Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Dead Man (1995) van Jim Jarmusch, geschoten door Robby Müller nieuws

Links

Jim Jarmusch over Robby Müller, Sicario: Day of the Soldado als Trump-propaganda, het feminisme van Vertigo, Johnny Greenwood als auteur, de Michael Mann-liefde van een cinefiele gangster en een verwarrend rapport.

Müller
Jim Jarmusch over zijn samenwerking met de Nederlandse cinematograaf Robby Müller, die deze week op 78-jarige leeftijd overleed.
YouTube

Sicario
"I remain convinced that Trump tweets fueled every narrative decision." Latijns-Amerikaanse critici zijn niet bepaald te spreken over Sicario: Day of the Soldado.
Remezcla

Vertigo
Is Alfred Hitchcocks Vertigo misogyn? Welnee, de film is juist een deconstructie van vrouwenhaat, betoogt Anne Billson.
The Guardian

Greenwood
Video-essay: filmcomponist Johnny Greenwood als auteur.
YouTube

Boef
De Franse gangster Rédoine Faïd is weer eens uit de gevangenis ontsnapt. Zijn grootste inspiratie blijft Michael Mann, die hij ooit bij een Q&A vroeg of hij wel weet hoeveel echte boeven van zijn films houden.
Vanity Fair

Tweet
Het gekste uit dat in divers opzicht zorgwekkende rapport vd Ned. filmdistributeurs is toch wel de constatering dat van 'creatieve armoede' geen sprake kan zijn daar door het Filmfonds gefinancierde films 'ook in box office zijn gehalveerd'.
Wie verzon deze onzin?

Bor Beekman

Erik Schumacher



top
nieuws

Links

Links
08 Juli 2018
Jim Jarmusch over Robby Müller, Sicario: Day of the Soldado als Trump-propaganda, het feminisme van Vertigo, Johnny Greenwood als auteur, de Michael Mann-liefde van een cinefiele gangster en een verwarrend rapport.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
07 Juli 2018
Film by the Sea opent met Becoming Astrid. Kemna Casting door onder andere naam. Eigenaar Cine Qua Non overleden. Oleg Sentsov in achtste week hongerstaking. Gewoon vrienden wint publieksprijs in Milaan. Redbad dreigt te floppen. Pathé vertoont Fataal voor scholieren. Shoah-maker Claude Lanzmann overleden. Concerten André Rieu te zien in honderd bioscopen. Hubert Bals Fund ondersteunt vijf internationale coproducties.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Documentaires in de buitenlucht

Focus: Documentaires in de buitenlucht
06 Juli 2018
Ook IDFA trekt naar buiten deze zomer. Preciezer gezegd: Pakhuis de Zwijger gaat naar buiten met documentaires. Van 10 t/m 20 juli sluit de culturele instelling die zich 'creatief en innovatief' vastbijt in 'de urgente en complexe stedelijke opgaven van deze tijd', het seizoen af met negen IDFA-documentaires. De films zijn 's avonds om 22.00 uur gratis te zien op het plein voor Pakhuis de Zwijger.
>> Lees verder

nieuws

In memoriam Robby Müller

In memoriam Robby Müller
05 Juli 2018
Afgelopen dinsdag is in Amsterdam Robby Müller overleden. Müller geldt als de beste Nederlandse director of photography van de afgelopen halve eeuw. De muze van Wim Wenders en Jim Jarmusch drukte zijn stempel op onder ander Down by Law, Paris, Texas en Breaking the Waves.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Niet grijs maar zilver

Focus: Niet grijs maar zilver
05 Juli 2018
Ook oude bioscoopwijsheden hebben geen eeuwigheidswaarde. Zoals de overtuiging dat het bioscoopbezoek het vooral van jongeren moet hebben. Dat klopt in elk geval niet meer voor de groep van 4 tot 17 jaar. Dat aandeel daalde tussen 2007 en 2017 van 25% naar 15%. Gelukkig voor bioscoopexploitanten stond er het groeiende bezoek van 55-plussers tegenover. Het aandeel van deze groep in het bioscoopbezoek verdubbelde in tien jaar bijna van 12% naar 20%. Geen wonder dus dat er steeds meer op ouderen gerichte films worden gemaakt. Ouderen hebben geld en tijd, twee zaken waar bioscoopexploitanten blij van worden.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Zomer in Cavia

Focus: Zomer in Cavia
05 Juli 2018
Filmhuis Cavia doet niet aan vakantie en houdt de deuren gewoon open. Naast de reguliere programmering doet het ook iets bijzonders: de vier Cavia-programmeurs presenteren onder het motto Cavia Summer Club elk een gratis toegankelijke avond met hun filmvoorkeur. Wat er precies te zien zal zijn, wordt pas op de avonden zelf duidelijk, maar de titels van de programma's onthullen het een en ander.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Zwemmen of verzuipen

Focus: Zwemmen of verzuipen
04 Juli 2018
Lekker zwemmen in de zomer? Als het aan filmmakers ligt, misschien beter niet doen, want in films loopt dat nogal eens slecht af. Denk aan Jaws, de film die haaien voor eeuwig een slechte naam heeft bezorgd. Het weerhoudt een aantal filmtheaters er niet van om onder de titel Dive-in Cinema in samenwerking met Filmkrant.Live films te vertonen waarin zwemmen en zwembaden een rol spelen.
>> Lees verder

nieuws

Pop-up filmmuseum Leiden opent met Steven Seagal

Pop-up filmmuseum Leiden opent met Steven Seagal
04 Juli 2018
Het Leiden International Film Festival begint haar eigen filmmuseum. Vanaf eind juli zijn er iedere maand wisselende tentoonstellingen te zien. Inhoudelijk wordt het een lekker tegendraadse aangelegenheid. Dat blijkt al uit het onderwerp van de openingstentoonstelling. Geen Antonioni, Godard of Passolini maar actieheld Steven Seagal staat centraal. En wel als: The Legend. The Man.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
01 Juli 2018
The Dude danst met Vincent Vega, de macht van Rotten Tomatoes, de wonderlijke ontsnapping van Milos Forman, Johnny Depp lijkt nu echt de weg kwijt, Brian De Palma geeft een masterclass en Ron Perlman had het al nooit zo op Harvey Weinstein.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Roy Seerden

Lichting 2018: Roy Seerden
01 Juli 2018
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Eerste in deze reeks is Roy Seerden (Filmacademie). In zijn energieke en verschillende stijlmiddelen tegen elkaar aanplakkende documentaire At Midnight Plays a Dance-Tune combineert hij de roes na het overlijden van zijn moeder met de zoektocht naar zijn oude jeugdheld en buurman, de uit zijn huis gezette Antoine. "Ik ben van mezelf heel open, maar ik moest toch wel een drempel over."
>> Lees verder