Maart 2005, nr 264

Melinda and Melinda

Tranendal of lachspiegel

Woody Allen vraagt zich met Melinda and Melinda af of het leven tragisch of komisch is. Het levert Allens beste film sinds jaren op.

De optimist ziet een halfvol glas, maar voor de pessimist is het halfleeg. De een ziet het leven als een tragedie, de ander lacht zich te barsten. Het verschil is ook Woody Allen opgevallen. Wie heeft gelijk? Het leverde Melinda and Melinda op. In een restaurant discussiëren twee schrijvers over een waar gebeurd verhaal dat ze net van een disgenoot hoorden. Het gaat over een jonge vrouw die 's avonds in paniek bij vrienden binnenstormt. Ze is gescheiden, mag haar kind niet meer zien en wil een einde aan haar leven maken. Een van de twee schrijvers ziet in het verhaal een geweldige tragedie, maar de ander verkneukelt zich om de komische kanten. Wat doet het beste recht aan de menselijke ervaring? De schrijvers dagen elkaar uit om met het gegeven van de wanhopige vrouw aan de slag te gaan. Het levert een komisch en een tragisch verhaal op, waarin Melinda de enige constante factor is. Alle andere personages verschillen.
In het tragische verhaal klopt Melinda onverwacht aan bij het koppel Laurel (Chloë Sevigny) en Lee (Jonny Lee Miller). Het is geen goede keuze, want Laurel en Lee dreigen zelf kopje onder te gaan in hun relatie. Het zorgt niet voor een zenuwkalmerende omgeving. Toch lijkt alles voor Melinda goed te komen als ze op straat een gevoelige pianist ontmoet. Helaas draaien de goden haar weer een lelijke loer. De moraal: de mens is een tragisch wezen. Al doet hij nog zo zijn best, vroeg of laat trekken de goden het kleedje onder hem vandaan. We moeten al helemaal niet rekenen op vrienden, want als het erop aankomt in de liefde duiken ze op als verraders. In zo'n aards tranendal wil Melinda niet leven.

Miskleun
In de humoristische versie valt Melinda onverwacht binnen bij het stel Susan (Amanda Peet) en Hobie (Will Ferrell). Ook hier liggen de huwelijksproblemen voor het oprapen, maar ze leiden deze keer tot geestige verwikkelingen.
Melinda and Melinda is geen perfecte film. Zoals altijd bij Allen zijn niet alle grappen scherp. Ook valt er op de casting wel wat aan te merken. Will Ferrell in de traditionele Allen-rol is een regelrechte miskleun. Het neurotische gedrag en gestotter doen bij hem belachelijk aan. Het wordt tijd dat Allen stopt anderen zijn alter ego te laten spelen. Aan de andere kant van de balans staat Radha Mitchell in de dubbelrol van Melinda. De tamelijk onbekende actrice laat met Melinda and Melinda haar bijrolcarrière ver achter zich.
Is het leven tragisch of komisch? De twee door elkaar gesneden verhalen laten zien dat het een kwestie van perspectief is. Geen revolutionair nieuw inzicht, maar prikkelend en amusant verfilmd, zodat we Allen alle matige films van de laatste jaren vergeven.

Jos van der Burg

Verenigde Staten, 2004
Productie: Letty Aronson
Scenario en regie: Woody Allen
Camera: Vilmos Zsigmond
Montage: Alisa Lepselter
Art direction: Tom Warren
Met: Radha Mitchell, Will Ferrell, Jonny Lee Miller, Chloë Sevigny, Chiwetel Ejiofor, Amanda Peet
Kleur, 99 minuten
Distributie: Twentieth Century Fox
Te zien: vanaf 3 maart

Naar boven