The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Railway Men van Erige Sehiri nieuws

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper

Documentairefestival IDFA kiest voor minder films en meer nadruk op films met een artistieke signatuur, maakt het vandaag bekend. De sectie Panorama verdwijnt en wordt vervangen door Frontlight. Plus: het festival heeft een wereldprimeur met de vertoning van Dziga Vertovs debuut Anniversary of the Revolution uit 1918.

Behalve het wereldnieuws dat IDFA tijdens de komende editie Dziga Vertovs Anniversary of the Revolution zal vertonen, brengt het documentairefestival vandaag een ambitieuze nieuwe koers naar buiten. Het festival zal niet minder politiek worden, aldus de in februari aangetreden artistiek directeur Orwa Nyrabia, maar kiest nadrukkelijker dan voorheen voor films die een eigen artistieke signatuur hebben. Uit alles blijkt dat het festival zich duidelijker wil onderscheiden, door zowel makers en debat als pers en publiek meer ruimte te geven. Het aantal films wordt teruggebracht naar minder dan 300.

Het meest ingrijpend is misschien dat de Panorama sectie verdwijnt. Reden: de programmering had te weinig een eigen signatuur. "Het was eigenlijk vooral een grote zak met films", aldus Nyrabia. In plaats daarvan lanceert het festival de sectie Frontlight voor films waarin makers hun persoonlijke blik op de actualiteit laten zien. Dat kunnen vooral ook verhalen zijn die aan de aandacht van nieuwsmedia ontsnapt zijn. Als voorbeeld noemde Nyrabia Railway Men van Erige Sehiri, dat de toestand bij de spoorwegen gebruikt als een lens om postrevolutionair Tunesië te doorgronden. De sectie is uitsluitend bedoeld voor premières en is niet-competitief.

Speciale gast en samensteller van de top tien is dit jaar de Tsjechische filmmaker Helena Trestíková. Voor veel mensen geen bekende naam, maar een maker met een bijzondere filmografie. Wat Richard Linklater met het Boyhood deed, een personage jarenlang in realtime volgen, doet Trestíková met al haar films.

DocLab, dat 'verhalen vertellen in het tijdperk van de interface' onderzoekt, heeft dit jaar als titel The Humanoid Cookbook, een speelse variant op het verkapte manifest The Futurist Cookbook waarmee de Italiaanse Futuristen pleitten voor algeheel enthousiasme over de technologische vooruitgang. DocLab vraagt: wat doet die technologie met ons?

IDFA streeft vanaf nu naar "meer inclusieve selectiecommissies". In eerste instantie niet door quota in te voeren maar door "het opknappen van het bestaande systeem". Over diversiteit binnen het festival zal jaarlijks verslag worden uitgebracht. Daarin zal onder meer zijn terug te vinden hoeveel films van mannen en vrouwen zijn ingestuurd en geselecteerd.

IDFA on Stage vervangt de sectie Music Documentary, omdat het aanbod van goede muziekdocumentaries niet elk jaar groot genoeg bleek. "Om vijftien films te vinden, moest soms worden ingeleverd op kwaliteit", aldus Nyrabia. Muziekdocumentaires hebben nog steeds een plek in IDFA on Stage mar de sectie is ook bedoeld voor films die dans/theater en nieuwe media met filmcombineren.

Het festival heeft een wereldpremière met de vertoning van Dziga Vertovs debuutfilm Anniversary of the Revolution uit 1918, die in een kelder van een archief in Moskou werd gevonden en nu hersteld is. Over de begeleidende muziek wordt nog nagedacht. Nieuw is ook dat IDFA samen met EYE elk jaar "een meesterwerk" zal restaureren.

De sectie First Appearance zal — in overeenstemming met z'n naam — uitsluitend nog bedoeld zijn voor debuten, waar die voorheen voor eerste en tweede films was.

