Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
nieuws

Lichting 2018: Francesco Ragazzi

'Mijn vader schieten is het tegenovergestelde van hem vermoorden'

De hele zomer interviewt de Filmkrant wekelijks een vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week academicus Francesco Ragazzi, die op de research master van de Filmacademie leerde zijn wetenschappelijke werkproces te verruilen voor een persoonlijkere insteek. Zijn 13 Attempts to Shoot My Father is een speelse, essayistische en experimentele documentaire over de relatie tussen vader en zoon, film en filmmaker.

Door Hugo Emmerzael

De Italiaanse Master of Film Francesco Ragazzi had geen betere titel voor zijn afstudeerfilm kunnen kiezen. 13 Attempts to Shoot My Father erkent twee dingen: dat Ragazzi pogingen doet om films te maken en dat hij zijn vader soms wel zou kunnen vermoorden. Die manke relatie tussen vader en zoon, film en filmmaker, subject en object loopt als een rode draad door deze even experimentele, academische als emotionele korte film die ondanks de duidelijke structuur (13 pogingen) blijft verassen.
Nadat zijn vader onverwachtse een beroerte kreeg, besloot Ragazzi meer tijd met hem door te brengen in hun Italiaanse zomerhuis. Door de camera daar te introduceren leerde hij dat een nieuwe dynamiek met zijn vader kon ontwikkelen. Tegelijkertijd kon hij dankzij deze intieme documentaire zijn academische werkprocessen van zich losschudden. Al ziet Ragazzi na het voltooien van 13 Attempts to Shoot My Father mogelijkheden zat om deze unieke, persoonlijke filmervaring weer terug te brengen naar de wereld van de wetenschap. "Ik hou ervan dat cinema een lichamelijk, emotioneel en intellectueel avontuur is waar, als je er eenmaal aan begint, nooit meer hetzelfde uit kan komen."

De titel is niet alleen geestige verwijzing naar de plagerige dynamiek tussen jou en jouw vader, maar ook erkenning van jouw ontwikkeling als filmmaker. "Filmacademiementor Albert Eling kwam op die titel. Ik vond hem geweldig gevonden. Hij kwam bovendrijven door de opening van de film, met vreemde Super8-beelden waarin ik als jongetje mijn vader met een neppistool neerschiet en mijn moeder me aanmoedigt om hem nog meer te beschieten: 'Kom op, vermoord papa!' Het is een nogal Freudiaans moment waar ik op symbolische wijze mijn hoofdpersonage vermoord. Het is ook een mooie metafoor voor onze relatie die de rest van de film kenmerkt, een net zo liefdevolle als irritante relatie. Ik hou van mijn vader, maar hij is ook irritant. Veel mensen die volwassen worden kunnen zich daarin herkennen."

Het werkt ook als een metafoor voor jouw relatie met cinema. "Dat wordt meteen duidelijk inderdaad. De titel heeft die dubbele betekenis van het schieten met een pistool en het schieten van film. Dat is een belangrijk onderdeel van de film, want het thema van de dood is constant aanwezig in dit project. Het is de reden dat ik aan deze film begonnen ben. Paradoxaal genoeg heb ik deze film gemaakt zodat mijn vader nooit echt zal sterven. Mijn vader schieten is nu het tegenovergestelde van hem vermoorden."

Francesco Ragazzi
Francesco Ragazzi

Je plaatst deze uitermate persoonlijke documentaire in de context van jouw academische achtergrond. Wat levert dat op? "Al sinds het begin van mijn academische carrière maak ik documentaires, maar die films hadden altijd een politieke of sociologische insteek. Ze werden gedreven door mijn onderzoeksonderwerpen, academische concepten als identiteit, macht en politiek. Wat ik lastig vind aan dit werk is de scheiding tussen onderzoek en emotie. De veronderstelling heerst dat je in een wetenschappelijk onderzoek afstand houdt van jouw onderwerp. Mijn documentaires maakte ik dan ook zo, zegmaar voor een academisch publiek. Dit project was anders. In de context van het masterprogramma van de Filmacademie kon ik me meer richten op een persoonlijkere vorm van films maken waarin het emotionele en lichamelijke de condities bepaalden van mijn proces. Ik voelde me niet meer vastgepind aan onderzoeksliteratuur of aan de noodzaak om een punt te bewijzen. Ik kon ruimte geven voor emoties en mijn eigen geschiedenis. Zo kon ik een ruimte creëren die meer is dan strikt wetenschappelijk."

Heeft dat ook effect op je academische werk? "Ik denk dat dit idee heel interessant kan zijn voor de academische wereld. Ik probeer nu mijn ervaringen van de afgelopen twee jaar op te schrijven om een theorie te formuleren die bruikbaar kan zijn in de wereld van political science. Wat ik terug wil brengen naar die wereld is niet het persoonlijke thema van de relatie tussen vader en zoon, maar wel die ervaring van hoe het is om naast een editor te zitten om met al dat materiaal iets te maken."

Filmwetenschapper Cahtherine Grant noemde dat in een van haar masterclasses ‘material thinking'. Dekt dat de lading? "Absoluut! Ik lees nu ook over Eistenstein en Peleshian en hun theorieën van montage. Wat interessant is voor mij, is dat bijvoorbeeld Eistenstein een wetenschappelijke achtergrond heeft. Voor hem was montage een kwestie van methode. Vanaf de begindagen van cinema is het nadenken over montage dus een epistemologische kwestie geweest: tot wat voor een kennis geeft het ons toegang en wat voor representatie van de wereld kunnen we ermee produceren? En wat voor een onverwachtse dingen kan je ermee doen?"

