Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Isle of Dogs nieuws

Berlinale: hashtagactivisme en fantasiepolitiek op opening

De 68e editie van de Berlinale ging gisteravond van start met de wereldpremière van Wes Andersons nieuwe animatiefilm Isle of Dogs.

Het Berlijnse filmfestival heeft de reputatie de politiek van de dag ruim baan te geven. Vorig jaar lag de verkiezing van Donald Trump op ieders lippen; het jaar daarvoor overheerste de vluchtelingencrisis in de gesprekken, mede dankzij Gouden Beer-winnaar Fuocoammare. Dit jaar is het uiteraard #MeToo dat centraal staat.

In de aanloop naar het festival startten twee Duitse actrices online campagnes als uitloper van die discussie. Anna Brüggemann riep #NobodysDoll in het leven, als signalering van het feit dat waar mannen in smoking over de rode loper gaan, van vrouwen wordt verwacht dat zij in weinig verhullende jurken verschijnen. Collega Claudia Eisinger ging een stapje verder met de online petitie #BlackCarpetBerlinale, een oproep aan het festival om de traditionele rode loper te vervangen door een zwart exemplaar als symbool van solidariteit met slachtoffers van seksueel geweld.

Aan die laatste oproep gaf de Berlinale geen gehoor — festivaldirecteur Dieter Kosslick stelde tijdens een persconferentie voorafgaand aan de openingsceremonie dat het festival aanstuurde op een inhoudelijke discussie in plaats van symboolpolitiek. "Maar er is geen dress code op de Berlinale", benadrukte hij. "Elke vrouw op schoenen zonder hak is welkom — en iedere man op hakken ook." Kosslick zelf, die al sinds 2001 aan het roer van het festival staat, kwam overigens in december in opspraak toen tientallen Duitse filmmakers vooruitlopend op het einde van zijn contract in 2019 een manifest ondertekenden waarin ze een koerswijziging van het festival eisten.

Zo domineerde het hashtagactivisme op en rond de rode loper — ook #FreeDeniz kwam hier en daar langs, een steunbetuiging aan de op 14 februari in Turkije gevangen genomen Duitse journalist Deniz Yücel. Intussen was ook openingsfilm Isle of Dogs opvallend politiek geladen — zeker voor een animatiefilm over honden gemaakt door Wes Anderson. De film is op en top Anderson: de regisseur creëert opnieuw een rijk gedetailleerde fantasiewereld, dit keer met (stereotypen over) de Japanse cultuur als vertrekpunt. Het verhaal draait om een roedel honden dat op een vuilniseiland woont, en geholpen door het mensenjongetje Atari moet vechten voor hun bestaan wanneer de boosaardige burgemeester Kobayashi dreigt om het door hem gehate hondenras voor eens en voor altijd uit te roeien.

Ja, het escapisme en de ongebreidelde lol in het vertellen van een verhaal die veel van het werk van Anderson kenmerken zijn ook hier weer aanwezig — de regisseur is inmiddels 48 maar blijft eeuwig een jongetje. Maar Isle of Dogs voelt gevaarlijker dan zijn eerdere films, soms zelfs boos. Er sijpelt meer chaos door het de zorvuldig gecontrueerde fantasiewereld. En in de subtext richt de film zijn pijlen misschien zelfs op de hedendaagse politiek: een dictator die zijn macht vergroot door één specifieke groep tot boosdoener te bombarderen, dat voelt akelig actueel. "We werkten al jaren aan de film", vertelde Anderson tijdens de persconferentie. "Intussen veranderde de wereld om ons heen, en kregen we steeds vaker het idee dat het een film voor dit moment is." Nu hopen dat ook de zorgvuldig georganiseerde Berlinale dit jaar voldoende ruimte geeft aan wat chaos.

Joost Broeren-Huitenga



top
nieuws

Focus: documentaires in Eindhoven

Focus: documentaires in Eindhoven
23 Februari 2018
Gisteren begon DOCfeed, maar liefhebbers van documentaires kunnen nog tot en met zondag terecht op het Eindhovense festival. Er zijn tachtig documentaires te zien en zestig documentairemakers uit ruim dertig landen bezoeken het festival.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Aziatische cinema