Ronald Rovers



top
nieuws

Focus: Filmkijken op het water

Focus: Filmkijken op het water
20 Juli 2018
Tweehonderd oude (zeil)schepen varen 27 juli Leiden binnen als start van het driedaagse spectaculaire evenement Sail Leiden. Het Leiden International Film Festival haakt er met Drijf-In op in met twee filmvertoningen (aanvang 22.00 uur), waarin de kijker niet op de wal staat, maar in een boot zit.
>> Lees verder

nieuws

Mogelijke groeimarkt in de bioscoop: Event Cinema

Mogelijke groeimarkt in de bioscoop: Event Cinema
19 Juli 2018
De concerten van walskoning André Rieu op het Maastrichtse Vrijthof. De bokswedstrijd tussen Floyd Mayweather en Conor McGregor. Of de finale van League of Legends, het officieuze WK van de eSports. Je kunt het allemaal zien in de bioscoop. Event Cinema heeft nog maar een klein aandeel in de bioscoopmarkt maar er zijn groeimogelijkheden.
>> Lees verder

nieuws

Taboe doorbrekende film met geheel zwarte cast

Taboe doorbrekende film met geheel zwarte cast
17 Juli 2018
In de Antilliaanse en Surinaamse gemeenschap is homoseksualiteit nog steeds een onderwerp waar niet over gesproken wordt. Hetzelfde geldt voor HIV en Aids. Raymi Sambo maakte er zijn eerste speelfilm Aan niets overleden over. Uitzonderlijk in het Nederlandse filmlandschap: de film is gemaakt met een louter zwarte cast.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
15 Juli 2018
Gaspar Noé's obsessie met 2001: A Space Oddyssey, de kunst van de pure kung fu-film, de meesteroplichtster die Hollywood bedonderde, Dwayne "The Rock" Johnson als filmster van onze tijd, David Cronenbergs pleidooi voor criminaliteit en 69 standjes voor cinefiele minnaars.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Emma van den Berg

Lichting 2018: Emma van den Berg
15 Juli 2018
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week Emma van den Berg (Rietveld Academie). In haar hilarische en oprechte documentaire Doei, Stomme Trut filmt zij dochter Mical en moeder Stephanie in de aanloop naar Mical's emigratie. De twee kunnen niet altijd met elkaar, maar ook niet zonder. "Ik hou het graag persoonlijk."
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
14 Juli 2018
Twee Nederlandse coproducties dingen mee naar Gouden Luipaard. Editor Wouter van Luijn vermoord op Mallorca. 4DX blijkt groot succes. Vrouw Roman Polanski noemt Oscar-organisatie hypocriet. Prequel Sopranos in de maak. Fundering The Movies verzakt. IFFR Unleashed brengt Gaamer van Oleg Sentsov. De brief voor de koning wordt Engelstalige Netflix-serie. Nieuw filmtheater in Amsterdam-West. Schulden Weinstein Company worden betaald. Belgen analyseren scripts met computerprogramma. Scarlett Johansson toch maar niet als transgenderman. Redbad naar festival Oostende. Ook derde Jurassic-film verdient meer dan miljard dollar.
>> Lees verder

nieuws

Distributeurs houden gemankeerd pleidooi voor publieksfilms

Distributeurs houden gemankeerd pleidooi voor publieksfilms
14 Juli 2018
Waarom neemt het marktaandeel van de Nederlandse film al jaren af? En wat is er aan te doen? Vorige week bracht Filmdistributeurs Nederland (FDN) een rapport uit dat die vragen wil beantwoorden. De conclusie: er moet meer geld naar publieksfilms. Het pleidooi bevat echter slordige redeneringen en feitelijke onjuistheden.
>> Lees verder

nieuws

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper
12 Juli 2018
Documentairefestival IDFA kiest voor minder films en meer nadruk op films met een artistieke signatuur, maakt het vandaag bekend. De sectie Panorama verdwijnt en wordt vervangen door Frontlight. Plus: het festival heeft een wereldprimeur met de vertoning van Dziga Vertovs debuut Anniversary of the Revolution uit 1918.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Porno-nostalgie

Focus: Porno-nostalgie
12 Juli 2018
Er was een tijd dat men dacht dat filmporno de mensheid zou bevrijden van alle remmingen en repressie. De hele wereld een seksueel paradijs en alles zou goed komen. Inderdaad: zoiets kon alleen gedacht worden in de jaren zeventig toen men ook verwachtte dat porno de overstap zou maken naar de mainstreamcinema. Even leek het daarop met de pornofilm Deep Throat (1972), want die draaide in gewone bioscopen en werd openlijk bezocht door beroemdheden als Martin Scorsese, Truman Capote en Jack Nicholson.
>> Lees verder

nieuws

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR
11 Juli 2018
Iets minder dan drie maanden geleden werd bekendgemaakt dat Janneke Staarink stopt als zakelijk directeur van het International Film Festival Rotterdam. Vandaag is de opvolger bekend: Marjan van der Haar. Met de voormalig zakelijk directeur van Film Producers Netherlands haalt het festival een zwaargewicht binnen met een diep geworteld IFFR-verleden.
>> Lees verder