat het Israëlische leger via haar opsporingsdiensten toegang heeft tot de levens van deze risiconemers: met regelmaat confisqueren ze dossiers van de Palestijnse Autoriteit en worden mensen opgepakt vanwege spionage, of omdat hun naam door de war is gehaald. Deze problematiek vormde de basis voor het script, waarop mijn broer Rami het concept bedacht van twee families en vier personages, met als essentie hoe ontrouw kan escaleren in Israël en Palestina."

Blijft u in Palestina wonen om zulke verhalen te kunnen blijven vertellen?" Dat is niet direct de reden. Mijn familie woont al honderden jaren in Jeruzalem, ik hoop er de rest van mijn leven te blijven wonen. Ik ben daarentegen wel begonnen met het maken van films vanwege de Palestijnse kwestie. Ik wil Palestijnse verhalen vertellen, de verhalen van mijn volk. Ik groeide op in een omgeving waarin orale geschiedenis heel belangrijk is. Het is mijn taak om niet alleen films over Palestina te maken, maar tevens films uit Palestina."

Wat vonden de acteurs van het scenario? Ik kan me voorstellen dat dit verhaal in sommige kringen als behoorlijk controversieel wordt gezien. "Mijn eisen aan de casting director waren simpel: ik wil de beste acteurs. Maar ik wil ook mensen die op politiek, moreel en menselijk niveau geloven in deze film en in het verhaal. Geëngageerde types die in een Palestijnse film, gemaakt door een Palestijns bedrijf, willen spelen. De meeste acteurs kende ik trouwens al, evenals hun politieke denkbeelden. Adeeb en Maisa Abd Elhadi, die Bisan speelt in de film, zijn vrienden. Ishai Golan, die David speelt, heeft een zus die filmproducent en politiek activist is. Het zijn kortom mensen waarmee ik dezelfde waarden deel."

Ik las dat er problemen waren op de set? De vergunningen om te mogen filmen waren al weken eerder geregeld, maar toch ontstond er een veelvoud aan beletsels? "Het maken van een onafhankelijke film is overal ter wereld ontzettend zwaar. In Palestina is dat tien keer zwaarder. We filmden op verschillende plaatsen, in Israël en Palestina. Voor elke plek moet je een nieuw plan maken. Tegelijkertijd kan je niets plannen omdat je altijd moet rekenen op onvoorziene omstandigheden. Zo filmden we in de zomer van 2017 in Oost-Jeruzalem toen er werd gedemonstreerd. We moesten rekening houden met wegafzettingen, en sommige filmlocaties waren tijdelijk ontoegankelijk.
"Onze meest schokkende ervaring was toen we in Bethlehem filmden. Bethlehem is Palestijns grondgebied, daar hebben de Palestijnse veiligheidsdiensten zogenaamd de controle. We hadden alle vergunningen: van de politie, het ministerie van cultuur en het ministerie van binnenlandse zaken. De politie was bij ons op de set, om straten af te kunnen zetten. Nadat we klaar waren, verlieten ze de set. Even later kwamen ze terug met het bericht dat de Israëlische veiligheidsdiensten wilden weten wat we aan het doen waren. Ik zei: 'We maken een film.' Maar dat geloofden ze niet. Ze stonden erop om het zelf uit te komen zoeken. Dus moesten de Palestijnse dienders weer vertrekken omdat het voor hen volgens de Oslo-akkoorden illegaal is om aanwezig te zijn als het Israëlische leger een bepaald gebied in wil trekken. Ineens verschenen er talloze Israëlische jeeps en soldaten. Mijn line producer, de art director en ik werden urenlang vastgehouden. Dat is typisch voor ons werk in Palestina en Israël: je kan nooit verwachten wat er zal gebeuren. Het was krankzinnig."

Omar Larabi

The Reports on Sarah and Saleem is te zien op IFFR.