Focus: Aziatische cinema
21 Februari 2018
Hoe staat de Aziatische cinema ervoor? Ook dit jaar kunnen we dat beoordelen op het CinemAsia Festival, dat van 6 t/m 11 maart in Rialto en Kriterion wordt gehouden. De elfde editie van het festival is de eerste onder leiding van Maggie Lee, die we kennen als recensent van het Amerikaanse filmvakblad Variety. Zoals altijd is de competitie het hart van het festival.
>> Lees verder

nieuws

Bioscoopbezoek in Europa stabiliseert

Bioscoopbezoek in Europa stabiliseert
20 Februari 2018
Het bioscoopbezoek in Europa heeft zich gestabiliseerd in 2017. Dat blijkt uit onderzoek van het European Audiovisual Observatory, dat traditioneel de Berlinale aangrijpt als moment om zijn jaarcijfers bekend te maken. De onderlinge verschillen zijn echter groot. Nederlandse bioscopen beleefden een recordjaar, in Italië namen de bezoekcijfers een duikvlucht.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
18 Februari 2018
Een onprojecteerbare film, Steven Spielberg op z'n volwassenst, Frank Ocean in gesprek met Timothée Chalamet, de comeback van Laurie Metcalf, The Onion over Fifty Shades Freed en de Superbowl vieren op z'n Eisensteins.
>> Lees verder

nieuws

Telefilm 2018: Nicole van Kilsdonk over Lost & Found

Telefilm 2018: Nicole van Kilsdonk over Lost & Found
18 Februari 2018
De Telefilms staan dit jaar in het teken van de liefde. Regisseur Nicole van Kilsdonk dook voor haar Lost & Found onder in trendy nachtelijk Berlijn: "We draaiden nacht in, nacht uit. Dat zorgt voor een vreemde verbroedering."
>> Lees verder

nieuws

Bioscoopbond 100 jaar: van kermistent tot multiplex

Bioscoopbond 100 jaar: van kermistent tot multiplex
18 Februari 2018
In een stoeptegel van 324 pagina's beschrijven 35 auteurs de geschiedenis van het bioscoopwezen in Nederland. Dit jubileumboek werd gisteren gepresenteerd in Theater Amsterdam waar de honderdste verjaardag werd gevierd van wat ooit begon als Bioscoopbond en tegenwoordig Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters heet. De Filmkrant mocht alvast wat bladeren.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
17 Februari 2018
Rechten Redbad verkocht aan VS. Druk van Filmfonds en gemeente Utrecht reden voor afblazen HAFF. Weinstein officieel aangeklaagd. Michael Haneke waarschuwt voor #MeToo-heksenjacht. Luc Dardenne heropent oudste bioscoop Brussel. Prijzen voor beste scenario's uitgereikt. Cannes-directeur introduceert filmdebuut in EYE. Paul Verhoeven begint deze zomer aan opnames Blessed Virgin. De Oscarnacht terug in De Balie. Guillermo del Toro juryvoorzitter Venetië. Acteur Raymi Sambo debuteert als regisseur. Streamingkanaal weert R-rated kanaal. Ate de Jong maakt sciencefictionfilm.
>> Lees verder

nieuws

Berlinale: hashtagactivisme en fantasiepolitiek op opening

Berlinale: hashtagactivisme en fantasiepolitiek op opening
16 Februari 2018
De 68e editie van de Berlinale ging gisteravond van start met de wereldpremière van Wes Andersons nieuwe animatiefilm Isle of Dogs.
>> Lees verder

nieuws

Berlinale: Woche der Kritik opent met speurtocht naar het filmpubliek

Berlinale: Woche der Kritik opent met speurtocht naar het filmpubliek
15 Februari 2018
Bestaat een film zonder zijn publiek? Zo letterlijk werd deze filosofische vraag niet gesteld bij de aftrap van de Berlijnse Woche der Kritik, maar er werd wel een poging gedaan deze vaak geneerde factor in de keten bedenken-maken-kijken nu eens onder de loep te nemen.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
10 Februari 2018
Coco wint recordaantal Annie Awards. Zilveren Leeuw-winnaar Xavier Legrand naar Amsterdam. Patser ook succesvol in Nederland. Samsung komt met 3D-alternatief voor filmprojectoren. Black Panther gesaboteerd in publiekspoll. Fifty Shades breekt record ondanks slechte kritieken. Netflix betaalde $50 miljoen voor The Cloverfield Paradox. Game of Thrones-bedenkers maken volgende Star Wars-trilogie. Regisseur 12 Angry Arabs zet zich in voor meer diversiteit in GIFs. Kill Bill-producent biedt Uma Thurman excuses aan voor auto-ongeluk. Hoogbejaarde John Williams domineert nominaties voor prijzen van filmmuziekcritici.
>> Lees verder