13 Attempts to Shoot My Father moet het festivalcircuit nog bereiken. Diverse andere afstudeerfilms zullen te zien zijn op het Nederlands Film Festival dat van 27 september tot en met 5 oktober plaatsvindt in Utrecht.



top
nieuws

Lichting 2018: Francesco Ragazzi

Lichting 2018: Francesco Ragazzi
09 September 2018
De hele zomer interviewt de Filmkrant wekelijks een vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week academicus Francesco Ragazzi, die op de research master van de Filmacademie leerde zijn wetenschappelijke werkproces te verruilen voor een persoonlijkere insteek. Zijn 13 Attempts to Shoot My Father is een speelse, essayistische en experimentele documentaire over de relatie tussen vader en zoon, film en filmmaker.
>> Lees verder

nieuws

Verkiezing publieksprijs European Film Awards geopend

Verkiezing publieksprijs European Film Awards geopend
09 September 2018
Op 15 december worden in Sevilla de European Film Awards uitgereikt. De winnaars van deze 'Europese Oscars' worden bepaald door de leden van de European Film Academy. Behalve wie naar huis gaat met de EFA People's Choice Award. Filmliefhebbers uit heel Europa kunnen hun stem uitbrengen en maken dan kans op een kaartje voor het gala.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
08 September 2018
Eerste tien titels LIFF bekend. Provoceren op Venetiaanse loper met Weinstein-shirt. Arthousetheaters willen ban Netflix-films in Venetië. Bankier van het verzet Nederlandse Oscar-inzending. EU stelt quotum van 30% Europese producties aan Amerikaanse VOD-bedrijven. Zesde deel Die Hard-serie wordt prequel. De Johnsons (1992) weer in de bioscoop. Tom Holkenborg maakt muziek voor Mortal Engines. Rode schoentjes uit The Wizard of Oz weer terecht. David Cronenburg maakt tv-serie. Europese Commissie schrijft filmwedstrijd uit.
>> Lees verder

nieuws

"Naar Vlissingen reis je om te reizen in jezelf"


07 September 2018
Vanavond begint in Vlissingen Film by the Sea. Het is de twintigste editie van het festival en de laatste van oprichter en directeur Leo Hannewijk. In een afscheidsinterview praat hij over boekverfilmingen, name-dropping en de kracht van een locatie in de periferie.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Veertien keer Hitchcock

Focus: Veertien keer Hitchcock
06 September 2018
Als hij nog had geleefd, zou Alfred Hitchcock op 13 augustus 119 jaar zijn geworden. Ook de Master of Suspense bleek gewoon een sterfelijk mens en stierf op zijn tachtigste, maar zijn films leven voort. Misschien niet meer als de nagelbijtende thrillers die ze bij verschijnen waren, maar wel als fijne nostalgie naar een tijd dat makers van griezelfilms het suggereren van rampspoed belangrijker vonden dan het zo expliciet mogelijk tonen ervan.
>> Lees verder

nieuws

Bankier van het verzet genomineerd voor twaalf Gouden Kalveren

Bankier van het verzet genomineerd voor twaalf Gouden Kalveren
05 September 2018
Gisterenavond zijn de nominaties bekend gemaakt voor de Gouden Kalveren. Bankier van het verzet maakt kans op twaalf prijzen, een absoluut record. Pikante kanttekening is dat regisseur Joram Lürsen vorig jaar uit de Dutch Academy for Film is gestapt. Dat deed hij uit protest omdat Publieke werken toen geen van zijn tien nominaties verzilverd zag.
>> Lees verder

nieuws

Jan Doense nieuwe directeur Film by the Sea

Jan Doense nieuwe directeur Film by the Sea
03 September 2018
Jan Doense wordt de nieuwe directeur van Film by the Sea. Het festival in Vlissingen, dat aanstaande vrijdag begint aan zijn twintigste editie, heeft daarmee een opvolger voor oprichter Leo Hannewijk. De raad van toezicht heeft Doense voor een jaar aangesteld met de intentie tot verlenging.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Sophia Loren in Vlissingen

Focus: Sophia Loren in Vlissingen
03 September 2018
Een knap staaltje verleidingskunst van Film by the Sea: het festival is erin geslaagd om filmdiva Sophia Loren naar Vlissingen te lokken. Ze krijgt op de twintigste editie van het festival de oeuvreprijs Grand Acting Award uitgereikt. Met de 83-jarige Loren heeft het festival een legendarische diva als gast, want de Italiaanse is een van de grootste naoorlogse Europese filmsterren.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Toto Kersten

Lichting 2018: Toto Kersten
02 September 2018
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week Toto Kersten (AKV|St.Joost) die voor zijn intrigerende documentaire Water that Birds Don't Drink naar Brazilië trok. In prachtige, door hemzelf geschoten beelden legt hij het leven van een vissersfamilie vast die steeds verder van de rivier komt te leven. "Dat hele beeldende en het niet al te concreet maken, dat is misschien ook wel voortgevloeid uit zelfbescherming."
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
01 September 2018
Cinekid opent met GIPS. Carne y Arena niet naar Rotterdam. Light as Feathers geselecteerd voor festival Toronto. Documentaire Nada van Nie over Glennis Grace aangekocht door RTL. Vijftienjarige regisseur strikt Joke Bruijs voor filmrol. Weer een documentaire over band van Herman Brood. Horrorserie met Michiel Huisman binnenkort te zien op Netflix. Storm: Letters van Vuur wint twee prijzen in Nashville. NPO wil jongeren en migranten programmavoorstellen laten doen. L’Or door als sponsor Nederlands Film Festival.
>> Lees verder