top
nieuws

IFFR trekt weer meer bezoekers tijdens 47ste editie

IFFR trekt weer meer bezoekers tijdens 47ste editie
05 Februari 2018
Van Jimmie tot The Death of Stalin: het IFFR zit er weer op. En de 47ste editie was een succesvolle. Het aantal verkochte kaartjes groeide met 15.000 stuks tot in totaal 329.000. Voor het nieuwe VOD-platform IFFR Unleashed hebben zich binnen een week meer dan duizend gebruikers uit 44 landen geregistreerd.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
04 Februari 2018
De chaosdialogen van Noah Baumbach, Sofia Coppola haalt herinneringen op aan The Virgin Suicides, stilstaand beeld in bewegend beeld, Claire Denis over Hong Sang-soo, verrassende film uit Stalins Sovjet-Unie en Saving Private Ryan zonder de mannen.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
03 Februari 2018
Kristallen Film voor Nao ’t Zuuje. Oerstuntman Hammy de Beukelaer overleden. Tien Nederlandse (co)producties naar Berlinale. Weinstein laat eindelijk van zich horen. Bram Meindersma derde Nederlander met Oscar-kansen. Britse eer voor Ridley Scott. Patser-regisseurs naar Hollywood. Benja Bruijning wint Indiase prijs. NLZiet heft geoblock op. Mel Gibson wil vervolg The Passion of the Christ maken. Frans Bromet in Hall of Fame van Beeld en Geluid.
>> Lees verder

nieuws

The Widowed Witch wint Hivos Tiger Award 2018

The Widowed Witch wint Hivos Tiger Award 2018
03 Februari 2018
Gisterenavond werden in Rotterdam de prijzen van IFFR 2018 uitgereikt. De Hivos Tiger Competition is dit jaar gewonnen door The Widowed Witch van de Chinese filmmaker Cai Chengjie. De maker van het satirische plattelandsepos met feministische inslag ontving €40.000. De Special Jury Award ter waarde van €10.000 ging naar The Reports on Sarah and Saleem van Rami Alayan.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Geen geriatrische smartlap

Focus: Geen geriatrische smartlap
03 Februari 2018
Bijna negentig was Harry Dean Stanton tijdens de opnames van de independent film Lucky. Wat het nog bijzonderder maakte, is dat de hoogbejaarde acteur er geen bijrolletje in speelt, maar de hoofdrol, zodat hij achttien dagen op de set moest zijn. Van het resultaat was onder andere de recensent van het Amerikaanse filmvakblad Variety diep onder de indruk: "Alles wat Harry Dean Stanton heeft gedaan in zijn carrière, en in zijn leven, heeft hem tot dit moment van triomf gebracht in Lucky, een bescheiden, schitterende kleine film over niets in het bijzonder, maar over alles wat belangrijk is." De recensent noemt het Stantons beste rol sinds zijn iconische optreden in Wim Wenders' Paris, Texas (1986).
>> Lees verder

nieuws

IFFR: Shireen Seno over Nervous Translation (Tiger competitie)

IFFR: Shireen Seno over Nervous Translation (Tiger competitie)
02 Februari 2018
Voor haar tweede speelfilm spitte de in de Filipijnen woonachtige regisseur Shireen Seno door haar jeugdherinneringen uit Tokio. Die vormen de basis voor haar excentrieke Nervous Translation vol verwondering over het alledaagse leven van een Filipijns meisje in de jaren tachtig die smacht naar contact met haar vader.
>> Lees verder

nieuws

IFFR: Eerst maar eens kennismaken met Artur Żmijewski

IFFR: Eerst maar eens kennismaken met Artur Żmijewski
02 Februari 2018
In de filmwereld kent vrijwel niemand de Poolse kunstenaar Artur Żmijewski, vertelt Edwin Carels, programmeur van het IFFR-retrospectief.
>> Lees verder

nieuws

IFFR: Muayad Alayan over The Reports on Sarah and Saleem (Tiger competitie)

IFFR: Muayad Alayan over The Reports on Sarah and Saleem (Tiger competitie)
01 Februari 2018
Filmmaker Muayad Alayan baseerde zijn tweede speelfilm The Reports on Sarah and Saleem op de echte affaires tussen Joods en Palestijnse mensen die hij om zich heen zag. "Deze mensen spelen met vuur, vooral omdat het Israëlische leger via haar opsporingsdiensten toegang heeft tot de levens van deze risiconemers."
>> Lees verder

nieuws

IFFR: Tamil New Wave

IFFR: Tamil New Wave
31 Januari 2018
Wereldberoemd binnen de landsgrenzen, amper gezien daarbuiten. Met hun avontuurlijke én politiek betrokken films bedienen Tamil-filmmakers al jaren een groot lokaal publiek. In het themaprogramma House on Fire vertoont het IFFR voor het eerst buiten India een overzicht.
>> Lees verder

nieuws

IFFR lanceert eigen VOD-platform

IFFR lanceert eigen VOD-platform
30 Januari 2018
Bij zijn aantreden in 2015 gaf Bero Beyer al aan meer te willen doen aan de distributie van festivalfilms. IFFR Live is onder zijn directeurschap verder uitgebouwd. En vandaag lanceert het festival officieel het VOD-platform IFFR Unleashed. Het hele jaar door zijn hier IFFR-films te zien.
>> Lees verder